Jump to content

RS vil innføre høyhastighetssertifikat


FredrikW

Recommended Posts

Cheyenne skrev 4 minutter siden:

Tja, er det noe bedre om samme karen kommer med 50 fot seilbåt og virrer rundt uten noen som helst kunnskap om seiling? Han har jo lov til å kjøre med motor på denne. 

Det  burde nok vært noe mer krav enn vel gjennomført konfirmasjon for slike båter også,  men jeg vil mye heller blit påkjørt av en 50 fot seilbåt  som kommer i 7 knop enn en vanscooter i 63 knop. Så "ja" det er bedre med 59 fot seilbåt,slik jeg ser det.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Kayb skrev 1 time siden:

Så der kommer essensen.... Klutebåt....

 

Trodde det var et uttrykk forbeholdt brukt på FB gruppa "båttullinger på FB"? Men jeg skal i hvertfall la være å kalle din båt for dieselbrenner/joggesko med/uten apeloft/bruspulverterrasse osv. 

 

Forresten så har jeg begge deler. Og til og med en bryter så jeg kan skifte på hvilke lanterner som skal lyse, alt etter hva jeg er for øyeblikket. Ganske smart. 

--

Men siden du mener det er essensen. Hva skiller mellom oss i vår båt og ei snekke når vi putrer utover fjorden? Og hvordan relaterer du det til saken vi drøfter her? Er de i snekka mer meningsberettet enn meg, eller enn dama i kajakk, eller gubben på seilbrett? 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 38 minutter siden:

....

 

Nei svada fra ende til annet, dette har kun med holdninger å gjøre. Regelverket er klart som det er i dag gjennom sjøloven og man har alle redskaper som trengs for å slå ned på uvettig kjøring gjennom regelverket som det er.

Hjelper lite med holdninger  hvis man mangler kunnskap. 

 

Krav til opplæring i å føre hurtiggående båter er nyttig, og i seg selv med på å endre holdninger.

 

Lurer på hvor denne motstanden til å lære noe kommer fra? Er det frykt for å stryke på oppkjøringen? 

Er en eier av en hurtiggående farkost, er en vel interessert i fart, og da burde kunnskap om hvordan man skal håndtere farkosten og muligens hente ute mer av potensialet være tilstede? 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

13 minutes ago, nomen said:

Hjelper lite med holdninger  hvis man mangler kunnskap.

 

Ja, enig i det, men tror du virkelig at de tilfellene man har sett med høy hastighet, promille og sørgelig utfall er utført av folk med manglende kunnskap eller dårlige holdninger? Jeg tror det er holdningene som er problemt og litt usikker på hvordan man skal få endret på disse. Eller rettere sagt: nullvisjon er en visjon, intet annet og helt urealistisk å oppnå, dessverre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 35 minutter siden:

Hjelper lite med holdninger  hvis man mangler kunnskap. 

 

Krav til opplæring i å føre hurtiggående båter er nyttig, og i seg selv med på å endre holdninger.

 

Lurer på hvor denne motstanden til å lære noe kommer fra? Er det frykt for å stryke på oppkjøringen? 

Er en eier av en hurtiggående farkost, er en vel interessert i fart, og da burde kunnskap om hvordan man skal håndtere farkosten og muligens hente ute mer av potensialet være tilstede? 

 

Bare tull. Ulykkene har kun med holdninger å gjøre. Det er de færreste ulykker som skyldtes at fører ikke visste rent teknisk hvordan han skulle redusere farten på båten og som sådan trengte opplæring fra en utenforstående som heller neppe kjenner forulykkedes fartøy bedre enn føreren selv.

 

Føreropplæring til bilsertifikat forhindrer ikke at grasatkjøring, utforkjøringer, kollisjoner etc. forekommer langt hyppigere blant sjåfører i aldersgruppen 18-23 år enn i aldersgruppen 45-50 år. Den ene gruppen har opplæringen sylferskt i minne og burde ha de beste forutsetninger til å kjøre mest ulykkesfritt av disse to. Men de mangler helt det den eldre gruppen har og som er det absolutt viktigste, erfaring og holdninger bygd opp av erfaringer.

 

Det er holdningene man må arbeide med og det gjør man ikke ved å innføre et "høyhastighetssertifikat".

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette "stinker" av inntekter til RS og reguleringkåte folk som ønsker å tre regler nedover hodet på folk.

Om vi får nok regler og restriksjoner som ikke har hold i fornuft så blir det til at folk blir regelbrytere og forbrytere.

De Danske reglene var jo helt uten fornuft også.

Til sammenligning kan jeg ta et lite teorikurs(lisenskurs), Turtle Test(rulle opp ned i et bur i vann og komme meg ut ved egen hjelp) og sette med i en F2-båt og kjøre avgårde i over 100 knop.....

 

De som medfører stor fare i raske båter gjør det i sammenheng med fyll og her vil det ikke hjelpe med noe regelverk og krav til kompetansebevis.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
VannTro skrev 13 minutter siden:

Dette "stinker" av inntekter til RS og reguleringkåte folk som ønsker å tre regler nedover hodet på folk.

 

 

Du mener altså sittende regjering og denne gjengen, som forslagene kom fra:

 

Olav Akselsen, Leder Reidar Kjelsrud, Kongelig Norsk Båtforbund Harald Andreassen, Kystverket Øystein Hovde, Skjærgårdstjenesten Dag Liseth/Erlend Prytz, NORBOAT Peter L. Larsen Norges Seilforbund Sveinung Stangeland, Politidirektoratet Ingvar Johnsen/Anne Kristine Nergaard, Redningsselskapet Bente Jarl, NHO Reiseliv Geirr Hestad, Vis Sjøvett Elisabeth Voldsund Andreassen, Kystverket Bjørn Reppe, Sjøfartsdirektoratet

--

Legger merke til at dere har veldig oppheng i RS. Noen grunn til at dere mener sterkere om de enn KNBF, Seilforbundet, eller Sjøfartsdirektoratet, Kystverket osv som var med på å utforme, og støttet forslagene?

 

Legger også merke til at RS får mye pepper på "FB for tullinger med båt", kanskje det er der det kommer fra?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det jeg reagerer mest på er reguleringene som kommer som perler på en snor for båtliv.

Noen ser penger i dette, da det er svært lite fare forbundet med høy hastighet om det ikke kombineres med alkohol eller mørke.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 Hurtigbåtkurs i simulator funker som juling det, men eg trur ikkje det fjernar ulykkene.    Eg trur heller ikkje det vil væra ei gullgruve til kursverksemder som RS eller andre.   

     Må innrømme eg er nyskjerrig på korleis dei ser for seg å gjennomføra slik kurs og utsjekk.  Skeptisk. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg bor på Sørlandet, og har over de siste årene dessverre sett en utvikling som gjør meg enig i at det trengs et høyhastighetssertifikat.

De fleste nye motorbåter som selges idag gjør godt over 30 knop (og dersom man kjøper noe som er større enn 20 fot gjør de gjerne over 40 knop). Veldig mange av disse båtene selges til folk som ikke har nødvendig erfaring og kunnskap til å føre så raske båter. Det mangler rett og slett enkle ting i kunnskapen til altfor mange. Dette blir bare mer og mer tydelig ettersom hyttebåtene byttes ut fra askeladden med 8 hk til Ibiza med 115 hk. 

 

De vanligste feilene jeg ser her er utydelig kurssetting (dette høres ikke så farlig ut, men med mange raske båter i samme område er det farlig) og manglende kunnskap om vikeplikt, i tillegg er det mange som tydeligvis tror at de kan bremse og holder altfor høy fart altfor lenge. Jeg tror rett og slett at veldig mange overraskes over hvor fort ting skjer i over 30 knop. 

Nattkjøringen oppfatter jeg derimot ikke som et stort problem, her virker det som om de fleste forstår at når man ikke ser noe, så må farten ned. 

 

Jeg har i utgangspunktet vært motstander av de fleste reguleringsforsøkene på sjøen, men dette er et jeg stiller meg bak. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 4 minutter siden:

Hjelper lite med holdninger  hvis man mangler kunnskap. 

 

Eller motsatt......

 

Jeg opplever at de fleste på sjøen elsker det de driver med, og ønsker å lære å beherske den båten de disponerer.  Mangel på kunnskap er ikke ett stort problem slik jeg har sett det. De fleste båteiere søker kunnskap uavhengig av krav, og lærer fort spillereglene. Det vil imidlertid alltid være noen som går mot strømmen, uansett hva man driver med. 

 

Men det blir jo god plass på sjøen etterhvert om RS får igjennom flere av ønskene sine....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 55 minutter siden:

Føreropplæring til bilsertifikat forhindrer ikke at grasatkjøring, utforkjøringer, kollisjoner etc. forekommer langt hyppigere blant sjåfører i aldersgruppen 18-23 år enn i aldersgruppen 45-50 år. Den ene gruppen har opplæringen sylferskt i minne og burde ha de beste forutsetninger til å kjøre mest ulykkesfritt av disse to. 

 

 

 

 

Godt eksempel her...

Rimelig naivt å tro at et kurs skal hindre fyllekjøring i hurtiggående fartøy... det er da ulykkene skjer

Men bevares, noen tror jo på både det ene og det andre...

 

Dette er kun en ny forretnings ide fra RS ..sånn sett intet nytt..

Link to post
Share on other sites

Savner noe i denne diskusjonen som vi diskuterte i fjor før jeg skulle på fritidsbåtkonferansen.

Dagens regelverk gjør at inntil du er 16 kan du ikke ha mer enn 3-4 hester på gummijolla da den vil gå over 10 knop. Dette skal du så holde på med til du er 16, har mistet flere år erfaring med å kjøre i plan og plutselig kan kjøre 100 knop uten mer erfaring hvis bare pengeboka strekker til. 

I verste fall blir du 40 uten å ha kjørt i plan før pengeboka blir tykk nok til stor og rask båt.

10-16 åringer som leker i rundt 15-20 knop hele sommeren har et helt annet erfaringsgrunnlag og holdninger de aldri kan få senere i livet. Vi trenger progressive regler for de mellom 8 og 16 hvis vi skal skape gode holdninger til fart.

Mons

Link to post
Share on other sites

ett kurs for alt som som gjør mer enn 25knop hadde vært fint, mange folk som absolutt ikke innehar kunnskap til og kjøre fortere enn det. det er gjerne den ene uka i året de bruker båt at uhellet er ute. 

 

ett for 25-50knop, også ett litt mer krevende for de som vil ha 50+

 

jeg syns også båtførerprøven burde være obligatorisk for folk i alle aldre, alt for mange som ikke kan en eneste sjøveisregel, men båt til til en mill+ med 200hk++ må de ha

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

mons skrev 16 minutter siden:

Savner noe i denne diskusjonen som vi diskuterte i fjor før jeg skulle på fritidsbåtkonferansen.

Dagens regelverk gjør at inntil du er 16 kan du ikke ha mer enn 3-4 hester på gummijolla da den vil gå over 10 knop. Dette skal du så holde på med til du er 16, har mistet flere år erfaring med å kjøre i plan og plutselig kan kjøre 100 knop uten mer erfaring hvis bare pengeboka strekker til. 

I verste fall blir du 40 uten å ha kjørt i plan før pengeboka blir tykk nok til stor og rask båt.

10-16 åringer som leker i rundt 15-20 knop hele sommeren har et helt annet erfaringsgrunnlag og holdninger de aldri kan få senere i livet. Vi trenger progressive regler for de mellom 8 og 16 hvis vi skal skape gode holdninger til fart.

Enig! Godt sagt!

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Helt enig mons.

 

Vi som har vokst opp med sjøen og som har fått lov til å lære trinnvis har hatt en fordel.  Først 4 hester og en neve splinter, deretter litt større i takt med tilliten fra foreldre. Det burde vært ett junior båtførerbevis hvor barn lærer litt om sjøvett, og får tillit i retur. Det hele kunne vært gratis og nettbasert, med praksis i egen båt sammen med foreldre. Båtforeninger kunne også lært barn om båtkjøring og sjøvett. Ett lite båtførerbevis ville vært populært i stedenfor frykten for at jolla til barna går 4-5 knop for fort med 6 hesteren. Etter flere år i slik jolle, stiller man sterkere når man får råd til virkelig rask båt. 

 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 8 timer siden:

 

Bare tull. Ulykkene har kun med holdninger å gjøre. Det er de færreste ulykker som skyldtes at fører ikke visste rent teknisk hvordan han skulle redusere farten på båten og som sådan trengte opplæring fra en utenforstående som heller neppe kjenner forulykkedes fartøy bedre enn føreren selv.

 

Føreropplæring til bilsertifikat forhindrer ikke at grasatkjøring, utforkjøringer, kollisjoner etc. forekommer langt hyppigere blant sjåfører i aldersgruppen 18-23 år enn i aldersgruppen 45-50 år. Den ene gruppen har opplæringen sylferskt i minne og burde ha de beste forutsetninger til å kjøre mest ulykkesfritt av disse to. Men de mangler helt det den eldre gruppen har og som er det absolutt viktigste, erfaring og holdninger bygd opp av erfaringer.

 

Det er holdningene man må arbeide med og det gjør man ikke ved å innføre et "høyhastighetssertifikat".

 

 

Allikevel ser det ut til at det er den såkalt erfarne gjengen på 50-60 år som er involvert i de mest alvorlige ulykkene. Jeg er for holdningsskapende arbeid, men man lærer ikke en gammel hund å gjø. Har man ikke sluttet å kjøre gris i fylla i en alder av 50, gjør man det aldri 

 

Derfor vil jeg ha ett førerbevis som politiet kan ta fra deg,og skal det få noen effekt må det inkludere føreretten for bil også.

Det er en utopi å tro at politiet vil ha resurser nok til hyppigere kontroller, da er det strenge straffer som blir en (dårlig) erstatning. 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 2 minutter siden:

Derfor vil jeg ha ett førerbevis som politiet kan ta fra deg,og skal det få noen effekt må det inkludere føreretten for bil også.

Det er en utopi å tro at politiet vil ha resurser nok til hyppigere kontroller, da er det strenge straffer som blir en (dårlig) erstatning. 

 

Ja flysertifikatet må også ryke for de som er flygere. Og gjerne dykkersertifikatet for yrkesdykkere....

 

Disse tingene har da overhodet ikke noe med hverandre å gjøre. Hva blir det neste, ekstra skatt eller moms for bensin som brukes på hurtiggående fartøyer?

 

All bruk av slike farkoster innebærer en kalkulert risiko og folk skades også av motoriserte plenklippere. 

 

http://www.newswire.no/art/7861

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror de aller fleste av oss som har en feriebåt med jolle lærer barna dette trinnvis, det i i hvert fall min oppfatning av hva jeg ser når jeg er på sjøen. Barna får gjerne ro jolla og lære seg det før de slipper til med motor. Motoren er først gjerne en som ikke gir spesielt stor fart og deretter en større motor. Om det er slik at noen barn/ungdom får tilgang til jolle uten å beherske det reageres det til og med av andre rundt dem og respektive foreldre korrigerer slik at det ikke blir uforsvarlig.  Slik sett kommer dette med farten gradvis og under kontrollerte former.

Slik har det vært så lenge jeg kan huske og man trenger ikke involvere hverken foreninger eller andre for å bidra til dette. Det finnes en del selvjustis blant båtfolket da vi tross alt ferdes i et miljø som fort kan få alvorlige konsekvenser for de som ikke har respekt for det.

 

De situasjonene og de menneskene som utsetter seg selv og andre for stor fare i forbindelse med høy fart, blir man ikke kvitt med slike påbud.

Jeg er helt klart tilhenger av kurs og praktisk opplæring som et tilbud til de som ikke har erfaring og ønsker dette, men et påbud rammer ikke de det burde ramme og vil derfor ikke virke etter hensikten.

De påbudet rammer er derimot en stor andel båtfolk som ikke har behov for noe slikt kurs.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Og istedet for å se på om båtførerbevis-opplæringen har fungert iht intensjonen etter at den ble innført vil man i kjent stil heller tre ytterligere «kurs» nedover hodet på båtbrukere. Trodde man ved innføringen av førstnevnte at gjennomsnitts-båtbrukeren kjører rundt i en snekke i 5 knop?

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 16 minutter siden:

Og istedet for å se på om båtførerbevis-opplæringen har fungert iht intensjonen etter at den ble innført vil man i kjent stil heller tre ytterligere «kurs» nedover hodet på båtbrukere. Trodde man ved innføringen av førstnevnte at gjennomsnitts-båtbrukeren kjører rundt i en snekke i 5 knop?

 

Veldig godt poeng :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Skal de innføre flere sertifikater til sjøs får de jaggu sørge for å først og fremst får ordensmakta på sjøen for å kunne kontrollere de.
Blir jo helt høl i huet for politiet når de ikke har resurser eller båter til å være på vannet spesielt i helgene
Båtene er joså  spredt så det vil bli minimale muligheter for å kontrollere dette ..
Sier ikke dette for at jeg er glad i å møte de på sjøen men det er logiggen i dette ...........
God båtsesong til alle og kjør forsiktig og edru ...:seeya:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 4 timer siden:

 

Ja flysertifikatet må også ryke for de som er flygere. Og gjerne dykkersertifikatet for yrkesdykkere....

 

Disse tingene har da overhodet ikke noe med hverandre å gjøre. Hva blir det neste, ekstra skatt eller moms for bensin som brukes på hurtiggående fartøyer?

 

All bruk av slike farkoster innebærer en kalkulert risiko og folk skades også av motoriserte plenklippere. 

 

http://www.newswire.no/art/7861

 

Hvis du kjører gris/i fylla med bil,sykkel,traktor,lastebil eller snøscooter enten på veien,jordet, i skauen eller oppe på vidda, kan du miste førerkortet.

 

Hvordan kan du da påstå at samme oppførsel på vannet ikke har noe med hverandre å gjøre?

 

Trafikk er trafikk, og idiotkjøring finnes til lands og til vanns. Når 50 åringen , eller 20 åringen risikerer å bli forgjenger i 2 år, skal jeg love deg at "styrepilsen" i skjærårdsjeepen, og ignoreringen av 5 knops soner blir borte. Og dermed risikoen for alvorlige ulykker.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med deg i at man ikke skal akseptere fyllekjøring og grisekjøring i 5-knopsgrensa på vannet, men hvis du anser "styrepilsen" for å være en risiko for alvorlige ulykker, da er du ute etter å provosere. Dette reguleres av dagens regler, og ja, man KAN miste sertifikatet for bil ved fyllekjøring i båt.

 

Sakset: https://www.tv2.no/a/8463155/

Dersom innehaveren av føreretten ikke er edruelig eller hans vandel for øvrig er slik at han ikke anses skikket til å føre motorvogn, kan politimesteren eller den han gir myndighet, tilbakekalle retten til å føre førerkortpliktig motorvogn.

Det vil si at bil-lappen kan ryke dersom en gjentatte ganger blir tatt for promillekjøring i båt (eller andre forhold som tilsier at man ikke har den nødvendige vandel eller edruelighet som vegtrafikkloven forutsetter man må ha for å inneha førerrett).

– Det er helt korrekt. Politiet kan frata deg førerretten til bil, selv om foretredelsen er gjort om bord i en båt, bekrefter Markussen i Utrykningspolitiet.

 

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...