Jump to content

Kinavarmer (planar kopi), erfaring fra folk som har?


Wester

Recommended Posts

Hei !
Bestilte en slik 5KW varmer fra eBay den 18. Januar. Ankom 31. Januar til den nette pris av 2.200,- SEK inkl transport.

Har førstegangs testkjørt den i garasjeboden og ser ut til å fungere bra. Ikke støyer den så mye heller.
Egen prosedyre for å trekke frem diesel til varmeren. Måtte kjøre den prosedyren 3 ganger før diesel var fremme ved varmeren.

Her er en filmsnutt fra første test.

Dette ser lovende ut

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
PiperBill skrev 48 minutter siden:

Ser bra ut ja. Lurer litt på om det er mulig å måle varmeeffekten på slike varmere og om det er en del selgere på Ebay som skryte på seg et par Kw.

 

Må vel nesten måle effekt ut fra hvor mye drivstoff den forbruker vil jeg tro. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Philonica III skrev On 24.1.2018 at 20.36:

med lcd panel og fjernkontroll på nettet

 

Har tenkt litt frem og tilbake på akkurat det. Alle instinkt sier at en bør velge en modell med enklest mulig kontroller, dvs en med av/på og en mekanisk bryter for justering av varmer. LCD ser jo fancyspancy ut men hva om/når det ryker? Utover fjernkontroll, gir det noen ekstra funksjonalitet med LCD?

Link to post
Share on other sites

For min del er jeg kjempeglad for å fått min Eber i gang og den varmer meget bra. Da slipper jeg å tenke mer på hva jeg skulle bytte den ut med men det hadde vært en Pyromax eller Planar kjøpt i Norge. Koster mer en egen import fra Kina men litt mer sikker en å kjøpe på Ebay. Ny Eber har jeg rett og slett ikke råd til uansett.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Mange varmere fra Kina er meget gode. Har prøvd varmer både kopi og ikke kopi av planar og annet fra Kina. De to jeg har hatt fungerte veldig bra, og til et par "båtlapper". Ellers har det vært både Webasto og Wallas. Nå har jeg en Pyromax, (produsert i Kina for Pyromax i Norge, ikke kopi varmer) men et reelt produkt som lages av NewHigh. Så langt alt vel, har kjørt den masse i 1 måned nå, varmer veldig godt, lite forbruk, ikke så mye støy som en av de billigere kopi modellene som finnes på ebay. Servitek som forhandler Autotherm har også gode varmere, har en kompis som har en fra dem, og han er veldig fornøyd. Han var å så på min under drift, og da var konklusjonen at Pyromax støyet mindre enn hans, ellers var det ikke noe å si på varmeren. Min personlige mening ar at det til syvende og sist vil være sikrest å handle fra forhandlere i Norge, da har man garantiordninger, service og mulighet for deler. Sistnevnte kan være meget vanskelig for de billige kopiene som florerer på ebay, det har jeg selv erfart.

Vår ære og vår makt, har stempelslag oss bragt.....

Link to post
Share on other sites

Fikk tips om at BestMarin har fine priser for slanger, koblinger og luftdyser... Fant alt jeg trengte i 2017 katalogen :giggle::

"Note to self" så slipper jeg å laste ned en katalog på ca 350 sider. Min handleliste med artikkelnr:

  • 1041742 - 60mm Slange 20m rull: 124,-
  • 1009724 - 60mm Y-kobling: 27 ,-
  • 1009704 - 60mm Varmluftsdyse: 55,-

PS har ikke noe med BestMarin å gjøre...

Link to post
Share on other sites

Da er varmer til drøyt 1500 kroner  på vei fra østen, såfår vi se om denne lever opp til forventningene :smiley:

 

Jeg ser at de varmerene som har eksosdemper inkludert gjerne har den flate "biltypen". Her er en link til en billig demper

https://www.ebay.com/itm/Silver-Stainless-Steel-Car-Exhaust-Pipe-Silencer-for-Air-Diesel-Parking-Heater/282816121821?_trkparms=aid%3D888007%26algo%3DDISC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D49917%26meid%3Ddf81637f08b540a685e5d47bd01ce0fc%26pid%3D100009%26rk%3D1%26rkt%3D1%26sd%3D183035763634%26itm%3D282816121821&_trksid=p2047675.c100009.m1982 

 

Men det burde jo være en smal sak å lage seg en demper i syrefast. Jeg tenker litt på hvordan lyddemper til en rifle ser ut. Det er jo i prinsippet et rør med skiver som står som lameller inni. Noen som vet mer om hvordan en slik demper bør se ut?

 

Link to post
Share on other sites

Wester skrev On 24.1.2018 at 20.21:

Selger jeg kjøpte av het ouyou2010. Fått beskjed om at den er "shipped", så er på vei..

Kjøpte av samme selger.

Denne var knust ved ankomst, dårlig pakket.

Klagde, fikk tilbud om 50 usd, sa nei, fikk tilbud om 80, sa nei, fikk hele summen refundert.

Har nå kjøpt hos fzeroinstore, får se hva som kommer.

De hevnder den er bra pakket :)

Link to post
Share on other sites

Hei ! alle dere som driver å handler varmere på ebay:

 

Denne karen her under dette brukernavn:  mhestore2009 må dere holde dere langt unna, han solgte en varmer til en bekjent av meg for en stund siden, varmeren virket ikke som den skulle. Da kjøperen skulle forsøke bytte eller få hevet kjøpet kom det masse unnskyldninger at varmeren var ikke fra hans butikk osv. Omsider lovte selgeren å sende et nytt hovedkort, det er flere uker siden nå, og han har fortsatt ikke hørt noe fra han. Ebay var visst ikke til mye hjelp heller da kjøperen ikke hadde "kjøpsgaranti" eller noe sånt. 

 

 

Vår ære og vår makt, har stempelslag oss bragt.....

Link to post
Share on other sites

Har for egen del handlet en god del på Aliexpress, og har aldrig blitt forsøkt lurt der. Alibaba/aliexpress er vel idag verdens største børsnoterte selskap, og det er vel noe de har oppnådd ved at disse " smartekarene"  som omtales på ebay, er kastet på hode og ræva ut fra ali med en gang de prøver seg på lure triks. Ellers er det jo sikkert tryggest å handle i Norsk butikk, for hva gjelder garanti etc.

Link to post
Share on other sites

Overskriften på denne tråden er misvisende. Disse varmerne har ingenting med Planar å gjøre. Planar er et russisk merke som bla kjennetegnes ved trinnløs justering, børsteløs viftemotor og generelt veldig god driftssikkerhet. De finnes ikke i 5kw utgave engang. 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hvem som kopierer hvem skal jeg ikke ta en konklusjon på. På det kinesiske markedet (E-bay og Aliexpress) finner du navn (merker) som; 

Belief, Snugger, Simate, Catuo, Autoleader, Luzand, Ownice, Kroak, FY-UU, Heatmyauto, Calt, Gorst, Cherk, Cimiva, Autoterm og Planar.

 

I mine øyne er alle sammen kopier av Eberspächer eller Webasto. 

Faktaopplysninger:

Webasto startet produksjon av varmere for vannkjølte motorer i 1936. Varmere for bensin/diesel ble utviklet i 1952.

Eberspächer begynte utvikling av bilvarmere i 1933, men det var først i 1953 de startet masseproduksjon av kupévarmere.

Wallas startet opp i 1972

Advers Ltd (Teplostar, Planar, Autoterm) startet opp i 1995.

 

Etter det jeg kjenner til dukket de første "kinavarmerne" opp når Blue Marlin i Drøbak startet opp i 2002. 

 

Edit:

Og er det noe kinesere er gode på, så er det nettopp kopier:

 

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...