Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

  Swingswong skrev On 25.6.2023 at 23.41:

Hvorfor trenger jeg usb-ve kabel?

Det er et par komponenter koblet til ve på Cerboen, men den er også koblet til nmea bussen. Hvordan lytter jeg etter og finner feks turtall?

Vis hele sitatet  

 

Du kjører Node Red på Cerbo? Og du har den tilkoblet NMEA bussen som inneholder motordata? 

 

Vil vel tro det er en serieoport eller noe slikt du kan bruke. Eller at det er et API mot Cerbo/NMEA for å lese ut direkte fra bussen. 

 

  Fantino skrev On 17.6.2023 at 18.06:

Jeez. Det er lov å bruke loddebolt uten å være black metal head? Eller? 

Vis hele sitatet  

 

Ja jeg tror det ? men det er ingen ulempe. 

 

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
  Mastiff skrev On 26.6.2023 at 19.02:

Til slutt fikk jeg ideen: En iBeacon-enhet på brygga, og ESPresence i båten, som jeg kjører på en av ESP32-ene. Problemet er bare å finne noen iBeacon som kan plasseres på brygga og går på strøm. 

Vis hele sitatet  

 

Du bruker ikke HA i båten? HA har jo en precense sensor basert på iBeacon. Har aldri testet selv men dette må jo være en enkel løsning. 

 

Du har ikke GPS data noe sted? Fra NMEA eller noe annet? Du kan vel også sense om landstrøm er tilkoblet kanskje? Om du har den på ved brygga da...

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

@Sjøbliss Jeg har satt opp med noen av de eksisterende ESP-ene foreløpig, får se om det funker. HA er i Pi-en, som er under dashbordet, med fire lag 4-5 mm aluminium mellom det og hytta. Rekkevidden er ikke helt god, kan man si. :giggle: GPS venter jeg på en mer nøyaktig fra Ali, den blir også en sensor. Plotteren står ikke på når hovedbryteren er slått av.

Link to post

Nei, verken geolokalisering eller HA vil fungere til det jeg vil. For hvis noe skjer med hoved-Pi-en, er jo også HA nede, og GPSD. Så jeg må ha en løsning som ESP-ene kan styre selv (i tillegg til en løsning for HA og Node-RED, selvsagt, det ordnes av et Python-skript som kan starte om igjen programmene og ta omstart av Pi-en). Det blir en blanding av "self-healing" med et rele som kutter strømmen til Pi-en og et par USB-huber med egen strøm. For hvis USB-nettverkskortet får hikke, må det bli helt strømløst for å komme på igjen. Det har skjedd to ganger i løpet av våren, og det er to ganger for mye. Så slår den strømmen på igjen etter noen sekunder, og da vil det alltid komme opp igjen. I tillegg vil en ESP koblet til hyttas nettverk sende MQTT til automasjonsserveren på hytta om at dette har skjedd, så jeg får E-post om det. Jeg er litt paranoid på driftssikkerhet... :giggle:

 

Bluetooth proxy funker vel bare hvis man har api-en? Den har jeg noen dårlige erfaringer med, jeg har funnet ut at MQTT er mer stabilt. Litt kjipt å måtte kjøre ut til hytta i drittvær (riktignok bare ti minutter) for å sjekke båten og se om vinden påvirker den mye, når jeg egentlig bare kunne slått på lysrekka og sett det på overvåkningskameraet, men så har akkurat den ESP-en som har de releene mistet kontakten med API og kan ikke slå på lyset. Det har aldri skjedd med MQTT, jeg har hatt 2-3 lignende tilfeller i fjor høst, før jeg droppet det og kjører ren MQTT. Siden har det aldri skjedd, så lege nettverket i Pi-en funker.

Link to post

Kjører du det samtidig med MQTT? Det må jeg gjøre, på grunn av diverse ting som går fram og tilbake til Node-RED i båten og til EventGhost i hytta. Jeg la inn en melding på Hass-forumet, og det var vel det som var konsensusen, at MQTT og API samtidig kunne skape vansker iblant. De gangene det skjedde, fikk jeg ikke kontakt med ESP-en på MQTT eller den innebygde webserveren der heller.

Link to post
  Sjøbliss skrev On 29.6.2023 at 21.17:
  Swingswong skrev On 25.6.2023 at 23.41:

Hvorfor trenger jeg usb-ve kabel?

Det er et par komponenter koblet til ve på Cerboen, men den er også koblet til nmea bussen. Hvordan lytter jeg etter og finner feks turtall?

Vis hele sitatet  

 

Du kjører Node Red på Cerbo? Og du har den tilkoblet NMEA bussen som inneholder motordata? 

 

Vil vel tro det er en serieoport eller noe slikt du kan bruke. Eller at det er et API mot Cerbo/NMEA for å lese ut direkte fra bussen. 

Vis hele sitatet  

Etter litt forskning har jeg funnet ut at de ikke får NMEA data direkte i Node Red, men det finnes en løsning. 
Om man deaktiverer Node Red i Venus Large og aktiverer Signal-K i stedet. 
Så kan man kjøre Node Red inne i Signal-K. Skal visstnok være en god løsning. Har ikke hatt tid å teste alt enda, men har i alle fall fått Node Red til å kjøre i Signal-K. 
Jeg har en DCDC mellom start og forbruk. Dette reduserer ladestrømmen, men beskytter dynamoen. 
Tanken er å sammenkoble forbruk og start når turtallet er over et gitt område der dynamo kjøles bedre 

Link to post

Jeg syntes Node-RED i Signal-K var en dårlig løsning, men husker ikke helt hvorfor. Lurer på om det var noen begrensninger som ikke fins på  en frittstående versjon. Men det er bare meg... :giggle: Jeg løste det med en plug-in som kjører en MQTT-broker i SignalK, der jeg valgte en annen port enn standardbrokeren på Pi-en (1884 isteden 1883), så valgte jeg ut de tingene som jeg ville ha inn i Node-RED og dermed hadde jeg tilgang til det nødvendige. Du finner plug-inen for SignalK her:

https://github.com/tkurki/signalk-mqtt-gw

Link to post

Jeg husker det samme @Mastiff. Jeg droppet også dette i sin tid, men jeg har også droppet hele SignalK. Hadde lenge tenkt å kjøre egen Pi til SignalK men synes det er unødvendig. Har så vidt startet å leke litt med tanken om å lage min #2 addon! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

I teorien kan du gjøre det. Da må du sette opp en type VPN til båten (wireguard) og så trenger du wifi i båten som esp32 en er tilkoblet. Nevnte ESP må kunne ta direkte kontakt tilbake til HA instansen din hjemme. Du kontrollerer esp32 med esphome på HA. 

 

Gir det mening?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Det kreves i alle fall esphome, og den kjøres enklest på HA. Du kan gjerne kjøre den hjemme om du klarer å få opp VPN mellom båten og hjemme. Er ikke sikker på om OpenPlotter plattformen har mulighet for VPN server eller klient?

 

Og du må ha wifi + internett tilkobling i båten selvfølgelig ?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

jada, båten er på nett hele tiden, har en TP-link 4G-ruter.

Jeg har et litt elsk/hat-forhold til HA, og som jeg forstår den opprinnelige tanken så dreier det seg om at en sentral HA-installasjon skal kunne nå bluetooth-komponenter over større avstander ved å benytte proxies, men det er vel for å kunne bruke disse i HA, ikke for å tilgjengeliggjøre dem videre lokalt hjemme...

Jaja, var uansett bare et innfall - får heller lete etter om noen har hacka protokollen for å lese batteriene direkte i båten, enten fra RPi eller Venus GX'en. SMART-BMS app'en virker å benyttes av mange batterileverandører så kan være det er håp der.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
  Arne Henriksen skrev On 6.7.2023 at 9.32:

 - får heller lete etter om noen har hacka protokollen for å lese batteriene direkte i båten, enten fra RPi eller Venus GX'en. SMART-BMS app'en virker å benyttes av mange batterileverandører så kan være det er håp der.

Vis hele sitatet  


Den som leter finner, ser det ut som:
https://github.com/dreadnought/python-daly-bms

Skal ha båten på slipp i helga og få spylt av og smurt litt bunnsmurning for kommende år, men etterpå må jeg ta en titt på dette :-)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
  Arne Henriksen skrev On 6.7.2023 at 9.32:

jada, båten er på nett hele tiden, har en TP-link 4G-ruter.

Jeg har et litt elsk/hat-forhold til HA, og som jeg forstår den opprinnelige tanken så dreier det seg om at en sentral HA-installasjon skal kunne nå bluetooth-komponenter over større avstander ved å benytte proxies, men det er vel for å kunne bruke disse i HA, ikke for å tilgjengeliggjøre dem videre lokalt hjemme...

Jaja, var uansett bare et innfall - får heller lete etter om noen har hacka protokollen for å lese batteriene direkte i båten, enten fra RPi eller Venus GX'en. SMART-BMS app'en virker å benyttes av mange batterileverandører så kan være det er håp der.

Vis hele sitatet  


Har du prøvd et søk på Daly + BMS på GitHub? Ligger mye rart der: https://github.com/dreadnought/python-daly-bms

 

Eller har du en annen BMS?

 

 

Link to post

muligens litt på siden av det som diskuteres for øyeblikket, og kanskje gammelt nytt for noen her inne , men denne saken ser ganske lovende ut - firmware for ESP32 + radiomodul slik at den kan hente inn signaler på 433 / Lora / BLE / IR og sende videre til MQTT broker.  

Brodern har en slik satt opp for 433 for å hente inn værdata, ser ut til å funke bra sålangt
https://docs.openmqttgateway.com/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

@ivar Den hadde vært veldig interessant hvis den kunne ta Nexa, men det ser ikke ut til at det funker. Iallfall ikke ut fra det jeg kunne se på den. Men har broren din vindmåler, og hvilken? Jeg har en som sender i Nexa, men den har gått i stykker den andre på 3-4 år. De liker ikke nordost storm på Nordfjorden ved Skjernøya... :giggle:

Link to post

vi har en Oregon værstasjon her, tilhørende vindmålere holder ikke så lenge som du sier så den er ute av drift.  Får inn en Cotech som jeg mistenker er naboen sin 

outputen jeg får i MQTT Explorer ser slik ut :
 

 
{
"model": "Cotech-367959",
"id": 92,
"battery_ok": 1,
"temperature_C": 11.5,
"temperature_C": 11.55556,
"humidity": 91,
"rain_mm": 130.5,
"wind_dir_deg": 0,
"wind_avg_m_s": 1.1,
"wind_max_m_s": 1.7,
"wind_dir_deg": 26,
"wind_avg_m_s": 1,
"wind_max_m_s": 1.3,
"light_lux": 69627,
"uv": 251,
"mic": "CRC",
"protocol": "Cotech 36-7959, SwitchDocLabs FT020T wireless weather station with USB",
"rssi": -81,
"duration": 252996
"rssi": -89,
"duration": 382996
}

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...