Jump to content

Kinavarmer (planar kopi), erfaring fra folk som har?


Wester

Recommended Posts

S/Y Vega skrev for 5 timer siden:

Har en liten 2kw kinavarmer i båten, synes den fungerer greit, men pumpen bråker mer enn jeg skulle ønske.

Hvis det er dieselpumpen som bråker, så kan du lage et gummioppheng til den. Mesteparten av støy fra slike pumper pleier å være vibrasjoner som forplanter seg i skroget. 

 

 

jan skrev for 7 timer siden:

Kjøpte min diesel vannvarmer på Aliexpress 5KW 12V Diesel Air Car Heater Kit Diesel/Gasoline universal water heater + phone Remote Control LCD Monitor for Motor Trucks

Monterte den i helga, kobla meg inn på motoren som vanligvis varmer opp varmtvannstank, etter alt var kobla, så fyra den umiddelbart, varma vannet opp til 78grader,før den roa seg, gikk på under 30 min å ha varmtvann i kranene ? 

Interessant! Har du link til den varmeren du kjøpte? Lurer også på hva den kostet totalt med frakt og alt. Tror jeg kjøper meg en slik.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 6 timer siden:

 

 

 

Interessant! Har du link til den varmeren du kjøpte? Lurer også på hva den kostet totalt med frakt og alt. Tror jeg kjøper meg en slik.

https://www.aliexpress.com/item/4000516248151.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.18a4296anIxImH&algo_pvid=844a8230-5a76-4481-be48-9d693a4c00ca&algo_expid=844a8230-5a76-4481-be48-9d693a4c00ca-8&btsid=0ab6f82315825986681103110e5fd5&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Betalte 2788 kr pluss toll når jeg henta den på postkontoret etter 2 uker-- men vil koste på gjennomføring og kanskje eksoslange til båt,uansett under prøvkjøringa så hadde jeg varmtvann i kranene etter 30 min.og en volvo d4 motor på 75 grader,nå kan en koble ut motoren ,ved å stenge kranene inn til den,og bare varme varmtvannstank (en slags bypass)men har ikke kobla det sånn, kontrollen min er enkel,trykk på start så går den etter noen min. eller så kan en sette sim kort i den og styre det meste fra tlf,så hvis du sitter på en holme noen km unna og tenker,nei nå hadde det jammen meg vært godt med en varm dusj,,,så sender du en mld til den eller noe :-)

Link to post
Share on other sites

Morten1989 skrev 1 time siden:

Høres ut som du tenker å bruke den på akkurat samme måte som meg, kunne du skissert opp hvordan du koblet den inn i grønnvann sløyfa? 

Jeg har vanntank, defroster og motor. 

 

Også har jeg kulekraner på både inn og utløp fra motor. 

Se litt på snutten, passe på å montere den lavere enn expansjonstanken på motoren, kobla den inn på 1vannslange, den som forsyner kaldtvann inn på tanken, det følger med koblinger så en kan bypasse motoren, men jeg valgte å blåse i det nå, lett å gjøre det senere, Følger også med ett stigerør til fast dieseltanken, vil også anbefale det i forhold til ei løs kanne, bare å Borre ett 5mm hull og gjenge, vipps så er det løst, jeg valgte å ha kondensutskilleren litt høyere en tanken, tenkte litt på hevertefekt og godt synlig, men hevertefekten er vel litt der enda, da varmeren står lavere ?kjøpte også ei plate på Biltema (er ei verktøyplate med god lakk) fikk da installasjonen ca 5-10 cm fra skroget og det som er bak?

Link to post
Share on other sites

Takker for link :thumbsup: 

 

Men det jeg synes er litt pussig her nå er at jeg får beskjed om at de ikke sender til Norge. Jeg måtte velge "Ships from Russian Federation" for å få opp det, men de to andre alternativene var grået ut. Hvor ble din sendt fra?

 

1468007414_AlicannotshiptoNorway.PNG.133f3dd02575abf65d4ced4d2fa43331.PNG

 

Fant også igjen samme produktet ved å søke på Aliexpress. 

Her er det gratis frakt til Norge når jeg velger fra China, men får samme beskjed fra Russland om at de ikke sender. Men her er prisen noe høyere:

2146364112_AlifreeshippingtoNorway.PNG.64e286a3fa1572498d1ed16e29a88fac.PNG

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Takker for link :thumbsup: 

 

Men det jeg synes er litt pussig her nå er at jeg får beskjed om at de ikke sender til Norge. Jeg måtte velge "Ships from Russian Federation" for å få opp det, men de to andre alternativene var grået ut. Hvor ble din sendt fra?

 

Hmm, har sendt feil link kanskje, samme varmer men annen leverandør, min ble sendt fra Kina av han herScreenshot_20200225_115710_com.alibaba.aliexpresshd.jpg.a175b86d14fec3d07cd9e25b1471605d.jpg

 

 

 

Screenshot_20200225_115710_com.alibaba.aliexpresshd.jpg

Redigert av jan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ne.andersson skrev 1 time siden:

Displayet skal starte automatisk når du kobler på spenning på varmeren, regner med at du har målt at du har spenning frem? :smiley:

Godt tips, takk. Den ene av de to kontaktene under plast dekselet hadde glidd ut?

Nå venter jeg bare på at kona kommer tilbake med bilen så jeg får tilgang til 12V igjen?

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 31 minutter siden:

Godt tips, takk. Den ene av de to kontaktene under plast dekselet hadde glidd ut?

Nå venter jeg bare på at kona kommer tilbake med bilen så jeg får tilgang til 12V igjen?

 

Husk også at den aldri skal drepes (kutte strømmen) før du har kjørt full avslutningsprosedyre. (Helt til viftet sluttet gå) 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 1 time siden:

Nå venter jeg bare på at kona kommer tilbake med bilen så jeg får tilgang til 12V igjen

 

Der minner du meg på at jeg må ta en tur på Biltema for å kjøpe et 12V batteri for diversebruk. Det jeg har nå (utskiftet batteri fra bilen), synger på det siste verset.

 

Det som var litt spesielt med dette batteriet, bortsett for at det var for lite for en kald vinter (ikke denne vinteren), men at det hadde vært for tøff lading fra bilens dynamo. Det fant jeg ut etter at jeg "sprettet opp" toppen (vedlikeholdsfritt batteri, ha, ha) og fant ut at det manglet vann. Etterfylling av vann har gjort at det har kunnet brukes til diverse ting, men nå sliter det.

 

originalt_batteri.jpg.a270fe85b61674c9f1a242e95ebfd083.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nå heller hentet strøm til diversebruk med klyper rett på batteriet i stedet for et sigarettuttak med suspekt kabelfremføring dit. At et slikt sigarettuttak er beregnet for mye strøm, gjene opp mot 10A gløding på en Eber, er vel tvilsomt. Litt dumt å ha lav spenning til en slik test av Eber'n (eller Kina-Eber'n).

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ikke uenig men det sitter 20 A sikring på sigarettennerkursen. Dvs. siden ingen røyker i bagasjerommet så er denne kontakten først og fremst til bruk for kompressor ved punktering (nye biler har som kjent ofte ikke reservehjul), kjølebag osv. 

Spenningen synker til 10,5V målt på varmeren (4 meter unna bilen, 2,5 mm2) under gløding men det hindrer ikke varmeren i å starte. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
On 2/3/2020 at 9:18 PM, Arne Henriksen said:

Jeg kjøpte denne på 5kW - fikk den for noen dager siden så har ikke fått kobla opp enda.
Legger dog merke til at den skal spise like mye fuel som den over her som selges for 8kW - så man kan jo lure... :-)

  

On 2/3/2020 at 10:12 PM, Morten1989 said:

@Arne Henriksen

kunne du tenkt deg å gi en tilbakemelding på hvordan den virker kvalitetsmessig og hvordan den funker? :-D

 

Vi sitter og lurer på og kjøpe vannvarmer vi og :-)

 

Da har jeg omsider kommet så langt at jeg kunne ta en testoppstart i dag. Kjørte den i 40min,  etter 30min var temperaturen på vannet i kretsen løftet fra 15C til 75C og den begynte å kjøre ned effekten - dette tror jeg blir meget bra, radiatorene og slangene rundt omkring i båten varmet godt når temperaturen blir såpass høy.
 

https://youtu.be/Hj1gSZruD6g

 

Kjøpte eksos herfra
https://www.servitek.no/products/eksosslange-24-mm-isolert-med-lyddemper-2-2-m


Støyen er også meget lav utvendig, høres bare ut som luft som blåser i eksosen.
https://youtu.be/DrLDLLIyLPM
 

 

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 28 minutter siden:

  

 

Da har jeg omsider kommet så langt at jeg kunne ta en testoppstart i dag. Kjørte den i 40min,  etter 30min var temperaturen på vannet i kretsen løftet fra 15C til 75C og den begynte å kjøre ned effekten - dette tror jeg blir meget bra, radiatorene og slangene rundt omkring i båten varmet godt når temperaturen blir såpass høy.
 


 

 

 


Innefra er det faktisk innsugslyden som høres best, tok slangen gjennom skottet ut i rommet under cockpit, men må bygge på noe så jeg får bedre demping der. Ellers er jeg godt fornøyd med lydnivået inne i båten når den kjører.
 

Har du en skisse på hvordan dette er lagt opp? ?

Link to post
Share on other sites

22 hours ago, TrikkerN Lønning said:

Har du en skisse på hvordan dette er lagt opp? ?


Lager meg masse jobb gjorde du - jaja, om ikke annet fikk jeg dokumentert det  :-)

Tiarora.png.0108d8c2dda34ab7a465e7ac2af309f8.png

Greia består da i tillegg til varmekilden av +30m 16mm slange, et par meter 19mm slange, 3 campingvognkonvektorer, en Eberspacher blåser som henger direkte på motoren, vv-tank, en varmeveksler på motoren og en 1200w inline motorvarmer som jeg hadde liggende.
Kanskje den kan gi et lite bidrag når kinavarmeren først har kjørt opp temperaturen, ellers blir det nok lite når man først har behov for varme.

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Har installert 5 kW kinavarmer nå i helgen, til fordel for en russisk planar 2 kW, som ble litt snaut. Varmeren har fungert upåklagelig de 4-5 timene jeg har rukket å teste den. Ser folk lurer litt på dette med 8 kw-versjonene. Dette er de samme som 5 kW'ene. For dere som har 5 kW, kan dere gå inn i avenserte innstillinger og jazze opp mengden fuel og viftehastighet, langt over det som er satt som default.

 

Nymontert friskluftinntak. 90mm slange. Brukte bakstykke til eber, kostet 45 kr. Perfekt plassering mtp. fukt, ikke beste plassering mtp støy. Hva tror dere om å kle "hanskerommet" med bitumenplater fra biltema for å dempe resonansen fra glassfiberen? 

IMG_20200323_170139.jpg.dc5bf746e39b013ffe9d21f460ef30c2.jpg

Displayet

IMG_20200320_165038.jpg.e6d5d0bb197849ffdf59f096ad8b7036.jpg

 

Selve varmeren med hjemmelaget brakett i sjøbestandig alu, samt hjemmelaget eksosdemper i RF. 

IMG_20200319_184916.jpg.9eec429f647c2ccd26b21753fd89e88b.jpg

 

Eksosdemperen laget av innmaten fra potta som fulgte med kinavarmeren, 38mm rørstuss som var igjen etter septikkprosjekt, og et par skiver. 

IMG_20200311_181200.jpg.8cd64f093988622ecb2c1b9f645956a4.jpgIMG_20200311_181210.jpg.4fdb0e5d5b6f9d6dfc1d05199ab306c7.jpg

Redigert av scamπ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var virkelig en nifty eksosdemper, kan du fortelle litt mer om hvordan du fikk til innmaten? 
Dette ser ut som noe jeg kunne hatt bruk for, så blir en time i garasje, super ide!  

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

26 minutes ago, S/Y Vega said:

Det var virkelig en nifty eksosdemper, kan du fortelle litt mer om hvordan du fikk til innmaten? 
Dette ser ut som noe jeg kunne hatt bruk for, så blir en time i garasje, super ide!  

Takk for det! Jeg tok rett og slett å kløyvde potta som fulgte med kinavarmeren, i to deler. Brukte bare en flattrekker til å kløyvde med. Det var ganske enkelt da den bare er punktsveiset. Innmaten består av et perforert rør/netting, dempermateriale og to rørstusser på 24mm. 

Link to post
Share on other sites

scamπ skrev for 2 timer siden:

 Innmaten består av et perforert rør/netting, dempermateriale og to rørstusser på 24mm. 

 

Glava eller? Tror jeg skal kopiere den patenten der :yesnod:  Har liggende ei perforert plate, får se om jeg får til å valse et lite rør av den. 

Link to post
Share on other sites

14 minutes ago, Komodo said:

 

Glava eller? Tror jeg skal kopiere den patenten der :yesnod:  Har liggende ei perforert plate, får se om jeg får til å valse et lite rør av den. 

Bare å kopiere. Litt usikker på hva akkurat det dempermaterielet er laget av. Plasser demperen lengst mulig fra varmeren, så blir den ikke så varm. Målte ca. 70 grader utenpå ett lag med eksosbandasje, rett ved eksosgjennomføringen. Skrivene jeg brukte har dimensjon 44mm diameter utvendig og 25mm innvendig.

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev On 23.3.2020 at 21.37:


Lager meg masse jobb gjorde du - jaja, om ikke annet fikk jeg dokumentert det  :-)

Tiarora.png.0108d8c2dda34ab7a465e7ac2af309f8.png

Greia består da i tillegg til varmekilden av +30m 16mm slange, et par meter 19mm slange, 3 campingvognkonvektorer, en Eberspacher blåser som henger direkte på motoren, vv-tank, en varmeveksler på motoren og en 1200w inline motorvarmer som jeg hadde liggende.
Kanskje den kan gi et lite bidrag når kinavarmeren først har kjørt opp temperaturen, ellers blir det nok lite når man først har behov for varme.

Takk !(beklager bryderiet:saint:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...