Jump to content

Kinavarmer (planar kopi), erfaring fra folk som har?


Wester

Recommended Posts

Kjøpte en 8kw dieselvarmer fra ebay til 1800 inkl toll. 

Monterte den ferdig i min Viksund Goldfish 31 og testkjørte den forleden dag og det virker som den funker greit. Varmer meget godt, men mp finne ut av hvordan man kjører vifta manuelt. 

Har bestilt en til for oppvarming av akterkabin og styrhus samt for å legge varmluft til vinduene i sistnevnte.

Redigert av Desultifix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Desultifix! Gir du meg link eller info der du bestilte , så kan jeg sjekke det ut...Ble nysgjerrig etter at du bestilte no 2 , og at bestilling og toll var kurant og alt-i-ett. 

Redigert av krabbelars (see edit history)

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Desultifix skrev 1 time siden:

Kjøpte en 8kw dieselvarmer fra ebay til 1800 inkl toll. 

Monterte den ferdig i min Viksund Goldfish 31 og testkjørte den forleden dag og det virker som den funker greit. Varmer meget godt, men mp finne ut av hvordan man kjører vifta manuelt. 

Har bestilt en til for oppvarming av akterkabin og styrhus samt for å legge varmluft til vinduene i sistnevnte.

 

I følge det jeg har sett på youtube osv eksisterer det bare to varianter. Den "lille" som normalt selges som 2kW, og den store som normalt selges som 5. Men så selges de som alt mulig annet. 

Link to post
Share on other sites

Geir Kåre S skrev for 15 timer siden:

 

I følge det jeg har sett på youtube osv eksisterer det bare to varianter. Den "lille" som normalt selges som 2kW, og den store som normalt selges som 5. Men så selges de som alt mulig annet. 

Jeg skal ikke diskutere akkurat den påstanden siden jeg ikke har målt effekten av den selv enda. Så langt har den virket upåklagelig og sier meg fortsatt fornøyd...enda.

Det gjenstår å se om effekten holder seg over tid og om den varer mer enn 2 vintre?

Nå er det -6 grader i båten så tenkte å teste hvor langtid den bruker til å varme den opp til +20 grader. 

Link to post
Share on other sites

Har ett spørsmål til denne tråden. Jeg har en Viknes 770 med en mikuni my30 varmer som har tatt kveld. Denne er på 3,5Kw. Jeg lurer på å bytte ut med en kinavarmer men er usikker på hvor stor når det står mellom 2 eller 5Kw. Kan det blir FOR varmt? Eller er det romtermostat på disse kinavarmerene? eventuelt er det noe effekt justering på de? Og hva er det til strømtrekk på de? Kan man ligge lenge på 100aH batteri? 

Link to post
Share on other sites

Finnerikkenavn skrev 3 minutter siden:

Har ett spørsmål til denne tråden. Jeg har en Viknes 770 med en mikuni my30 varmer som har tatt kveld. Denne er på 3,5Kw. Jeg lurer på å bytte ut med en kinavarmer men er usikker på hvor stor når det står mellom 2 eller 5Kw. Kan det blir FOR varmt? Eller er det romtermostat på disse kinavarmerene? eventuelt er det noe effekt justering på de? Og hva er det til strømtrekk på de? Kan man ligge lenge på 100aH batteri? 

Den trekk ca 4A på maks.

 

Man kan justere effekten med frekvensen på pumpen. :thumbsup: 

På de fleste kan man også sette styringen i auto iht til ønsket temp. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
SoBo skrev for 2 timer siden:

Meg forstått må du bytte betjeningspanelet også for å få fjernkontroll.

Husk å få en med rett kontakt.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=diesel+heater+remote+control&_sacat=0

 

Jeg byttet motsatt vei, fikk vekk det glorete panelet som alltid lyser og opp "skruknott og av-på kontrollen". Så da har jeg den gamle som backup. Merket også at lyset i den glorete ble stadig svakere urovekkende fort. 

 

Var plug and play å bytte. 

Link to post
Share on other sites

Finnerikkenavn skrev On 27.1.2020 at 21.55:

Har ett spørsmål til denne tråden. Jeg har en Viknes 770 med en mikuni my30 varmer som har tatt kveld. Denne er på 3,5Kw. Jeg lurer på å bytte ut med en kinavarmer men er usikker på hvor stor når det står mellom 2 eller 5Kw. Kan det blir FOR varmt? Eller er det romtermostat på disse kinavarmerene? eventuelt er det noe effekt justering på de? Og hva er det til strømtrekk på de? Kan man ligge lenge på 100aH batteri? 


Litt på siden av det du spør om, men mikuni er nesten evigvarende. Det som bruker å gå er som oftest glødeplugg og/eller flammevakt. Alt av deler får du i UK til en rimelig penge. 

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet om man får tak i vannvarmere til billig penge fra China Eksport?

 

og er det noen som har prøvd de? :-)

 

kunne gjerne tenkt meg en vannvarmer for å forvarme motoren enten via fjernkontroll eller å kunne ringe til den så den starter. Vår motor ryker en del når den er kald så derfor hadde dette hjulpet :-)

Link to post
Share on other sites

Ser det er ein del diskusjon rundt "Diskodisplayet" i denne tråden.  Mitt "diskodisplay" er blitt veldig svakt, nesten uleseleg etter ca 2 års drift.  Kjøpte nytt, med fjernkontroll, til ca NOK 120.  Samme som det originale, men varmaren vil ikkje starte med det nye displayet.  Får opp kode E-01, og så står batterisymbolet og blinkar.  Har prøvd å googla E-01, uten hell.  Nokon her inne som veit kva det betyr, eller som veit kva som skal til for å få idrift nytt display?

Link to post
Share on other sites

Fann ut at code E-01 betyr "Raise the power voltage", det er jo naturleg i kombinasjon med blinkande batterisymbol.

Kan eg ha fått eit display for 24V?  Det står jo ingenting på det.  Kan det evt. stillast om til 12V?

Edit:

Google gav meg ein manual for displayet.  Det skal gå an å stilla om til 12V, men det då må ein slå inn passord.  Trur det er 6688.  Skal prøva det.

Redigert av Mixer'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Morten1989 skrev On 1.2.2020 at 11.53:

Er det noen som vet om man får tak i vannvarmere til billig penge fra China Eksport?

 

og er det noen som har prøvd de? :-)

 

kunne gjerne tenkt meg en vannvarmer for å forvarme motoren enten via fjernkontroll eller å kunne ringe til den så den starter. Vår motor ryker en del når den er kald så derfor hadde dette hjulpet :-)


Ligger en del på AliExpress men like billige som luftvarmerne. Ikke prøvd de selv. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...