Jump to content

RSSR sliter med registeret sitt


Lotus

Recommended Posts

Til alle som var/er imot båtregisteret.

 

Det kommer snart til å bli pliktig og denne gangen kommer det til å koste mer. MYE mer.

 

Hadde vi hegnet om det nøytrale og BILLIGE båtregisteret i NSSR, så hadde vi kanskje sluppet kapitalkreftene i form av f.eks. forsikringseskaper;

 

SECURMARK

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jeg klarer heller ikke og se hvordan tre registre skulle gjøre det mye dyrere. ??

Tre? Det er vel snakk om fire dersom vi tar med skipsregisteret. :cool: (Både Gjensidige og If godtok registrering i NOR som eneste registering da jeg nylig ba om tilbud på forsikring.)

 

Uansett, valgfrihet er bra. Jeg er registrert i NOR fordi det var det som passet for meg, og har ingen behov eller ønsker om å regisrere meg i flere registre. Jeg ville fått litt rabatt på polisen for Securmark eller lignende, men jeg takket nei etter at dette firmaet ga meg sin vurdering av behovet for slik merking av min båt. Hadde jeg hatt en annen type båt ville jeg vært vedlig fornøyd med å slippe å registrere den flere steder enn hos Securmark. Egentlig burde NSF vurdert å få aksept for seilnummer som nasjonalt register i forbindelse med forsikring. Da ville det blitt fem alternativer.

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja men da kommer jo IF enda dårligere ut om de setter som et krav at man skal være registrert i securmark systemet.

Ser fremdeles ikke helt problemet eller sammenhengen. Men securmark er vel mer et identifiseringsystem i forbindelse med tyveri, om ikke jeg har mistforstått. Noe som jo ikke er umulig :smiley:

Link to post
Share on other sites

flere :confused::confused:

 

Hva har sikkerhetsmerkingen med båtregister å gjøre? Hos Secumark betaler du en engangsavgift for en jobb de gjør på din båt. Det betaler du en gang. Slik var det i allefall før.

 

P.S. klart det kommer et sentralt register engang, antagelig om følge av en EU-direktiv. Og det ville komme uansett. Og det er i utgangspunkt bra. Men inntill da ligger det i alle fall ikke hos avgiftsdirektoratet.

Link to post
Share on other sites

flere :confused::confused:

 

Hva har sikkerhetsmerkingen med båtregister å gjøre? Hos Securmark betaler du en engangsavgift for en jobb de gjør på din båt. Det betaler du en gang. Slik var det i allefall før.

Men leser du informasjonen en gang til legger du merke til at Securmark forteller at de har inverstert i utstyr for å lage båtkort og registreringsskilt i tillegg til merkene. Med hensyn til prisen kan det hende at If gir rabatt for bruk av Securmark, noe du antagelig ikke får med registrering i RSSR.

 

For øvrig står det ikke noen steder at If ikke godtar registrering i RSSR lenger, så i praksis er det blitt flere alternativer og du kan velge det som er billigst eller det du føler er politisk korrekt.

Link to post
Share on other sites

For øvrig står det ikke noen steder at If ikke godtar registrering i RSSR lenger, så i praksis er det blitt flere alternativer og du kan velge det som er billigst eller det du føler er politisk korrekt.

Tja, jeg lurer på hvor lenge det varer. Litt konspirasjonsteori; hvilke bindinger kan det være mellom If og Securmark (Scandinavia) :wink:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Det som forundrer meg her var at jeg trodde at NSSR hadde en konsesjon for å ha småbåtsregisteret. Tar jeg feil? Ville en konsesjon kun være gitt dersom registering var påbudt? Med andre ord er det fritt fram for alle som kan gjøre sine hoser grønne (hva nå pokker det egentlig betyr?) hus et eller flere forsikringsselskap, å starte sitt eget register?

Link to post
Share on other sites

I sine vilkår sier If at båter m motor på 5hk eller mer eller seilbåter på 4,4 m eller mer må være registrert i "et sentralt fritidsbåtregister".

 

De definerer et slikt register som et "offentlig tilgjengelig register som registrerer data om eier og fartøy. Ved eierskifte kontrollerer registerfører eierskiftedokumenter for ekthet og fartøyets eksistens. Registeret utsteder/tildeler kjennemerker som påføres fartøyet og som er synlig på 15 meters avstand. registeret skal gi forsikringsbransjen rett til oppslag i registeret"

 

Slik jeg oppfatter det har If da anerkjent Securmarks kunderegister som et slikt register som definert ovenfor. ser ikke ut til at If setter krav om noen offentlig godkjenning eller konsesjon.

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Det jeg ønsker meg er et obligatorisk båtregister som fungerer og er rimelig i drift. Jeg ønsker et eierdokument som skal følge båten (som vognkort for bil) og at dette blir (skal!) deponert hos eventuel panthaver hvis båten er belånt.

 

Jeg er ikke opptatt av hvem som driver det, offentlig eller privat, men at det drives profesjonelt og rasjonelt. Forsikringsselskapene må forlange at båten er registrert i dette registeret for å få båten forsikret.

 

På denne måten vil vi få et register, et register for alle, som vil i stor grad hindre omsetning av stjålne båter og at man kjøpeer en båt hvor det hefter gjeld uten å vite om det!

Bodde i USA (Florida) på 1980 tallet, kjøpte/solgte båt der og der har/hadde man dette systemet, fungerte etter hensikten, kostet lite og intet årlig gebyr!

 

Alt dette ubrukelige sølet vi har holdt på med, og fortsatt holder på med, i Norge m.h.t. register, eller ikke, er og har alltid vært totalt ubrukelig!

 

Første runde under båten, i hvertfall en av båtene, unnagjort, men isen ligger fortsatt i Leangbukta og Solvik båthavn!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Reklame fra Securmark heter dette.

 

:nonod:

 

Tror heller ikke at et forsikringsselskap har lov til å kreve at båten er registrert noe sted - ihvertfall ikke noe sted det koster penger. :)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg kom plutselig til å trekke en sammenligning mellom registrering i Securmark og brannalarm fra Hafslund. :)

 

I følge brannvesenet betaler du flere hundre kroner i måneden for en flott brannvarsler, men tilkoblet brannvesenet er du ikke. En vekter kommer først å ser - for deretter å kontakte brannvesenet.

 

Det samme skjer kanskje her: Båten stjeles - securmark leter den opp for deretter å kontakte politiet. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Reklame fra Securmark heter dette.

 

:nonod:

 

Tror heller ikke at et forsikringsselskap har lov til å kreve at båten er registrert noe sted - ihvertfall ikke noe sted det koster penger. :)

Visst er det reklame fra Securmark, selvsagt.

 

Og selvsagt kan forsikringsselskapene kreve at båten er registrert - og det gjør de - les mitt innlegg nr. 92 over der jeg siterer fra If's vilkår.

Gjensidige krever også i sine vilkår at båten skal være registrert i et register. I vilkårene nevner de RSSR som eksempel på et slikt register.

 

If har tydeligvis (såfremt ikke Securmark har tatt munnen for full) sett at Securmark's ettehvert store database kan brukes som et båtregister.

 

Men etterhvert som det blir 2 - 3 - 4 eller flere slike register i sving blir det jo artig å se om disse klarer å snakke med hverandre. Blir nok forsikringsbransjen som kommer til å dra dette med krav til registrering og kvaliteten på registeret.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Fant intet om dette på if.no, de sier fremdeles:

Den tidligere fristen med krav om registrering av forsikrede, men uregistrerte båter forlenges til 1.5.2006. Innen den tid må alle forsikrede småbåter være registrert. Skjer det en skade etter dette tidspunkt, og båten din ikke er registrert i Redningsselskapets Sikkerhets- og Småbåtregister (RSSR), vil ikke forsikringen være gyldig! Står heller ikke noe på Securmark siden.

 

IF har også i det siste markedsført en annen tyverisikring, If Tracker. Kanskje dette også regnes som register??

Securmark sier heller ikke noe om hva som skjer med alle de båter som allerede er Securmerket. Vil de regnes som registrert?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at det er tvist om at forsikringsselskapene har rett til å kreve en registrering. Jeg hørte da noe om at dette falt inn under dette høringsdokumentet:

 

http://www.datatilsynet.no/templates/Page____1172.aspx

 

Men sikker er jeg ikke...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...