Jump to content

RSSR sliter med registeret sitt


Lotus

Recommended Posts

Jeg har på min båt det "gamle" nummerskiltet fra småbåtregisteret som tollvesenet drev. Er dette helt verdiløst, og bare og fjerne, da jeg ikke har registrert båten i nssr?

Det gamle registernummeret viser hvem båten dengang var registret på. Hvis ikke de tidligere eierene dengang samtykket til overgangen til NSSR, forble eierene i det gamle registeret.

 

Det er mulig å ringe Tolldir. og be om å få en utskrift av det gamle registeret. Dette er godt nok bevis for NSSR hvis man vil NY-registrere båten der. Forbehold om at det kan bevises at du har kjøpt den av den som står i gammel-registeret.

 

I så måte som er fremdeles det gamle registeret svært så viktig fremdeles.

 

Hvis man ønsker NSSR-registrering da.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Ustpillet fra KNBF har jeg ikke kommentert enda - men etter samtale med forfatteren har jeg fått bekreftet at han ikke engang hadde lest pressemeldingen vår før han i relativt drøye ordlag "slaktet" oss i saken.

Nå foreligger pressemelding fra If som bekrefter akkurat det vi sa.

Men det er vel en kjennsgjerning at dere endret ordlyd på deres hjemmeside etter å ha fått en del tilbakemeldinger, bl.a. fra undertegnede? Kan gjerne oversende kopi av vår mail-korrespondanse som dokumenterer dette, hvis nødvendig! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Må bare få trykk min kamp for å få registrert nyinkjøpt bruktbåt høsten 05,etter krav fra IF.

Søknad om registrering kom i retur 4 ganger,pga manglende dokumentasjon vedr. tidligere eiere(måtte ha to ledd tilbake)

Opplyste i første registreringsforsøk at båten hadde kun en eier før meg,og han kjøpte båten ny,dette var ikke godt nok da de måtte ha minst to ledd tilbake var svaret.

Var på nippet å gi opp,men tok en telefon og traff en dame som jeg fikk forklart galskapen,ho tok seg av saken og 3 dager etterpå var alt fikset,men for en kamp.....................

 

Orker ikke dette en gang til :sad:

Link to post
Share on other sites

Minner litt om kommunal saksbehandling. Etter seks månders saksbehandling (les: mappeligging) får man dokumentene i retur p.g.a. filleting.

 

Har reg. 4-5 båter. I alle saker var det noe kluss, men det ordnet seg ved en rolig telefonsamtale. Alltid traff jeg noen blide og imøtekommende personer i den andre enden.

 

Av den grunn sitter jeg igjen med godt inntrykk likevel.

 

Benytter anledningen til en hilsen til alle de som jobber der. :flag:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk regninga i dag, ingen av båtene (verken den jeg solgte eller den nye) var påført regninga. Det stod utrykkelig klart at vi måtte sjekke om alle opplysningene stemmer.

 

Det eneste som stemte var navnet, ja her er det kontroll. :headbang:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Den er ikke avhengig av om du har båt eller ikke.

Jo, den konsesjonen er vanligvis avhengig av at du har båt. Du kan selvsagt søke om å beholde kallesignal dersom du bytter båt, men har du ingen båt skal det svært mye til at du får ha VHF-lisens. (Det er selvsagt ikke noe forbud mot å eie maritimt VHF-utstyr uten å ha båt og lisens.) Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at flere av dere sliter med RSSR, men for mitt vedkommende har jeg ikke møtt så god service på lenge :flag: Da jeg skulle få registrert min nyinnkjøpte båt, var det ikke makan til service jeg ble møtt med. Selger skannet inn dokumentene, og sendte dem inn på mail til Jonas Lepsøy hos RSSR, og i løpet av en time fikk jeg mail på at alt var i orden. ( jeg hadde som en av klausulene i kontrakten at båten skulle være reg i RSSR... for å være på den sikre siden...) Uten om denne hjelpen fra Jonas, fikk jeg en masse info ang. CE merkingen som hjalp meg i prosessen. Så til dere alle som sliter med RSSR, det finnes håp :cheers:

Link to post
Share on other sites

Fikk også regningen her om dagen og her stemmer jo ingenting lenger.

KAT

Til opplysning for de som ikke tok denne ironien:

Dere følger blindt noen udokumenterte påstander om at RSSR ikke har kontroll på sine systemer og sender ut fakturaer i hytt og pine.

Selvfølgelig gjør ikke RSSR det. De sender ut fakturaer som er basert på det grunnlaget de har fått fra Småbåtregisteret og tilbakemeldinger fra dere selv.

Mange av dere mener derfor at det er bedre å registrere seg i SECURMARK istedetfor i RSSR.

 

RSSR har sendt en helt korrekte fakturaer til meg. Til punkt og prikke. At akkurat du ikke har fått riktig faktura kan skyldes mange ting.

 

SECURMARK sier "Forsikringsselskapet If har godkjent Securmark som alternativt småbåtregister.", og dette stemmer vel?

Det viktige er vel at båt og eier kan identifiseres på en enkel måte?

 

Har forøvrig ansvar for to båter i forsikret i Gjensidige uten at de er reg i det nye registeret. Fikk ikke spørsmål om registrering ved skade..

Mons

Nå nærmer saken seg om det det virkelig dreier seg om. Registrering av en båt - og identifisering og gjenkjenning. SECURMARK er en frivillig registreringsordning som sikrer at din båt, hvis den blir stjålet eller på annen måte kommer bort kan spores tilbake hvis den blir gjenfunnet.

 

At IF (eller var det Gjensidige) nærmest forlanger at du skal registrere DIN båt i SECURMARK er jo fordi det nevnte forsikringsselskap har inngått et veddemål med DEG om at DU i den nærmeste fremtid vil forsøke å:

 

1: Selge din båt og melde den stjålet.

2: Senke din båt på dypt vann og melde den stjålet.

3: Brenne opp din båt og melde den stjålet.

4: La din båt bli stjålet.

5: Forsøke deg på en annen måte å svindle Forsikringsselskapet.

 

Poenget her er at du har veddet imot. Du har veddet på at du vil utføre en av de nevnte ting i løpet av året.

Innsatssummen for din del er her forsikrinspremien.

 

Selvfølgelig vil mange båter bli stjålet og forsvinne uten at eierne er involverte.

 

Ove Karlsen i SECURMARK lever godt av at du og forsikringsselskapet driver og vedder. Siden det er du som absolutt må vedde imot forsikringselskapet er det du som må betale kostnadene.

Karlsen ser selvfølgelig bare fordeler i dette og har sine egne meninger om motivasjonen rundt det hele. Han er da bare en Ridder.

 

Hei, mitt navn er Ove Karlsen og jeg er er daglig leder i Securmark.

 

Jeg ble gjort oppmerksom på denne tråden ved at jeg fikk en e-post fra 'Ingar' med endel spørsmål om dette temaet - og det er med stor interesse jeg leser innleggene her på forumet.

 

Det har nok oppstått litt misforståelser rundt vår motivasjon for å delta som "alternativt båtregister"

Kan Karlsen forklare oss noen motiver utenom de økonomiske i dette konseptet.

Glade tilbakemeldinger gir vel ingen brød i skapet.

-----

Ingar har tilkjennegitt at han foretrekker SECURMARK istedet for RSSR. Ærlig nok. Men han vil nok være enig i det følgende:

Faktum er at det er RSSR som er det godkjente småbåregisteret som overtok etter TAD når dette ble besluttet nedlagt. Dette er en særstilling som RSSR har og vi har ikke til hensikt å gi oss ut for å være likestilt med dette. Det fraviker dog ikke det faktum at dette er et frivillig register.

Sier Karlsen uten å virke særlig troverdig. Han har tidligere med tyngde ment at SECURMARK var likestilt RSSR sitt register eler ihvertfall et "alternativt register". Som betyr "å erstatte noe".

- Det er de største norske forsikringselskapene som opprettholder en registreringsplikt for å tegne båtforsikring. Denne registreringen er forsikringspålagt og enhver står fritt til å velge et forsikringsselskap som ikke krever dette.

Helt riktig. Kan noen nevne et norsk forsikringsselskap som ikke krever at du har registrert din båt.

----

At Småbåtregisteret ikke ble opprettholdt er etter min mening en stor feil som ble gjort av Finansminister Foss i sin tid. Han ga etter for noen hylekopper som mente at vi ikke kunne ha et sentralt statlig Småbåtregister fordi det kunne føre til at det ble en avgift ut av dette.

Nå ser vi at det kommer flere kommersielle aktører på banen som gir inntrykk av det ikke koster noenting å være registrert. Forsikringsselskapet betaler jo.

Men det er jo vi som betaler til Forsikringsselskapet.

 

Poenget er egentlig at det offentlige har slurvet med å kreve at båten skal ha et chassinummer og motoren skal ha et motornummer registrert i et offentlig register. For da hadde vi ikke hatt pirater som skor seg fordi det "offentlig" har forsømt seg.

 

Men det finnes bare et Offentlig Småbåtregister - RSSR. Og det er i regi av Redningsselskapet. Og så får vi like det eller ikke.

Alt annet er der bare for å utnytte oss båteiere.

 

KAT

 

KAT

Link to post
Share on other sites

kat

At Småbåtregisteret ikke ble opprettholdt er etter min mening en stor feil som ble gjort av Finansminister Foss i sin tid. Han ga etter for noen hylekopper som mente at vi ikke kunne ha et sentralt statlig Småbåtregister fordi det kunne føre til at det ble en avgift ut av dette.

Bare vent.. Etter valget skal du se det dukker opp nye avgifter på både diesel, bensin og seil. Helt uavhengig av valg resultatet. De fleste politikere har lært at nordmenn glemmer fort.

 

Etter mitt sjønn og innsikt mente herr Foss at et sentralt register ville bli brukt til å innkreve unødvendige avgifter av politiske årsaker. Jeg tror han har rett. båteiere har hatt og burde bestemme hvordan vi ønsker å tilrettelegge vår situasjon uavhengig av ett byråkratisk formål. Det byråkratiske styringssettet vet vi alle fører til økte kostnader......... :flag:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Dere følger blindt noen udokumenterte påstander om at RSSR ikke har kontroll på sine systemer og sender ut fakturaer i hytt og pine.

Selvfølgelig gjør ikke RSSR det. De sender ut fakturaer som er basert på det grunnlaget de har fått fra Småbåtregisteret og tilbakemeldinger fra dere selv.

KAT, dette var et velskrevet og godt innlegg. Er så hjertens enig med deg. Personlig har jeg kun positive erfaringer med Redningsselskapets Småbåtregister. Stort sett fornøyd med selskapet etter at jeg vristet av meg noen innpåslitne loddselgere (gir heller pengestøtte direkte).

 

Uansett hvor man snur og vender på det, er det jo i alle seriøse og ærlige båteieres interesse at man har en grei dokumentert eierhistore på sin båt, slik som vi har på kjøretøy. Da er det nå engang slik at informasjonen som kommer ut, avspeiler informasjonen som går inn i registeret. Så vi har vel alle et ansvar for at inngående informasjon blir korrekt.

 

Jeg er tilhenger av obligatorisk småbåtregister. Jeg ønsker å ha tilgang på pålitelig eierhistorikk.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Uansett hvor man snur og vender på det, er det jo i alle seriøse og ærlige båteieres interesse at man har en grei dokumentert eierhistore på sin båt, slik som vi har på kjøretøy.

 

Nei, nei, nei. Nå må du gi deg Jeg aksepterer ikke å bli kalt useriøs og uærlig, fordi jeg har sterke tvil til et register, som viser seg å ha åpenbare feil og mangler, og der mulighetene for å rette opp disse, ble skrotet med det gamle registeret

 

Eksempel I

Per, får regning for eierskap av båten " Bankens Tvil" . Per, som ikke eier " Bankens Tvil" lengre, men derimot har byttet seg opp til "MS INSOLVENT" melder fra til RSSR. RSSR på sin side, krever kopi av papirer som Per ikke lengre har, det er 6 år siden " Bankens Tvil " ble avhendet, og i påfølgende skilsmisse og flytteprosess, er eierskiftespapirene kommet på avveie. Hvem som kjøpte "Bankens Tvil" vites ikke, iallefall ikke av Per. Per VET han meldte omregistrering, men det har blitt noe rot, og saken er som nevt gammel.

 

Pål, som kjøpte " Bankens Tvil " av Per, har ikke fått noen regning. Imidlertid kan han få registrert båten på nytt, selv om båten HAR klare registreringsmerker, om han kan dokumentere eierskap to ledd bakover. Pål husker ikke hvem han kjøpte av; og ber RSSR ta et oppslag i registeret. - IKKE MULIG, registeret er skrotet, er svaret. - Jamen, jeg er da ingen banditt for det sier Pål.

Mulig det, men du eier iallefall ingen båt, sier RSSR.

 

Per sitter nå i gjeldsfengsel, fordi han nekter betale en faktura for å stå i et register med en båt han

ikke lenger eier. Pål ga blaffen i hele registeret, og har forsikret båten i utlandet, der ingen registrering kreves

 

 

Fiksjon ? Fantasi ? Historien er basert på autentiske & dokumenterbare hendelser, selv om navnene kan være endret.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Men det er jo vi som betaler til Forsikringsselskapet.

Ja, og derfor er det i alles interesse å ha ett system som forhindrer tyveri og omsetning av tyvgods.

 

Så lenge myndighetene har bestemt at registering skal være frivillig er det etter mitt skjønn mer tyveriforebyggende å benytte Securmark enn RSSR. Dette vises også ved at man får rabatt på forsikringen hvis båten er Securmerket.

 

Når det gjelder dine kommentarer om pirater og private som skal sko seg kunne jeg til en viss grad vært enig hvis Securmark hadde dukket opp nå.

Men de har drevet med dette i nærmere 20 år her i landet, og vist at de klarer å drive registeret uten årsavgift.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...