Jump to content

RSSR sliter med registeret sitt


Lotus

Recommended Posts

Jeg tror at det er tvist om at forsikringsselskapene har rett til å kreve en registrering.

Det vil vel ikke gå lang tid etter den 01.05 før første skade sak med uregistrert båt inntreffer.

Og dersom forsikringsselskapene virkelig vil håndheve regress får vi nok snart en rettsak eller fler. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at det er tvist om at forsikringsselskapene har rett til å kreve en registrering. Jeg hørte da noe om at dette falt inn under dette høringsdokumentet:

Jeg bytter ut mitt forsikringsselskap nå den 15/4-2006 Bytter fra Gjensidige g.g.a. at de krever registrering i småbåtregistret. Hadde en del fram og tilbake med mail før de endelig sa at de krevde registrering.

 

Om flere sier opp sin forsikring og sier at de ikke ønsker å stå i dette registret forsvinner dette kravet.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at det er tvist om at forsikringsselskapene har rett til å kreve en registrering.

Nja, det er nok omtvistet hvilke begrunnelser et forsikringsselskap kan bruke dersom de nekter deg forsikring. Eksempelet Datatilsynet viser til er at du blir nektet å forsikre en bil dersom du har betalingsanmerkninger, og argumentet deres er at en betalingsanmerkning ikke er så relevant i forhold til at du har bil og vil forsikre denne.

 

Dersom forsikringsselskapet har krav til merking eller sikring av en verdigjenstand så er nok dette langt mer relevant enn hvor flink du har vært til å betale små eller store regninger de siste årene.

 

Om registeret til Securmark kvalifiserer som et småbåtregister med offentlig godkjenning vet jeg ikke. Ettersom et slikt register vil inneholde personopplysninger om eier og det kan være ønskelig at politi, sjøfartsmyndigheter, forsikringsselskap og redningsselskap har tilgang til disse opplysningene så har sikkert Datatilsynet en mening om dette. Et annet spørsmål er hvordan båtene som er registrert hos Securmark skal tildeles et unikt nummer. Om Securmark har gjort hjemmeleksen sin er det ikke mye redningsselskapet kan gjøre for å hindre at de får litt sunn konkurranse.

 

Jeg bytter ut mitt forsikringsselskap nå den 15/4-2006 Bytter fra Gjensidige g.g.a. at de krever registrering i småbåtregistret. Hadde en del fram og tilbake med mail før de endelig sa at de krevde registrering.

:confused:

Underlig. Jeg tok dette på telefon med dem og de var mer enn fornøyd med registrering i NOR. Heller ikke If hadde problem med at båten var registrert i NOR og ikke ville bli registrert i noe annet båtregister. Eneste som var litt slitsomt var å være mellommann i en budrunde om laveste premiebeløp/beste vilkår, neste gang kobler jeg dem sammen i en telefonkonferanse. :lol:

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis dere går inn på hjemmesiden til Securmark så vil dere se at de har endret teksten noe m.h.t. "sitt register". De har nå strøket referansen til at det er et "offisielt" register og sier nå at deres register er godkjent av IF.

 

Jeg, og sikkert andre, i tillegg til meldingen fra NSSR, har gjort Securmark oppmerksom på at IF hverken er, eller representerer, det "offisielle" Norge. Det er det fortsatt storting og regjering som gjør.

 

Jeg er fortsatt talsmann for et, gjentar et, obligatorisk båtregister med eierdokument, profesjonelt drevet og til en lav pris (selvkost). Offentlig eller privat, spiller ingen rolle, så lenge det fungerer! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg er fortsatt talsmann for et, gjentar et, obligatorisk båtregister med eierdokument, profesjonelt drevet og til en lav pris (selvkost).

Fullstendig enig, og av den grunn tok jeg opp denne tråden igjen for å påpeke kapitalinteressene rundt et båtregister.

 

I flere tråder her har argumentene haglet om frihet, at staten vil bruke registeret som melkeku for avgifter, treg saksbehandling, t.o.m. utseende av reg.merkene har vært et stort tema her!

 

I et vakuum av et dårlig oppsluttet register, ser kapitalen sitt snitt å tjene penger her. At merking av båt/motor er sikkert det beste, men når koblingen til forsikringsselskapene blir så tydelig, reagerer ihverfall jeg.

 

Vi har fremdeles et nøytralt og billig båtregister. Foreløpig.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jeg er fortsatt talsmann for et, gjentar et, obligatorisk båtregister med eierdokument, profesjonelt drevet og til en lav pris (selvkost). Offentlig eller privat, spiller ingen rolle, så lenge det fungerer! :yesnod:

Der er jeg delvis enig. Vi har ikke ett register selv i dag ettersom de av oss som har store nok båter kan velge NOR som alternativ til RSSR. (Om det kan kalles et alternativ. Så lenge en registrering i RSSR ikke er verd plasten i registreringsskilt og båtkort når vi drar til andre land har dette registeret liten interesse for ganske mange norske båteiere.)

 

Det vi bør ha er et samordnet system for registreringsnummer og en felles database slik at myndigheter, redningsselskap og andre som bør ha anledning til å hente ut informasjon kan få gjøre dette. Det bør derimot være flere aktører som får registrere båter og tildele nummer så lenge småbåtregisteret ikke drives av en offentlig instans.

 

På den måten risikerer vi ikke at folk nekter å registrere båten sin fordi de har fått en privat aktør i vrangstrupen, eller at en monopolist tjener uforholdsmessig mye på å drive registeret.

 

Det bør være obligatorisk å registrere båten sin, men det behøver ikke nødvendigvis være ett register.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Der er jeg delvis enig. Vi har ikke ett register selv i dag ettersom de av oss som har store nok båter kan velge NOR som alternativ til RSSR.

Etter at jeg har satt meg inn i NOR deler jeg oppfatningen av at dette synes å være et svært bra register. Desverre må båten være 10 meter eller mer, eller bli registert som yrkesfartøy for å kunne inngå i registeret. Forsikringsselskapet jeg bruker aksepterer NOR registeret.
Link to post
Share on other sites

Det vi bør ha er et samordnet system for registreringsnummer og en felles database slik at myndigheter, redningsselskap og andre som bør ha anledning til å hente ut informasjon kan få gjøre dette. Det bør derimot være flere aktører som får registrere båter og tildele nummer så lenge småbåtregisteret ikke drives av en offentlig instans.

Jeg deler oppfattning om at det burde være obligatorisk registrering. Imidlertid kan jeg ikke begripe hensikten til at vi skulle ha flere aktører (selv om jeg tidligere i denne tråden har utrykkt ergrelse over Redningsselskapets dårlige dømmekraft i forbindelse med reklame på registreringsskilt.) Flere aktører vil lett føre til kaos og ekstra bruk av ressurser. Siden alle aktører er ute etter avanse, vil regningen tilslutt sendes båtfolket. Uansett må det, som du sier, ende opp med en sentral database, og da ser jeg ingen rasjonelle argumenter ved dette. Det er dessuten svært trist om kommersielle aktører som Securmark, skal konkurrere med en ideell aktør som Redningsselskapet. Uansett hva man måtte mene om selskapet akkurat nå. (Og det er tross alt både mer relevant og etisk korrekt at selskapet får inn penger på et båtregister, enn på automatdrift.) En av fordelene ved et båtregister bør jo være at det skal være vanskelig å stjele en båt, og siden selge den / registrere den på nytt. Med flere aktører er det sjanse for at det vil være enklere å registrere en stjålet båt i et annet register. Jo mindre alle opplysninger flyter fritt mellom alle aktører. Og hva er egentlig vitsen da?
Link to post
Share on other sites

Ett register, men man kunne fått registrert hos Politiet. Samme opplegg som biltilsynet kunne det da blitt.

 

Enkelt og greit tror jeg det ville blitt.

Syns også det hadde vært greit med ett "vognkort" på båten, med salgsmelding og det hele.

Får ikke registrert hvis man ikke har forsikring.

 

Problemet med dette vil vel bli "årsavgiften"

Link to post
Share on other sites

Flere aktører vil lett føre til kaos og ekstra bruk av ressurser.

Det er ikke sikkert. Dersom jeg hadde hatt en annen type båt enn den jeg har i dag ville jeg sannsynligvis fått den merket av Securmark eller med tilsvarende system, og jeg ville oppfattet det som billigere dersom jeg samtidig fikk registrert båten i et register. Det finnes sikkert andre eksempler på tjenester eller produkter som kan slås sammen på denne måten og dermed bli enklere og billigere for den enkelte båteier. Det koster penger å sende ut fakturaer og kreve inn penger, så en enkelt regning for både medlemskap i kystpatruljen og båtregister, eller for medlemskap i sjøassistanse og båtregister, er billigere enn å få to giroer i hver sin konvolutt. Verre er det ikke.

 

I praksis vil det nok være RSSR som driver en felles nummerdatabase og deler ut nummer, og de andre aktørene kan betraktes som videreselgere.

Link to post
Share on other sites

Det koster penger å sende ut fakturaer og kreve inn penger, så en enkelt regning for både medlemskap i kystpatruljen og båtregister, eller for medlemskap i sjøassistanse og båtregister, er billigere enn å få to giroer i hver sin konvolutt.

Feil, siden ikke alle er medlem av alle organisasjonene og derfor ikke skal ha de samme regningene, må disse registrene samkjøres. I tillegg må det etableres et sentralt system for å putte riktig antall giroer i konvoluttene. I dag vil jeg anta at regningen for RSSR skrives ut og sendes fra et helt annet sted enn regningen fra redningsselskapet. Det er ikke sjelden at jeg får både to og tre brev fra banken samme dag. Det er ikke på grunn av at banken min er så glad i postverket, men de tenker butikk, og har funnet ut at det er billigst slik. Når de sender ut et par millioner brev (ja, det er en stor bank) hver måned blir nok ikke portoen for hvert enkelt så høy.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Ett register, men man kunne fått registrert hos Politiet.

Politiet er kanskje den etaten som paser minst til å forvalte et register. Det gamle båtregisteret var vanvittig kaotisk, og jeg har hatt endel nærmest surrealistiske opplevelser da jeg for mange år siden forsøkte å bruke det til å oppspore eiere av "overgitte" båter.
Link to post
Share on other sites

Politiet er kanskje den etaten som paser minst til å forvalte et register. Det gamle båtregisteret var vanvittig kaotisk, og jeg har hatt endel nærmest surrealistiske opplevelser da jeg for mange år siden forsøkte å bruke det til å oppspore eiere av "overgitte" båter.

Mnja, var ikke slik jeg mente. Det var vel heller ikke noe nasjonalt register den gangen.

 

Ett register (nasjonalt); RSSR. Men de kunne brukt f.eks Politiet for registrering.

 

Det blir det samme som biltilsynet, dem har jo flere stasjoner ikke sant.

Link to post
Share on other sites

Ja Politiet bruker vi. At det ikke finnes ressurser til å etterforske nedslåtte gamle damer på 80, er jo ikke til hinder for at durkdrevne etterforskere med 17 års erfaring til å fylle ut skjema etter skjema, for at Per har malt båten sin blå ( var grønn før ) og at Ole har skiftet ut den 43 år gamle motoren sin, med en som bare er 23 år gammel...

 

Veeeeldig smart bruk av ressurser det.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Altså, vi hadde et offentlig register. Det var staten som eide det, noe som får enkelte til å se rødt. Men det var selvfinansierende. Kostnadsfritt for deg og meg, bortsett fra omregistrering. Kanskje ikke perfekt fungerende, men bedre enn noe annet vi har sett her til lands.

Eller...

 

...har jeg misforstått fullstendig?

Link to post
Share on other sites

Altså, vi hadde et offentlig register. Det var staten som eide det, noe som får enkelte til å se rødt. Men det var selvfinansierende. Kostnadsfritt for deg og meg, bortsett fra omregistrering.

...Og båtfolkets organisasjoner arbeidet med nepp og klør for å hindre at det ble opprettet. Signalene kom fram, og enkelte partier trykket disse til sitt bryst, og la ned hele sulamitten. I mellomtiden hadde båtfolket stort sett endret oppfatning å mente registeret var helt ok....... Sa jeg skyte seg i foten??
Link to post
Share on other sites

Hei

Synes det er helt ok at det kan bli en reell konkurranse på dette området, og at sikkerhetsmerkingen kan inngå som en del av registreringen.

Dette vil gjøre at det er nok å registrere båten en plass for å ha den sikkerhetsmerket og registrert.

Med securmark vil, såvidt jeg har forstått, politi i de fleste land ha mulighet til å spore båt eller utstyr tilbake til opprinnelig eier.

Merkingen følger båten hele levetiden slik det er etterlyst i et annet innlegg.

 

Den relativt høye inngangsprisen kommer av at det kommer en mann og merker både båt og utstyr en rekke plasser med merker som ikke kan slipes vekk eller fjernes helt på andre måter.

 

Når NSSR går ut med bredsiden mot denne konkurrenten, og hevder at de er den eneste godkjente aktøren på dette feltet, så sier det mest om redningsselskapet. Nor og NIS er vel tillatt?

 

S-Mark sier "Forsikringsselskapet If har godkjent Securmark som alternativt småbåtregister.", og dette stemmer vel?

Det viktige er vel at båt og eier kan identifiseres på en enkel måte?

 

Har forøvrig ansvar for to båter i forsikret i Gjensidige uten at de er reg i det nye registeret. Fikk ikke spørsmål om registrering ved skade..

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Når NSSR går ut med bredsiden mot denne konkurrenten, og hevder at de er den eneste godkjente aktøren på dette feltet, så sier det mest om redningsselskapet. Nor og NIS er vel tillatt?..

S-Mark sier "Forsikringsselskapet If har godkjent Securmark som alternativt småbåtregister.", og dette stemmer vel?

NSSR har konsesjon på det eneste offisielle småbåtsregisteret i Norge.Nor kan vel overlappe noe med hensyn til båtstørrelse, NIS er vel heller tvilsomt :wink: .

Mye har vært sakt om NSSR, men her har de nok svært god grunn til å slå i bordet. Securmark burde nok ha orientert seg litt bedre om hva de egentlig drev med før de gikk ut med den pressemeldingen.

Link to post
Share on other sites

Vi har jo et nasjonalt register som fungerer pr. i dag! Nemlig biltilsynet. Så vidt jeg vet er det ca 2 mill. biler pluss traktorer og motorsykler allrede registrert der, om de hadde fåt en 200 000 båter i tillegg, hadde det utgjort mindre enn 10%. Kanskje det hadde vært en mulighet, de har jo erfaring med bruk av slike databaser!

Da ville nok nyregistring kostet endel mer, men det hadde det kanskje vært verdt, for å få et register som fungerer.

 

Bare en tanke!!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...