Jump to content

Kinavarmer (planar kopi), erfaring fra folk som har?


Wester

Recommended Posts

Arne Henriksen skrev for 8 timer siden:

Nei, dette er en ren vannvarmer - jeg tror ikke jeg har gitt inntrykk av noe annet?

Det er selgeren som gir inntrykk av at den er begge deler -  "Car Heater 12V 5KW Webasto Air Diesel heater water heater 2 mode Diesel/Gasoline + Remote Control LCD Monitor for Motor Trucks"

Bildet viser jo derimot med tydelighet at det er en ren vannvarmer.

Link to post
Share on other sites

On 2/14/2020 at 8:40 AM, Lazyjack said:

Det er selgeren som gir inntrykk av at den er begge deler -  "Car Heater 12V 5KW Webasto Air Diesel heater water heater 2 mode Diesel/Gasoline + Remote Control LCD Monitor for Motor Trucks"

Bildet viser jo derimot med tydelighet at det er en ren vannvarmer.


Ja, det der er Aliexpress på sitt beste. Jeg stolte på bildet og det viste seg å være rett :-)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Bestilte en 8 KW varmer 06.02.2020, hentet på posten 15.02.2020. I tillegg til 128 pund ink frakt måtte jeg betale ca 500,- i fortolling/moms.

Varmeren var komplett med alt tilbehør. Enkel å koble opp i garasjen og fungerte på første forsøk.

 

Link. 

https://www.ebay.co.uk/itm/12V-8KW-Diesel-Air-Heater-Tank-Vent-LCD-Thermostat-Silencer-for-Motorhome-UK/174152302591?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

880 skrev for 18 timer siden:

Bestilte en 8 KW varmer 06.02.2020, hentet på posten 15.02.2020. I tillegg til 128 pund ink frakt måtte jeg betale ca 500,- i fortolling/moms.

Varmeren var komplett med alt tilbehør. Enkel å koble opp i garasjen og fungerte på første forsøk.

 

Link. 

https://www.ebay.co.uk/itm/12V-8KW-Diesel-Air-Heater-Tank-Vent-LCD-Thermostat-Silencer-for-Motorhome-UK/174152302591?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

Utrolig billig! Vet du noe om hvordan denne regulerer varmen? Er den som en Eberspächer som svitsjer mellom 4 effekttrinn, avhengig av temperaturen termostaten føler? Eller om man manuelt må velge mellom flere varmetrinn? 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

mortya skrev On 6.2.2020 at 10.25:

 

Bra noen skrev at eksospotta ikke er tett, kjøpt denne over og det fulgte med 2 stk. De er lekk begge 2, ikke bare 1 sted, men stort sett hele potta er som ei sil. Uvisst hvorfor det følger med 2. Resten av det som er i pakka ser forsåvidt helt greit ut i forhold til pris.

 

 

Jeg har også kjøpt denne men ikke fått testet enda. Hva gjør dere med dette? Dropper potta?

Link to post
Share on other sites

Varmeren har to muligheter for styring med dette panelet. Sette ønsket temperatur og varmeren jobber sømløst mot det settpunktet (temperaturføleren er i panelet). Velge manuell styring, sette frekvensen på matepumpen og viften følger etter. Har også teste fjernkontrollen fra 20-30 mtr avstand.

 

Lyd demperen her var ikke tett, men lekker ikke eksos.

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

880 skrev for 21 timer siden:

Bestilte en 8 KW varmer 06.02.2020, hentet på posten 15.02.2020. I tillegg til 128 pund ink frakt måtte jeg betale ca 500,- i fortolling/moms.

Varmeren var komplett med alt tilbehør. Enkel å koble opp i garasjen og fungerte på første forsøk.

 

Link. 

https://www.ebay.co.uk/itm/12V-8KW-Diesel-Air-Heater-Tank-Vent-LCD-Thermostat-Silencer-for-Motorhome-UK/174152302591?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

 

Har sterk tvil på at denne klarer å levere 8kW, er ikke engang oppgitt hva den bruker av drivstoff. Har sjekket linker til andre varmere som har oppgitt effekt på 8kW og de har oppgitt forbruk på 0,24 på max. Regner med at de mener pr time.

Sjekket opp Eber på forbruk og effekt. En D2L har oppgitt effekt på 2,2kW ved et forbruk på  0,28 l/t, så i beste fall har "kinavarmeren" en effekt på 2kW, med mindre de har oppgitt feil forbruk og bruker det som et salgsargument.

Hva med at noen som har kjøpt kinavarmere måler faktisk forbruk ved forskjellige effekttrinn? Trenger bare et milliliter-måleglass og mål forbruket over 6 min og gange med 10. Enkelt og greit.

 

Til sammenligning bruker en Wallas 22GB 0,25 l/t og har en oppgitt effekt på 2500W, og trekker bare 1,2 A ved max effekt.

 

Kanskje smart å også måle strømforbruket på kinavarmeren? Ser ikke ut for selgerne har lyst til å oppgi dette - av en eller grunn.

Men billig er det, legger ikke skjul på det.

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

janperry skrev 41 minutter siden:

Jeg har også kjøpt denne men ikke fått testet enda. Hva gjør dere med dette? Dropper potta?

 

 

880 skrev 23 minutter siden:

Lyd demperen her var ikke tett, men lekker ikke eksos.

 

Er den ikke tett, så lekker den garantert eksos. 

Om varmeren er montert i friluft og ikke er i kontakt med oppholdsrom spiller det mindre rolle om den lekker, bortsett fra eksoslukt  der den er montert.

Er varmeren er montert i oppholdsrom eller i tilknytning til rom hvor folk oppholder seg ellers, er det livsfarlig å ha ei slik potte. Brenner varmeren noenlunde rent vil dere ikke merke eksoslekkasjen før det er for sent og sovner inn.

Dropp potta, tviler på dere vil merke forskjell på lyden da disse pottene er ikke mye tess uansett.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Potta er pakket inn i glava nå, skal i tillegg ha på noe alutape. Har ikke forsket på denne hvor mye den kan lekke men ved testkjøring virket det som om jeg fikk udertykk i "hullene" da jeg hyllet denne inn i damp.

Men vil ikke anbefale å montere denne uten å tette hulene dersom potta kommer innomhus.

 

Har nå foretatt en enkel beregning av forbruket. Fasongen og volum på tanken tilsier at det er ca 2,5 dl pr cm. lot brenneren gå på full pinne i 20 min. og nivået falt ca 10 mm. 60 : 20 = 3  3 * 2,5 =  7,5 dl  i timen  Noe grov måling men antyder ca effekt.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Måler med tangampermeter fra 4 til 4,4 amp. Varisjonen skylde ant. pumpen.

 

Hva er energi effekten i W på en liter diesel, har ikke dette i hodet lenger..

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Wallas Service skrev 1 time siden:

 

Har sterk tvil på at denne klarer å levere 8kW, er ikke engang oppgitt hva den bruker av drivstoff. Har sjekket linker til andre varmere som har oppgitt effekt på 8kW og de har oppgitt forbruk på 0,24 på max. Regner med at de mener pr time.

Sjekket opp Eber på forbruk og effekt. En D2L har oppgitt effekt på 2,2kW ved et forbruk på  0,28 l/t, så i beste fall har "kinavarmeren" en effekt på 2kW, med mindre de har oppgitt feil forbruk og bruker det som et salgsargument.

Hva med at noen som har kjøpt kinavarmere måler faktisk forbruk ved forskjellige effekttrinn? Trenger bare et milliliter-måleglass og mål forbruket over 6 min og gange med 10. Enkelt og greit.

 

Til sammenligning bruker en Wallas 22GB 0,25 l/t og har en oppgitt effekt på 2500W, og trekker bare 1,2 A ved max effekt.

 

Kanskje smart å også måle strømforbruket på kinavarmeren? Ser ikke ut for selgerne har lyst til å oppgi dette - av en eller grunn.

Men billig er det, legger ikke skjul på det.

Kineserne kopierer spesifikasjonene ordrett fra den ene varmeren til den andre så forbruk osv. er ikke å stole på.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte min diesel vannvarmer på Aliexpress 5KW 12V Diesel Air Car Heater Kit Diesel/Gasoline universal water heater + phone Remote Control LCD Monitor for Motor Trucks

Monterte den i helga, kobla meg inn på motoren som vanligvis varmer opp varmtvannstank, etter alt var kobla, så fyra den umiddelbart, varma vannet opp til 78grader,før den roa seg, gikk på under 30 min å ha varmtvann i kranene ? skal kjøpe annen eksoslange og gjennomføring,, den var meget rentbrennende ikke noe eksos, 

IMG_20200223_131930.jpg

IMG_20200223_120044.jpg

Redigert av jan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en liten 2kw kinavarmer i båten, synes den fungerer greit, men pumpen bråker mer enn jeg skulle ønske. sikkert noe jeg kan gjøre med det. 

 

en liten snutt av monteringen, hører pumpen ganske godt: 

 

 

 

Redigert av S/Y Vega (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

S/Y Vega skrev 36 minutter siden:

Har en liten 2kw kinavarmer i båten, synes den fungerer greit, men pumpen bråker mer enn jeg skulle ønske. sikkert noe jeg kan gjøre med det. 

 

en liten snutt av monteringen, hører pumpen ganske godt: 

 

 

 

Hva med å pakke isolasjon rundt den? min tikka den og så har planer om å isolere den litt..men når luka til motoromet var stengt hørte jeg nesten ikke noe fra den,satt på avtrekksvifta og den overdøvde både brenner og pumpe :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...