Jump to content

RSSR sliter med registeret sitt


Lotus

Recommended Posts

Heisan Baatplassfolk,

Nedenstående synspunkter fra "Røsten fra Ruffen" på www.knbf.no er muligens av interesse under denne tråden?

Hilsen Syvert :flag:

 

Småbåtregister for ”Molboland”?

Etter at Småbåtregisteret ble gjort frivillig og driften ble privatisert, har vi fått et Småbåtregister for ”Molboland”. På grunn av premissene som Finansdepartementet har lagt til grunn for Redningsselskapets overtakelse av registeret, og at Redningsselskapet er forpliktet til å følge bestemmelsene i kapittel 2 i Lov om fritids- og småbåter, har mange båteiere problemer med å få båten registrert fordi tidligere eiere av båten ikke har godkjent at informasjonen fra det tidligere registeret kunne overføres til det nye. Når det er et krav for registrering at tidligere eierskap må dokumenteres, sier det seg selv at det oppstår problemer med å få båten registrert. Når forsikringsselskapene i tillegg krever at båten er registrert for å få forsikring, betyr dette også at selgerne av bruktbåter har problemer med å få solgt brukte båter. På grunn av rigide krav tar det tid å få båten registrert i RSSR, hvis båteieren i det hele tatt får registrert båten sin. Myndighetene toer sine hender og skjønner ikke noen helt elementære sammenhenger som skaper alle problemene, nemlig at registreringen nå er frivillig og privatisert! Loven om registrering av småbåter gjelder imidlertid fremdeles, til tross for at den er basert på et register som var obligatorisk og administrert av Toll- og avgiftsdirektoratet.

Så kan man spørre hvordan det i det hele tatt er mulig å lovregulere noe som er basert på frivillighet. Det ville vært meget interessant å se hvilket svar lovmakerne i Justisdepartementet har på det spørsmålet som blir enda mer relevant når heller ikke Datatilsynet har forståelse for problemet. I følge Fredriksstad Blad sier direktøren i Datatilsynet, Georg Apenes, at han ikke vil endre på loven ”fordi titusener av båteiere ikke gidder å gi klarsignal for at informasjon kan bli flyttet”.

Toll- og avgiftsdirektoratet pakker ned det gamle registeret og har ikke folk som kan svare på henvendelser. Selvfølgelig er direktoratet ansvarlig for å ta vare på dataene i registeret. Når de nå ikke er ansvarlig for registeret, er det høyst forståelig at de ikke har folk som kan ta imot henvendelser til et register som Redningsselskapet har overtatt. Når så forsikringsselskapene, bortsett fra Norske Sjø, fremdeles krever registrering for å få båten forsikret, så er kaoset komplett!

Det eneste fornuftige er selvfølgelig å glemme hele loven. Glem det gamle registeret. Start på nytt! Da tenker jeg ikke på alle datasystemene som har kostet millioner av kroner, men på det mer og mer påtrengende behovet for å gå nøye gjennom de krav som stilles og de administrative rutinene som er nødvendig for å få et register som fungerer optimalt hensiktsmessig. Ta utgangspunkt i hvem som har behov for å vite hva fra de data som registrert. Hvilke interesser skal registeret tjene? Hvilke krav må stilles til et register som er hensiktsmessig for båteierne, Redningsselskapet, politiet og gjerne også for forsikringsselskapene, selv om sistnevnte egentlig bør kunne ta vare på sine egne interesser i stedet for å la Redningsselskapet gjøre jobben for dem.

Alternativet er selvfølgelig at registeret igjen gjøres obligatorisk. Ansvaret kan legges til en eller annen offentlig myndighet, men jobben kan delegeres til Redningsselskapet, som nå. Det har vært gjort før og kan gjøres igjen. Tilsynsmyndigheten vil i så fall kun ha en kontrollerende funksjon. I så fall kan loven opprettholdes og den får en mening. Det viktigste er at det å gjøre registeret obligatorisk og at hele datamaterialet hos Toll- og avgiftsdirektoratet overføres til RSSR uten at Datatilsynet lager problemer. Det kan synes som om dette er den eneste muligheten til å få registeret til å fungere. Slik situasjonen er nå, blir det seigpining før hele registeret går samme veien som i Sverige. Nedenom og hjem!

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

IF forlanger registrering i småbåt registeret. Ved undersøkelse fikk jeg oversendt detaljer på mail. Der står det bl. annet:

 

" Småbåtregisteret

Forsikringen gjelder kun fartøy som er registrert i Redningsselskapets sikkerhets- og småbåtregister, www.nssr.no . Robåter og joller uten motor, samt kanoer og kajakker skal ikke registreres. "

 

Dette betyr at de som har båtforsikring i IF og ikke er registrert i Redningsselskapets båtregister har en ugyldig forsikring.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Småbåtregister for ”Molboland”?

Etter at Småbåtregisteret ble gjort frivillig og driften ble privatisert, har vi fått et Småbåtregister for ”Molboland”.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, montro hvem som har vært med på å gjøre dette til et "Småbåtregister for Molboland".

 

1. Forsikringsselskapene som arrogant tilsidesetter Stortingets beslutning om at registrering skal være frivillig. Forsikringsselskapene bør ikke stille strengere krav til båtfolket enn hva Stortinget har gjort.

 

2. RSSR som krever dokumentasjon av eierskap helt fra tidenes morgen. Hvorfor må RSSR stille strengere krav til dokumentasjon enn tollvesenet gjorde da det registeret ble bygget opp??

 

3. Flere? Best å holde kjeft nå! :wink:

 

....så er det 17 dagers seiltur!

Link to post
Share on other sites

Dette betyr at de som har båtforsikring i IF og ikke er registrert i Redningsselskapets båtregister har en ugyldig forsikring.

Har også blitt fortalt det samme av en IF-agent som lot til å være oppdatert.

Men han sa samtidig at de ville se dette an nå det første året.

Og neste år, når årsavgiftene er sendt ut, er vel registeret med all sannsynlighet historie...

 

Vi har meg bekjent heller ikke hørt om noen konkrete tilfeller der folk har blitt nektet erstatning fordi de ikke står i registeret.

Og jeg regner med at det allerede må være mange slike saker.

 

Har også fulgt litt med når jeg har vært på sjøen, har enda til gode å se en eneste båt som har vært utstyrt med de nye skiltene... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Har også fulgt litt med når jeg har vært på sjøen, har enda til gode å se en eneste båt som har vært utstyrt med de nye skiltene... :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Men sålangt jeg har oppfattet så får de som gikk direkte over fra TAD-registeret IKKE nye skilter og IKKE nytt kort. Jeg, som bevist gikk inn for blanke ark og ikke ga tillatelse til overføring av data fra TAD til RSSR, fikk nytt nummer, nytt båtkort og skal senerer også få nye skilter 'direkte fra fabrik'. Så mange av de som du ser med gamle skilter, kan godt være registrert i RSSR eller venter - som meg - på nye skilter mens de allerede er registrert.
Link to post
Share on other sites

Så mange av de som du ser med gamle skilter, kan godt være registrert i RSSR eller venter - som meg - på nye skilter mens de allerede er registrert.

- eller som meg - som har gitt godkjenning til overføring til RSSR, men enda har til gode å bli gjenfunnet der... :smiley:
Link to post
Share on other sites

Sjekk med IF om du er "dekket" dersom du ikke er med i det nye registeret. Det var et krav for meg (gjensidige) at jeg også var med over i det nye registeret. Synd hvis noe skjer, og du ikke er dekket. :nonod:

<{POST_SNAPBACK}>

Akkurat NO kose æ mæ på sjøen (ENDELIG)!! men skal (MÅ) ta en alvorlig samtale med IF for å verifisere at forsikringen min er OK til tross for NSSR, i dag eller i morgen.

 

(OT: Ærfarte forresten vitsen med eget startbatteri i går :blush: All leamikken tappet ned batteriene under "test og justering i fryd og gammen", så jeg måtte dra igang Hondaen (15 Hk 4T) for hånd for å få lading nok til å komme meg heim) :blush: Batt-meter det neste på utstyrslista inkl. mere Ah??

Forelsket meg forresten i en nyankommet båt i havna i går kveld: Wiking 25 Copé!! Hærlig, men ikke trailbar dessverre :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Og neste år, når årsavgiftene er sendt ut, er vel registeret med all sannsynlighet historie...

 

Har også fulgt litt med når jeg har vært på sjøen, har enda til gode å se en eneste båt som har vært utstyrt med de nye skiltene... :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

 

:flag: Hei Ingar!

 

Hvorfor tror du at registeret allerede er historie til neste år?

Noen spesielle årsaker - som jeg ikke ser?

 

Når det gjelder skilter og båtkort fra tidligere.

Jeg har to registrerte båter fra det gamle registeret, som jeg ga tillatelse til å overflytte til det nye hos redningsselskapet.

 

Hvorfor skulle ikke overføringen gå bra da?

Jeg sjekket selv hos de som har direkte tilgang til registeret, bl.a. politiet - og jo da, begge mine båter er fortsatt registrert og alt er ok!

 

NB!

På båtferien iår, ble jeg oppringt på mobilen av folk som ønsket kontakt (hadde ikke på VHF'en da jeg lå i en flott uthavn), og de hadde funnet frem p.g.a. båtens navn og registreringsnummer.

 

Det ble et hyggelig møte! :smiley::sailing:

 

Generelt:

Til dere som opplever et eller annet krøll med overføringen/registreringen - tenk konstruktivt og positivt - alle kan gjøre feil, og det er som regel meget enkelt og greit for alle parter å få det til å bli riktig.

 

Dette er jo "begge parter" interessert i, og jo bedre dette registeret fungerer - jo bedre er det for oss båtfolk!

 

Har også meldt meg inn i Kystpatruljen denne sesongen, og er meget fornøyd med den servicen jeg hittil har bedt om.

I tillegg kommer den tryggheten jeg føler når jeg har snakket med / og etterhvert kjenner godt det hyggelige mannskapet ombord i den lokale redningsskøyta/ sjøredningskorpset.

Det er folk som kan sine saker godt og er villige til å yte for sikkerheten på sjøen! :flag:

 

Hvorfor ikke gjøre alt som står i vår makt for å få et så velfungerende trygghetssystem rundt vår lidenskap - båtlivet i stilla og storm!

 

GOD SOMMER - med ønske om mye ekte sjø-/båtglede til alle! :seeya::wink::yesnod:

 

Ship'O'Hoi! :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.....men skal (MÅ) ta en alvorlig samtale med IF for å verifisere at forsikringen min er OK til tross for NSSR, i dag eller i morgen. 

<{POST_SNAPBACK}>

Har snakket med IF; Det er riktig at de foreløpig krever at man er registrert.... Men vi som har vært i "Toll-registret" har "frist" til april-06 med å gå over... MIN båt ER dekket (heldigvis). IF ser med argusøyne på utviklingen; De føler konkurranse fra selskap som IKKE krever NSSR-registrering samt utviklingen generelt. De er visstnok også klar over noe med rettsak fra de som gav det laveste anbudet i "anbudsrunden" om småbåtregistret.

Time vill sjov.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ny beskjed fra min hyggelige venninde i RSSR i dag:

I fm. problemene med å finne meg og båten min i RSSR (se tidligere postinger i denne tråden), har de nå søkt etter meg og båten i de underlagsdataene som de fikk over fra Tollvesenets register. DE FINNER MEG IKKE DER HELLER!! - Dette til tross for at jeg har fått utstedt både båtkort og nummerskilter fra Tollvesenet!

 

Ikke rart RSSR sliter litt hvis det er mye "plastpest" i de dataene de har fått overlevert fra Tollvesenet!

 

Jeg har nå oversendt kopi av båtkortet mitt, så da får vi se hva dette fører til videre.

 

Lurer forresten på hvordan forsikringsselskapene klarer å følge opp klausulen sin om krav til registrering, med så hullete systemer....

Link to post
Share on other sites

...Dette til tross for at jeg har fått utstedt både båtkort og nummerskilter fra Tollvesenet!

Huff - føler virkelig med deg. Jeg ser bare et lyspunkt i dette - og det er at du er så heldig at du ikke er i ferd med å selge båten og må forklare for en skeptisk kjøper hvorfor båten ikke er registrert i RSSR...
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Så var det tid for en liten oppdatering av føljetongen "Hvem eier båten min":

 

RSSR har nå konkludert med at verken jeg eller båten min finnes i det dataunderlaget de arvet fra Tollvesenets register, og at båten derfor må registreres på nytt i RSSR. Jeg sender inn utfylt registreringsskjema, og har fått løfte om at registreringen skal skje enkelt og greit med bakgrunn i den kopien av båtkortet mitt som de allerede har fått, og at det selvfølgelig heller ikke skal resultere i noe innmeldingsgebyr. Jeg får så tilsendt nytt registreringsnummer, båtkort og nye nummerskilter.

 

Slik kan tydeligvis livet være i dataregistrenes verden.... :confused: Man gjør seg jo unektelig noen tanker om dette opplegget, og også om det bare er jeg som har vært så uheldig å "falle mellom databasene" her - men slike fåfengte tanker fører ingen steder hen.... :smiley:

Link to post
Share on other sites

...Slik kan tydeligvis livet være i dataregistrenes verden....

Øystein Sunde sa dette så treffende: Det tiden du sparer på å ta i bruk en PC taper du etterpå når du skal forsøke å få skrevet ut det du har laget... Får håpe det går din vei etter hvert. Selv så er jeg spent på hvor stor andel av fritidsflåten som vil være i finne i registeret om 1-2 års tid :rolleyes:
Link to post
Share on other sites

Ga bedskjed om at jeg ville over i nytt register - DET fungerte helt topp

Har solgt båt og omregistrert - DET FUNGERTE helt TOPP

 

REgistrerer at hylekoret gjeldende dette er minimalt i antall, kjenner mange med båt og alle har det gått greit med - hylekoret her inne består stort sett av noen få som er både missfornøyd med det meste: Redningsselskapet Personalpolitikk, størrelsen på klistermerkene, registeret - stort sett alt som har med redningselskapet å gjøre...

 

Håper at den store mengden av brukere her inne ser at all denne sytingen og kos med missnøye er noen ytterst få og på ingen måte ser ut til å representere flertallet av de registrerte eller medlemmene av kystpatruljen.

 

hilsen fra en mangeårig medlem av kystpatruljen

en fornøyd registrert båteier

og en aktiv medlem i kystpatruljen så la oss 99,999% som er fornøyd spre dette videre da Redningsselskapet gjør en glimrende jobb!!

 

bruk noen minutter å se på linken som viser hva ditt lokale Sjøredningskorps kan gjøre/gjør for oss medlemmer og husk på at her er det frivilige som bruker sin fritid for at du som medlem skal få ett tryggere, kjekkere og rimeligere båtliv. For ikke å nevne de som er på redningsskøytene - fantastisk innsats - gå inn i lggbøkene og titt på hva som blir utført av sjøredningskorpsene

 

http://www.redningsselskapet.no/nssr/page?id=55

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke automatisk sånn at de som ikke hyler, er fornøyd med det regime det legges opp til i NSSR.

Jeg bemerker at jeg har hylt svært lite i denne saken, men at jeg automatisk innlemmes i dine 99,999% som er fornøyd med NSSR sitt gjøren & laden, vil jeg ha meg frabedt.

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

- og hensikten med "hylingen" min har vært å gjøre oppmerksom på at det kanskje er grunn for flere til å sjekke litt angående registreringsstatus. Hvis man først oppdager at ikke alt er som det skal når båten f.eks. skal selges, så kan dette fort stikke kjepper i "salgshjulet"...

Link to post
Share on other sites

I forbindelse med nyregistrering av hyttebåten, sjekket jeg også om Draco'en var overført som jeg samtykket i en gang i fjor. Det var den. Og damen i den andre enden av telefonen syntes det var helt naturlig at vi ikke fant fakturaen på hyttebåten etter 12 år, så en kopi av begge sidene av Tollvesenets båtkort holdt.

 

Men, jeg skjønner ikke at denne registreringen kan kalles frivillig all den tid man ikke får forsikret båten om man ikke er reg.

I praksis tvang etter min mening, og jeg tror dette kommer til å ende i en rettsak eller fler.

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del har nesten bare positive erfaringer med båtregisteret.

 

Ting har for meg gått fort og greit. Både overføring av en båt fra gammelt til nytt register og omreg. av ny båt. Dessuten svarer de på E-post nesten på minuttet. Inniblant går det opptil en dag, men dette er bedre enn jeg har sett hos noe annet firma.

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke automatisk sånn at de som ikke hyler, er fornøyd med det regime det legges opp til i NSSR.

Jeg bemerker at jeg har hylt svært lite i denne saken, men at jeg automatisk  innlemmes i dine 99,999% som er fornøyd med NSSR sitt gjøren & laden, vil jeg ha meg frabedt.

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

 

Beklager at du ble innlemmet, har regna på det på nytt og retter det da til: 99,998 :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da var "ny"-registreringen min i RSSR i havn! :flag:

Sist uke kom både båtkort og nummerskilter med nytt registreringsnummer i posten. Nå gjenstår bare min del av jobben, nemlig å ta av de gamle skiltene og sette på de nye. Båten min var ikke å finne i de registerdataene som RSSR fikk fra TAD, men RSSR viste nødvendig fleksibilitet og evne til å rydde opp!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...