Jump to content

RSSR sliter med registeret sitt


Lotus

Recommended Posts

Sitater fra Suzuki:" Per sitter nå i gjeldsfengsel, fordi han nekter betale en faktura for å stå i et register med en båt han

ikke lenger eier."

Og: "Fiksjon ? Fantasi ? Historien er basert på autentiske & dokumenterbare hendelser, selv om navnene kan være endret."

 

Trodde i min enfold at det eneste som kan bringe deg i gjeldsfengsel her til lands er skyldig moms og skattetrekk. Kan dette stemme da???

med hoderystende hilsen

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Eksempel I

Per, får regning for eierskap av båten " Bankens Tvil" . Per, som ikke eier " Bankens Tvil" lengre, men derimot har byttet seg opp til "MS INSOLVENT" melder fra til RSSR. RSSR på sin side, krever kopi av papirer som Per ikke lengre har, det er 6 år siden " Bankens Tvil " ble avhendet, og i påfølgende skilsmisse og flytteprosess, er eierskiftespapirene kommet på avveie.

Vel, vel Suzuki, jeg har litt vondt for å tro at det er så vanskelig å få fjernet en registrering i RSSR. Min erfaring fra for en uke siden, er at når jeg spurte om "Hvilken båt er dette nummeret (som står oppført å min faktura som båt nr 1..), er svaret slik (kopiert fra epostsvaret til meg):

 

"CAS397 er en Rana 1980 mod, reg 1.3.99. Skal vi avregistrere denne, kreditere faktura og sende deg ny?" (SVAR FRA NN@nssr.no)

 

Så å informere om at en bestemt båt ikke lenger skal stå i registeret , det er kun en liten email. Da får du faktisk også tilsendt en ny faktura :-)

Redigert av fredriksen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle som har båt over 10 meter og som vil ha båten i et offentlig register kan registrere båten sin i NOR. De som har veldig store båter kan registrere den i NIS. Jeg har hørt snakk om at det skal åpnes for å registrere båter ned til 7 meters lengde her også

 

RSSR vil nok ha litt innkjøringsutfordringer fremover - det er først nå de virkelig får syretesten på kvaliteten på det materialet de overtok fra staten. Og det er nå de får renset registeret sitt

Link to post
Share on other sites

Ja, og derfor er det i alles interesse å ha ett system som forhindrer tyveri og omsetning av tyvgods.

 

Så lenge myndighetene har bestemt at registering skal være frivillig er det etter mitt skjønn mer tyveriforebyggende å benytte Securmark enn RSSR.

Dette vises også ved at man får rabatt på forsikringen hvis båten er Securmerket.

 

Når det gjelder dine kommentarer om pirater og private som skal sko seg kunne jeg til en viss grad vært enig hvis Securmark hadde dukket opp nå.

Men de har drevet med dette i nærmere 20 år her i landet, og bevist at de klarer å drive registeret uten årsavgift.

Men hvordan stiller det seg med Securmark og dokumentasjon på eierskap når man skal registrere en båt? Kan man stjele en båt og deretter få den registrert hos Securmark?

 

Jeg ser på disse to registerne som to forskjellige ting:

 

- RSSR (og spesielt tidligere TAD) er først og fremst for å dokumentere eierskap ved salg, slik at ny eier kan føle seg trygg på at han ikke kjøper tyvegods.

 

- Securmark er først og fremst for å vanskeliggjøre et tyveri og for å lett finne tilbake til eier når tyveriet har skjedd.

Link to post
Share on other sites

Bare så det er sagt. Jeg fikk i går det første livstegnet fra RSSR i form av en faktura som er helt korrekt i forhold til opplysningene som lå inne i småbåtregisteret. Og jeg som trodde at jeg var glemt til tross for at jeg bekreftet overføring til RSSR i god tid innen fristens utløp. :rolleyes:

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jan: Inlegget mitt skal dog ikke tolkes BOKSTAVELIG, selv om essensen i historien er sann.

Per er herved benådet, og driver med nettverksbygging i Dubai.

 

Fredriksen: hvem eier da båten, 5 år fra nå. Per har ikke papirene ( og er flyttet til Dubai, ) og Pål fjernet de gamle skiltene.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Fredriksen: hvem eier da båten, 5 år fra nå. Per har ikke papirene ( og er flyttet til Dubai, ) og Pål fjernet de gamle skiltene.

Hvem som eier båten 5 år fra nå?? Ikke vet jeg, men det jeg vet, er at dersom du stryker den i registeret til RSSR, så vet de hverken om båten eller hvem som eier den. Med andre ord: De stryker den på direkten dersom du ber om det ("du" er her den som er oppført i registeret som eier). De ber heller ikke om grunn for fjerningen.
Link to post
Share on other sites

Forstår ikke problemet, Registrering/salg/ og bytte i registeret har funket fint for meg, registrerer at mye hylekoret består av dem samme som syntes at:

 

- klistremerkene var for store for små for lange for glorete..

- At registeret burde legges ned når det var statlig og statligt når det var friviligt..

- at det å bevise at man eier båten med dokmumentasjon er tull..

 

dette er kos med misnøye......

Link to post
Share on other sites

Nei, nei, nei. Nå må du gi deg Jeg aksepterer ikke å bli kalt useriøs og uærlig, fordi jeg har sterke tvil til et register, som viser seg å ha åpenbare feil og mangler, og der mulighetene for å rette opp disse, ble skrotet med det gamle registeret

He, he, tror vi i bunn og grunn er enige. Bare for å oppklare, så mener jeg ikke at den som har mistro til RSSR har uerlige hensikter. Det jeg er opptatt av er at vi har et robust system som gjør det vanskelig for dem som vil prøve seg med denslags. Og da vil et obligatorisk register være tingen etter min mening. :wink: Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

TAD registeret er vel ikke skrotet, men bare arkivert i pappesker i kjelleren.

Tollvesenets småbåregister er ikke lenger i drift, men er fremdeles online. Mange av brukerne er slettet, men alle Tollvesenets infosentre (tlf: 03012) har tilgang til å søke i det gamle registeret, men kan av personvernhensyn ikke gi ut så mye informasjon, i hvert fall ikke skriftlig.

 

I tillegg til alle registreringsnumre på den "nye" formen ABC123 har de også mange av A-, B- og C-numrene (Oslo, Østfold og Akershus) fra Politiets gamle kartotekregister på data.

 

Hvert enkelt tolldistrikt har fått de gamle båtkortene til låns fra Politiet på ubestemt tid. I noen tilfeller er de pakket godt bort, i andre distrikter er det mulig å få kopier av gamle båtkort.

 

--

Jonas

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

:confused::confused::confused::confused::confused:

 

Hva er det som er så ille med det :confused:

 

Securmark er da et veldig seriøst selskap og en dreven aktør i den bransjen.

 

Nesten mer naturlig at de får det...

 

Kanskje litt dumt (økonomisk sett) at de forlanger merking. Men man er da fortsatt ikke tvunget til å registrere hos dem.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...