Jump to content

RS vil innføre høyhastighetssertifikat


FredrikW

Recommended Posts

Jeg har en båt som går ca.50 knop på maks, det har jeg testet og det er fryktelig fort ... Jeg har god erfaring med hurtiggående båter, men jeg kjører skjelden over 35 knop, 30-35 knop er akseptabelt. Jeg fikk skrekken en gang da jeg passerte en tømmerstokk i 40 knop med sola i front, det har blitt stykt har jeg truffet. Etter denne hendelsen, maks 35 knop, selv det er fort.

 

Jeg vet ikke om vi kommer i mål dersom det blir pålegg om spesielle førerkort, tullinger er det over alt, bryr seg ikke til sjøs.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest hele undersøkelsen, kun den artikkelen via NRK nyheter. Er i utgangspunktet motstander for mange lover og regler som ikke nødvendigvis medfører ønsket utfall...

 

Derimot ved litt edruelig tanke synes jeg det kan være på sin plass å innføre en tilleggsdel i Båtførerprøven.

To ting; det ene er økt fokus/opplæring i navigering og navigasjonsteknikk ved høyere fart. Høy fart kan være fritidsfartøy som oppnår over 30 knop. Andre sikkerhetsfaktorer inkluderes i denne tilleggsdelen.

 

Det andre er enkel praktisk prøve eller utsjekk "light" etter D5L.

 

Begge disse kan legges til ved nye kurs og vil ikke nødvendigvis være så fordyrende. En utvidet teori på en time eller noe og gjerne påmelding slik at gruppetimer tar seg av den praktiske delen.

 

Det får holde med å få med utvidet kunnskap for nye båtbrukere, vi har ikke tilbakevirkende kraft i Norge...

 

PS. Ikke bland vannscootere inn i denne debatten...de ovennevnte ting bør ha fokus tenker nå jeg.

...og ja,  er motstander av dagens vestpåbud.

 

:smiley:

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Kayb skrev 8 minutter siden:

Hvor mange ble spurt i den undersøkelsen? Ikke nødvendigvis lurt å stole blindt på statistikk..

 

Du må jo nesten lese den selv da, alt står der. Ikke noe galt med undersøkelsen, men virker som du mistenker at noe er galt?

 

Kayb skrev 8 minutter siden:

Du ville jo ta opp det med bilbelte så da er det vel rett å rimelig å si at det også er forskjell på båtfolket

 

Personlig så synes jeg at du fremstiller deg selv som rimelig naiv, og hadde vært perfekt i kardemommeby  

 

Du vet du hva, heller være på sjøen i Kardemommeby og tro godt om folk til det motsatte er bevist enn din holdning om at alle er potensielle lovbrytere hvis de ikke har politiet som barnevakter når de er ute med båten for å kose seg. Det er en nedlatende holdning i forhold til alle andre på sjøen. Heller naiv enn nedlatende. 

 

Og maken til sløsing med skattepenger, rope på politi i alle mulige anledninger. Men du er vel klar for å betale for økt kontroll også da? Eller skulle det være gratis, betalt av?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
oberst1 skrev 3 minutter siden:

Har ikke lest hele undersøkelsen, kun den artikkelen via NRK nyheter. Er i utgangspunktet motstander for mange lover og regler som ikke nødvendigvis medfører ønsket utfall...

 

Derimot ved litt edruelig tanke synes jeg det kan være på sin plass å innføre en tilleggsdel i Båtførerprøven.

To ting; det ene er økt fokus/opplæring i navigering og navigasjonsteknikk ved høyere fart. Høy fart kan være fritidsfartøy som oppnår over 30 knop. Andre sikkerhetsfaktorer inkluderes i denne tilleggsdelen.

 

Det andre er enkel praktisk prøve eller utsjekk "light" etter D5L.

 

Begge disse kan legges til ved nye kurs og vil ikke nødvendigvis være så fordyrende. En utvidet teori på en time eller noe og gjerne påmelding slik at gruppetimer tar seg av den praktiske delen.

 

Det får holde med å få med utvidet kunnskap for nye båtbrukere, vi har ikke tilbakevirkende kraft i Norge...

 

PS. Ikke bland vannscootere inn i denne debatten...de ovennevnte ting bør ha fokus tenker nå jeg.

...og ja,  er motstander av dagens vestpåbud.

 

:smiley:

 

 

 

Veldig enig. Men da helst med en valgfrihet ifht "høyhastighet" så en selv kan velge om en vil sertifiseres for båter som går over feks 30 knop. Og det betyr ikke at jeg ikke vil lære noe som helst om båter som går fort, men praktisk kunnskap ifht "kjøring" og navigering i 30 knop + er ikke noe feks jeg vil se nytten i å bruke tid og penger på. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
John_Kr skrev 11 minutter siden:

 

Jeg vet ikke om vi kommer i mål dersom det blir pålegg om spesielle førerkort, tullinger er det over alt, bryr seg ikke til sjøs.

 

En ting er like sikkert som at sola går ned om kvelden, en kommer aldri i mål uansett hva en gjør. Men det betyr ikke at en må slutte å gjøre noe tenker jeg ;-)

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Pinkvin said:

 

En ting er like sikkert som at sola går ned om kvelden, en kommer aldri i mål uansett hva en gjør. Men det betyr ikke at en må slutte å gjøre noe tenker jeg ;-)

 

Næh, sola går ikke ned om kvelden. I alle fall ikke der jeg er om sommeren.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ventus skrev 20 minutter siden:

 

Er dette folk på sjøen i høy hastighet uten andre faktorer (les annen ulovlig atferd)?

Spurv og kanon... uten å statistikken for hånden er det ofte rus (alkohol) eller evt. kombinert med fall i sjø nært land etc. som faller i en sekkepost (på sjøen).

 

Har blitt helt greie tall på dette de siste årene. For 2017: 

 

https://www.seilmagasinet.no/innhold/navigasjon-og-sjomannskap/?article_id=49883

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Midtpinne skrev 3 minutter siden:

 

Næh, sola går ikke ned om kvelden. I alle fall ikke der jeg er om sommeren.

 

Haha! :-), eller som Vestlandsfanden sang: 


For livets glade gutter går solen aldri ned
De tar pause 5 minutter før de vandrer videre
De åpner sine flasker og de fyller sine krus
For livets glade gutter har et liv i sus og dus!

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 46 minutter siden:

 

Godt mulig det. Jeg hadde trengt kursing for å føre en hurtiggående båt. I mine øyne er det helt ubegripelig at det ikke eksisterer som et krav allerede. At jeg kan gå i sjappa og kjøpe en rib eller vannscooter som går i 50 knop ++ og dra avgårde på sjøen i fellesferien helt sånn uten videre... 

Og man trenger ikke være mer enn 16 år gammel for å lovlig sitte der med 300 hester mellom bena, og uregjerlige hormoner mellom øra, bare for å gjøre galskapen komplett

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Selvsagt må man innføre det samme på veiene for alle nordmenn som f.eks. ønsker å kjøre bil i Tyskland der det er fri fartsgrense på enkelte motorveier. Et eget "høyhastighetssertifikat" ville jo være tingen her, da blir man nok helt sikkert vaksinert mot ulykker.

 

Hva om ulykker fortsatt skjer, skal man kunne reklamere mot kursstedet for at opplæringen ikke virket?

 

Nei svada fra ende til annet, dette har kun med holdninger å gjøre. Regelverket er klart som det er i dag gjennom sjøloven og man har alle redskaper som trengs for å slå ned på uvettig kjøring gjennom regelverket som det er.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ventus skrev 21 minutter siden:

Og ut i fra den lenken klarer du å lese ut hva? At det er høyhastighetsferdighetsprøve som er medisinen?

 

Nei. Det forslaget er, som tidligere nevnt, et av mange resultat fra arbeidsgruppen som Høyre og FRP satt ned i forarbeidene til forrige lovendring som endte med vestpåbud. Så du må nesten høre med "din" organisasjon i arbeidsgruppa hvorfor de mente det var en god løsning. Men husk at de kom opp med en hel rekke forslag, så det kan jo tenkes de har tenkt på dette samlet og ikke ett og ett forslag løsrevet. Og alle er enige at det bør være 18 års aldersgrense på hurtiggående båter: 

--

"3.3.5.2 Et eget høyhastighetssertifikat for de hurtigste fritidsbåtene? Arbeidsgruppen mener at høy hastighet er forbundet med stor risiko, både for at ulykker skjer og for at utfallet av en ulykke blir alvorlig. Jo høyere hastighet, desto høyere risiko. Båtene blir raskere og raskere, og slike båter har vært involvert i mange av de alvorlige ulykkene som har vært de siste årene. Høy hastighet krever at avgjørelser må tas raskt og på løpende bånd. Dersom været eller lyset i tillegg ikke er det beste, kan man fort gå glipp av vesentlige ting, som for eksempel staker, skjær eller andre båter. Det kan i den farten være vanskelig å bedømme andres fart og kurs. Merkede og umerkede grunner, leder og andre sjøfarende kommer svært raskt på. I mørke vil fyrlykter blinke i sitt sedvanlige langsomme tempo og ikke gi den hurtigfarende en rask nok opplysning om hvilket fyr og i hvilken posisjon man befinner seg. Avstandsbedømmelse på sjøen i mørke, regn og tåke er særlig krevende. Hvis en hurtiggående båt treffer et skjær, er det fare for at de om bord faller ut av båten. De har fortsatt båtens hastighet idet de treffer vannet, land eller annen båt, noe som gjør skadepotensialet større. Sjøfartsdirektoratet foretok i 2005 en spørreundersøkelse rettet mot havraftingsforetak. Arbeidsgruppen mener at besvarelsene gir en god indikasjon på noen av farene for fører og passasjerer i høyhastighetsfartøy. Gjennomsnittshastigheten for fartøyene til de som svarte, var 47 knop. 10 av 18 havraftingsforetak hadde i løpet av det foregående året, 2004, opplevd en ulykke som medførte førstehjelp/sykehusinnleggelse, og tap på 1.000 kroner eller mer. Skadetypene viser at både fartøy og passasjerer blir utsatt for store krefter ved høy hastighet. Mange av foretakene hadde hatt fall over bord hendelser og andre typiske eksempler på skader var brudd på ankler og andre skader på haleben, rygg og knær. Arbeidsgruppen mener at det er behov for høyere kompetanse hos førere av de hurtigste fritidsbåtene. Statistikken de siste årene viser at hurtige båter utgjør en betydelig risiko. Foto: Redningsselskapet 56 | Rapport om sikkerhet ved bruk av fritidsbåt - 2012 Båtføring i høy hastighet krever kompetanse og forståelse for de spesielle risikomomentene ved de hurtigste båtene. Antallet av denne typen har økt de siste 10 år, og det er grunn til å tro at denne tendensen vil fortsette. Arbeidsgruppen mener at tiden er inne for å skjerpe kravet til føreren av de hurtigste båtene. Dette handler om krav til kunnskap og ferdigheter, men også om å endre holdninger. Arbeidsgruppen vil på denne bakgrunn foreslå at regjeringen vurderer et eget sertifikat for de hurtigste fritidsbåtene. Det må imidlertid utredes nærmere hvor grensen bør gå for et høyhastighetssertifikat og detaljer i ordningen, før regjeringen tar stilling til om et slikt sertifikat skal innføres. Arbeidsgruppen har diskutert hvor grensen bør gå for når det skal kreves høyhastighetssertifikat. Arbeidsgruppen har ikke klart å konkludere her, men foreslår at grensen settes ved fartspotensiale alene, og at det ikke skilles mellom større og mindre båter. Arbeidsgruppen mener videre at et slikt sertifikat må forbeholdes de aller hurtigste båtene. Grensen bør ikke settes for lavt, da det obligatoriske båtførerbeviset fortsatt bør fange opp majoriteten av fritidsbåtene. Samtidig bør grensen ikke settes for høyt, slik at den kun favner en svært liten gruppe. Arbeidsgruppen har videre diskutert om høyhastighetssertifikatet bør inneholde en praktisk opplæring og utsjekk. Arbeidsgruppen har imidlertid fått signaler fra båtleverandører om at det ikke nødvendigvis er hensiktsmessig med en slik praktisk opplæring og utsjekk. Dette fordi ulike båter med høy hastighet oppfører seg veldig ulikt. Det viktigste vil være å få opplæring i den båten som den aktuelle båtføreren skal føre, noe som bør gjøres av båtleverandør. Det kan derfor tenkes at et høyhastighetssertifikat kan begrenses til en teoretisk påbygning til båtførerprøven, der det settes fokus på risikomomentene som oppstår for fører, passasjerer og omgivelsene ved høy hastighet. Arbeidsgruppen har ikke konkludert her, men foreslår at dette gjøres til tema i den grundigere utredningen som er foreslått over." Arbeidsgruppen mener videre at aldersgrensen for å føre de hurtigste båtene under enhver omstendighet bør settes til 18 år. Arbeidsgruppen legger til grunn at forståelse for de spesielle risikomomentene ved slike båter også kan knyttes til alder og modenhet. Det vises her til at det også for motorsykler opereres med forskjellige aldersgrenser, etter hvor stor motorkraft sykkelen har."

--

Alt står i rapporten fra arbeidsgruppen. Om en ikke ønsker lavere promillegrense så er valget enkelt, seilforbundet var i mot, så bare å melde seg inn ;-)

 

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
nomen skrev 9 minutter siden:

Og man trenger ikke være mer enn 16 år gammel for å lovlig sitte der med 300 hester mellom bena, og uregjerlige hormoner mellom øra, bare for å gjøre galskapen komplett

 

Arbeidsgruppa går for 18 års grense, det er da noe det også. 

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, Pinkvin said:

 

Nei. Det forslaget er, som tidligere nevnt, et av mange resultat fra arbeidsgruppen som Høyre og FRP satt ned i forarbeidene til forrige lovendring som endte med vestpåbud. Så du må nesten høre med "din" organisasjon i arbeidsgruppa hvorfor de mente det var en god løsning. Men husk at de kom opp med en hel rekke forslag, så det kan jo tenkes de har tenkt på dette samlet og ikke ett og ett forslag løsrevet. Og alle er enige at det bør være 18 års aldersgrense på hurtiggående båter: 

--

--

Alt står i rapporten fra arbeidsgruppen. Om en ikke ønsker lavere promillegrense så er valget enkelt, seilforbundet var i mot, så bare å melde seg inn ;-)

 

 

Ikke er det "min" arbeidsgruppe hva nå som menes med det, og jeg kan jo lese nok en gang at politikere generelt heller burde ha et par kurs i fysikk og matematikk og langt mindre prøve seg på statistikk... Men det er jo dessverre kjent sak.

Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Pinkvin skrev 7 minutter siden:

 

Nei. Det forslaget er, som tidligere nevnt, et av mange resultat fra arbeidsgruppen som Høyre og FRP satt ned i forarbeidene til forrige lovendring som endte med vestpåbud.

 

 

Obs, her kan jeg ha bomma. Må vel nesten har vært foregående regjering som satt ned arbeidsgruppa. Men forslagene ble behandlet av sittende regjering som innførte vestpåbudet. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 46 minutter siden:

 

Du må jo nesten lese den selv da, alt står der. Ikke noe galt med undersøkelsen, men virker som du mistenker at noe er galt?

 

 

Du vet du hva, heller være på sjøen i Kardemommeby og tro godt om folk til det motsatte er bevist enn din holdning om at alle er potensielle lovbrytere hvis de ikke har politiet som barnevakter når de er ute med båten for å kose seg. Det er en nedlatende holdning i forhold til alle andre på sjøen. Heller naiv enn nedlatende. 

 

Og maken til sløsing med skattepenger, rope på politi i alle mulige anledninger. Men du er vel klar for å betale for økt kontroll også da? Eller skulle det være gratis, betalt av?

Det motsatte er jo bevist i henhold til undersøkelsen du henviser til.

Ja jeg tar ikke alle statistikker det henviser til for god fisk, å det burde ikke du heller. Mange maler sin egen kake og det er ikke så mange som er objektive når de publiserer sine statistikker i offentligheten.

 

Hvis det er å være nedlatende å mene at økt kontrollvirksomhet i stede for flere lover og påbud så synes jeg at du vrir og venner på hvordan ting faktisk er. Bare så det er sakt så er du ikke på sjøen i kardemomme by,så det er vel på tide å våkne litt. Du henviser til undersøkelser som nettopp sier at du ikke er i et samfunn der alle bruker sunn fornuft  

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ventus skrev 7 minutter siden:

Ikke er det "min" arbeidsgruppe hva nå som menes med det, 

 

Jeg trodde du kanskje var representert inn i arbeidsgruppen gjennom en av organisasjonene som deltok:

 

Olav Akselsen, Leder Reidar Kjelsrud, Kongelig Norsk Båtforbund Harald Andreassen, Kystverket Øystein Hovde, Skjærgårdstjenesten Dag Liseth/Erlend Prytz, NORBOAT Peter L. Larsen Norges Seilforbund Sveinung Stangeland, Politidirektoratet Ingvar Johnsen/Anne Kristine Nergaard, Redningsselskapet Bente Jarl, NHO Reiseliv Geirr Hestad, Vis Sjøvett Elisabeth Voldsund Andreassen, Kystverket Bjørn Reppe, Sjøfartsdirektoratet

 

Men du er kanskje "fristilt" uten medlemskap i en interesseorganisasjon som taler din sak ifht båtliv?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Så to- tre stykker av dere mener vi skal se bort fra faktiske tall og fakta og styre etter "sunn fornuft". Undersøkelser er fabrikkerte og bestillingsverk. Og forøvrig så er alle som mener noe ute etter å mele sin egen kake, evt naive osv. 

--

Jada... da blir det nok sånn tenker jeg :-D

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Pinkvin said:

 

Så to- tre stykker av dere mener vi skal se bort fra faktiske tall og fakta og styre etter "sunn fornuft". Undersøkelser er fabrikkerte og bestillingsverk. Og forøvrig så er alle som mener noe ute etter å mele sin egen kake, evt naive osv. 

--

Jada... da blir det nok sånn tenker jeg :-D

Du får lese din egen lenkede undersøkelse en gang til. Og så får du vurdere utsagnet sitert.

 

Utover det var det rimelig tom argumentasjon det ble appellert til.

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 33 minutter siden:

Og man trenger ikke være mer enn 16 år gammel for å lovlig sitte der med 300 hester mellom bena, og uregjerlige hormoner mellom øra, bare for å gjøre galskapen komplett

Tja, er det noe bedre om samme karen kommer med 50 fot seilbåt og virrer rundt uten noen som helst kunnskap om seiling? Han har jo lov til å kjøre med motor på denne. 

Link to post
Share on other sites

Cheyenne skrev 5 minutter siden:

Tja, er det noe bedre om samme karen kommer med 50 fot seilbåt og virrer rundt uten noen som helst kunnskap om seiling? Han har jo lov til å kjøre med motor på denne. 

Forskjellen blir vel at vedkommende sannsynlig ikke omkommer, men at frivillige organvisjoner får en større oppdragsmengde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...