Jump to content

RSSR sliter med registeret sitt


Lotus

Recommended Posts

RSSR har overtatt Småbåtregistert fra Tollvesenet. Det har de fleste fått med seg. Tollvesenet er fratatt registeret og har ikke lenger noen forpliktelser, ei heller interesse av å yte tjenester relatert til registeret de ikke lenger fikk lov å drifte.

 

Tollvesenet hadde konsesjon på personopplysninger om deg; personnummer navn, alder, hva du eier av av båter, hvilke båter du har eiet, når du kjøpte, når du solgte osv. Persondatahistorikk med andre ord. RSSR her ikke konsesjon for å få persondataene dine uten ditt spesifikke samtykke. Det skaper problemer. Man klager så til Tolvesenet og ber om de samme opplysningene. Tollvesenet toer sine hender og sier: Send en skriftlig forespørsel, så skal vi se hva vi kan finne ut. Samtidig avvikler de restene av sitt register.

 

– Det må tas i betraktning at vi har lagt ned vår drift av småbåtregisteret. Og da har vi ikke folk som kan ta imot alle henvendelsene, sier avdelingsdirektør i Toll- og avgiftsdirektoratet, Roar Weltzin.

 

Så hva nå? RSSR krever komplett historikk for å registrere bruktbåten. Komplett historikk er vanskelig å fremskaffe for kjøperen som gjerne vil ha båten registrert. Enden på visa? Antagelig lar flere og flere være å registrere båten og velger et forsikringsselskap som ikke krever "frivillig" registrering i NSSR sitt "frivillige" register.

 

Hva blir konsekvensene?

 

Ja, det har vel noen her en formening om?

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har alle som er registert i RSSR fått tilsendt nye nummerskilt, båtkort og dermed stadfesing på at dei er registrert?

 

Eg har ikkje høyrt eit kvidder frå RSSR etter at eg i vinter ga løyve til overføring frå det gamle Småbåtregisteret. Då var det også eitt eller anna problem med at eg måtte senda inn manuelt på grunn av ein feil. Slikt gjer meg mistenksam. Virkar ikkje så seriøst. Er eg i det heile tatt registrert? :confused:

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En ting er i alle fall sikkert, berre problem med det nye registret. Her er et konkret eksempel : Jeg kjøpte båt i mars, fylte ut reg papirer og sendte inn, fekk dei i retur etter en måned med beskjed om at jeg måtte fremskaffe historikk da tidligere eier ikke hadde sagt ja til å føre båten over i det nye registret. Resultat : jeg registrerer neppe båten fordi det er for mye prakk!

La trollvesnet få jobben tilbake !!!

Link to post
Share on other sites

Måtte også sende inn manuelt, kranglet litt med dem da de påstod at jeg ikke fantes i registeret enda jeg hadde både skilt og båtkort :rolleyes:

Vel, jeg er er registrert ihvertfall. Tror jeg da, har tatt vare på all e-post som dokumentasjon.

 

Jeg spurte til og med om jeg kunne få det skriftelig pr. brev om at alt var i orden men det var visst ikke nødvendig.

 

Vel, jeg tror de har tatt seg vann over hodet og at dette registeret er dødt om en kort stund. Desverre!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Bare sånn for å motsi hylekoret litt.

 

Kjøpte Baltic'en i begynnelsen av Mai. sente som avtalt med selger papirene inn til RSSR.

 

2 uker senre hadde jeg nytt båtkort. Så det er ikke total skjæring der inne. Det funker for noen.

 

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg sendte inn mine papirer til RSSR, fikk de tilbake etter 2 dager med at noen dokumenter manglet, dette forventet jeg siden papirene fra tollvesnet beskrev en import av båt uten motor. Jeg dro innom RSSR på Veritas senteret på Høvik med flyttedokumenten som inneholdt be3skrivelse av båtmotorer, dette var mandag for en uke siden, onsdag 2 dager etter dukket båtkortet opp i posten. Nummerskiltene kom mandag denne uken. Jeg har ikke noe å klage på derfra, synes RSSR gjorde en rask og grei jobb i mitt tilfelle.

 

Jeg har erfarding fra araber verden og der er det enesete saliggjørende personlig oppmøte hvis man ønsker at noe skal skej raskt og greit. Vet ikke om dette var avgjørende for meg i denne saken.

 

Det burde ikke være nødvendig i Norge.

 

Hvorfor jeg registrerte båten, vel det er fordi jeg regner med at det kan bli enklere å selge båten en gang i fremtiden. Siden min båt er importert og gammel så kan dette med dokumentasjon bli vanskelig etterhvert... Hvem vet hva disse politikerne vi har finner på også, det kan jo være de rød/grønne pluteselig bestemmer seg for at dette skal være obligatorisk igjen etter valget.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har ventet, og gruet meg litt, før jeg meldte min inn i registeret. For min del, er det grunnet forsikring, og at jeg regner med den er lettere å selge, når den er i registeret. Siden båten er importert, så blir registeret en bekreftelse på at jeg har alle papirer i orden på den. Jeg sende inn papirene, fylte nøye ut, og sende med kopi av alt det de ville ha, + muligens litt ekstra. Dette for å vise at jeg hadde ingenting å skjule.

Ca 14 dager senere, kommer registreringskortet, og ca 1,5 uker etterpå, kommer registeringsnummeret. Så nå er alt i orden hos meg.

 

For min del, så tror jeg at det er en fordel å sende mest mulig informasjon over, slik at de ikke tror en har noe å skjule.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Hvis det er problemer med registrering pga manglende dokumentasjon som ikke kan oppdrives pga ukjent eierhistorie, så la båten skifte eier noen ganger til. F.eks. Fra kone til foreldre til deg. Legg ved disse eierskiftekontraktene når du registrerer båten så synes de nok at de har fått nok dokumentasjon. Selv om dette bare beviser at registeret er null verdt! :nonod:

Link to post
Share on other sites

Epostet med registeret ida og det viste seg at de ikke kunne finne mine papirer som ble sendt herfra 14.6.. Oversendte nå alt på nytt per epost (de foreslo faks, men det ha'kke jeg f t.) Så får vi se.

 

Båten var registrert i TAD's register men for å begynne med blanke ark (TAD sitt register har aldri bekreftet at en gummibåt som jeg solgte, ble strøket fra registeret) ventet jeg til sjøsetting med nyregistrering.

 

P.S. jeg importerte båten selv fra Sverige og etter dette har Tollvesenet personlig undersøkt denne skumle transaksjon. Det ble ikke funnet noe kriminelt med denne og bekreftelsen på dette sendte jeg også med. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte båt i mars, fylte ut reg papirer og sendte inn, fekk dei i retur etter en måned med beskjed om at jeg måtte fremskaffe historikk da tidligere eier ikke hadde sagt ja til å føre båten over i det nye registret.

 

Det samme har jeg erfart.

 

Er bare to uker siden jeg sendte inn det jag har av papirer på tidligere eiere, så det er vel litt tidlig for svar enda. Ventet i spenning :sleep:

Link to post
Share on other sites

RSSR gjør nok en god jobb tatt i betraktning utgangspunktet. Det er bra at de står på krava og nekter å registrere båter som ikke har en full og hel historikk. Har man først fått båten registrert, borger dette for at alt er i orden.

 

Det som nå ser ut til å være problemet er når jeg kjøper en bruktbåt av Ola Hansen. Ola har ikke brydd seg med å registrere seg i RSSR. Historikken for han og de 2 andre tidligere eiere er dermed borte vekk. Så hva gjør jeg nå? Jo jeg ringer til Hansen og ber ham om navn på tidligere eiere. Det har ikke Hansen i hodet, men mener å huske at fyren han kjøpte båten av i Oslo het Jensen. Ja, Jensen var det. Jensen som bodde på Tøyen. Noe særlig mer husker han ikke og er ikke i humør til å bruke masse tid på å sjekke opp dette. I forbifarten nevner han at Jensen hadde høye tanker om den første eieren som het Olsen. Det var en mann som visste å vedlikeholde en båt. Jeg dropper Olsen, Jensen, Hansen og registreringen...... Dette er jo tross alt frivillig og nytteeffekten i forhold til bryderi og kostnad er.......

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Det var ikke ment som kritikk av RSSR, men som du sier så er utgangspunktet håpløst. Store båter av nyere dato går vel som regel greit å spore opp tidligere eiere på. Men 14 fots joller og utenbordsmotorer fra 1971 som ofte skifter eiere annethvert år? Neppe.

Link to post
Share on other sites

Jeg spør nok en gang hva er nytteverdien av registeret?

Er det sjøfartsmuseet som skal overta "historiene" ved alle båtene?

Om første eier het Knut eller Kåre - samme gjør det.

Hvem hadde bruktbilen du kjøpte for 2 år siden, for 5 år siden?

Eller 3. eier av huset som er 120 år gammelt.

 

Nå får vi kalle en spade - en spade!

Dette er bare tull og vås

Link to post
Share on other sites

Eg vil gjerne ha båten registert i RSSR, eg. Eg hadde registert båten i det gamle registeret også. Men på grunn av at båten blei kjøpt i haust, kom han seint med i det registeret. Dermed blei det problemer i overføringa til RSSR. Men RSSR har fått melding om at båten skulle overførast (skjedde i vinter). Kvifor kan dei ikkje senda meg ei stadfesting eller litt informasjon?

 

Sjølvsagt kan eg kontakta dei og sjekka. Men eg syns eigentleg at det ikkje er min jobb...

Link to post
Share on other sites

Dette er jo tross alt frivillig og nytteeffekten i forhold til bryderi og kostnad er.......

Hei Lotus :seeya:

Takk for sterke og klare meninger! Problemet er at loven om registrering fremdeles eksisterer som om registeret fremdeles var oblogatorisk. Redningsselskapet er derfor i den situasjon at de må følge loven, selv om premissene for loven er borte. Hvordan kan en lov gjelde for en ordning som er frivillig og privatisert??? (mat for Skipper Worse???) Jeg tror vi nå må ta konsekvensen av alle problemene som dette skaper og finne frem til et opplegg for det nye registeret som er tilpasset den situasjonen registeret nå befinner seg i og som kan løse problemer i stedet for å gjøre registreringen så vanskelig at enda flere båter faller utenfor. Etter min mening er dette en forutsetning for å opprettholde et småbåtregister som har et minimum av nytteverdi, og som Redningsselskapet kan hanskes med.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Sjølvsagt kan eg kontakta dei og sjekka.  Men eg syns eigentleg at det ikkje er min jobb...

Jeg meldte overgang (via skjema på web-siden) i god tid før fristen, intet hørt eller sett siden.....

Det var heller ingen tilbakemelding via epost når man sendte inn skjemaet....

 

At noen tror det vil være mulig å drive ett frivillig register med årsavgift er over min begripelse...

 

denne siden er det er en link til liste over stjålne båter. Som bare fører til hovedsiden til NSSR....:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Er det sjøfartsmuseet som skal overta "historiene" ved alle båtene?

Georg Apenes, Datatilsynets sjef er av den oppfatning at Riksarkivet skal ta over all historikk fra Tollvesenets register. Han akter ikke å endre kravene bare fordi sitat:

– Jeg kan ikke tenke meg at det er aktuelt å forandre loven fordi titusener av late småbåteiere ikke gidder å gi klarsignal for at informasjon kan blir flyttet, sier han til Fredriksstad Blad.

Det er loven om behandling av personopplysninger som gjør at Redningsselskapet ikke får informasjonen Tollvesenet sitter på.

 

Altså:

Først gir Tolvesenet de manglende opplysningene til Riksarkivet. Så gir Riksarkivet opplysningene til RSSR. Så legger RSSR opplysningene inn i registeret.

 

På veien til mål snubles det gjentatte ganger. Verken Riksarkivet eller Tollvesenet er særlig interessert i oppgaven. Tollvesenet murrer fordi de hadde et glimrende register der driftskostnaden siste år i deres regi bare var 6 millioner kroner. De overlot registeret til noen som måtte ha 50 millioner for samme jobben. Så blir de pålagt å hjelpe den dyre private aktøren til å få orden i båtsamlinga.

 

Tollvesenet skylder på ressursmangel og sier de ikke lenger har noe ansvar og at resultatet ble slik fordi Tollvesente ikke hadde tillatelse av Datatilsynet til å overføre persondata. Georg Apenes i Datatilsynet blir sur og sier at lover er lover og at småbåteierene egentlig har skylda for hele suppa. Han sier at Riksarkivet har de nødvendige tillatelser for personopplysninger og pålegger Tollvesenet å overføre restene av registeret til Riksarkivet.

 

Riksarkivet liker dette om mulig enda dårligere enn Tollvesenet. De har nå i alle fall ikke ressurser til dette ekstra registergreiene og ber om 40 millioner for å håndtere saken. De får avslag på sitt krav om midler.

 

Riksarkivet og Tollvesenet blir pålagt oppgaven uansett. Hvem som pålegger hva og om man har myndighet til dette er uklart, men det blir klarere etter hvert. Til slutt er arkivrestene overført Riksarkivet. Nå gjelder det bare å få det hele over til RSSR.

 

RSSR her store problemer. 50 millioner i drift viser seg å komme godt med. Problemdrift er dyrt, må vite. Etter litt frem og tilbake og enda litt tilbake, er det meste av data overført. Man lærer at når det gjelder oppbygging av nye databaser, blir ikke resultatet bedre enn konverteringsgrunnlaget. Og konverteringsgrunnlaget? Det skulle i utgangspunktet være tilrettelagt for en automatisk konvertering, men den gang ei. ORA12597: An unexpected error has occured. Manuelle rutiner må igangsettes.

 

Den 1.1.200x sier man at alle persondata og all historikk er i boks. Bruktbåteieren Terje Vigen har ventet lenge. Endelig skal han få komme inn i registeret selv om han på egen hånd ikke har klart å dokumentere alle tidligere eiere. Men har du sett? Registeret var likevel ikke opdatert og historikken for Vigens båt var fortsatt ikke i databasen. Det spiller likevel ingen rolle. Det at en særdeles irritert båteier trakk Gjensidige for retten med krav om å få tegne forsikring selv om han ikke var registert hos RSSR, hadde 6 måneder tidligere medført at alle forsikringsselskaper i en pressemelding fortalte at det nå var frivillig å registere seg i det frivillige registerert ut fra forsikringshensyn. Alle som ville ha forsikring fikk tegne forsikring uansett. En irritert Vigen ba alle ryke og reise, spesielt småbåtregisteret. Han registrerte båten sin i det selskapet som hele tiden ikke hadde hatt et krav om obligatorisk registrering.

 

Og vet du hva? 250 millioner kroner senere ble registeret nedlagt. Helt nedlagt. Svært synd påpekte politiet i Østfold. De hadde hatt en særdeles stor nytteverdi av det obligatoriske registeret under Tollvesenets regi. Etter frivillighet og RSSR ble innført sank imidlertid nytteverdien som en daumann til havets bunn.

 

Og snipp snapp snute, var registeret ute. Og hvis ingen politikere har gjort noen nye sprell, så ligger registeret der ennå på havets bunn.

 

 

Og til deg som trodde dette var et eventyr:

Les denne linken aller først. Deretter kan du si meninga di.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skummet så vidt igjennom Dagens Næringsliv i dag å så ett par notiser om dette..

Det ene handlet om at et sikkerhetsselskap (falch vital?) vurderte å gå til søksmål mot staten. De hevdet å ha et lavere anbud enn NSSR men at dette var "forutbestemt" før alle fakta var lagt på bordet.

Det andre, og det er mere urovekkende- var at Finansnæringens hovedorganisasjon hadde vunnet frem med et krav mot NSSR om tilgang til småbåt-registeret mot en betaling på Kr 500 pr bruker.. Det originale kravet fra NSSR var på Kr 2500.- pr bruker...

Kravet var visstnok initiert fra forikringsbransjen, men som de fleste vet driver denne bransjen like mye med bankvirksomhet...

 

De av dere som har DN foran dere kan nok sitere mere detaljert og korrekt.

Mvh Ketil Morstøl.

Link to post
Share on other sites

Det er jo helt ufattelig at man kan bruke så mye penger på ett register som i utgangspunktet er dødfødt pga "krav" til eierhistorikk! Nå må man tenke på hva man ønsker å oppnå med dette, og hva man tjener på det! Man kan jo ikke akkurat påstå at dette ikke har blitt forsøkt før, de siste 2 forsøkene har jo vært en eneste stor fadese! Regner med at dette føres på skattebetalernes regning!? Hvis ingen er i stand til å håndtere dette, legg ned hele skiten! 50 millioner kroner... dette er jo bare flaut!! :blush:

Link to post
Share on other sites

Hadde en kjip opplevelse med dette hersens registertullet her om dagen.

 

Strømmen på brygga forsvinner. Nabobåt er eldre tresjekte som ligger til trutning og er avhengig av elektrisk pumpe for å holde seg flytende. Vannet stiger og jeg prøver å få tak i eieren. Ringer da RSSR siden båten hadde reg.nr. Der var de velvilligheten selv og slår opp i systemet. Nei, den båten hadde de ingen info om for den var ikke overført til det nye registeret....

 

Forbasket tull dette her. Bare politikere som kan stelle i stand slikt.

 

Edit: båten hadde gamle reg. nummer fra tollvesenet.

Redigert av Sebaldus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...