Jump to content

RSSR sliter med registeret sitt


Lotus

Recommended Posts

Ja jeg forstår det på samme måte.

 

Ingar har ett poeng til, nemlig at årsavgiften på 250,- gir deg en refusjon på inntil 3000,- ved tyveri av båt/motor under forutsetning av at dette ikke kommer til rette. Var jeg deg ville jeg sjekket først med forsikrings selskapet hvorvidt regitrering er påkrevd og i såfall om de likestiller RSSR/Securmark. Det kan også være et poeng å sjekke forsikring opp mot egendal ved tyveri for å se om Securmark sitt tilbud representerer en reell forskjell.

Link to post
Share on other sites

Ok, og takk dere. Ble bare litt forvirret ett øyeblikk. Jeg/vi har forsikringene våre i vesta, forsikra også båten der før jeg henta den.

 

påkrevd og i såfall om de likestiller RSSR/Securmark

påkrevd eller ei, men greit å ha noe som kanskje kan få eventuelle tyver til å snu og gå.. Men ja redusksjon på 3000.- om så skjer at skuta blir rappa og ikke kommer tilbake.. må sjekke opp dette hos vesta.

Link to post
Share on other sites

ja se der ja :) 10%, jeg rekner med at det er innbaka i prisen min allerede. For han spurt når jeg ordna den, og da sa jeg enten securemark eller RSSR. Samt at jeg skulle ringe han over ferien når jeg hadde regnr og serienr for motor og båt. Har bare vært litt treg å hive meg rundt etter ferien.

Link to post
Share on other sites

(...) da det ikke har noen betydning ift tyveri.

Ingar, du virker veldig overbevist i din sak, og proklamerer ofte dette på Baatplassen. Det kan virke som om det er andre som er uenige med deg:

Dagsavisen: Småbåtregisteret skremmer båttyver

Båtavisa: Småbåtregisteret - økt trygghet for båteieren

Østlandets blad: "Politiet: Småbåtregisteret er til stor nytte for oss"

Båtbørsen: "FNH tror selv at registrering av båtene (Småbåtregisteret) har hatt effekt. Det synes som om tallene også viser at de kriminelle har unngått å stjele registrerte båter da disse er vanskeligere å omsette."

 

Når det er sagt, er registrering (uansett register) et klokt valg for båteieren.

Redigert av jonaslep (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg lurer litt på hvordan et klistremerke med tall og bokstaver på kan skremme noen fra å stjele en båt uten HIN nummer jeg :confused: Enhver person med reg kort på båt lik til min kan hevde den er deres. Det er helt tafatt at båten ble registrert i Tollvesenets Småbåtregister uten noe som kan gi en sikker id av båten. Kqanskje registeret har noe for seg for nyere båter men for eldre båter har jeg min tvil.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk beskjed fra Gjensidige om det var et krav for å forsikre båten at den var registrert. Derfor registrert jeg. Jeg har riktig nok en landstedsbåt der de sa det samme og selv om jeg har registrert den er ikke Gjensidige imformert og de har ikke sagt noe mer, så jeg vet ikke jeg.

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå akkurat ringt lokal forhandler som utfører securemark, og vanlig securemark utgår snart som det er securemark pluss som jeg kunne få nå. Det ble 2190.- for min båt og motor, har ikke bestillt time for å få dette gjort (måtte sjekke med fruen om kassabeholdningen)

Men det var 1 times jobb å få dette gjort.

Vurdere bære å bestille time å få det gjort...

Link to post
Share on other sites

Kan du begrunne hvorfor det er ett klokt valg å registrere båten i RSSR? (Bortsett fra at forsikringsselskapet evnt. krever registrering.)

Gjerne! :smiley:

  • Finansnæringens Hovedorganisasjon har uttalt at Småbåtregisteret har en klar tyveriforebyggende effekt.
  • Hovedredningssentralene har uttalt at Småbåtregisteret øker effektiviteten i deres arbeid, og gjør det lettere å avgjøre hvorvidt en aksjon er reell, tidlig i hendelsesforløpet.
  • Politiet har uttalt at Småbåtregisteret letter deres arbeid.
  • Forsikringsselskapene anbefaler eller krever registrering, for eksempel i Småbåtregisteret.
  • Mange båtforeninger bruker Småbåtregisteret for å holde orden på hvilke båter som skal få ligge ved foreningens kaianlegg.
  • Hvis båten din sliter seg, tar inn vann eller får annen skade vil det være enkelt å få tak i deg før båten synker.
  • Er båten registrert er det enkelt for båtkjøpere å være sikre på at båtens eier faktisk er den som selger den.

Denne listen er de tingene jeg kommer på på stående fot. Jeg har dokumentert uttalelsene fra FNH, Hovedredningssentralene og Politiet i tidligere innlegg.

Link to post
Share on other sites

Dette innlegget er ikke knyttet til RSSR men til registrering i skipsregisteret NOR: Jeg har vært borte i noe i Sverige i sommer jeg ikke har registrert tidligere. Tilfeldigheter gjorde at jeg ved tanking fikk spørsmål om jeg var registrert i noe skipsregister. Da jeg kunne fremlegge dokumentasjon på registrering i skipsregisteret var prisen på diesel SEK 7.20, med dagens kurs tilsvarte dette NOK 6.12 /liter. Kan noen bekrefte at registrering i skipsregisteret gir grunnlag for slik dieselpris. I så fall må det kanskje være et argument for registrering i skipsregisteret for de som seiler endel på svenskekysten. Dette er det eneste registeret i Norge som utsteder dokumentasjon på eierforholdet av båten som aksepteres i enkelte andre land, bl.a. Tyskland, så langt jeg har erfart.

Link to post
Share on other sites

Har hatt gode erfaringer med det nye småbåtregisteret til RSSR - til nå. Tidlig i j juni bestilte jeg nye nummer til snekka, de gamle begynte å gå i filler. Fikk faktura ganske raskt, og fikk beskjed om at nummerskilt var sendt samtidig. Faktura ble betalt, men noen nummerskilt har jeg ikke sett. Ringte og purret for ca en uke side. De kunne ikke sjekke status der og da, men skulle notere saken og sende den videre. Har ikke hørt noe mer etter dette.

 

Noen andre som har bestillt nummerskilt i det siste? I så fall - uten problemer?

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

La inn skjema på web'en deres i lunchen i dag, 10 minutter senere kom bekreftelse på at det var godkjent og at resten kom i posten.. så da blir det spennende å se om det kommer noe i posten snart :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei

 

Jeg har bestilt nye nummerskilt til båten min for noen måneder siden , faktura på disse kom promte men jeg har fortsatt etter endel purring ikke sett snurten av skiltene :nonod:

 

Nå er jo sesongen på hell og eg har begynt å gi opp hele saken , men en ting er sikkert og det er at jeg gir ikke fem øre for hele registeret , og en lojal giver til Redningsselskapet er ikke lojal lenger .

Link to post
Share on other sites

Marius, jeg opplevde det samme (se innlegget mitt litt lenger frem, fra vel 14 dager tilbake).

 

I mellomtiden har jeg purret (knapt 14 dager siden). Snakket med dama som hadde ansvar for dette, hun sa hun skulle følge opp produsenten prompte - da pleide det å løse seg ganske raskt. Likevel - ingenting så langt, også jeg er nå i ferd med å gi opp. Jeg spurte henne også direkte om dette var et problem som rammet bare meg, eller om det skjedde ganske ofte. Fikk litt unnvikende svar, men det gikk i retning av at dette nok gjaldt mange, ja.

 

Det som kanskje irriterer meg mest er at fakturaen ble betalt på forfall... :headbang:

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problem fikk faktura raskt nesten samme dagen.Men skilter nei det tok runt 1,5 måned det purret og purret.Men etter jeg hadde snakket med en del i telefon med dem fikk jeg beskjed att skiltene ble laget i utlandet derfor så lang tid.Menjeg fikk skilter til slutt da ikke bare ett par men uken etter det fikk jeg jaggu ett par til ikke dårlig dette :lol: MvhBjørn :sailing:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå akkurat ringt lokal forhandler som utfører securemark, og vanlig securemark utgår snart som det er securemark pluss som jeg kunne få nå. Det ble 2190.- for min båt og motor, har ikke bestillt time for å få dette gjort (måtte sjekke med fruen om kassabeholdningen)

Men det var 1 times jobb å få dette gjort.

Vurdere bære å bestille time å få det gjort...

Heihei.

Trenger å få ut litt frustrasjon.

(Siterer meg selv her, da jeg ble overbevist fra dere om å securemerke og securmarks-båtregister valget falt på securemark pluss.)

Senere på dagen mandag 13.08.07 ringte jeg lokal forhandler som (for bella og mercury)for å bestille time for å få secure-merket båten.

Tenkte i samme slengen å få lest av timene motoren er gått fordi jeg vil montere innkjøpt timeteller.

Jo da det skulle de fikse, men var opptatt så de skulle ringe meg tilbake. Hørte ikke noe den mandag, ikke tirsdag heller og heller ikke på onsdag, så i lunsjen kl 12 ringte jeg igjen.

Og jo da, det blir denne uken. Men hadde bare glemt å ringe, akkurat i øyeblikket hadde han ikke oversikt. Så måtte få ringe meg tilbake. Ok sa jeg.

Så ble det helg uten at jeg hørte noe, så ble det vel tirsdag 21.08.07 og jeg fortsatt ikke hadde hørt noe. Jeg ringte i frokostpausen, og de sa de hadde ikke fått tid samt glemt å ringe.

Vel å merke her er at dette er at jeg hver gang vil kjøpe en tjeneste og få bestillt time for dette.

Videre så sa han at (nå kommer ny person inn i bildet) han som gjør denne merkingen er ikke tilstede for øyeblikket, så de må få ringe meg tilbake senere idag.

Fikk jeg tlf samme dag for å få time til denne securemerkingen... nei, det gjorde jeg ikke.

Så ble det 23.08.07, og jeg ringte igjen til de og fikk snakke med en dame, og fikk full forståelse for min frustrasjon på at jeg prøver å bestille tim til dette og (som hun sa) dette skulle hun sette i brann, for dette holdt ikke.

Joda, dagen etter 24.08.07 på formiddagen, ringte han som sikkert gjør denne jobben. Og lurte på om jeg kunne være hos de på tirsdag 28.08.07 kl 0900

Og hva tenker jeg så, hurra endelig.

Tirsdag 28.08.07 kommer og jeg drar hjemmen ifra i båten noe tidligere, ca kl 0810 pga møkka vær. Og de som vet om utenfor sveggen og stavneset inn til Kr.sund N, vet hvordan havet er der 98% av tiden i året.

Normal kjøretid rolig hav, ca 20min

Husker ikke helt vindestyrke, men havet reiste seg ett par meter og vel det. Ankomst kl 09.02.

Kommer inn i butikken, min kjære venn kommer ut fra kontorene, ja endelig er det merking da sier jeg og han får ett litt snodig uttrykk i ansiktet.. derpå han sier: at oysann, ja du han som gjør denne merkingen var syk igår. og uff *masse beklagelser* dette var ekkelt osv* øhm jeg glemte å ringe deg. Vi får diskutere denne prisen når jobben er gjort sa han vagt.

Han viste heller ikke hvor lenge han kom til å være syk.

Ble jeg varm? JA!

Fri fra jobben for å få gjort dette, møkka vær og dårlig hav, enormt mye lengre kjøretid, og drivstoff som er brukt, og all den purringa på tlf for å få den j**la timen, alt dette pga at de ikke klarer å løfta av røret og ringe meg.

Ble Syykt forbanna, men holdt meg i ro og hørte på masse beklagelser.

Dro hjem igjen i uforretta sak med beskjed om at jeg ville bli oppringt så snart han var frisk.

Og jeg har ikke hørt det spytte grann, ringte idag igjen. Og neida serru han som gjør dette er nå ut og reiser og de har ikke tid før om 3 uker. JA men har du time til meg da? ja det skal han fikse, men ikke akkurat nå, for han sitter nedi en båt, men skal ringe deg etterpå så snart han er på kontoret.

Dagen er over, og jeg har ikke fått noe tlf.

Jeg er nå fast bestemt på å gjenomføre denne merkingen hos denne forhandleren, og jeg skal ha ett godt prisavslag for turen på 3 timer 45min i pissvær den 28.08.07 og gratis timeavlesing av motoren for/mot tapt arbeidsfortjeneste og drivstoffutgifter.

 

Eller hva mener dere om dette?

 

Beklager evt feil posting, og frustrasjons-utbrudd. Men siden det startet i denne tråden så ble det bare slik.

Takk, mvh kenbjork

Link to post
Share on other sites

Dårlig service : ja.

 

Fratrekk av prisen for merking: ja

 

En god forhandler som vil pleie kontakten med deg vil også tilby gratis timeavlesing (5 minutter?).

 

I grunnen er jeg enig med deg. Neste gang ville jeg ringt dem før jeg hadde lagt ut på reisen (klok av skade). Håper du får orden på det til slutt og (gjenopprettet?) et godt forhold til sjappa.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...