Jump to content

RSSR sliter med registeret sitt


Lotus

Recommended Posts

Vil på ingen måte forsvare "utflaggingen" av småbåtregisteret til NSSR.

Det føyer seg inn i rekken av idot-tiltak fra privatiseringskåte makthavere.

 

Men - bortset fra årsavgiften - Kan noen si meg hvorfor det ikke bør være ett båtregister ?

 

Jeg ville tro at det ville være viktig å få et anerkjent identitetsbevis på en gjenstand,

som tross alt kan koste flere hundre tusener av kroner.

 

Et hus på tomt har ett skjøte, et kjøretøy er registrert på en eier.

 

Hva om skuta blir stjålet ? Hvordan skal eierskapet kunne dokumenteres ?

Kontrakter og kvitteringer kan jo hvem som helst lage !?

 

Geir :puke::sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Om dette er til hjelp for noen så sendte jeg inn en mail til RSSR for 3 uker siden med spørsmål om hvordan det ble med omregistrering og nye skilter (meldte fortsatt interesse for overgang til RSSR via mobiltelefon) og fikk dette svaret:

 

Hei

Bekrefter at båt med reg. nr.: KAX586 står i det nye sikkerhets- og småbåtregisteret med deg som eier.

Vi har ikke sagt at vi skal sende nye registreringsskilter, er dette noe du ønsker sender vi deg det gjerne, prisen er kr. 100,- + porto for 1 sett.

 

Med vennlig hilsen

 

RSSR

Link to post
Share on other sites

Nei, den båten hadde de ingen info om for den var ikke overført til det nte registeret....

Nå sier du ikke noe om det var gamle eller nye reg.merker på båten. Men hvis det var gamle og eieren ikke har gitt samtykke til overføring burde merkene fjernes, synes nå jeg.

 

Satt med samme følelsen som janb etter at jeg ga tilslutning til overføring til nytt register via nettet, fikk ikke noen bekreftelse. Så jeg sendte en e-post til RSSR etter et par måneder, svaret var at jo, registreringen var overført.

 

Hvorfor sa jeg ja? Det Sebaldus beskriver er egentlig grunnen. Nei, hun trenger ikke trutning, men jeg synes det er greit at det finnes noe som knytter båten til meg, enten det er glogneister (slaur og slyslamp på Worse-språk) som har begått ett eller annet nedrig overgrep mot henne, eller at hun har tatt seg en tur på egen kjøl sånn helt uten videre. Greit å vite at gode båtfolk som Sebaldus da har noe å nøste i for å finne meg.

 

Mvh,

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Vil på ingen måte forsvare "utflaggingen" av småbåtregisteret til NSSR.

Det føyer seg inn i rekken av idot-tiltak fra privatiseringskåte makthavere.

 

Men - bortset fra årsavgiften - Kan noen si meg hvorfor det ikke bør være ett båtregister ?

 

Jeg ville tro at det ville være viktig å få et anerkjent identitetsbevis på en gjenstand,

som tross alt kan koste flere hundre tusener av kroner.

 

Et hus på tomt har ett skjøte, et kjøretøy er registrert på en eier.

 

Hva om skuta blir stjålet ? Hvordan skal eierskapet kunne dokumenteres ?

Kontrakter og kvitteringer kan jo hvem som helst lage !?

 

Geir      :puke::sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor det ikke bør være ett båtregister? Fordi hvem som helst kan stjele en båt og få den registrert på seg selv slik det er i dag.

 

Hvis det eneste beviset på at en båt til flere hundretusen er din, er en registrering i båtregisteret,, lykke til!

 

Det er forskjell på ett hus og en båt. Båten kan flyt(t)e på seg..

 

Hvis skuta blir stjålet, hvordan skal båtregisteret være til hjelp når det baserer seg på kvitteringer fra ukjente privatpersoner?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg synes at det gamle obligatoriske registert i regi av Tollvesenet var glimrende. Det var effektivt. Rimelig i drift. Gratis for båteieren. Ypperlig for politiet. Fint for sporbarhet. Fint for meg. Bare å ringe registeret og få opplyst eierskap på båten som lå i min bås en dag.

 

Registeret hadde en STOR ulempe. Det hadde en setning om at det kunne brukes for innkreving av skatter og/eller avgifter. Kombiner dette med at det lå under Toll- og AVGIFTS-direktoratet og det hele ble uspiselig for mange.

 

Jeg vil gjerne ha et register, men det må være et obligatorisk register. Samtidig må det være et register som ikke er tiltenkt skatteinnkreving og avgiftsbelegging av fritidsflåten. Da er det lett i en sen kveld i budsjettforhandlingene å innføre avgift av båtfolket som en salderingspost.

 

Politi, redningstjeneste og forsikringsbransjen vil også gjerne ha registeret, men for at det skal ha en hensikt må det være obligatorisk. Dagens register en en vits og gir minimal nytteverdi. Ingen reagerer lenger på en båt uten registreringsnummer.

 

Frivillighet????

Kjære ligningskontor. Vennligst stryk meg fra Deres register.

 

Kjære Biltilsyn. I ly av den stadig økende mengde fotobokser, ber jeg om at registrering for min bil heretter må være frivillig. Vedlagt ligger mine skilter. Jeg ber om at tilsynet respekterer frivilligheten.

 

Dagens register er en stor og dyr vits som ikke ser ut til å gi noen fornuftig positiv effekt. Legg til alt rotet og kaoset rundt dette, er min spådom at registeret om få år vil avgå med døden. Først skipper alle kjeltringene registeret. Så skipper alle med små joller registert. Så skipper alle giddaløse registeret. Hvor mange er det igjen da?

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes at det gamle obligatoriske registert i regi av Tollvesenet var glimrende. Det var effektivt. Rimelig i drift. Gratis for båteieren. Ypperlig for politiet. Fint for sporbarhet. Fint for meg. Bare å ringe registeret og få opplyst eierskap på båten som lå i min bås en  dag.

Hadde det bare fungert slik. Venter nå på tredje år å få beskejd hvem det var sam hadde festet seg til min bøye...

 

Registeret hadde en STOR ulempe. Det hadde en setning om at det kunne brukes for innkreving av skatter og/eller avgifter.  Kombiner dette med at det lå under Toll- og AVGIFTS-direktoratet og det hele ble uspiselig for mange.

For eks meg. Men jeg ble nå med fordi forsikringene KREVER det. Og i prinsippet innser jeg jo nytten dersom det funker.

 

Hadde forsikringsselskapene innrømmet kr 300 rabatt dersom båten var registrert, så hadde vel de fleste vært med frivillig. Slik jeg ser det, er det jo forsikringene som høster fruktene av registreringen. Men nei, de krever bare. Gulrot istedenfor pisk hadde muligens gjort den store forskjellen.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil gjerne ha et register, men det må være et obligatorisk register. Samtidig må det være et register som ikke er tiltenkt skatteinnkreving og avgiftsbelegging av fritidsflåten. Da er det lett i en sen kveld i budsjettforhandlingene å innføre avgift av båtfolket som en salderingspost.

 

Politi,  redningstjeneste og forsikringsbransjen vil også gjerne ha registeret, men for at det skal ha en hensikt må det være obligatorisk. Dagens register en en vits og gir minimal nytteverdi.  Ingen reagerer lenger på en båt uten registreringsnummer.

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Vil vi i det hele tatt betale noe som helst utenom inkjøp/driftsutgiftene for vår fritid.....? Man kan idag ikke forvente idealisme (utenom hos båtfolket, selvfølgelig...) så jeg synes at det er rimelig at et privat register tar en årlig avgift. --Skulle dette registeret vise seg og bli en informsjonsdatabase for skatte - og avgiftsbelegging er det et brudd med de opprinnelige forutsetningene for opprettelsen av dette. Jeg betaler gjerne offentlig skatt på min båt; men da bør den politiske agendaen være såpass åpen at sjøfarere er informert i god tid før overgangen til til skatte (eller toll) direktoratet så jeg kan bruke min single, ene stemmeseddel rett!

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Det er forskjell på ett hus og en båt. Båten kan flyt(t)e på seg..

 

Hvis skuta blir stjålet, hvordan skal båtregisteret være til hjelp når det baserer seg på kvitteringer fra ukjente privatpersoner?

<{POST_SNAPBACK}>

Du glemte vel bilen... den kan flytte på seg og er likevel registrert..

skal disse også "avregistreres" da ?

 

Enig at dagens register er mangelfullt på mange måter, men å være totalt uten blir også feil.

 

Setter man på reg nr. og har registrert motornummer, byggenummer

og evt. andre kjennemerker - burde det være langt større sjanse å finne båten

og ikke minst få dokumentert sitt eierskap.

 

Ett offentlig register burde ha vært synonymt med troverdighet....

synd at våre myndigheter klarer å forkludre dette.....

 

 

Geir

Redigert av Sirdalsrypa (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hadde det bare fungert slik. Venter nå på tredje år å få beskejd hvem det var sam hadde festet seg til min bøye...

 

 

Hadde forsikringsselskapene innrømmet kr 300 rabatt dersom båten var registrert, så hadde vel de fleste vært med frivillig. Slik jeg ser det, er det jo forsikringene som høster fruktene av registreringen. Men nei, de krever bare. Gulrot istedenfor pisk hadde muligens gjort den store forskjellen.

<{POST_SNAPBACK}>

For min del tok det under 30 sekunder å oppgi reg.nr. og få opplyst på telefon hvem som eide båten. Synd du har ventet i 3 år på noe som pleier å ta 30 sekunder. Har du ringt mange ganger? En slik uttalelse kaller jeg imidlertid sprøyt. Hvem som helst kunne ringe til Tollvesenets register og få opplyst eierskap i løpet av sekunder.

 

Skal du ha 300 kroner i rabatt på forsikringen din for å registrere båten? Så forsikringsselskapet skal betale? Den må du gå lenger ut på sjøen med. Vil du ha 300 kroner i rabatt på bilforsikringen din også? Biltilsynets er obligatorisk. Det var også Tollvesenets. Nå står du fritt til å forsikre båten din et sted der registrering i et frivillig register ikke er påkrevet. Valget er altså ditt. Men du ønsker å forsikre i et selskap som krever registrering og samtidig synes du da det er på sin plass med 300 kroner i rabatt.

 

Ditt innlegg må jeg bare riste på hodet av. Redningsselskapet skal få 50 mill i året for å drifte registeret og alle båteiere skal få 300 kroner av forsikringsselskapet for å stå i registeret. Da er det kanskje nærliggende å tro at RSSR øker årsgebyret til 300 kroner og forsikringsselskapene øker premien tilsvarende rabatten på 300 kroner. Kanskje forsikringsselskapene kan betale 300 kroner til registeret direkte? Hvordan ser regnestykket ut nå?

 

 

Å stå i et obligatorisk gratis båtregister kan da umulig være et stort offer?

Å la være å stå i et frivillig register er da heller ikke noe stort offer som du skal ha betalt for?

 

Jeg synes ikke det er ille å stå i Folkeregisteret. Båten synes ikke det var ille å stå i Tollvesenets register. For øyeblikket har jeg gleden av valgfrihet for båten min.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Vil vi i det hele tatt betale noe som helst utenom inkjøp/driftsutgiftene for vår fritid.....? Man kan idag ikke forvente idealisme (utenom hos båtfolket, selvfølgelig...) så jeg synes at det er rimelig at et privat register tar en årlig avgift.

Ja, de må gjerne ta en årsavgift i tillegg til de 50 millionene de får av staten til årlitg drift. Tollvesenets register klarte å drifte for en drøy tidel av prisen. Årsgebyr for å stå i et privat frivillig register er ok. Her er det jo ingen tvang. Jeg kan ikke se noen grunn til å betale penger for å stå i et register som ikke gir meg valuta for pengene. Når giroen med registerårsavgift kommer, melder jeg meg derfor ut. 100 kroner av annenhver småbåt gir 20 mill ekstra til RSSR. Dette er bare subsidier for å kompensere for de enarmede bandittenes bortfall og har ingenting med driftskostnader å gjøre. Det samme er de 50 millionene.

 

Nå ser det ut som om Falck saksøker staten i registersaken. De hadde et anbud på snaue 25 mill i året og driftet allerede et nasjonalt sykkelregister. Registeret gikk til NSSR for 50 mill i året. Spennende å se hvordan dette utvikler seg.

 

Lotus

 

PS: Sykkelregisteret til Falck koster ca 150 kroner for 3 år. Å registrere båten er ikke spesielt mye mer kostnadskrevende. Hvor blir pengene av?

Link to post
Share on other sites

Ja, det er offisielle tall. Etter noen innkjøringsproblemer. ble driftskostnadene nest siste år 8 millioner, og siste år 6 millioner. Tollvesenets målsetting var 5 millioner. 5 millioner kan høres vel optimistisk ut, men Tollvesenet mente de skulle klare det.

 

Når det er sagt, må man legge til at de totalt brukte (her må noen rette hvis jeg tar feil) 82 millioner tilsammen. Slett ikke småpenger.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg meldte overgang (via skjema på web-siden) i god tid før fristen, intet hørt eller sett siden.....

Det var heller ingen tilbakemelding via epost når man sendte inn skjemaet....

Akkurat det samme har jeg gjort - og heller ikke fått noen tilbakemelding. Jeg sendte derfor en mail 1. april til RSSR og etterlyste bekreftelse på innmeldingen min, slik at jeg kunne ha noe å vise til forsikringsselskapet. Jeg ba samtidig om en oversikt over hvilke data som var registrert på meg/båten min. Eneste beskjeden tilbake var at de kun sender ut båtkort, og at en kopi av det sikkert holdt som bevis overfor forsikringsselskapet... Javel, så fikk jeg vente til båtkortet fra RSSR kom, da, tenkte jeg....

 

Da det nå, vel 3 mndr. etter denne mailutvekslingen, fremdeles ikke var kommet noe fra RSSR, og siden det har vært mye snakk om registerproblemene deres, sendte jeg en ny mail for et par dager siden, hvor jeg etterlyste det omtalte båtkortet, samt den ønskede utskriften over registrerte data. I dag ringte det så et "registervesen" til meg og kunne fortelle at de ikke kunne finne båten min i registeret.... :cool:

 

De skulle undersøke nærmere og se hva de kunne gjøre, og lovte å gi meg ny beskjed i l.a. uka mht. hva som videre skjer. Blir spennende å se om båten må ny-innmeldes. :crazy:

At de ikke har orden i sakene sine, og at intensjonene med registeret er langt fra å være oppfylt, er det i hvert fall ingen tvil om! Man kan jo undres over hvor lenge myndigheten lar dem få lov til "å leke seg" med dette...

Link to post
Share on other sites

Nettopp byttet forsikringsselskap; Papirmølla til Vesta gav meg :puke: (Pluss at de var meget kostbar!!)

Byttet til IF... Ble spurt om registrering, og jeg oppga kjennetegnet jeg fikk fra Tollvesnet for lang tid siden. DET ble uten videre godtatt!

(Er ikke med i det nye registret!!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Nettopp byttet forsikringsselskap; Papirmølla til Vesta gav meg  :puke:  (Pluss at de var meget kostbar!!)

Byttet til IF... Ble spurt om registrering, og jeg oppga kjennetegnet jeg fikk fra Tollvesnet for lang tid siden. DET ble uten videre godtatt!

(Er ikke med i det nye registret!!)

<{POST_SNAPBACK}>

Sjekk med IF om du er "dekket" dersom du ikke er med i det nye registeret. Det var et krav for meg (gjensidige) at jeg også var med over i det nye registeret. Synd hvis noe skjer, og du ikke er dekket. :nonod:

Link to post
Share on other sites

...Jeg sendte derfor en mail 1. april til RSSR og etterlyste bekreftelse på innmeldingen min, slik at jeg kunne ha noe å vise til forsikringsselskapet. Jeg ba samtidig om en oversikt over hvilke data som var registrert på meg/båten min. Eneste beskjeden tilbake var at de kun sender ut båtkort, og at en kopi av det sikkert holdt som bevis overfor forsikringsselskapet... Javel, så fikk jeg vente til båtkortet fra RSSR kom, da, tenkte jeg....

 

Da det nå, vel 3 mndr. etter denne mailutvekslingen, fremdeles ikke var kommet noe fra RSSR, og siden det har vært mye snakk om registerproblemene deres, sendte jeg en ny mail for et par dager siden, hvor jeg etterlyste det omtalte båtkortet, samt den ønskede utskriften over registrerte data. I dag ringte det så et "registervesen" til meg og kunne fortelle at de ikke kunne finne båten min i registeret....  :cool:

Hmm - lurer på om det samme gjelder Sjømannen. Ga i sin tid OK til overføring til RSSR, men har siden ikke hørt et pip! Har igrunnen ikke tenkt så hardt over det før jeg i dag leste denne tråden. Skulle jo tro at jeg i det minste fikk et båtkort fra RSSR. I registeret til Toll og Avgift, hadde jeg ikke bare Sjømannen registrert, men også Selco'en og Aquaquick'en. Ikke mottatt båtkort fra RSSR på noen av dem.

 

Sendte eierskiftemelding på Princess'en for en tid siden og mottok båtkortet for en uke siden, så en og annen sak klarer de tydeligvis å få gjort ordentlig. Bannade greier dette, virker det som. Selv om de får beskreftelsen via et web basert system, later det ikke til at de greier å håndtere det videre i mer enn et tilfelle. Som tidligere annonsert fra undertegnede, kommer jeg nok til å vurdere mitt standpunkt den dagen første innbetaling for årsavgift ankommer.

Link to post
Share on other sites

- og "framhaldssoga" om RSSR fortsetter:

 

I dag ringte det ei ny hyggelig dame fra RSSR. De har fremdeles ikke klart å finne meg og båten min i RSSR-registeret., og skulle nå lete i de dataene de fikk overført fra Tollvesen-registeret, for å se om de finner meg der.... Jeg forsto på dama at jeg ikke var den eneste de sleit litt med... Når det gjelder båtkort, så var det ikke planen at det skulle sendes ut nye kort i fm. overføringen til RSSR. De gamle kortene skulle fortsatt være gyldige, til tross for at det på disse fremgår at det er Tollvesenet som er utsteder.

 

I dag kom det forøvrig også en mail fra ei annen dame i RSSR. I flg henne står jeg oppført med 2 båter, med for meg helt ukjente registreringsnummer, så nå er jeg redd tonnasjen er i ferd med å anta litt uoversiktlige størrelser....

 

Det kan virke som det er de båteierne som har akseptert overføring til RSSR via internettsiden deres, som de sliter mest med å finne igjen, så det kan nok være grunn for flere til å sjekke litt opp hva som er status.

 

Fylgj med i neste bolken...!

Link to post
Share on other sites

...Når det gjelder båtkort, så var det ikke planen at det skulle sendes ut nye kort i fm. overføringen til RSSR. De gamle kortene skulle fortsatt være gyldige, til tross for at det på disse fremgår at det er Tollvesenet som er utsteder.

OK. Takker for opplysningen. Dette er mer enn jeg har klart å få med meg via tilsendt info fra RSSR. Mulig det har vært nevnt der, men da har det i så fall gått skikkelig i glemmeboka.
Link to post
Share on other sites

OK. Takker for opplysningen. Dette er mer enn jeg har klart å få med meg via tilsendt info fra RSSR. Mulig det har vært nevnt der, men da har det i så fall gått skikkelig i glemmeboka.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har også fått litt forvirrende opplysninger fra RSSR om dette tidligere, men slik var i hvert fall beskjeden i dag. Det kan nesten virke som om de lager seg prosedyrer og regler etter hvert som de oppdager at de trenger dem... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...