Muhammed Svart 7.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2005 Ok, da er vel saken grei kanskje. Du får ikke lagt båten mere over til siden da, bare sørg for god oppstøtting. Skal holde på med båten i morra jeg og (muligens ) <{POST_SNAPBACK}> Jeg tørr ikke prøve å legge den over på sia, jeg jekker den heller litt opp sån at jeg får litt plass og arbeide på. Link to post
Hallaron Svart 7.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2005 Mener Trend har noen ekstra lange notfres -stål. Jeg googlet litt men fant ikke den engelseke trend sida.... Det heter i alle fall "router bit(s)" på framandlansk... Men uansett tror jeg det kan bli snaut med lengde, hvor langt inn tenker du at de skal gå dospen? Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Jon-Kåre Svart 7.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2005 Det finnes noe som heter natekniv til supercuten fra fein, Fikk tips om de her på forumet men har enda ikke prøvd de. De er vistnok beregnet på fjerning av natemasse. Det er ikke sagtenner på de men kun et knivblad, Tykkelsen er jeg usikker på men mellom 1-2mm tror jwg nok. Har du tilgang på fein sin supercut får du sende en im med adressen din så skal jeg sende deg et blad vederlagsfritt mot god tilbakemelding om hvodan det fungerer. Et annet alternativ til lusing her vil vel være å gjøre skikkelig rent for så å bruke fortykket epoksy eventuelt tech 7, tror neppe det har noe å si for materiall bevegelsen. Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jens_P Svart 7.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2005 Hva med sirkelsag? Kan eventuelt modifiseres med pigg (skrue slipt spiss) foran og bak sagbladet for styring. Finnes vel flere typer sagblad, så det bør være mulig å lage et spor uten flisete kanter. Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Muhammed Svart 7.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2005 Mener Trend har noen ekstra lange notfres -stål. Jeg googlet litt men fant ikke den engelseke trend sida.... Det heter i alle fall "router bit(s)" på framandlansk... Men uansett tror jeg det kan bli snaut med lengde, hvor langt inn tenker du at de skal gå dospen? <{POST_SNAPBACK}> Tror den må være ca 6-10 cm fra anleggsflaten til fresen, er ikke helt sikker. Det finnes noe som heter natekniv til supercuten fra fein, Fikk tips om de her på forumet men har enda ikke prøvd de. De er vistnok beregnet på fjerning av natemasse. Det er ikke sagtenner på de men kun et knivblad, Tykkelsen er jeg usikker på men mellom 1-2mm tror jwg nok. Har du tilgang på fein sin supercut får du sende en im med adressen din så skal jeg sende deg et blad vederlagsfritt mot god tilbakemelding om hvodan det fungerer. Et annet alternativ til lusing her vil vel være å gjøre skikkelig rent for så å bruke fortykket epoksy eventuelt tech 7, tror neppe det har noe å si for materiall bevegelsen. <{POST_SNAPBACK}> Har ikke tilgang til Fein.Det som er så greit hvis man kan lage et spor er at man har fullstendig kontroll, isteden for å dytte litt inn her og der. Jeg har tenkt tanken jeg og. Hva med sirkelsag? Kan eventuelt modifiseres med pigg (skrue slipt spiss) foran og bak sagbladet for styring. Finnes vel flere typer sagblad, så det bør være mulig å lage et spor uten flisete kanter. <{POST_SNAPBACK}> Bladet til sirkelsaga rekker ikke.Det er sirkelsag jeg skal bruke til de andre sporene + fresen da. Link to post
Hallaron Svart 7.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2005 Tror den må være ca 6-10 cm fra anleggsflaten til fresen, er ikke helt sikker. <{POST_SNAPBACK}> Tror ikke du får fatt på en notfres som er så lang... Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
index Svart 7.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2005 Hva men å bruke vinkelsliper? Jeg kjøpte en gang en skive til vinkelsliperen med et kjede a la motorsag rundt, dette ligger i et spor slik at kjedet slurer om det setter seg fast. Sager spor i det meste! Men du bør være stø på hånda for å få et jevnt og fint spor da... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S Bastard Svart 7.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2005 Spørs om du ikke må til med en falshøvel, om du kommer til Link to post
Muhammed Svart 7.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2005 Hva men å bruke vinkelsliper? Jeg kjøpte en gang en skive til vinkelsliperen med et kjede a la motorsag rundt, dette ligger i et spor slik at kjedet slurer om det setter seg fast. Sager spor i det meste! Men du bør være stø på hånda for å få et jevnt og fint spor da... <{POST_SNAPBACK}> Jeg har tenkt den tanken og, må ha en vinkelsliper med justerbar hastighet for å ha full kontroll, vet ikke om det finnes? Link to post
Muhammed Svart 7.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2005 Spørs om du ikke må til med en falshøvel, om du kommer til <{POST_SNAPBACK}> Hvordan ser en falshøvel ut? Har du en link? Link to post
M/S Bastard Svart 8.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2005 Har ikke link, mulig Clas ohlson har! Du husker den sikkert fra sløyden, hvis du lagde kasse med skyvelokk! Men ved nærmere ettertanke får du nok ikke høvlet dypt nok spor. Hvor dypt freser du lusespor forresten? Link to post
Muhammed Svart 8.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2005 Har ikke link, mulig Clas ohlson har! Du husker den sikkert fra sløyden, hvis du lagde kasse med skyvelokk! Men ved nærmere ettertanke får du nok ikke høvlet dypt nok spor. Hvor dypt freser du lusespor forresten? <{POST_SNAPBACK}> Jeg freser det 2/3 av plankens tykkelse. På min båt er de 15mm, så jeg freser 10mm. Link to post
Verrie Svart 8.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2005 De freseknivene jeg i går omtalte, er ikke såååå lengre i stammen at det utgjør så veldig fordel. (dreier seg om et par cm...) (ringte en kar som kjente til de knivene) Da må det tenkes alternativt. Jeg har eksempelvis liggende noe gammelt skipsverktøy, deriblant høvel som er så smal som 2-3 cm som man setter valgfrie kniver i (husker ikke om jeg har knivene, eller hvor de er (har 3-4 kasser stående med mye rart i)), kunne det være aktuelt ? Selvsagt mye mer jobb enn elektrisk verktøy, men dog... Link to post
Muhammed Svart 8.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2005 De freseknivene jeg i går omtalte, er ikke såååå lengre i stammen at det utgjør så veldig fordel. (dreier seg om et par cm...) (ringte en kar som kjente til de knivene) Da må det tenkes alternativt. Jeg har eksempelvis liggende noe gammelt skipsverktøy, deriblant høvel som er så smal som 2-3 cm som man setter valgfrie kniver i (husker ikke om jeg har knivene, eller hvor de er (har 3-4 kasser stående med mye rart i)), kunne det være aktuelt ? Selvsagt mye mer jobb enn elektrisk verktøy, men dog... <{POST_SNAPBACK}> Alt som kan virke er aktuelt.Nå har jeg ikke begynt med det enda så det kan jo dukke opp noen fikse ideer underveis Link to post
Verrie Svart 8.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2005 Skal se om jeg kan få tatt bilde av høvelen i kveld, og legge ut. Link to post
M/S Bastard Svart 8.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2005 (har 3-4 kasser stående med mye rart i)), <{POST_SNAPBACK}> intressant Link to post
Furet Svart 8.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2005 (redigert) Mener jeg så en mulig løsning i siste nummer av "Gjør det selv". En sagforsats som du monterer på en 125 vinkelsliper.... Er på jobben nå, og har ikke bladet foran meg, men skal sjekke når jeg kommer hjem i kveld. Furet Redigert 8.Oktober.2005 av Furet (see edit history) Link to post
Furet Svart 8.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2005 Clas Ohlson var det referert til, og tilsatsen SafeSaw. (Linken skal føre deg til rett sted.) Får god omtale i bladet, men en liten advarsel om å utvise respekt for verktøyet. Noen som har prøvd denne? Furet Link to post
Morten_L Svart 8.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2005 Jeg har tenkt den tanken og, må ha en vinkelsliper med justerbar hastighet for å ha full kontroll, vet ikke om det finnes? <{POST_SNAPBACK}> Har en AEG polermaskin som i praksis er en stor vinkelsliper med elektronisk hastighetsregulering. Kan reguleres fra ca 200 til ca 1000 omdreininger om jeg ikke husker helt feil. Tror du får vanlige vinkelslipere med effektjustert hastighetsregulering også. Clas Ohlson var det referert til, og tilsatsen SafeSaw. (Linken skal føre deg til rett sted.) Får god omtale i bladet, men en liten advarsel om å utvise respekt for verktøyet. Noen som har prøvd denne? Furet <{POST_SNAPBACK}> Har ikke prøvd denne, men har prøvd et blad som med et slagt motorsagkjede ytterst, funker fint til grovarbeid men håpløst (i hvertfall synes jeg) å bruke til finarbeid. Morten Link to post
Furet Svart 8.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2005 Det som var litt snedig med denne er at det er med et skjold med godt grep, slik at man kan bruke begge hender. Så for meg denne, og et anlegg spent / skrudd fast i underlaget i riktig vinkel, som man kan legge an skjoldet mot ved arbeid. Som ved alle ting gjelder det vel også her å prøve ut på "ufarlig" materiale. Furet Link to post
Muhammed Svart 10.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2005 I går fant jeg på at jeg skulle ta av vindskjermen på båten, så nå står jeg snart igjen med bare skroget. Da hadde det vært fint om jeg fikk til å snu skroget på hode. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få dette til. Noen gode forslag? Jeg skulle helst ha fått til dette uten og rive teltet og bruke av kranbil. Jeg tror ikke skroget veier mer enn ca 1000 kg. Nå har jeg tenkt så mye på dette at jeg ikke har sovet i natt Link to post
M/S Bastard Svart 10.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2005 Ett spørsmål først; det er ikke lettere og bygge under båten da så du får den mye høyere? Hvis ikke så må du vel prøve og få lagt den over på siden først, bør vel være noen mann for og få tippet den rundt skulle jeg tro. Link to post
Muhammed Svart 10.Oktober.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2005 Ett spørsmål først; det er ikke lettere og bygge under båten da så du får den mye høyere? Hvis ikke så må du vel prøve og få lagt den over på siden først, bør vel være noen mann for og få tippet den rundt skulle jeg tro. <{POST_SNAPBACK}> Det er jo betydelig lettere å arbeide under vannlinja hvis den ligger opp-ned.Det er jo ikke noen problem å legge den på sia, men å snu den rundt på en grei mate og kunne snu den tilbake like greit er jo utfordringen. Må prøve og tenke ut noe taljesystem. Link to post
M/S Bastard Svart 10.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2005 Jeg ville stivet av skroget på tvers før jeg hadde forsøkt på og snu båten. Skru noen 2"x4" på tvers inne i båten. (mellom spantene f.eks) Link to post
Jon-Kåre Svart 10.Oktober.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2005 Det er jo betydelig lettere å arbeide under vannlinja hvis den ligger opp-ned. Det er jo ikke noen problem å legge den på sia, men å snu den rundt på en grei mate og kunne snu den tilbake like greit er jo utfordringen. Må prøve og tenke ut noe taljesystem. <{POST_SNAPBACK}> Har du kraftige nok takbjelker/forankret veggstendere burde ikke det by på problemer å snu skroget. Kan tenke meg at du trenger 4 stk taljer 2 stk festet i kjøl og 2 stk oppe i rekken. Fester du de i rekken i den siden som ligger ned mot gulvet(disse festes nede på veggen) slik at du får slakket etter etter hvert som du løfter med de som er festet i kjølen. Tror dette skal gå men husk å stive av skroget skikkelig med tverrbjelker og gjerne et kryss på disse slik at du ikke forandrer formen. Til å starte med legger du ned skroget så mye som det går dette trenger du neppe mere en en 2-3 mann til. Ha noen blåser eller dunker liggende som du kan legge skrogsiden imot Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn