Jump to content

Kinavarmer (planar kopi), erfaring fra folk som har?


Wester

Recommended Posts

On 19.2.2018 at 4:14 PM, Chief_Engineer said:

Hei ! alle dere som driver å handler varmere på ebay:

 

Denne karen her under dette brukernavn:  mhestore2009 må dere holde dere langt unna, han solgte en varmer til en bekjent av meg for en stund siden, varmeren virket ikke som den skulle. Da kjøperen skulle forsøke bytte eller få hevet kjøpet kom det masse unnskyldninger at varmeren var ikke fra hans butikk osv. Omsider lovte selgeren å sende et nytt hovedkort, det er flere uker siden nå, og han har fortsatt ikke hørt noe fra han. Ebay var visst ikke til mye hjelp heller da kjøperen ikke hadde "kjøpsgaranti" eller noe sånt. 

 

 

 

Jeg har også bestilt fra denne karen. Bestilte 22 Januar, men den ble sendt i retur når den nådde Belgia. Uvisst av hvilken årsak men skal være på vei igjen nå. Dette er ikke nødvendigvis selgers feil, og mitt inntrykk var at han var kjapp og behjelpelig med å få den avgårde på nytt.

 

Vi får se når jeg mottar min, skal oppdatere tråden med min erfaring.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 11.2.2018 at 20.41:

Da er varmer til drøyt 1500 kroner  på vei fra østen, såfår vi se om denne lever opp til forventningene :smiley:

 

Og så har den jammen ankommet alt! Gjenstår bare å koble opp og teste. Ingenting å betale ved henting, hverken moms eller toll :smiley:

 

DSC_5173.JPG.2fd6d5576aca3ff585c58cedfbefe287.JPG

 

DSC_5174.JPG.154f989598237d74c6e67b2f4d546560.JPG

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

og du glemte å ta med at webasto i sin tid utviklet en varmer med kineserne. og de produserte vel gjerne der borte også, til de ble uenige og flyttet produksjonen hjem, og kineserne som satt på hele konstruksjonen fortsatte å lage men med egen kinesiske godkjenninger 

Vår ære og vår makt, har stempelslag oss bragt.....

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 16 timer siden:

 

Og så har den jammen ankommet alt! Gjenstår bare å koble opp og teste. Ingenting å betale ved henting, hverken moms eller toll :smiley:

 

 

 

 

Dette kan friste!  Jeg har just nå skiftet veke på min -89 (1989...) Termic 2400 for å få grei varme også i 2018... Den er stille i drift, men en ny dieselvarmer til 2.500 - 3.000 kr lokker!  Blir interessant å lese om denne støyer i drift.

 

Vil en 5kW enhet sote mer ved kjøring på halv kapasitet enn en 2kW på full drift?? Er noe usikker på om det er greit å bruke en 5 kW i en såpass liten båt som en Skarpnes 25 Weekender...

 

 

:-) steinar

Redigert av fredriksen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev On 21.2.2018 at 23.48:

Hvordan får du til det, kom den ikke via spedisjonsfirma?

Her ute er det post i butikk. Fikk hentemelding, og dro ned og hentet den. De hadde merket den med "Fan" og verdi 28 USD.

 

moliner skrev 42 minutter siden:

Har hatt 2 kina/russervarmere siste året nå. Barre dritt spør dere meg.

Kan du si litt om hva som har vært dårlig? Hadde vært interessant med noen konkrete erfaringer. Jeg har ikke montert opp min ennå.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en planar i fjor, har slitt med mangen forskjellige feilkoder og at den stopper. Kjøpte av norsk forhandler, så har jo garanti, men mye heft og irritasjon med at den stopper i tide og utide, i tillegg til mye arbeid med og montere/demontere den. Kjøpte ny båt for ettpar uker siden, i den står det en kinavarmer kjøpt av bluemarlin i drøbak for under 1 år siden, stoppet 2 timer etter avgang drøbak å har sikkert brukt 20 timer i stuerommet etter den tid uten å få den til og starte igjen. Blinker feilkode på at den ikke får diesel. Hadde mistanke om pumpen, kjøpte ny å byttet den i dag, men får fortsatt ikke liv i den. Kommer sannsynligvis til å bytte den ut med en Webasto. Langt fra samme effekt også som i andre varmere. Hadde en wallas på 4 kw. i forrige båten å byttet den ut med en planar på 4 Kw. Mye mer varme i den gamle wallasen enn i den nye planaren.

 

Redigert av moliner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en kinavarmer stående i i fairlinen som jeg kjøpte i fjor sommer.

Min erfaring hittil er:

Driftsikker

MYE støy

lite varme,tipperjeg får 3 kw,skal egentlig være 5 kw.

Ved en anlednig så kjørte den ut sot i salongen...merket ikke noe lukt,men det ble sotmerker på teppet i salong.Teppene skulle heldigvis skiftes anyway.

 

Har bestilt meg en ny eber d5 som jeg skal hente i dag.Denne kommer til og stå for oppvarming av båt innvendig,så kan jeg bruke kinavarmeren for oppvarming av akterdekket...men kun når det høres på musikk,grunnet høy støy

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En liten oppdatering her på det som jeg trodde var en kinavarmer.Det viser seg at det som jeg har er en jm.Dette er en engelsk produsent av vistnok meget bra kvalitet ifølge de som har greie på det.Grunnen til at den varmet så lite,var rett og slett et varmerør som hadde hoppet av:giggle:

Kjøpte meg en ny 5 kw eber til oppvarming av båten innvendig,så får den andre stå for oppvarming av akterdekket.Viktig med en varm røykesalong:yesnod:

Men må innrømme at det var meget fristene og gå for en kinavarmer kontra en eber mtp pris.24.000 for en eber komplett med gsm modul slik at man kan ringe båten varm...Det må være noen som tjener vaeldig mye her iom at man kan få tilsvarende fra kina for 3-4000??

Men så var det dette med følt kvalitet.Tror ikke jeg hadde funnet roen med en kinavarmer ombord.Antageligvis ubegrunnet:confused:

Link to post
Share on other sites

Det ble 3 webastoer til speiderbåtene våre. Fristet veldig å spare mye penger, men opplæring i å ta ansvar for hverandre passer ikke sammen med Kinavarmer av ukjent kvalitet i båter som ungdommene seiler alene. Hadde det vært min private båt ville jeg kanskje vurdert annerledes.

Mons

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

En liten oppdatering om kinavarmeren jeg har nevnt lenger opp. Den ankom jo faderlig fort etter bestilling, og en positiv overraskelse var at det ikke var noe ekstra toll, frakt eller annet dill dall å betale. Kun 1500 kroner gikk ut fra kontoen. 

 

Her om dagen fikk jeg endelig ånden over meg til å ta den ut av esken og koble den opp for test. Det fulgte med en "manual", dvs. tre A4 ark uten bilder, tegninger eller skjmaer, som bar preg av google-translate fra mandarin til engelsk, så det ble litt gjetting i sammenstillingen.

5ac01d736f3e9_31_03.18_mob01.jpg.6e06ff036716af6f70b9a98518b1f4ee.jpg

 

For eksempel var det ingen merking som viste hva som var inn og ut av luft.

5ac01d5c1d314_31_03_1818.jpg.645d39ee09ade8e8b6406a6ede062952.jpg

 

Det var heller ingen merking av forbrenningsluft og eksos. Det fulgte forøvrig med monteringsbrakett, men den var av elforsinket stål, så den skal ikke brukes. her har jeg laget ei plate av aluminium. Egentlig bare for å sette den i stikka, men den fungerte jo helt greit, så det er mulig den blir med videre.

5ac01d6b976a8_31_03_1821.jpg.a3e6685c01adf7e41e2d6b99d3c10115.jpg

 

Retning på dieselpumpa var heller ikke angitt. Ved første forsøk satt jeg pumpa feil vei.

5ac01d60a167e_31_03_1819.jpg.8a5d4a5c12aff8de32f176d8cb21aa0e.jpg

 

Drivstoffilteret som fulgte med var av typen med nettingsil, og var skrudd sammen med pakning, så det kan åpnes og blåses rent etter behov. Kjekt :thumbsup:

5ac01d66100df_31_03_1820.jpg.519ce37c3c203d67ef3ab4e88e663de5.jpg

 

:giggle:

 5ac01d6f93303_31_03_1822.jpg.5527cad0b25e2cfb77866512246fc0a0.jpg

 

Startprosedyren ved første oppstart var beskrevet i "manualen", og med litt gjetting av merkelige oversettelser klarte jeg å få den i gang. Utfordringen var å få opp diesel. Det klarte ikke pumpa selv, så der måtte jeg suge til den hadde diesel i filteret. Det hadde sikkert vært lurt å fylle en liten skvett i pumpa først, kan tenke meg at den hadde klart å suge da. 

 

Når den først fikk opp diesel startet den imidlertid på første forsøk. Den brukte ganske lang tid på  få opp farta helt og til det kom skikkelig varm luft, men det var påfallende lite støy, og eksosen var ren som fjelluft. Det jeg imidlertid er usikker på er hvor mye effekt den gir. Oppgivelsen på 5kW tar jeg med en stor klype salt. Bare det at varmluftuttaket er på 75mm synes jeg er litt merkelig. Jeg synes heller ikke den ga veldig varm luft, selv etter å ha stått og gått på maks en god stund. Vil tippe at utluften ligger rett under 60 grader. Man klarer å holde hånda 10cm fra uttaket en stund, men så blir det for varmt. Det som imidlertid slo meg var at eksosgassen blir veldig varm. Ikke bare slangen altså, men det virker nesten som om det kommer like mye varme ut av eksosen som fra varmluftuttaket. Kan det være at de ikke klarer å hente ut varmlufta effektivt nok på disse små billigvarmerene? Ved lavere pådrag virket det som om eksosen ble påfallende mye kaldere, uten at temperaturen på utlufta falt like mye.

 

Målte også strømtrekket ved tre forskjellige pådra. 

 

Maks pådrag

5ac01d4b9fbbe_31_03_1815.jpg.62c7142e25df6c52daf981307fc6699b.jpg

 

5ac01d50e9fb7_31_03_1816.jpg.57fd4637d3eb9de229ccc603087430bb.jpg

 

Halvt pådrag

5ac01d409ff15_31_03_1813.jpg.74dc0ffad05a64edbbb7c77f19de287a.jpg

 

5ac01d463332b_31_03_1814.jpg.31f95dd89c03a2dfa822e2e8a13fe179.jpg

 

og laveste effekt

5ac01d36154f1_31_03_1811.jpg.ba6e2b95fca9dba6cb32e39d6e0cc287.jpg

 

5ac01d3b8e824_31_03_1812.jpg.8d9a95b02b48e7ad4d3b4aab342bf525.jpg

 

I følge merkeskiltet er den oppgitt til å trekke 40 watt. Ved min måling lå batterispenningen på 12,55V og strømtrekket på 4,3A på full gass. Det tilsvarer at den trekker 54 watt. På halv effekt trekker den 36W, og på det minste var den helt nede på 6W!  Når jeg slo den av gikk strømmen helt opp i 11A av en eller annen grunn, så der ble vel glødingen koblet inn noen sekunder antagelig. 

 

Oppsummert: 

Når man pakker opp en slik varmer merker man fort at det ikke er Webasto-kvalitet. Alt er av billigste og enkleste sort (unntatt dieselfilteret :giggle:), og det lukter kinaræl lang vei. Slangeklemmer med elendig skrutrekkerspor som det ikke går slangeklemmetrekker på osv. osv. Men den virket i alle fall prikkfritt, bråker vel ikke mer enn jeg hadde regnet med, og gir fra seg varme. Det er tydelig at denne varmeren ikke er beregnet på båtbruk, for alt som fulgte med av matereiell vil bli brunt av rust. Men til den prisen så kan den jo være verd et forsøk :thumbsup:

 

 

31.03.18 17.jpg

Link to post
Share on other sites

Om du måler drivstoff-forbruket vil du få en indikasjon på effekten.

 

Jeg måler alle Wallas'er jeg har service på. Måler forbruket i 6 min og ganger med 10

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Veldig god og informativ post, Komodo . Blir jo nesten som en liten manual for kina varmere det der. 

(Du ble vel misunnerlig på den varme komforten i båten min fra Kr.sand og hjem at det fikk sparka deg nok bak til å få pakka opp Kina-varmeren ?)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Nei, takke seg til. Det er nok vedlikehold og utskiftinger i en båt om man ikke skal skifte varmeren hver 3-4 år også...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Chief_Engineer skrev On 8.2.2018 at 17.34:

Mange varmere fra Kina er meget gode. Har prøvd varmer både kopi og ikke kopi av planar og annet fra Kina. De to jeg har hatt fungerte veldig bra, og til et par "båtlapper". Ellers har det vært både Webasto og Wallas. Nå har jeg en Pyromax, (produsert i Kina for Pyromax i Norge, ikke kopi varmer) men et reelt produkt som lages av NewHigh. Så langt alt vel, har kjørt den masse i 1 måned nå, varmer veldig godt, lite forbruk, ikke så mye støy som en av de billigere kopi modellene som finnes på ebay. Servitek som forhandler Autotherm har også gode varmere, har en kompis som har en fra dem, og han er veldig fornøyd. Han var å så på min under drift, og da var konklusjonen at Pyromax støyet mindre enn hans, ellers var det ikke noe å si på varmeren. Min personlige mening ar at det til syvende og sist vil være sikrest å handle fra forhandlere i Norge, da har man garantiordninger, service og mulighet for deler. Sistnevnte kan være meget vanskelig for de billige kopiene som florerer på ebay, det har jeg selv erfart.

 

Jeg har vurdert å oppgradere til 8kW, og lurer litt på Servitek sin Termotek 8. Denne koster rundt kr 10 000, og virker som et gjennomført produkt. Har du noen kjennskap til denne?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
boble65 skrev for 7 timer siden:

Endelig ett svar på hvorfor vi kjøper kvalitet til dyr penge som vi stoler på og ha i båt?

 

Nja, ikke før noen tar jobben og obduserer en slik varmer og vi begynner å få fasit ifht drift. 

 

Det er fortsatt for stort prissprang. Men ganske "teit" at de er dårlig på så billige detaljer som skruer og en monteringsbrakett. Om de hadde lagt på en tusenlapp, kanskje to, og solgt en mer solid greie med bruksanvisning for under 5 000,- så hadde det vært gull. 

 

Det må være noe "galt" når prisen er under 2000,- . Et mirakel at det i det hele tatt virker syns jeg. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 56 minutter siden:

 

Det er fortsatt for stort prissprang. Men ganske "teit" at de er dårlig på så billige detaljer som skruer og en monteringsbrakett. Om de hadde lagt på en tusenlapp, kanskje to, og solgt en mer solid greie med bruksanvisning for under 5 000,- så hadde det vært gull. 

 

Det finnes slike varmere også. Jeg linket til en litt tidligere i tråden som jeg tror kostet rundt 5000kr. Har montert en slik en gang og der var kvaliteten helt upåklagelig. 

Link to post
Share on other sites

Hei, og god påske.

Holder på å fornyer en  Viksund 990, kjøpte for 2 år siden en Webasto Evo 4 kw.

I vinter har det vært langvarig kulde, med minus 10 på natta og fint om dagen med sol.

Webastoen har stått på i 5 uker sammenhengende, dag å natt, slår seg av på dagen når sola varmer. Denne virker veldig godt. Kommer ikke på tale med noe China varer her.  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...