LALUNA II Svart 16.Februar.2018 Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 Ser det er litt smågraps igjen men ellers fint god tur ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
alidal Svart 16.Februar.2018 Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 (redigert) Lite vind på Lindesnes i alle fall.. Redigert 16.Februar.2018 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 16.Februar.2018 Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 (redigert) http://www.lindesnesfyr.no/webkamera/ Først litt snø, så oppholdsvær og kanskje litt sol Skrevet av: Fyrvokter Frank Otto 16. februar 07:50 Sjøtemperatur: 3,4 °C Lufttemperatur: 0,3 °C Bølgehøyde: 2-3 meter, noe/mye sjø. Barometertrykk: 1009 hPa svakt stigende Sol opp 08:00 og sol ned 17:31 Vindretning: Nordøst Vindstyrke: 5,1 m/sek, lett bris. Det kraftige lavtrykket vest for Norge holder på å dø ut, men det sender inn en liten nedbørsfront som gir fra seg noe snø på formiddagen, etter hvert skal nedbøren gi seg og vi får stort sett oppholdsvær og kanskje gløtt av noe sol i ettermiddag. Nordøstlig lett bris, dreiende til vestlig liten kuling utover dagen. Bølgehøyde på 2-3 meter som minker noe i ettermiddag og kveld. Sterk strøm fra øst og temperaturer på 0-2 grader i dag og i morgen. Redigert 16.Februar.2018 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
LALUNA II Svart 16.Februar.2018 Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 (redigert) Passerer Lindesnes i dette øyeblikk En videosnutt dårlig kvalitet men kan skimte båten Redigert 16.Februar.2018 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
pacuare Svart 16.Februar.2018 Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 LALUNA II skrev 7 minutter siden: Passerer Lindesnes i dette øyeblikk Uten seil oppe? Nyttig for å stabilisere. Ser ut til å passe fint med Farsund før det blir helt mørkt. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 16.Februar.2018 Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 Noen minutter igjen til Farsund nå. Ser at de startet vest for Ny Hellesund som er obligatorisk omvei for meg. Å gå feil vei på så lang tur utgår. Tracking på Mais er gøy å følge. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 16.Februar.2018 Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 (redigert) Hvilket turtall går dere på ift. max? Ser dere ligger konstant under 8 kts. selv i smult farvann. Hvilken propell? Ellers alt ok? Redigert 16.Februar.2018 av Nord West 420 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 16.Februar.2018 Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 Trygt fremme i Farsund - spennende å høre rapport fra første turen. Og morsomt at du fikk laget film @LALUNA II Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Februar.2018 Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 pacuare skrev for 3 timer siden: Uten seil oppe? Nyttig for å stabilisere. Ser ut til å passe fint med Farsund før det blir helt mørkt. Stussa på det samme. Med mindre vinden er midt i nesa da.. Selv med lite vind så tjener jeg en knop eller så på det også. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 16.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 Pacuare og Pinkvin, det lille som var av vind varierte mye. Denne gangen var ikke seil oppe, men i morgen over Lista gjør jeg nok det. Nå har dessuten selger mønstret av, og jeg er i sannhet kaptein på egen skute. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 16.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 Noen tanker fra fredag 16. februar 2018: Det å ta over en for deg ny båt er en særegen prosess. Dagen i dag har vært hektisk, fylt av nye inntrykk, gamle havdønninger og ikke minst gleden av å være ombord i min egen båt. De siste dagene har jeg vært hyppig innom Baatplassen. Fulgt med, gledet meg over alle som har vist interesse for denne turen, skrevet og lest. Men i dag, dagen da alt virkelig startet, dagen da jeg virkelig burda ha delt tankene mine fortløpende, denne dagen har jeg knapt lest eller skrevet et eneste ord. Hvorfor? Fordi alt har gått i ett. Uten stans. Hodet er proppfullt av inntrykk. Her er i korte trekk dagens vederfarelser, og jeg begynner med en oppløftende historie: På formiddagen i dag var jeg innom Maritim på Sørlandssenteret, og der fikk jeg, i tillegg til å handle nødvendig sikkerhetsutstyr (herunder toalettpapir), bekreftet at ekte båtfolk er så vel hjelpsomme som ivrige lesere av Baatplassen. Mannen som hjalp meg var både hyggelig og hjelpsom, og det irriterte meg grenseløst at jeg ikke kunne ta meg tid til en time eller to i butikken hans. Vi småpratet selvsagt, og da jeg nevnte at jeg var på Sørlandet for å seile en båt hjem, spurte han om det var jeg som skrev hentetråden Søgne – Molde/Vestnes. Han hadde lest den! Kjempehyggelig! Etter å ha handlet ferdig på Maritim, fått med meg noen dyner, puter og ditto tilbehør, en og annen goddråpe fra det statlige monopol i tillegg til matvarer som vil fø meg helt til Amerika, satte jeg kurs for Søgne. Selger hadde vært så utrolig hyggelig at han hentet meg på flyplassen i går kveld, og lot meg bruke bilen hans i dag. Min verden ble med dette svært mye enklere – og vi kom oss av gårde tidligere. Det var en spent og oppspilt 51-åring som ca. kl. 11:30 gikk utover flytebryggene i Torvefjorden. Isen lå tett, mye snø, liten aktivitet på kaia, men der ute, der lå den. Båten min. Dere som er båtfolk, dere forstår dette – dette øyeblikket da du ser båten din for første gang. Du går om bord, fylles av inntrykk. Bilder og en god kamerats befaring er bra, men først når du ser den selv, først når du nikker tilfreds til alt den har å by deg, først da blir den din. Vi forlot havna kl 12:35. Gikk ut mot havet, og ble møtt av store dønninger, men det gjorde ingen verdens ting. Båten tok dem utrolig fint. Denne første prøven (som båten selvsagt hadde bestått mange ganger før) ble bestått sammen med meg. En god følelse. Ved Ryvingen gikk vi inn og fulgte indre lei helt til Lindesnes, der vi igjen fikk smake havet. Dønningene hadde godt tak, men snart var vi i Korshavn, et nydelig trangt sund med stemning selv midtvinters. Fullt så bra var ikke at vi fikk noe i propellen, så like etter måtte vi ta noen manøvrer med intens bakking før det ordnet seg. Trolig en tankklyse, så slik ut. Uansett, vi har dykkermaske om bord, men det fristet ikke i dag… Framme i Farsund Gjestehavn kl. 18:50 fortøyde vi utenfor Coop Extra. Der fikk vi etter litt organisering koblet oss på strøm og freden senket seg. Grunnen til at jeg ikke fikk skrevet dette før nå, har kort og godt vært at selger og jeg har gått over alle systemene, alle bryterne, filterne og de tusen ting som finnes om bord. Derfor er også hodet proppfullt. Mye kommer jeg nok til å glemme, men hva gjør det? Baatplassens medlemmer er bedre enn noe leksikon. Nå unner jeg meg et lite glass godt, og ser at køya blir mer og mer forlokkende. Likevel, jeg tenker at dagen i dag har vært god. Jeg har fått meg ny båt, og første etappe er unnagjort. I morgen venter Lista. Målet er (trolig) Sirevåg. En godt plassert havn, og siste stopp før Jærens Rev og all annen lekystelendighet oppover mot Boknafjorden og etter hvert smulere farvann i Karmøysundet (på søndag). Tusen takk for at dere følger med på tråden, og tusen takk for at dere følger med på reisen. Det betyr mer enn dere kanskje tror. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 16.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 Laluna II, tusen takk for at du laget film! Nord West 420, vi lå på 2000 rpm med 3-blads Gori foldepropell. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 16.Februar.2018 Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 (redigert) ok hvorfor så lavt turtall? mye bråk ved å gå på 2500-2700? Redigert 16.Februar.2018 av Nord West 420 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 16.Februar.2018 Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 Tak for smuk og genkendelig beretning. ❤️? God rejse videre og sov godt i ny båd. Selv om - ja, det bliver ofte lidt uroligt den første nat.. for mig i hvert fald. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 16.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 Takker for gode ønsker, MajorAndy! Ja, første natten er alltid spesiell. Nord West 420, turtallvalget er rett og slett råd fra selger som har hatt båten siden den var ny i 2006. Maksturtall er 2700, og han sier han sjelden har dratt den over, selv om den fint kan kjøres på 2500 også. Skal prøve meg litt fram, tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 16.Februar.2018 Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 Ser ikke helt bort ifra at du får storm i noen kast i morgen på vei inn mot Sirevåg. (yr melder de liten kuling på Eigerøy fyr) Riktignok fra gunstig retning. Gode båtplasser og normalt veldig mye lunere i Egersund sentrum, mye butikker osv. Ei natt i Rasvåg (svært lunt i SØ vind) etter en flott gåtur rundt på øya ( verdt et besøk) dersom du vil ta en kortere etappe mht. været lenger nord. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 16.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 Egersund frister. Der er det kanskje strømuttak også (i sentrum)? Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 16.Februar.2018 Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 (redigert) 4 minutes ago, lasmarquezas said: Nord West 420, turtallvalget er rett og slett råd fra selger som har hatt båten siden den var ny i 2006. Maksturtall er 2700, og han sier han sjelden har dratt den over, selv om den fint kan kjøres på 2500 også. Skal prøve meg litt fram, tenker jeg. OK da er propell enten for stor eller båten for grodd (men den var nysmurt?) eller annet ikke helt optimalt ser jeg for meg uten at jeg har satt meg inn i hva motor osv. du har. Var han redd for å cruise på 400-500rpm under maksturtall i smult farvann? Ingen begrunnelse? Høres litt merkelig ut men håper du finner ut av det ja. Redigert 16.Februar.2018 av Nord West 420 typo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 16.Februar.2018 Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 (redigert) 4 minutes ago, lasmarquezas said: Egersund frister. Der er det kanskje strømuttak også (i sentrum)? Ja du får nok strøm der. Fin start på dagen som du kan glede deg til å gå nordløpet før du skal ut på havet rundt hærens rev. Redigert 16.Februar.2018 av Nord West 420 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 16.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 Skal se på det, Nord West 420. Godt ,mulig han har vært overforsiktig. Ja, båten er nysmurt, og propellen skal egentlig være ideell for båttypen. Ser på det. Og tester. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 16.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 Tar beslutningen litt utover dagen i morgen, men ser at Egersund frister veldig. Når det er sagt, 12 ms fra god retning skal fungere svært godt, men jeg er jo ny med båten, så sikkerheten har førstepri. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 16.Februar.2018 Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 (redigert) Men gorien ble gått i overdrive. Fant du ut av det? Forklarte han eller kjenner du til det? Dersom overdrive modus du snakker om på maks så høres det mer fornuftig ut men maksfart er for lav til å være optimal. Ja jeg gikk selv i tilsvarende forhold for et drøyt år siden. Danmarksferja innstilt langs hele kysten dagen i forveien. Fosset avgårde i 12kts så da ble det Arendal - Stavanger i ett strekk. Startet med masse snø ombord og flere minusgrader (tre lag med undertøy, mellomtøy og seiltøy inkl. tre luer) Redigert 16.Februar.2018 av Nord West 420 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 16.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 Hm, dette må jeg finne ut av. Tror ikke den gikk i overdrive, men må få sjekket ut dette. Takker for tilbakemelding. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 16.Februar.2018 Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 Dersom (tilnærmet) skrogfart oppnås ved 2000 rpm, er det vel liten vits å gi på mer, med mindre man har et sterkt ønske om å sponse oljeselskapene. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 16.Februar.2018 Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 (redigert) 8 minutes ago, Vestkystseiler said: Dersom (tilnærmet) skrogfart oppnås ved 2000 rpm, er det vel liten vits å gi på mer, med mindre man har et sterkt ønske om å sponse oljeselskapene. På en hentetur midtvinters i dårlig vær, kan 20% ekstra fart bety ganske mye ift. å bruke noen hundrelapper ekstra Fuel. Greit å bunkre i Egersund. Redigert 16.Februar.2018 av Nord West 420 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.