Jump to content

RSSR sliter med registeret sitt


Lotus

Recommended Posts

Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg, men bortsett fra at de har problem med å skille begrepene reklamebanner fra begrepet registreringsskilt: Er det noe som nå tyder på at NSSR ikke drifter registeret bra? Biltilsynet kan kanskje være et svar, men på hvilket spørsmål?

Link to post
Share on other sites

Biltilsynet kan kanskje være et svar, men på hvilket spørsmål?

Vel, nå virker det slik at redningsselskapet sliter noe med dette registeret, uten at jeg kan si det med sikkerhet da jeg bare kan se det utenifra, men spørsmålet ligger vel i tråd-overskriften eller hva?

Link to post
Share on other sites

Vel, nå virker det slik at redningsselskapet sliter noe med dette registeret, uten at jeg kan si det med sikkerhet da jeg bare kan se det utenifra, men spørsmålet ligger vel i tråd-overskriften eller hva?

Trådoverskriften sikter til problemer med konsesjon for personopplysninger, og dette er noe som er på plass for en god stund siden nå. Tråden er startet i 07.2005. I ferskeste "gennoplivning" av tråden er pga. Securmark som har stått opp med feil fot, og plutselig inbillt seg at de har fått lov å være konkurrent til NSSR.
Link to post
Share on other sites

Er det noe som nå tyder på at NSSR ikke drifter registeret bra? Biltilsynet kan kanskje være et svar, men på hvilket spørsmål?

Det er en utfordring som gjerne dukker opp når offentlig virksomhet blir privatisert (selv de som eies helt eller delvis av staten): De kan ikke lenger sette noe offentlig stempel på det de gjør. I noen tilfeller går det relativt bra, jamnfør radiooperatørsertifikater fra Telenor, men andre ganger er det mer problematisk. RSSR er et eksempel på det siste ettersom båtkortet ikke har noen mening utenfor Norges grenser. Kjekt som register, ubrukelig som papir.
Link to post
Share on other sites

Securmark som har stått opp med feil fot, og plutselig inbillt seg at de har fått lov å være konkurrent til NSSR.

Det er ingen som kan nekte Securmark å være en konkurrent til RSSR, siden det offentlige kravet om at alle båter skal være registrert i Småbåtregisteret så er det kun forsikringsselskapene som har hatt et krav om at båtene skal være registrerte for at de skal få forsikring.

 

Når If nå går ut og godkjenner Skipsregisteret og Securmark som likeverdige registere for sine kunder er vel også dette en liten pekepinn på at de ikke har vært helt fornøyd med RSSR sin håndtering av småbåtregisteret? Eller så er det for å gjøre ting lettere for oss kunder???

 

En annen mulighet er at de med dette vil skape litt omtale og fokus på småbåtregisteret for å kanskje presse tilbake et krav om registrering i et offentlig register. Det beste for alle ville jo vært om alle båter var registrert og måtte omregisteres på samme måte som biler. (Hvis man da ser bort i fra kostnadene)

Link to post
Share on other sites

Trådoverskriften sikter til problemer med konsesjon for personopplysninger, og dette er noe som er på plass for en god stund siden nå. Tråden er startet i 07.2005. I ferskeste "gennoplivning" av tråden er pga. Securmark som har stått opp med feil fot, og plutselig inbillt seg at de har fått lov å være konkurrent til NSSR.

Hei, mitt navn er Ove Karlsen og jeg er er daglig leder i Securmark.

 

Jeg ble gjort oppmerksom på denne tråden ved at jeg fikk en e-post fra 'Ingar' med endel spørsmål om dette temaet - og det er med stor interesse jeg leser innleggene her på forumet.

 

Det har nok oppstått litt misforståelser rundt vår motivasjon for å delta som "alternativt båtregister"

 

Først litt innledende info:

 

Vi i Securmark har sikkerhetsmerket båter og motorer (i tillegg til biler og kontor/datautstyr) siden 1988. I løpet av denne tiden har vi merket og registrert over 100.000 båter og motorer. De fleste norske forsikringsselskap gir i dag fra 5% til 12% rabatt på forsikringen dersom båt og motor er merket med Securmark.

http://www.securmark.no/index.php?art=5325

 

Systemet er anerkjent og benyttes flittig av forsikringsbransjen og Politiet. Politiet har tilgang til oppslag i vår database gjennom en spesiell SMS tjeneste og via Internett. Våre forhandlere har også oppslagsmuligheter. For eksempel er det nyttig å kunne sjekke rettmessig eier/status på en motor som er levert inn for service eller ved innbytte.

Vi oppfordrer også alle som er i ferd med å kjøpe Securmark merket bruktbåt om å sjekke med oss på 37062900 før kjøp.

 

Vi har drøyt 200 forhandlere i Norge for merking av båter. Som du ser av våre web-sider koster en merking av båt og motor fra kr 1.050 til kr 2.190 avhengig av båtens størrelse og type merking (standard eller pluss).

http://www.securmark.no/index.php?art=831&gruppe=169

 

Så til saken:

 

Faktum er at det er RSSR som er det godkjente småbåregisteret som overtok etter TAD når dette ble besluttet nedlagt. Dette er en særstilling som RSSR har og vi har ikke til hensikt å gi oss ut for å være likestilt med dette. Det fraviker dog ikke det faktum at dette er et frivillig register.

- Det er de største norske forsikringselskapene som opprettholder en registreringsplikt for å tegne båtforsikring. Denne registreringen er forsikringspålagt og enhver står fritt til å velge et forsikringsselskap som ikke krever dette.

 

Men - misforstå meg ikke - det er hevet over enhver tvil at samfunnet er tjent med at båtene er registert og dette er grunnen til at endel forsikringsselskaper krever registrering. Så lenge det er forsikringsselskapene som pålegger registrering er det vel også naturlig at de selv kan velge hvilke register som de mener oppfyller det som forventes av et slikt båtregister.

 

Når vi nå informerer om at Securmark er et alternativ for Ifs kunder er ikke dette noe vi bare antar - det er faktisk tilfelle.

 

I praksis betyr det at alle If kunder som har Securmark merket båt og motor kan bestille registreringsskilt og båtkort for kr 100. Det er ikke dermed sagt at registert kun er for If kunder. Dette er det samme registeret som vi startet i 1988 - men If kunder kan benytte det som alternativt båtregister.

 

Jeg vil ikke spekulere i hva de andre forsikringsselskapene mener om dette, men det er opp til hvert enkelt selskap å vurdere om vårt system kan benyttes som alternativt båtregister.

 

Så lenge vi krever at våre kunder må tyverimerke båt og motor for å kunne benytte oss som båtregister vil vi alltid være dyrere enn RSSR. Tyverimerking av båten innebærer at vi graverer inn et Securmarknummer flere steder på båt, motor, drev etc. Merkingen koster fra kr 1050 for en liten båt med motor (<16 fot) til kr 2190 for Securmark pluss merking av stor båt med motor.

 

Informasjon om pluss merking finner du her

 

Jeg kommer til å følge med litt på hva som skjer her på denne tråden og vil gjerne forsøke å besvare eventuelle spørsmål om emnet og Securmarks rolle i dette.

Link to post
Share on other sites

Med 100.000 merkede båter vil jeg tro et Securmark-register trygt kan holdes opp mot RSSR for en sammenligning. Ettersom kunderegisteret til Securmark er et personregister så skal de allerede ha en del i orden i forhold til lover og bestemelser om slike registre.

 

I en annen tråd om årsgebyret til RSSR kan det settes et lite spørsmålstegn med hensyn til kvaliteten på registeret til RSSR. Det hjelper lite om det oppleves som strengt å få registrert en båt dersom det etter et år viser seg at båter er registrert på feil eier.

 

Om det er noe å utsette på kvaliteten til Securmarks kunderegister vet jeg ikke, men det er ikke noen selvfølge at dette registeret er tilfredsstillende for andre formål enn det opprinnelig er laget for.

Link to post
Share on other sites

Kan se ut som om noen mener at det er en fordel å ha mere enn et register, kanskje åtte registre hadde vært ideelt da? :nonod:

 

Eller, kanskje et velfungerende, kostnadseffektivt og obligatorisk (for å få forsikret båten) register hadde vært det beste? :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Andreas, mener du (som meg) at det skal være et, og kun et, register, men at det skal drives av forsikringsselskapene i samarbeid, og at det skal være obligatorisk?

 

Ingar, mener du som ovenfor, men at det skal drives av Securmark (m.a.o. registeret til NSSR leges ned?) og skal det da også være obligatorisk å securmark merke alle båter og motorer?

 

Er vi enige om at et register er den beste løsningen?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

For meg ser Securmark ut til å være den beste løsningen.

Dette har en tyveriforebyggende effekt, noe jeg ikke kan se at NSSR alternativet har i dag. [...]

Securmarks merkingsteknologi er tyveriforebyggende. Nummerskilt er også med på å øke sikkerheten ettersom det er lettere å identifisere eier/kontatrperson for en en båt, enten den ligger uten tilsyn i en havn eller blir funnet drivende i sjøen. Sånn sett har Securmark og RSSR hatt forskjellig tilnærming til et problem. NOR har en tredje vinkling hvor det legges stor vekt på at papirarbeidet er i orden, men også NOR krever varig merking av skroget - selv om teknologien for dette ikke er så avansert som de løsningene Securmark bruker.

 

Jeg hadde heller ikke hatt noen motforestillinger dersom Telenor Maritim opprettet et småbåtregister basert på VHF-lisensen.

 

Legg forøvrig merke til følgende uttalelse fra If: "I If har vi dessuten lenge hatt som krav at alle båter med en verdi over 500.000 skal være merket og registrert i et merkesystem, sier fagsjef Jan Gregersen i If Skadeforsikring."

 

Er vi enige om at et register er den beste løsningen?

Nei, men jeg ser helst at vi kan begrense antallet til 2 alternativer: Et småbåtregister og NOR. Småbåtregisteret bør helst organiseres som en database som er tilgjengelig for flere aktører som utfører registreringsarbeidet og fakturerer sine kunder. På den måten kan jeg beholde registreringsnummer på båten dersom jeg flytter fra RSSR til Securmark. Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Andreas, mener du (som meg) at det skal være et, og kun et, register, men at det skal drives av forsikringsselskapene i samarbeid, og at det skal være obligatorisk?

...

Er vi enige om at et register er den beste løsningen?

Småbåtregisteret bør helst organiseres som en database som er tilgjengelig for flere aktører som utfører registreringsarbeidet og fakturerer sine kunder. På den måten kan jeg beholde registreringsnummer på båten dersom jeg flytter fra RSSR til Securmark.

Det bør ligge ett - og kun ett - 'regelverk' i bunnen. Det burde finnes bare en type merke på båtene. gjerne for hele Europa eller hele verden. (jfr bilskiltene, telefonnumre, web-domener) Hvordan og hvor jeg registrerer min båt er ganske likegyldig - hos forhandleren, forsikringen, med brev, på webben. Aktørene burde selvfølgelig ha en viss tilknytning til båtlivet. Den Norske Kirken, Statkraft, Rema 1000, Toll- og avgiftsdirektoratet, Gyldendal Forlag m fl ville jo virke litt rart med tanke på tilknytning til båtlivet, sjøsikkerhet osv. Og - ja, i alle fall telefonnumrene og internett-domener kan du flytte noenlunde fritt - de trenger ikke å ligge alle sammen i samme register, men det kan gjerne se slik ut for de som skal bruke registrene
Link to post
Share on other sites

Ingar, mener du som ovenfor, men at det skal drives av Securmark (m.a.o. registeret til NSSR leges ned?) og skal det da også være obligatorisk å securmark merke alle båter og motorer?

Ja, jeg mener RSSR-registeret ikke kan overleve i sin nåværende form.

Securmark har gjennom snart 20 år i Norge vist at de kan drifte ett register uten årsavgift.

Den tekniske løsningen gjør at det fungerer selv om ikke alle båter er registrert.

Så får heller de som velger å ikke registrere seg betale en høyere forsikringspremie, slik de sannsynligvis allerede gjør. (De fleste selskaper gir rabatt for Securmark merking)

Link to post
Share on other sites

Ja så lå konvolutten fra NSSR i postkassa. Spenningen var stor da den ble åpnet, og innholdet var en giro med RETT nummer og en giro på 100,00.

Gamlebåten var ikke nevnt!!

Gratulerer Faxen!. Dette betyr at det var deg som ble årets vinner, og stikker av med hovedpremien: Gratis redningstjenester i hele 2006!!! :wink:
Link to post
Share on other sites

Det er tydligvis en del forvirring her:

 

Se http://knbf.no/archives/2006/04/securmarktull.html

Ustpillet fra KNBF har jeg ikke kommentert enda - men etter samtale med forfatteren har jeg fått bekreftet at han ikke engang hadde lest pressemeldingen vår før han i relativt drøye ordlag "slaktet" oss i saken.

Nå foreligger pressemelding fra If som bekrefter akkurat det vi sa.

 

Jeg har fått en e-post fra Terra forsikring i dag som bekrefter at de også velger å godkjenne Securmark som "godkjent register" for sine kunder. I tillegg får Terra kunder som har merket med "Securmark pluss" 5% rabatt på forsikringen.

 

Ove Karlsen

Securmark

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...