Jump to content

Motorbytte i Windy Mistral. Inn med Hyundai S270


krone

Recommended Posts

Flotte og interessante diagrammer. Men spørsmålet er hvor nøyaktig er dataene på fuel flow som kommer fra EDC/EVC? Jeg har nettopp installert Yachtdevices YDES-04 Gateways på mine KAD300 motorer og får motordata opp på kartplotteren. Jeg ligger imidlertidig himmelhøyt på dieselforbruk på min 32 Scirocco ifht hva Windy og Volvo målte i sin tid.

20180519_172056.jpg

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Her må det jo være en kalibreringsjobb å gjøre. Sjekk dieselforbruk vs. aktuelt forbruk når du fyller og prøv å justere deg inn.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

mmosberg skrev for 2 timer siden:

Flotte og interessante diagrammer. Men spørsmålet er hvor nøyaktig er dataene på fuel flow som kommer fra EDC/EVC? Jeg har nettopp installert Yachtdevices YDES-04 Gateways på mine KAD300 motorer og får motordata opp på kartplotteren. Jeg ligger imidlertidig himmelhøyt på dieselforbruk på min 32 Scirocco ifht hva Windy og Volvo målte i sin tid.

 

 

Er det så meget værre? Volvo måler 64 liter i timen på to x KAD300 og du måler 72 liter i timen på omtrent sammen omdrejningstal. Det er 14% mere som jeg ser det - og det er vel hvad man kunne forvente med lidt ældre motorer? Eller hvad? 

Link to post
Share on other sites

mmosberg skrev for 2 timer siden:

Flotte og interessante diagrammer. Men spørsmålet er hvor nøyaktig er dataene på fuel flow som kommer fra EDC/EVC ...

 

Som du riktig nevner, så er jo mine observasjoner basert på EVC kalkulert flow og ikke reell målt (og kalibrert) flow. Jeg mener dog å huske at jeg har lest et sted at EVC kalkulert flow skal være rimelig nøyaktig.

Målingene mine er dog veldig konsistente over tid, det jeg logget da jeg gjorde målingene for noen år siden stemmer veldig godt idag.

Link to post
Share on other sites

Windy sine tall er jo med helt optimal trim, og tilnærmet 0 last og utstyr i båten. Jeg har dratt 100vis av kilo med stæsj i mine båter, så det betyr noe. På min forrige båt med 2X D4-300 så fikk jeg nok en økning på 10-20% fra jeg prøvde båten tom, til jeg hadde den ferieklar.

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Bonus sine målinger er GM37 med hardtop. Windy sine målinger er med åpen båt

Det har ca 3 knop å si på toppfart.

 

Forøvrig spennende med remotorisering av eldre båt. Jeg tenker det er et marked som kommer til å vokse mer og mer fremover. Ny båt koster uforholdsmessig mye i forhold til en "refit" på eldre båt - særlig i forhold til hva man får for pengene. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev 1 time siden:

 

Er det så meget værre? Volvo måler 64 liter i timen på to x KAD300 og du måler 72 liter i timen på omtrent sammen omdrejningstal. Det er 14% mere som jeg ser det - og det er vel hvad man kunne forvente med lidt ældre motorer? Eller hvad? 

 

Windy og Volvo målte 32 Scirocco med 2xKAD300 til 34,4 knop ved 3000 rpm med fuel flow 60 l/h = 1,74 l/nm.

W32S-KAD300-Performance.jpg.fbedff92b1b4027ea7fa42de08add57d.jpg

 

På 3000 rpm fikk jeg 31 knop, fuel flow 74,3 l/h = 2,4 l/nm. Det er nesten 38 % høyere forbruk målt i l/nm. Det kaller jeg himmelhøyt over.

 

Kan legge til at jeg nok tror Windy ville sminke bruden og gjorde målingene under optimale forhold, men nesten 40% hadde jeg ikke ventet. Kan noe av forklaringen ligge i unøyaktige verdier på fuel flow fra EDC systemet?

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

OK, jeg så på tallene for 37GM - der er naturligvis noget vægt til forskel.

 

Er det rimeligt at sammenligne forbruget i l/Nm i stedet for liter/timen? Der er jo alle mulige fejlkilder når du tilføjer dette: Bundens tilstand, eventuel strøm i vandet, vægt i båden mm. Jeg tænker, at den mest rimelige sammenligning er l/timen og her ligger du "kun" 23% over. Det er selvfølgelig også nok. :-)

 

Jeg har aldrig hørt at der skulle være mulighed for at kalibrere fuelflow-målingen. 

 

Red: Kan tilføje, at jeg måler forbruget på min 6 tons halvplaner med single D6-370 til 2,6 liter/nm, så jeg forstå, at du kan synes, at det er meget med 2,5 på en helplaner.

 

Red red ....men nu er vi nok ved at komme rigelig langt fra trådens emne...sorry!

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

mmosberg skrev for 6 timer siden:

 

Windy og Volvo målte 32 Scirocco med 2xKAD300 til 34,4 knop ved 3000 rpm med fuel flow 60 l/h = 1,74 l/nm.

W32S-KAD300-Performance.jpg.fbedff92b1b4027ea7fa42de08add57d.jpg

 

På 3000 rpm fikk jeg 31 knop, fuel flow 74,3 l/h = 2,4 l/nm. Det er nesten 38 % høyere forbruk målt i l/nm. Det kaller jeg himmelhøyt over.

 

Kan legge til at jeg nok tror Windy ville sminke bruden og gjorde målingene under optimale forhold, men nesten 40% hadde jeg ikke ventet. Kan noe av forklaringen ligge i unøyaktige verdier på fuel flow fra EDC systemet?

 

Som alle sier så er tallene fra ny båt alltid bedre enn når båten motoren har eldet samt at vekta har økt. Men som sammenligning mellom motorer er det greit fordi de har samme forutsetninger. Optimale forhold. 

 

Nøyaktigheten på ECDC systemet er bra og kan som regel kalibreres i alle fall av fabrikant. Har fått dette utført noen ganger da jeg ikke liker optimistiske tall. Ser man på spritmonitor.de ser man at mange legger inn verdier fra fylling og komputer. Generelt er det bra men som regel viser de 5% optimistisk. Kad pumpen har også registrering av fuel flow og på en bil jeg hadde med tilsvarende pumpe viste denne innenfor 0,5%. 

 

Det som er viktig her er at toppfart minker med åra og motoren må jobbe tyngre. Da stiger forbruk PR NM. Derfor er det klokt å sjekke toppfart regelmessig og gjerne plotte ned data på fuel flow og ladetrykk. Mister man toppfart må man ta noen valg. Enten rydde båten sjekke motoren eller få båten rengjort under. Om man ikke gjør dette må man montere en lettere propell. Ellers risikerer man mye lavere levetid på både motor og drivverk ellers da trøst og dreiemoment øker. 

 

Jeg sjekker alltid at båten gjør rett toppfart. Da vet jeg at motor og skrog er i OK stand og at jeg har marginer. Nå har jeg en liten båt men øker jeg last til 6 personer så øker forbruk PR NM ca 20%. Motorbelastning også. Derfor har jeg en lettere propell jeg kan montere om jeg skal på langtur med tung båt. Belastning på motor i effekt er den samme men økning av omdreining gjør at jeg fremdeles holder meg under propeller kurven til motorens maksturtall. Dessuten får jeg høyere trust ut av motoren da tilgjengelig akseleffekt øker.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Funker Hyundaien fortsatt tro?

Har en Windy 9800 med 1xKAD 42 dp290 vurdere/ønsker et motor bytte til VP D4 260/300 eller vil en Hyundai 270 levere bedre?

Ønsker meg høyest mulig marsjfart.

Noen med erfaringer eller meninger her?

Drømmen er VP D6 400/370, men pengesekken får mareritt da:cryin:

Link to post
Share on other sites

Fjærastein skrev On 8.6.2018 at 23.11:

Funker Hyundaien fortsatt tro?

Har en Windy 9800 med 1xKAD 42 dp290 vurdere/ønsker et motor bytte til VP D4 260/300 eller vil en Hyundai 270 levere bedre?

Ønsker meg høyest mulig marsjfart.

Noen med erfaringer eller meninger her?

Drømmen er VP D6 400/370, men pengesekken får mareritt da:cryin:

Fungerer som bare det. Motorene er på plass og vært på prøvetur. Fortsatt litt arbeid med instrumenteringen før alt er på plass. Båten ligger i Oslo. Du er hjertelig velkommen til en prøvetur. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 11 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Lenge siden jeg har vært inne her. Ca forbruk som følger:

 

0-5 knop to liter i timen (tomgang)

6-9 knop ca 1 liter pr nautisk mil

9-19 knop er båten i halvplan og den bruker mye. Ikke aktuell fart for en Windy Mistral

20-30 knop ca 2,1 liter pr nautisk mil

30-35 knop ca 2,2 liter pr nautisk mil

Fullt pådrag 38-40 knop ca 100 liter i timen. (Toppfarten synker litt utover i sesongen)

 

Kjører fortsatt med gamle Volvo propellere. De var tilpasset KAD 42. Med 50 hester mer pr motor bør det byttes propellere får å få optimalisert forbruk. Ser for meg at man vil kunne redusere turtallet på marsjfart med et par hundre omdreininger med større propell. Dette vil redusere forbruket pr nautisk mil. Skal se på dette til vinteren....  

 

 

Link to post
Share on other sites

krone skrev for 3 timer siden:

Lenge siden jeg har vært inne her. Ca forbruk som følger:

 

0-5 knop to liter i timen (tomgang)

6-9 knop ca 1 liter pr nautisk mil

9-19 knop er båten i halvplan og den bruker mye. Ikke aktuell fart for en Windy Mistral

20-30 knop ca 2,1 liter pr nautisk mil

30-35 knop ca 2,2 liter pr nautisk mil

Fullt pådrag 38-40 knop ca 100 liter i timen. (Toppfarten synker litt utover i sesongen)

 

Kjører fortsatt med gamle Volvo propellere. De var tilpasset KAD 42. Med 50 hester mer pr motor bør det byttes propellere får å få optimalisert forbruk. Ser for meg at man vil kunne redusere turtallet på marsjfart med et par hundre omdreininger med større propell. Dette vil redusere forbruket pr nautisk mil. Skal se på dette til vinteren....  

 

 

Takk for oppdatering :) 

Windy 28 Ghibli 2012 - VP D6-370

Tidligere båter:

Windy 37 Grand Mistral 2007 - 2x VP D4-260
Windy 28 Ghibli 2004 - KAD 300 - Moderniseringsprosjekt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...