Jump to content

RSSR sliter med registeret sitt


Lotus

Recommended Posts

Skjønner heller ikke at dette er noe å ta på vei for, snarere tvert imot.

Securmark har iallfall en viss tyveriforebyggende effekt, noe som bør komme oss tilgode i form av lavere forsikringspremier.

 

Årlig rabatt på forsikring, intet årsgebyr, samt merverdi ved salg av båten, gjør dette etter mitt skjønn til ett både rimeligere og bedre alternativ til RSSR...

Link to post
Share on other sites

Det er lommeboken min som gråter!

 

Hvordan kan man si at dette er et gratis båtregister, når man må betale kr. 250,- pr år i "medlemsskap" til Securmark.

 

"Innmelding", d.v.s. merking koster for en 27 fot kr. 1.750,-.

 

Ta vare på prislisten, så kan vi sammeligne neste år, og året deretter.......

 

Lavere forsikringspremier er like usannsynlig som fred i verden :nonod:

 

Selv med alle slags rabatter, så vil premiene totalt sett øke. Etterhvert vil forsikringsselskapene øke premiene til de som IKKE har Securmark, så enden på visa blir at det vil bli "billigere" å Securmerke.

 

Dette er et spill hvor vi allerede har tapt! Derfor gråter lommeboken!

 

Men vi kan takke oss selv da båtfolket har boikottet NSSR-registeret :nonod:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Det er lommeboken min som gråter!

 

Hvordan kan man si at dette er et gratis båtregister, når man må betale kr. 250,- pr år i "medlemsskap" til Securmark.

Det er ikke riktig å si at det koster kr 250 i året for å benytte Securmark som båtregister.

 

Securmark medlemskap er en frivillig årlig tjeneste som gir tilleggsfordeler for eiere av merket båt og motor. I dette ligger det dekning av egenandel ved tyveri (inntil kr 3000) samt utvalgte sikkerhestprodukter til sterkt rabatterte priser. Som et eksempel kan jeg nevne at du som Securmark medlem får kr 1000 i avslag på sporingssystemet Trackguard ved bestilling gjennom vår nettbutikk.

Vi selger også Abus Granit hengelås i forsikringsklasse 3 til kr 458 inkl. mva.

 

Medlemskapet er som nevnt frivillig - du velger selv om du ønsker de ekstra fordelene dette gir.

 

http://www.securmark.no/index.php?art=833&gruppe=169

 

All den tid det er Securmark-nummeret som blir båtens registreringsnummer er det helt naturlig at dette kun gjelder for de som har merket båt og motor. For alle som allikevel har merket eller har tenkt å merke båten sin er det et rimeligere alternativ å betale en engangssum på kr 100 for å få skilt og båtkort.

 

For de som ikke har eller ikke ønsker merking er det rimeligere i RSSR - så enkelt er.

Redigert av Båtmann1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

-Skylder man penger, syns jeg det er greit at man må betale dette. Det er ikke morsomt å bli tilkjent erstatning f. eks ved dom og ikke mottar pengene enda man vet at de er tilstede hos skyldner - bare "gjemt" bort offentlig... hadde selv en sak hvor båten ble stjålet (Brukstyveri med skade) av en 17-åring med langt rulleblad. Han ble tatt, og jeg ble ved dom tilkjent 3000.- i erstatning i tillegg til utbetaling foretatt av forsikringsselskapet. Etter et par uker kon brev i fra SI om jeg ønsket at de skulle drive inn pengene. Ga positivt svar tilbake om at jeg ønsket dette, selv om jeg hadde null forhåpning om å få en eneste krone. Men - Ettter ca 6 mnd. kom 500.- Etter ca 11mnd kom 1200.- og innen 18 mnd. var gått, var hele beløpet betalt uten fratrekk av en eneste krone.. :flag:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg tok av mine skilter for og lakkere båten,bestilte nye ca 3 måneder siden.Jeg fikk regninga i løpet av en uke og betalte denne.Men jeg har ikke fått skiltene ennå har purret men dem sier att skiltene blir laget i utlandet.Jeg må si jeg er skuffet over dette nå kjører jeg uten skilter men de var raske med og sende meg regningen :boxing: Terning kast 000000.MvhBjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Tror dette kommer av et softwarefirma som drifter registeret. Jeg fikk nemlig skiltene etter 3 uker....men ingen faktura eller båtkort.

 

1 ukes tid etter så ringer en representant fra dette firma og hører om jeg mangler noe, eller om jeg har fått det jeg skulle. Måtte jo da fortelle at det viktigste for meg hadde kommet, men også hva som manglet. 3 dager etter hadde jeg fått alt.. :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Etter kjøp av en 2001 mod. Dynamic høsten 2005, forsøkte jeg å få registrert den hos RSSR, nybegynner som jeg var... Jeg sendte dem båtens historikk, inkl. faktura fra Scand til første eier, all dokumentasjon for motor og drev, CE-dokumenter osv. osv.

 

Det har vært 3 eiere av båten før meg. Fordi jeg manglet kopi av én kjøpekontrakt, nemlig kontrakten mellom første og andre eier, ble registrering blankt avslått. Jeg klaget til RSSR på avgjørelsen, fordi jeg med unntak av én kjøpekontrakt, har komplett historikk, men neida...

 

Begrunnelsen var at dette må være så strengt for å unngå at stjålne båter kan bli "hvitvasket". Jeg er i utganspunktet enig i dette, men jeg mener samtidig at det må kunne gå an å bruke noe skjønn i en slik situasjon. Jeg forsto ikke hvor faremomentet kommer inn, det vil være helt umulig å "snuske" med min båt, i og med den dokumentasjonen som var fremlagt.

 

Da jeg ikke fikk noe gehør, d***t jeg i hele RSSR, og fremla saken for mitt forsikringsselskap Gjensidige, og overleverte samtidig båtens historikk som beskrevet over. Gjensidige "ristet på hodet" av hele saken, og forsikret båten min som en lek, med samme betingelser som de ville gitt meg med registrering hos RSSR.

 

Så min konklusjon er, ikke bruk penger og tid på registrering hos RSSR, det betyr ingenting allikevel!

- Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill.

- Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein.

Link to post
Share on other sites

Dersom det virkelig hadde hatt betydning ville vi nok forlengst hørt historier om båteiere som har fått avkortning pga manglende registrering.

Kan ikke skjønne hvordan et selskap skal vinne frem dersom det blir prøvet for retten. Hvordan skal de kunne bevise at manglende registrering var årsaken til skade, forlis eller tyveri?

Link to post
Share on other sites

Hvordan skal de kunne bevise at manglende registrering var årsaken til skade, forlis eller tyveri?

 

Kanskje på samme vis som at enkelte forfekter at manglende TEORETISK opplæring er årsaken til de mange båtulykkene Lotus mener vi ikke har ? :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Kan ikke skjønne hvordan et selskap skal vinne frem dersom det blir prøvet for retten. Hvordan skal de kunne bevise at manglende registrering var årsaken til skade, forlis eller tyveri?

 

Nei kan ikke være lett. Men jeg tror i alle fall at det i framtiden blir mer viktig å kunne identifisere med sikkerhet eieren av en båt, med en registrering på en bedre måte en det RSSR klarer i dag.

Jeg kan nevne to grunner - og det er sikkert mange flere.

- Ved tur til utlandet, lengre en Sverige og Danmark, kreves det ofte offesielle papirer båtens eierskap. Ja, en kan få det fra Skipsregistret, men det koster.

- Ved tildeling av båtplass i båtforeninger. Det er vanlig å bruke ventelister for båtplasser, som i dag er båtplasser er en betydelig mangelvare. Dette har ført til at en opplever triksing med proforma eierskifte av båter for å snike på ventelistene.

Manglende sikker eieridentifisering av båter gir også åpning for uante triksemuligheter som både skattemyndigheter og forsikringsselskapene burde ha intersse av å se nærmere på.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Står på tampen til å registrere min båt. (har ikke fått utfingeren enda :blush: )

 

Men har lest litt rundt om, så er litt i tvil.

 

Skal jeg merke og registrere båten hos securemark ?

Eller skal jeg registrere den hos redningselskapet`s småbåtregister RSSR ?

Link to post
Share on other sites

Skal jeg merke og registrere båten hos securemark ?

 

Jepp!

 

Du får ekstra sikkerhet mot tyveri, rabatt på din forsikring og intet årlig gebyr, men det har sin "startprise" for securemarkmerkingen koster litt, men det er det verdt! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ok, da gjør jeg nok det. Og ja det koster litt å få den merket, 1250.- ser jeg. 17-20fot m/motor 10 merker.

Får ta å ringe lokal forhandler å høre om tid for å få det gjort.

Link to post
Share on other sites

Nei, står så her:

For å være registrert hos Securmark må båt og motor først være merket med Securmark tyverimerking. Dette kan gjøres hos en av våre 200 forhandlere rundt omkring i landet. For at registreringen skal være godkjent av ditt forsikringsselskap må registreringsskilt være plassert på båten og kunden få tildelt et båtkort. Kunder som allerede har merket sin båt kan bestille skilter og båtkort via e-post mail@securmark.no eller ved å ringe 370 62 900.

 

Kostnaden ved å få tilsendt båtskilt og båtkort er kr 100 inkl. mva og porto. Det påløper ikke årlige gebyrer på dette.

http://www.securmark.no/index.php?art=5993

 

Beklager, var litt rask i avtrekkeren der! :smash:

Securmark Medlemskap pr. år Kr250,- (Medlemskap gjelder for en båt & motor.)

 

Men er dette for securemark det sikkert og ikke for securemark-båtregisteret. Ikke det at det spiller noen rolle for det går jo i samme kassa.

 

Men altså, dere mener jeg skal/bør ta den i Securemark, og ikke RSSR?

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik jeg har forstått det er medlemskap beregnet på de som har spes. tyveriutsatte båter. De mister sikkert en masse potensielle kunder pga at folk tror at det gjelder båtregisteret.

Fra Securmark siden:

 

Securmark Medlemskap er en tilleggstjeneste til Securmark sikkerhetsmerking av båt eller motor. Denne tjenesten gjelder kun for kunder som allerede har merket båt og/eller utenbordsmotor. Som Securmark medlem får du refundert tyveriegenandelen (med inntil Kr. 3.000,-) dersom båt og/eller utenbordsmotor forsvinner og ikke kommer til rette.

I tillegg får du tilbud om gode og rimelige sikkerhetsprodukter med opptil 50% rabatt.

Link to post
Share on other sites

Jeg tolker det at securemerking på min båt koster 1250.- (engangspris) og at det koster 250.- kroner året deretter.

Og at båtregisteret koster 100.- for 2stk skilt og 1`t båtkort. (engangspris)

Men at man må securemarke båt/motor først, så ta konktakt med de securemarke for å få skuta inn i deres båtregister.

Right??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...