arnearmoa Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Jeg er amatør på drev, men er det risikabelt for drevet hvis det kan bli for lite strømning av sjøvann gjennom drevet til motoren, dvs. at drevet får mindre kjøling når vannet hentes fra andre inntak? Det var jo mye diskusjon om man var i grenseland for hva drevet tålte her..... Beklager på forhånd hvis dette var et dumt spørsmål Link to post
Komodo Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 dieselfan skrev for 2 timer siden: Oppskriften jeg brukte sist jeg byttet motor: (kanskje noe av dette kan være greit å prøve for deg ?) Startet med motorvask/avfetting fra Texaco, så brukte jeg salmiakk i glovarmt vann, avsluttet med en grønn Amway såpe på firkantet flaske som jeg var veldig fornøyd med. Jeg drister meg til et alternativ til dieselfans prosedyre (uten at det skal være noen fasit). Etter å ha skrudd vekk så mye som mulig av braketter, fester, klips motorlabber osv. ville jeg startet med glovarmt vann og kraftvask fra Kemityl. Den får du på Europris, og koster nesten ingen ting. Bland en sterk blanding, og bruk så varmt vann som mulig. Forvarm gjerne skorget med vifteovner eller en byggtørke slik at vannet ikke blir kaldt med det samme. Etter å ha vasket to ganger skyller du godt med varmt vann. Deretter ville jeg gått på med aceton. Napoli skrev 47 minutter siden: Det hadde jeg ikke forventet - så å bytte til s270 medfører stort ekstra hull i bunn fordi de krever mer kjøling? Eller vil du bare være helt sikker på at de får nok og tar i litt? Måten du ordlegger deg på får det til å høres negativt ut å sette inn skroggjennomføring for sjøvannsinntak. Det ville jeg ikke vært skeptisk til. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Napoli Svart 27.September.2017 Link til dette innlegget Svart 27.September.2017 Komodo skrev 16 minutter siden: Måten du ordlegger deg på får det til å høres negativt ut å sette inn skroggjennomføring for sjøvannsinntak. Det ville jeg ikke vært skeptisk til. Skeptisk til alt som medfører hull i skroget under vannlinjen :) Spesielt når man tenker på at dette hullet lages spesifikt for å få så mye vann som mulig inn i båten. På offshore racing båter sjekkes vanninntaket etter hver tur, det tror jeg ikke så mange vanlige "dødelige" gjør. Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
dieselfan Svart 28.September.2017 Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 Napoli - har alldrig sett en Offshore Racing båt i Norge med vanninntak i skroget. De jeg har sett har utvendig "water pickup". ? Link to post
Napoli Svart 28.September.2017 Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 Joda - men den går nå gjennom skroget den og - under vannlinjen... Her på en 40 Skater, inntaket ligger foran transom men på bakerste step. Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
dieselfan Svart 28.September.2017 Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 arnearmoa skrev for 9 timer siden: Jeg er amatør på drev, men er det risikabelt for drevet hvis det kan bli for lite strømning av sjøvann gjennom drevet til motoren, dvs. at drevet får mindre kjøling når vannet hentes fra andre inntak? Det var jo mye diskusjon om man var i grenseland for hva drevet tålte her..... Beklager på forhånd hvis dette var et dumt spørsmål Det er en meget viktig påpekning du gjør - ikke noe dumt med den i det hele tatt. Nedre del av VP290DP har vannkontakt opp til antikavitasjonsplata under drift og får god kjøling. Midtre del kjøles vesentlig av sjøvannet som som strømmer fra inntaket under fremre propellaksellager til utgangen på midtseksjonen- Øvre del kjøles av moderat sirkulerende girolje og noe varmeledning fra midtseksjonen. For meg er det klokkeklart at å stenge drevets vannsirkulasjon vil øke driftstemperatur i drevets midtre og øvre del. Jo tyngre båt, jo mer ville jeg vært betenkt med å gjøre det. Jo nærmere drevets kapasitet man opererer, jo mer ville jeg vurdert drevkjøler/drevspyler... Jo lengre strekk man kjører uten å gjøre en kort stopp for å dyppe drevet, jo større betydning får punktene over.... beklager Link to post
WGM36 Svart 28.September.2017 Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 Hmmm, plugger vel ikke utløpet fra drevet.? Da vil jo vannet gå gjennom drevet som før, riktignok ikke i lave hastigheter, men da kjøler jo vannet mer en nok. Men aldri feil med drev dusj da. Mvh Terje Link to post
dieselfan Svart 28.September.2017 Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 WGM36 skrev for 1 time siden: Hmmm, plugger vel ikke utløpet fra drevet.? ??? Om man ikke gjør det vil drevet mate ca 70-90 liter vann/sjøvann inn i motorrommet pr drev Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.September.2017 Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 dieselfan skrev 5 minutter siden: ??? Om man ikke gjør det vil drevet mate ca 70-90 liter vann/sjøvann inn i motorrommet pr drev Kan vel legge sløyfe til egen bunnventil pr drev ? Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
dieselfan Svart 28.September.2017 Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 Klart det finnes mange gode løsninger på denne lille utfordringen Om jeg var krone ville jeg trolig ha brukt 3 water pickups og laget nye stusser til vannutgangen på drevet og brukt dette vannet til kjølekappe /drevdusj på øvre vekselhus. (også tettet gjennomføringen i skjoldet) Link to post
WGM36 Svart 28.September.2017 Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 dieselfan skrev for 2 timer siden: ??? Om man ikke gjør det vil drevet mate ca 70-90 liter vann/sjøvann inn i motorrommet pr drev Plugger ikke drevet skrev jeg, plugger jo i transomen. Men det tror jeg egentlig du skjønte.?? Mvh Terje Link to post
arnearmoa Svart 28.September.2017 Link til dette innlegget Svart 28.September.2017 Hva med å bruke begge via en T-kobling? Link to post
DieselDahl Svart 29.September.2017 Link til dette innlegget Svart 29.September.2017 Det skulle være fullstendig unødvendig. Jeg kan egentlig ikke se for meg at det originale vanninntaket i drevet er for restriktivt men det kan selvfølgelig tette seg. Skal man først sette inn separate vanninntak er det nok smart å bruke de ordinære inntakene til drevdusj. Link to post
Napoli Svart 29.September.2017 Link til dette innlegget Svart 29.September.2017 DieselDahl skrev 1 time siden: Det skulle være fullstendig unødvendig. Jeg kan egentlig ikke se for meg at det originale vanninntaket i drevet er for restriktivt men det kan selvfølgelig tette seg. Dette var min tanke og - derfor jeg spurte høyere opp. Disse drevene klarer å mate GM bigblock maskiner med kjøling, men hvis man setter inn en liten diesel så trengs det mer? Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
svendis Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 (redigert) Turbo og intercooler vil jo øke kjølebehovet vesentlig, så det å sammenligne med sugebensinere blir feil. Sjøvannskjølingen passerer på de aller fleste dieselmotorer intercooler før den kommer til varmeveksleren, mao passerer det allerede oppvarmet vann gjennom varmeveksleren. Man må forholde seg til de dimensjoner som er oppgitt i manualene til den enkelte motor. Det er nok en grunn til at dimensjonene skal være som oppgitt. Jeg var ikke i tvil om å montere eksternt sjøvannsinntak. Det stod 1 1/4 oppgitt som krav i installasjonsmanualen. Inntaket gjennom drevet er så snevert av man får ikke lillefingeren inn i slangen en gang. Mao, det skal MYE mindre til for at det går tett i tillegg. Jeg har sett mange eksempler med biter av blåskjell som har samlet seg i åpningen på inntaksslangen fra drevet og så og si blokkert gjennomstrømningen. Hvorfor være helt på grensen? Da var man svært lite å gå på! Jeg monterte selvfølgelig drevkjøler. Redigert 1.Oktober.2017 av svendis (see edit history) Link to post
krone Svart 2.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2017 Innvendig mål på sjøvannsinntak skal være 45-46 mm og kapasiteten på slangen bør være 200 liter i minuttet. Derfor er det nesten påkrevd å ha egne inntak og ikke hente vann gjennom drev. Link to post
krone Svart 24.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2017 Spoiler NÅ er dette et prosjekt som skal være ferdig mot påsketider neste år. Derfor går det ikke så fort. Men nå er motorrommet ferdig malt. Det ble til at jeg brukte Hardtop Flexi fra Jotun, en to komponent herdende akryl polyuretan maling. To strøk. Link to post
Bårdp Svart 24.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2017 En Volvo D6 400 klarer seg nå fint med kjølevannet fra drevet. Men mulig at disse motorene har dårligere virkningsgrad å må ha mer kjøling. Link to post
TimJ Svart 24.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2017 Jeg skal dytte inn en 420hk yanmar i min båt sammen med ett dph drev. Kommer til å bruke både vanninntak i drev samt eget inntak i kjølen. Grunn: har ett hull der som jeg må bruke til noe samt jeg er usikker på hvor mye vann Yanmaren sluker unna. Kan aldri få for mye vann:-) Det med drevdusj er nok smart, jeg kommer til å lage det til min installasjon da jeg strekker strikken litt med mitt drev... Link to post
filip_skau Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Motorrommet ble bra Link to post
Napoli Svart 3.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2018 Tar opp igjen denne - hvordan går det med dette prosjektet? Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
FalconFantino 26 Svart 23.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2018 (redigert) krone skrev On 14.9.2017 at 23.05: I morgen løftes båten på land og demontering av to stykk Kad 42 begynner. Etter hvert skal jeg sette inn to stykk Hyundai S270. jeg velger å beholde drevene. Hyundai leverer overgang til Volvo 290 drev. Litt usikker på om jeg bytter gir-gass systemet. Kan beholde det eksisterende eller bytte til elektronisk. Redigert 23.Januar.2018 av FalconFantino 26 (see edit history) Link to post
krone Svart 27.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2018 Da er nye motorer på plass Link to post
Komodo Svart 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 Ai ai ai, nå gleder vi oss til fortsettelsen Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
krone Svart 3.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2018 Når nå kulda gir seg er det på tide å ta opp prosjektet igjen. Føler jeg har kontroll på selve motor installasjon, men sliter litt med å bestemme meg for utforming av dashbordet. Nye instrumenter er stort sett like store som de gamle. Det som ødelegger er at turteller er litt mindre. Nye EOIer har også forskjellige størrelser. I tillegg skal jeg investere i ny kartplotter. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn