Jump to content

Kinavarmer (planar kopi), erfaring fra folk som har?


Wester

Recommended Posts

Arne Henriksen skrev 23 minutter siden:


:giggle:

Hvordan er erfaringen med effekten på den varmeveksleren? 

Er det lov å spørre hva en slik koster? 

Med et slikt system blir vannvarme mye mere aktuellt, da jeg ikke har lyst å dra motorens kjølevann så mye rundt. Ønsker få muligheter for at dette skal kunne lekke ut. 

Link to post
Share on other sites

 

1 hour ago, Gullfisk said:

Hvordan er erfaringen med effekten på den varmeveksleren? 

Er det lov å spørre hva en slik koster? 

Med et slikt system blir vannvarme mye mere aktuellt, da jeg ikke har lyst å dra motorens kjølevann så mye rundt. Ønsker få muligheter for at dette skal kunne lekke ut. 

Jeg har ikke allverdens erfaring siden jeg ikke har hatt dette aktivt på noen lengre turer, men den koster ikke så mye: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=79966220
Min grunn var samme som din, vil ikke dra kjøling fra motoren rundt overalt..

905848757_IMG_2532(Medium).JPG.6dc9d875f24f0f539ee9484018f92912.JPG

337227547_IMG_3967(Medium).JPG.c6c95e00f589e91ad03c78f4c4c90acc.JPG

 

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med varmerør fra AliExpress o.l.?

60mm alurør for 50-60 per meter inkl frakt. 
 

Jeg skulle riktignok hatt 4-5m sammenhengende, men ikke umulig at de fikser det også.

 

Jeg skal koble opp en Isotherm defroster som har fire uttak, er det lurt å bruke alle uttakene, eller funker 2 + Y-koblinger like bra?

 

Altså, jeg har Wallas 3200 (parafin) fra før av med et uttak bak og et foran, jeg tenkte å ha de to rørene fra defroster ved siden av + en ved dash som jeg kan vinkle opp mot ruta. 

Den til dash vil da være montert ca 1 meter rett over det andre fremre uttaket. Er det nødvendig å trekke 2stk 60mm rør fra isotherm (4m+) eller én som jeg deler med Y-kobling? 

Kan jo ha uttak som kan lukkes på dash, da den stort sett er for nettopp defrosting.

Redigert av nordemoniac (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 minutt siden:

Hvordan er det å bestille saker og ting fra Ebay og Aliexpress i disse dager? En diesel vannvarmer står på ønskelista....

Kjør på, ingen problemer her iallfall. Noe lengre leveringstid kanskje. 

Ellers ser det ut som fortollingsgebyr/moms blir utsatt noe på 350,- grensa. Det blir en overgangsfase og unntak.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Hvordan er det å bestille saker og ting fra Ebay og Aliexpress i disse dager? En diesel vannvarmer står på ønskelista....


Går forsåvidt greit med de fleste leverandører, men hongkong har store problemer. Måtte ha noe fra hongkong i full fart og valgte dhl, men der har den ligget en uke nå og ingenting skjer..

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått min og installert den, funker som bare rakkeren ??

 

Koblet den i serie, med motor og defroster og vvtank. 

 

Varmer hele toppen av motoren opp slik at den har blitt utrolig mye mer lett startet, motoren er en Ford 2704et, har vært veldig tungstartet på vinteren, med kinning opp mot 15-20sek i perioder på 5 sek. 

 

Etter jeg installerte varmeren startet den innen 1 sek, første start på 2uker ??

 

 

Noen av dere andre som har simkort i kontrolleren til vannvarmeren? 

Og i tilfelle var det lett og få til? 

Link to post
Share on other sites

nordemoniac skrev On 30.3.2020 at 12.51:

Noen som har erfaring med varmerør fra AliExpress o.l.?

60mm alurør for 50-60 per meter inkl frakt. 
 

Sent svar, men de varmluftrørene jeg fikk fra kina var tynnere i "godset" enn de jeg fikk fra Planar, og vil tro det også gjelder Eber osv. Når det er sagt så er de nok fullt brukbare for de fleste, men ligger de utsatt til er det selvfølgelig lettere å få en bulk i en tynn slange.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ok, ifølge instruksjon boka skal det gå ann og bare sende melding til den med for eks start og stop, så blir spennende å se, burde jo bare funke med ett vanlig sim kontant kort tenker jeg? Den skal jo ikke sende melding tilbake såvidt jeg forstår :-) 

Link to post
Share on other sites

Kina varmer montert og testet i går. 

Ut med tysk 3,5kW varmer, inn med 5kW Kina varmer. 

Brakett passet, 90mm luftslanger krympet til 75mm ved tilkobling til varmer. Eksos og forbrenningsluft rett på. Ny kabling til kontrollpanel, pumpe og 12V.

Strømforbruk når varmer er avslått var noe jeg lurte veldig på. 60mA, helt akseptabelt. Da tar det 100 døgn før den har brukt 6At.

Jeg tror 3500 tyske Watt er mer enn 5000 kinesiske Watt. Det virker sånn, men det kan jeg ikke dokumentere. 

Fjernkontroll virket ikke, men et tror jeg endrer seg når jeg får kjøpt og satt i batteri. ?

Espen

Redigert av Lindita
Sknivefeil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Morten1989 said:

Ok, ifølge instruksjon boka skal det gå ann og bare sende melding til den med for eks start og stop, så blir spennende å se, burde jo bare funke med ett vanlig sim kontant kort tenker jeg? Den skal jo ikke sende melding tilbake såvidt jeg forstår :-) 

Det bør det. Har du Telenor kan du kjøpe til et tvillingkort/datakort på eksisterende abonnement også. Kontantkort var ihvertfall tidligere sånn at du måtte fylle på litt med jevne mellomrom for å beholde dem aktivert?

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

35 minutes ago, Morten1989 said:

Tror ikke tvilling vil funke, da jeg må ringe eller sende sms for å aktivere, da vil den bli aktivert hver gang noen ringer til meg ??

Stemmer - du må ha datakort.  Da ringer de ikke samtidig med hovedabb. -  har egne 12-siffers telefonnummer.
Jeg har to slike tilknyttet mitt abonnement, , det ene i båten i Glomex WebBoat-dåsa.
Den kan jeg så sende en SMS til for å reboote om noe henger, eventuelt få en status/IP tilbake.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Jeg var et par dager på tur nå i uka, og fikk testet løsningen min litt i praktisk bruk. Rett før jeg dro fikk jeg siste tilbehøret montert inn i kretsen, en Kalori Silencio 2 som i utgangspunktet har kapasitet til å hente ut alle 5kW som varmeren kan levere. Jeg monterte den sist i kretsen, planen er å kjøre viftene litt i oppvarmingsfasen og ellers ved behov.

Bortsett fra at 150Ah batteribank blir for lite når man ikke ligger på landstrøm ser jeg en annen utfordring med løsningen min - den varmeveksleren var mest sannsynlig et bortkastet prosjekt.  :sad:
Når kinavarmeren er aktiv vil den veksle mellom 60-90C ut i varmesløyfa - dersom man da starter motoren, enten for å lade eller fordi man skal forflytte seg, vil varmeveksleren faktisk kunne ende opp med å hente varme til motor, ikke avgi. (Den lille VP'n ligger vanligvis bare omkring 65-75C ved lav belastning.)

Vurderer nå å enten fjerne hele varmeveksleren eller sette en 3-veis ventil fra motor så man kan styre om den skal sirkulere via varmeveksler eller kun gå via Eber-defrosteren...

 

Tiarora.png

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 5 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...