Jump to content

Kinavarmer (planar kopi), erfaring fra folk som har?


Wester

Recommended Posts

Såkalt "kinvarmer" som jeg har forstått er en dieselvarmer som er kopi av russiske planar diskuteres veldig for tiden i diverse båtforum på Facebook. Det er mange som har kjøpt slike den siste tiden. Meningene er veldig mange og mange er skeptiske (det er ofte de som har betalt 10 ganger mer for eber/webasto). Hadde vært veldig interessant å høre fra noen som har en slik varmer og har brukt den en stund. Hva er erfaringen med montering og bruk. Fungerer den fint og kan den anbefales? Er ikke ute etter en hel haug med meninger fra de som prinnsipielt er motstander av disse varmerne ;)

 

Link to post
Share on other sites

Supert, takk førstefender. Ja, har lest litt i de eldre trådene her. Lurte på om det var noen som hadde ny erfaring.. ;) Dillemaet mitt  er skal jeg koste på en 30 år gammel Ardic varmer som stod i båten i sommer når jeg kjøpte den. Den har visstnok ikke vært i bruk de siste 10-15 årene, og ser ganske fin ut, men må nok byttes gløde plugg, overhale dieselpumpe mm. Ryket fort 2 båtlapper. Eller er det kasnkje like greit å bruke 2 båtlapper på å gamble på en kinavarmer ;) Erfaringsmessig så baller det fort  på seg når man begynner å mekke på så gamle ting.. 

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Wester said:

Supert, takk førstefender. Ja, har lest litt i de eldre trådene her. Lurte på om det var noen som hadde ny erfaring.. ;) Dillemaet mitt  er skal jeg koste på en 30 år gammel Ardic varmer som stod i båten i sommer når jeg kjøpte den. Den har visstnok ikke vært i bruk de siste 10-15 årene, og ser ganske fin ut, men må nok byttes gløde plugg, overhale dieselpumpe mm. Ryket fort 2 båtlapper. Eller er det kasnkje like greit å bruke 2 båtlapper på å gamble på en kinavarmer ;) Erfaringsmessig så baller det fort  på seg når man begynner å mekke på så gamle ting.. 

 

Hadde vel satset på en kinavarmer, med den erfaringen jeg har i dag. For rundt et år siden kostet disse varmerene ca 5000kr å importere, så de har blitt veldig mye billigere nå. Mulig det er en litt annen modell.

Link to post
Share on other sites

Få måle litt også på det jeg har i båten av slanger mm. fra den gamle. Hvis jeg kan gjenbruke det. Så er jo varmeslanger, uttak i 3 kabiner, eksos gjennomføring mm allerde på plass. Hvis det ikke passer på diametere på slanger så går det vel an med overganger antar jeg :)

Link to post
Share on other sites

mange kjøper kina varmere på ebay for tiden til rundt 2000,- eg har kjøpt 2stk 5kw luftvarme og 1 vann varme fra aliexpress der kjøpes det direkte fra fabrikk og koster ca 5000,-  stk. og alt av reserve deler er lett og kjøpe derfra. der bler di prøve kjørt før sending var endå rester av diesel i pumpå når eg fikk den

Link to post
Share on other sites

Alf erik skrev for 3 timer siden:

... eg har kjøpt 2stk 5kw luftvarme og 1 vann varme fra aliexpress der kjøpes det direkte fra fabrikk og koster ca 5000,-  stk. og alt av reserve deler er lett og kjøpe derfra.

 

27 bayliner skrev for 8 timer siden:

Kjøpte en 5 kw på eBay betalte 2160 levert pluss 350 i toll.

 

Kan dere legge ut link til der dere har handlet?

Link to post
Share on other sites

Nå er det noen som har målt forbruk på di varmerene og egentlig fått svar på at en 5Kw IKKE er en 5Kw heller litt mer mot 3-4kw. men allikevel billig. Den diskusjonen om disse varmerene har pågått i lange tider på Båtfolk på Facebook gruppa. Mye delte meninger der. 

Link to post
Share on other sites

S

2 hours ago, Harald- said:

Usikker på 2 eller 5 kw.

Skal monteres i en Sandstrøm 565, kalesje båt. 

Tips for skroggjennomføring for eksos? Link?

 

Hva med inntak forbrenningsluft, holder det at denne tar fra cabinen? 

Skroggjennomføring eks: http://www.bluemarlin.no/index.php/onlinemarketing/dieselvarmer/tilbehr/eksosgjennomforing-24mm-rett-5kw-197-detail

Du må velge en som passer med mm eksosutløp varmeren du kjøper.

Varmerene har godt av å gå på fullgass og ikke bare gå på "lunkefart", så til en Sandstrøm 565, ville jeg valgt 2kw.

Luft kan du ta fra utekabin, de kan bli noe mer fukt, men sjelden noe problem under kalesje.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpte en 4kw planar autotherm fra eBay for 4500,- på samme tid ifjor. Har fungert helt perfekt i flere hundre timer hittil. Var samme type som servitek selger men med en annen dieselpumpe. 

En del luftslanger og t stykker kom i tillegg her i Norge. Display var i overkant «enkelt» så det digitale displayet er å foretrekke. 

Latterlig billig dem på eBay nå men lurer på om det er kopi av planar igjen.

 

Her er link til dem jeg kjøpte av. Merk at brakett ikke følger med.

https://m.ebay.com/itm/Air-Heater-diesel-PLANAR-4-kW-12v-thru-hull-similar-to-Eberspaecher-Webasto/132434354117?epid=1984238703&hash=item1ed5b3dfc5:g:SLIAAOSwcL5XNxF3

Redigert av Knappern (see edit history)

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Link to post
Share on other sites

Kikker også på disse Ebay-varmerne. 

32 fot seilbåt, tror 2000w kan bli litt lite, men 5000w kan kanskje bli for mye ?

Står en Thermic 2000 parafin-luftvarmer i båten nå, med en dyse inn i salongen. Erfarer at ikke varmer effektivt nok. Pluss at jeg ønsker å ha dyse ut under cockpit-kalesje, og inn på WC (tørke klær).

 

Ser det er litt forskjellig hva som følger med i utstyrspakka:

Noen har LCD-display, andre har enkel bryter med effekt-hjul. Hva er bruker-erfaringene her ?

Noen har lydpotte med, andre ikke. Hvor viktig er lydpotta, erfaringer ?

 

Noen som har Ebay-link til skroggjennomføring eksos ?

Og lydpotte ? (Greit vite hva koster om velger en pakke man må komplettere med lydpotte)

 

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Jonesy said:

 

32 fot seilbåt, tror 2000w kan bli litt lite, men 5000w kan kanskje bli for mye ?

Står en Thermic 2000 parafin-luftvarmer i båten nå, med en dyse inn i salongen. Erfarer at ikke varmer effektivt nok. Pluss at jeg ønsker å ha dyse ut under cockpit-kalesje, og inn på WC (tørke klær).

 

Ser det er litt forskjellig hva som følger med i utstyrspakka:

Noen har LCD-display, andre har enkel bryter med effekt-hjul. Hva er bruker-erfaringene her ?

Noen har lydpotte med, andre ikke. Hvor viktig er lydpotta, erfaringer ?

 

Noen som har Ebay-link til skroggjennomføring eksos ?

Og lydpotte ? (Greit vite hva koster om velger en pakke man må komplettere med lydpotte)

 

 

I en 32fot ville jeg hatt 5kw, i hvertfall med de dysene som du planlegger.

Lydpotte koster 480kr på Blu marlin.no Jeg har en 5kw webasto vannvarmer uten lydpotte, denne støyer endel på utsiden og skal ha potte før sesongen.

Min 5kw luftvarmer holder fint i 42foter, men jeg kan ikke ha for mange dyser åpne samtidig, det blir for lange strekk.

 

Jeg har effekt-hjul, med tempratur sensor. Fungerer helt kurant det, skulle jeg kjøpt idag, hadde jeg kjøpt digitalt.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...