Jump to content

Kinavarmer (planar kopi), erfaring fra folk som har?


Wester

Recommended Posts

Takk Mix, kanskje det holder å bytte slange frem til første T-ledd ja :) Evt. kjøre 90 mm. på to av uttakene hele veien. Det er kort slange strekk til cockpit og Forkabin. AC er lenger..Sliter med å finne overgang fra 90mm til 65 mm. 65 mm er tydeligvis en gammel std. som ikke brukes lenger. Vet ikke om det finnes Y stykker heller med 90-65..

Bra tips, ang. overgang til eksos. Noen kan kanskje lage overgang i rustfritt..?

Worst case så kan det blir dyrt å bytte ut hele slange opplegget! Må man ha lyddempere på luft slangene tru? / erfaring? Ser jo at slange opplegget blir MYE dyrere enn selve varmeren. Kunne kanskje gått ned til en 2KW varmer, men ser utfra tegningene på ebay ut som de også bruker 90 mm slanger, så da hjelper jo ikke det. Hadde vært greit å kunne gjenbrukt mest mulig av slanger. Ligger i dag med lydemperer, Y stykker uttak i alle kabiner mm. Problemet er som sagt at det er 65mm på luft og 42mm på eksos (Det som ble brukt på Ardic).
Uansett så frister det fremdeles mer å bytte til Kinavarmer enn å koste på 30 år gammel Ardic da ;)

varme-installasjon.jpg.c37e9244566e84bb3597696d67efd3ff.jpg

Link to post
Share on other sites

7 minutes ago, Wester said:

Hvis man kjører den rør grenen til Cockpit med 90 mm (og alltid helt åpen), så skulle man tro at man ungikk nedsoting pga innstruping til 65mm på et til to grener i tillegg..

Jeg har 90 rør på min, og hadde den første dysa fast åpen, dette fungerte dårlig, fikk aldri nok luft til de andre dysene. Har noe lange strekk i båten på 42fot. Liten dyse lengst borte er fast åpen.

Link to post
Share on other sites

23 minutes ago, Wester said:

@FørstefenderHar du 90 mm rør på alle grenene? Kan du fortelle litt hvordan opplegget ditt er og hva du har av forgreninger, lydempere, eksos mm?

Bare første ca1,5m er 90mm, så tror jeg det er 60mm til cockpit,  60mm til første lugar og oppholdsrom/bysse, så er det 45mm(?) til lugar fremme og bad. Mulighet til å lukke alle dyser bortsett ifra bad.

Eksos slange er den ferdig isolerte typen, 24mm hele veien. Tror ikke jeg har lydpotte på denne. 

På vannvarmer må jeg ha lydemper, for denne støyer bra på utsiden av båten. (Plager naboer)

 

Det er mye å hente på å isolere de første 2m etter varmeren, dette er absolutt anbefalt.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg her en gammel Eber DL3 med 75mm utgang (og luftrør). Nyere DL3 har 90mm. Jeg tror Planar har 100mm som standard men det finnes overganger 100 -90. Jeg ble frarådet å sette en Planar på 75mm rør da det kan trigger overopphetningsvern dersom den ikke klarer å flytte nok luft gjennom rørene.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Med de billigste fra Kina så lurer jeg på om oppgitt Kw ut kan stemmer. Her er det en på 5Kw men den er jo ikke mer en 130 x 130 x 380mm og med 75mm utløp. Kan det stemmer at den kan gi hele 5Kw. Skeptisk.

https://www.ebay.com/itm/5KW-LCD-Air-Diesel-Heater-Plarnar-12V-Trucks-Motor-Homes-Four-Outlet-Single-Hole/352209476043

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en 3 kW  luftvarmer i Caravellen når Eberen døde. Var endel plunder. Med lydpotte klarte den ikke pushe eksosen ut. Måtte kjøre uten lydpotte. Dieselpumpen bråkte mye i forhold til Eber. Pumpen var veldig følsom for plassering i forhold til brenneren.

Etter en vinter røk glødepluggen.

Var mye sånn brent-plast lukt i bilen første tiden. Gikk ned etterhvert men forsvant aldri.

Link to post
Share on other sites

Wester skrev for 5 timer siden:

Da var varmer bestilt ? Kina Planar. 2 båtlapper inkl frakt for 5kw

 

Me too.

 

https://www.ebay.com/itm/12V-5KW-5000W-Air-diesel-Heater-PLANAR-For-Car-Truck-Motor-homes-Boats-Bus-Van/352233358455

 

Likte kontrolpannelen og den har 75mm utgang... også lyddemper er med. Er den dårlig så går jeg ikke konk akkurat. Blir spennende :-)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Blir gøy å se ja. Jeg får litt utfordringer med overganger fra 75 til 65 (slanger som er i bå fra før), og hadde håpet også kunne gjenbruke eksos gj. føring. Den er 42 mm i dag så må få tak i en overgang. Den jeg kjøpte hadde ikke eksospotte med i pris, og litt annerledes display enn den du kjøpte men ellers lik. 

Link to post
Share on other sites

Hvis du går til en blikkenslager kan han valse til en liten messingplate og lodde for deg. Ps: Ikke lurt å lage dette av plast. Overgang til eksosen ville jeg dreid i syrefast. Det er også mulig å gå til en rørlegger og kjøpe en syrefast kon, de finnes i mange størrelser hos grossisten, og sveise på en rørstuss i hver ende.

Link to post
Share on other sites

Wester skrev 40 minutter siden:

@PaperBill, må du også ha noen overganger? 

 

Ikke på varmluft utgang. Jeg har Ø75 på min Eber. Kanskje på eksosen men jeg vet ikke før jeg få alt i huset

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Ser de blir kaldt plarnar div steder.

Bare pass på att det er kit du bestiller.

Holdt på og bestille ,da jeg fant ut det gjaldt bare varmeren ikke display etc som de viste på bilde.

 

Ser det har kommet mye varmere til utrolige priser.

Vaskelig og bestemme seg når det så mye og velge i.

Likte dette settet.

https://www.ebay.com/itm/5KW-12V-Air-Diesel-Heater-Car-Bus-Trucks-Motor-Home-Boats-LCD-Monitor-Timing-NEW/292415002445?_trkparms=aid%3D555018%26algo%3DPL.SIM%26ao%3D2%26asc%3D44039%26meid%3D61366dc1607b41dbbe372c662ef22276%26pid%3D100005%26rk%3D4%26rkt%3D6%26sd%3D352209476043&_trksid=p2047675.c100005.m1851

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...