Jump to content

RS vil innføre høyhastighetssertifikat


FredrikW

Recommended Posts

Nå er jo alle under en viss alder pliktig til å ta båtførerpøven, da bør vel de som har båter/vannscooter med potensiell toppfart på ca 40+knop kunne ta en prøve også. 

 

Så inlemmer man dette i førerkortet de fleste av oss har fra før av, så blir riset bak speilet at villmannskjøring/fyllekjøring fører til inndragning av førerkortet..så skal dere se at bl.a båtfylla ebber ut av seg selv.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Regner vel med at det snart kommer en uttalelse fra kommunikasjonssjefen eller hva han kaller seg om at alle medlemmene i RS er for dette siden de er medlem sånn som han gjorde når det gjaldt redningsvestpåbudet. Dengang meldte jeg meg ut av RS siden jeg ikke liker å bli tillagt meninger jeg ikke har. Nå sitter de vel og niregner hos RS hvordan de kan hale mest mulig penger ut av dette..

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
hanto1 skrev for 4 timer siden:

Man kan jo selvsagt ikke regne med fyllekjøring om natten, eller kjøring i område med fartsbegrensning, da de bryter allerede loven

 

Har du belegg noe sted for å hevde at kompetansen ved å ha tatt et høyhastighetssertifikat ikke spiller noen positiv rolle hvis man kjører i fylla om natta, eller bryter en fartsbegrensning, eller har gjort skatteunndragelser eller andre lovbrudd?

 

Eller var det bare noe du fant på?

--

 

Hvorfor skal det "selvsagt ikke regnes med"? 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Kayb skrev for 2 timer siden:

 

Hva med å få mer kontroll på havet?, der f.eks uvettig kjøring blir slått ned på. Ingen poeng med påbud så fremt det ikke det ikke kontroleres..

 

Hvor har du det fra? I all hovedsak overholder folk lover og regler uten å bli kontrollert. 

 

Veldig nedlatende holdning ovenfor alle andre båtbrukere på sjøen å påstå at de ikke vil overholde gjeldende regler uten å være under stadig kontroll av myndighetene. Selv har jeg brukt fritidsbåt på sjøen i snart 50 år uten å bli kontrollert av noen myndighet noen gang, og uten at mangelen på kontroll gjør at jeg ønsker å bryte de regler som gjelder. 

 

Men du påstår altså at "alle andre" er potensielle lovbrytere hvis de ikke har politiet over seg hele tiden. "På seg selv kjenner man andre best" stemmer kanskje ikke alltid? ;-)

--

Og i tilfelle det ikke kom tydelig frem, jeg ønsker overhodet ikke mer kontroll på sjøen, men noen er mer glad i ett politisamfunn enn andre...

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Cheyenne skrev 58 minutter siden:

Regner vel med at det snart kommer en uttalelse fra kommunikasjonssjefen eller hva han kaller seg om at alle medlemmene i RS er for dette siden de er medlem sånn som han gjorde når det gjaldt redningsvestpåbudet.

 

Hvis du leser båtlivundersøkelsen 2018 så vil du se at det er belegg for å hevde at båtfolk flest ønsker strengere reguleringer på sjøen. Og da har de faktisk spurt "kun" de som bruker sjøen. 

 

Om en tar med "alle de andre", som selvsagt også skal være med på å bestemme hvordan ferdsel skal foregå i en så viktig del av den norske naturen vår, så viser tidligere undersøkelser et overveldende flertall for sterkere reguleringer på sjøen. 

 

Medlemskap i frivillige organisasjoner er selvsagt, frivillig. 

Link to post
Share on other sites

36 minutes ago, Pinkvin said:

 

Har du belegg noe sted for å hevde at kompetansen ved å ha tatt et høyhastighetssertifikat ikke spiller noen positiv rolle hvis man kjører i fylla om natta, eller bryter en fartsbegrensning, eller har gjort skatteunndragelser eller andre lovbrudd?

 

Eller var det bare noe du fant på?

--

 

Hvorfor skal det "selvsagt ikke regnes med"? 

 

Det er sikkert bra om man på veien også innfører et "fyllekjøringskurs", det teller sikkert positivt inn det også....

 

Et sted får grensen for Darwinisme bestå...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ventus skrev Just now:

 

Det er sikkert bra om man på veien også innfører et "fyllekjøringskurs", det teller sikkert positivt inn det også....

 

Et sted får grensen for Darwinisme bestå...

 

Jo det må en gjerne mene, men utgangspunktet var et argument 100% blottet for logikk. Er jo ikke engang sikkert at båtfører vet at en bryter en fartsgrense, eller har over/under lovlig promille osv.

 

Utsagnet : "Hvor mange ulykker med personskade er det i året? Man kan jo selvsagt ikke regne med fyllekjøring om natten, eller kjøring i område med fartsbegrensning, da de bryter allerede loven" er fullstendig meningsløst, blottet for logikk. Ett lovbrudd diskvalifiserer ikke et annet, det kommer i tillegg. 

--

Når all logikk er vekk blir ting umulig å forstå, og da kan en jo knapt argumentere mot det heller, utover å påpeke at det er uforståelig. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 36 minutter siden:

 

Hvor har du det fra? I all hovedsak overholder folk lover og regler uten å bli kontrollert. 

 

Veldig nedlatende holdning ovenfor alle andre båtbrukere på sjøen å påstå at de ikke vil overholde gjeldende regler uten å være under stadig kontroll av myndighetene. Selv har jeg brukt fritidsbåt på sjøen i snart 50 år uten å bli kontrollert av noen myndighet noen gang, og uten at mangelen på kontroll gjør at jeg ønsker å bryte de regler som gjelder. 

 

Men du påstår altså at "alle andre" er potensielle lovbrytere hvis de ikke har politiet over seg hele tiden. "På seg selv kjenner man andre best" stemmer kanskje ikke alltid? ;-)

--

Og i tilfelle det ikke kom tydelig frem, jeg ønsker overhodet ikke mer kontroll på sjøen, men noen er mer glad i ett politisamfunn enn andre...

Så riktig du sier at i all hovedsak så overholder folk lover og regler. Men så var det jo de som ikke gjør det. Og dermed trenger man en myndighet som kontrollerer at alle er snill og grei... Har ikke skrevet noe om at "alle andre" er potensielle lovbrytere. Jeg synes ikke at det skal innføres lovverk som ikke blir fulgt opp. I stede for å lage flere regler så må det være bedre med mer kontrollvirksomhet, som i en preventiv effekt for å unngå tull å tøys. 

Som oftest er det jo ikke noe problem med kontrollvirksomhet hvis man har alt på stell....Er det derfor du ikke ønsker mer kontroll på sjøen??

Link to post
Share on other sites

Furu skrev 1 minutt siden:

Er vel ikkje lenge til før Rs publiserer en meningsmåling med positivt 90 % ja på

Synes og dette lukter penger i kassa lang vei.......

 

Personlig så synes jeg at innføring av ansvarsforsikring på båter på lik linje som bil hadde vært på sin plass... Men det hadde vel ikke RS tjent noe på.. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Kayb skrev 22 minutter siden:

 

Som oftest er det jo ikke noe problem med kontrollvirksomhet hvis man har alt på stell....Er det derfor du ikke ønsker mer kontroll på sjøen??

 

Nei, det er fordi jeg ikke vil kaste bort dine skattepenger på unødvendig kontroll av meg. Og jeg vil ikke bruke mine skattepenger på kontroll av deg. Og hvem i alle verden, bortsett fra deg og et par til, ønsker mer kontroll? Sløsing av mine og dine penger. 

--

Lover og regler gjør noe med holdningene til folk over tid. Se på røykeloven, eller mer aktuelt, se på vestpåbudet. Nå bruker så og si alle i åpne småbåter vest, uten å tenke over det i det hele tatt. Uten å gruble over lovgivning bak påbudet eller evt sanksjoner hvis en blir kontrollert. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 minutt siden:

 

Nei, det er fordi jeg ikke vil kaste bort dine skattepenger unødvendig på kontroll av meg. Og jeg vil ikke bruke mine skattepenger på kontroll av deg. Og hvem i alle verden, bortsett fra deg og et par til, ønsker mer kontroll? Sløsing av mine og dine penger. 

--

Lover og regler gjør noe med holdningene til folk over tid. Se på røykeloven, eller mer aktuelt, se på vestpåbudet. Nå bruker så og si alle i åpne småbåter vest, uten å tenke over det i det hele tatt. Uten å gruble over lovgivning bak påbudet eller evt sanksjoner hvis en blir kontrollert. 

Så du mener ikke at folk bruker vest p.g.a at det er en mulighet for å bli kontrollert og dermed på et gebyr hvis det ikke er i orden? 

Hvis det var slik at kardemomme loven fungerte så var det ingen vits i å innføre gebyr/bøter

Jeg mener at i stede for at utgifter skal trees nedover ørene til slutt bruker(oss båtfolk) så må vel heller myndighetene kunne gjøre sitt for at livet på sjøen skal bli så bra som mulig for alle sammen. Synes ikke det er veien å gå er å gi flere pålegg , men heller en holdnings endring.

 

Når det gjelder skattepengene våres så er nok de brukt lenge før vi kommer til avsnittet" båt aktivitet i Norge"

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Kayb skrev 9 minutter siden:

Så du mener ikke at folk bruker vest p.g.a at det er en mulighet for å bli kontrollert og dermed på et gebyr hvis det ikke er i orden? 

 

 

Yepp. De som brukte vest før påbudet brukte det ut fra sunn fornuft. Nå bruker rundt 75% vest i åpne småbåter. Spør om 3-4 år, tallet vil være like høyt uten at folk tenker over påbudet og at en kan bli bøtlagt. 

--

Som med bilbelte som alle bruker fordi det er smart, fordi man skjønner at det redder liv, ikke fordi det er påbudt. 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Pinkvin said:

 

Jo det må en gjerne mene, men utgangspunktet var et argument 100% blottet for logikk. Er jo ikke engang sikkert at båtfører vet at en bryter en fartsgrense, eller har over/under lovlig promille osv.

 

Utsagnet : "Hvor mange ulykker med personskade er det i året? Man kan jo selvsagt ikke regne med fyllekjøring om natten, eller kjøring i område med fartsbegrensning, da de bryter allerede loven" er fullstendig meningsløst, blottet for logikk. Ett lovbrudd diskvalifiserer ikke et annet, det kommer i tillegg. 

--

Når all logikk er vekk blir ting umulig å forstå, og da kan en jo knapt argumentere mot det heller, utover å påpeke at det er uforståelig. 

 

 

Jeg mener at du kan antagelig kurse folk til døde, men hvis man ikke forstod allerede at fyllekjøring om natten innebærer risikoatferd så hjelper det neppe med RS`s speedboat-kurs... Det er også ren logikk - og det handler ikke om juss, men om fornuft. Den utrolig marginale målgruppen man treffer korrekt med et slikt tiltak er antagelig mye mer kosteffektivt å møte på en annen måte...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ventus skrev 1 minutt siden:

Jeg mener at du kan antagelig kurse folk til døde, men hvis man ikke forstod allerede at fyllekjøring om natten innebærer risikoatferd så hjelper det neppe med RS`s speedboat-kurs... Det er også ren logikk - og det handler ikke om juss, men om fornuft. Den utrolig marginale målgruppen man treffer korrekt med et slikt tiltak er antagelig mye mer kosteffektivt å møte på en annen måte...

 

Er nok mange veier til rom. Båtfolk flest er positive til generelt lavere fartsgrense i mørket. Det kan jo være en mulig vei i stedet for kursing, men på den andre siden så vil det ramme "alle". Men igjen, om en ikke har kompetanse til å skjønne at mørke krever redusert hastighet så kanskje en skjønner en enkel regel, særlig hvis en er av typen som er livredd for kontroller og konsekvenser av kontroller fremfor å forholde seg til vanlig fornuft. 

--

Om det blir et krav om høyhastighetskurs så er det en logikk i at terskelen for å anskaffe og føre høyhastighetsbåter blir høyere. Kan ikke se at det er en ulempe hvis en vil luke ut personer med risikoadferd, også med tanke på utleie av vannscootere osv. Har en ett virkelig ønske om å kjøre båt i høy hastighet på sjøen så ser jeg ikke et sertifikat som en stor hindring, heller motsatt, en god mulighet til å få god kompetanse til å utføre det en skal drive med. Ikke alle er fødte verdensmestere, eller?

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 41 minutter siden:

 

Yepp. De som brukte vest før påbudet brukte det ut fra sunn fornuft. Nå bruker rundt 75% vest i åpne småbåter. Spør om 3-4 år, tallet vil være like høyt uten at folk tenker over påbudet og at en kan bli bøtlagt. 

--

Som med bilbelte som alle bruker fordi det er smart, fordi man skjønner at det redder liv, ikke fordi det er påbudt. 

Så da er all verne gebyr i den norske stat kun for å få inn penger?

 

Hvor har 75% fra? Synes at det virker urealistisk at det er 250 000 som ikke bruker vest slik som pålegge krever. Men at de aller fleste har den i båten har jeg ikke noe problem med å se

 

Hvorfor er bilbelte bruken så høyt? Myndighetene har kjørt kraftige kampanjer i laaang tid, med økt verne gebyr og kontrollvirksomhet......Er den ingen sammenheng?

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
pacuare skrev Just now:

REn symbolpolitikk. Ikke overrasket over at RS mener dette, administrasjon der står for det motsatte av meg på veldig mange områder. Må innrømme at det hadde vært gøy å lære høyhastighetkjøring. Men stor motstander av påbud. 

 

Høyhastighetssertifikat var faktisk ett av forslagene som alle båtlivsorganisasjonene, pluss politiet, gikk inn for i høringen forut for loven som førte til vestpåbudet. 

 

Så det blir uansett helt feil å henge dette på RS alene. Dette er noe selv KNBF, seilforbundet osv, osv ønsker å få på plass. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 2 minutter siden:

 

Er nok mange veier til rom. Båtfolk flest er positive til generelt lavere fartsgrense i mørket. Det kan jo være en mulig vei i stedet for kursing, men på den andre siden så vil det ramme "alle". Men igjen, om en ikke har kompetanse til å skjønne at mørke krever redusert hastighet så kanskje en skjønner en enkel regel, særlig hvis en er av typen som er livredd for kontroller og konsekvenser av kontroller fremfor å forholde seg til vanlig fornuft. 

--

Om det blir et krav om høyhastighetskurs så er det en logikk i at terskelen for å anskaffe og føre høyhastighetsbåter blir høyere. Kan ikke se at det er en ulempe hvis en vil luke ut personer med risikoadferd, også med tanke på utleie av vannscootere osv. Har en ett virkelig ønske om å kjøre båt i høy hastighet på sjøen så ser jeg ikke et sertifikat som en stor hindring, heller motsatt, en god mulighet til å få god kompetanse til å utføre det en skal drive med. Ikke alle er fødte verdensmestere, eller?

Det er forskjell på folk i båt og båtfolk... Kanskje båtførerbeviset skulle ha hatt en tilbakevirkende kraft slik at alle skulle ha hatt det.. 2 fluer i en smekk

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Kayb skrev 1 minutt siden:

Så da er all verne gebyr i den norske stat kun for å få inn penger?

 

Hvor har 75% fra? Synes at det virker urealistisk at det er 250 000 som ikke bruker vest slik som pålegge krever. Men at de aller fleste har den i båten har jeg ikke noe problem med å se

 

Båtlivsundersøkelsen 2018. Greit med tall i stedet for ren synsing. Er ikke brennsikker på at det var nøyaktig 75%, men ett sted rundt der. Hva har "i båten" med saken å gjøre? 

 

Kayb skrev 1 minutt siden:

 

Hvorfor er bilbelte bruken så høyt? Myndighetene har kjørt kraftige kampanjer i laaang tid, med økt verne gebyr og kontrollvirksomhet......Er den ingen sammenheng?

 

 

Jo. Men i praksis kunne de antagelig fjernet påbudet nå og et stort flertall ville fortsette å bruke beltet som før, fordi den vanlige endringsmotstanden er et tilbakelagt stadium og folk har skjønt og erfart at det er lurt. 

 

Til nå har det omkommet flere på sjøen i år enn i trafikken, for første gang noen sinne. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Kayb skrev 2 minutter siden:

Det er forskjell på folk i båt og båtfolk... Kanskje båtførerbeviset skulle ha hatt en tilbakevirkende kraft slik at alle skulle ha hatt det.. 2 fluer i en smekk

 

Godt mulig det. Jeg hadde trengt kursing for å føre en hurtiggående båt. I mine øyne er det helt ubegripelig at det ikke eksisterer som et krav allerede. At jeg kan gå i sjappa og kjøpe en rib eller vannscooter som går i 50 knop ++ og dra avgårde på sjøen i fellesferien helt sånn uten videre... galskap. 

 

For ordens skyld, misliker å være ombord i det meste som går over 10 knop hvis det ikke går under seil da vel å merke ;-)

Link to post
Share on other sites

Hvor mange ble spurt i den undersøkelsen? Ikke nødvendigvis lurt å stole blindt på statistikk..

Du ville jo ta opp det med bilbelte så da er det vel rett å rimelig å si at det også er forskjell på båtfolket

 

Personlig så synes jeg at du fremstiller deg selv som rimelig naiv, og hadde vært perfekt i kardemommeby  

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 minutt siden:

 

Godt mulig det. Jeg hadde trengt kursing for å føre en hurtiggående båt. I mine øyne er det helt ubegripelig at det ikke eksisterer som et krav allerede. At jeg kan gå i sjappa og kjøpe en rib eller vannscooter som går i 50 knop ++ og dra avgårde på sjøen i fellesferien helt sånn uten videre... galskap. 

 

For ordens skyld, misliker å være ombord i det meste som går over 10 knop hvis det ikke går under seil da vel å merke ;-)

Så der kommer essensen.... Klutebåt....

Link to post
Share on other sites

Som vanlig når RS foreslår ett eller annet påbud, så handler det om å regulere ett eller annet innen båtlivet, og noen kommer til å tjene penger på det... Effekten er også heller uviss, spesielt når det ikke finnes regelverk rundt fart på 95% av stedene.

 

 Ser ikke at vi har noen høyhastighets problemer foreløpig.  Kanskje kunne vi heller hatt nasjonale fartsgrenser fra 15 juni til 15 august som regulerer hastighet i forhold til avstand fra land. Max  5 knop nærmere enn 50 meter fra land er kanskje en begynnelse. Så kan man jo vurdere 10 knop 100 meter fra land om man er lenger enn 10 meter.  

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, Pinkvin said:

Til nå har det omkommet flere på sjøen i år enn i trafikken, for første gang noen sinne. 

 

Er dette folk på sjøen i høy hastighet uten andre faktorer (les annen ulovlig atferd)?

Spurv og kanon... uten å statistikken for hånden er det ofte rus (alkohol) eller evt. kombinert med fall i sjø nært land etc. som faller i en sekkepost (på sjøen).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...