Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Mastiff skrev for 2 timer siden:

Jeg har også trua. Men selvsagt vil det ta tid. Som alt... Jeg har brukt to år på å få montert ordentlig lys på skuta. :giggle: Men nå har jeg fire tusenmetere fra Biltema med Xenon-sett fra Aliexpress, pluss et motorisert søkelys fra Biltema (de hadde utsalg på dem). Strømmen til dem styres fra releer, så jeg kan slå dem på og se at båten ligger greit uten å måtte gå ned til brygga.

 

Motorisert søkelys på Biltema har jeg ikke funnet. Har du varenummer eller link?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Håper noen her kan hjelpe litt.

 

Byttet nettopp mobil leverandør fra Telenor til ice. Har en Archer mr600 router i båten. Trodde det bare skulle være å bytte Sim kort, men nå får jeg ikke tilgang til HA lenger. 

 

Med telenor så måtte jeg legge inn en profil med apn adresse. Slettet denne men dette hjalp ikke. Prøvde å legge til ice.net sin apn profil men får fremdeles ikke kontakt.

 

DuckDNS viser riktig ip adresse. 

 

Noen med noen gode tips til hva jeg har oversett her? 

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til ICE , men ser for meg ut som at "Carrier grade NAT"  blir mer og mer brukt av nettverksleverandører.  Dette for å spare på dyrebare IP adresser ved at flere kunder kan skjules bak en og samme offentlige IP adresse. 

Sitat

It has been almost mandatory that mobile telephone operators now use CGN for their internet connections to save IPv4 addresses. it has also been more and more common among fiber and DSL ISPs. CGN is no problem for most common subscribers as they only need to browse the web, sending emails etc. eg. they only need outgoing traffic. But CGN makes communication in the other direction, from outside Internet and in to LAN impossible.

https://www.remoterig.com/wp/?page_id=3494

 

mer info:
https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Mr_Stian skrev 9 minutter siden:

Kan virke som at dette er issue ja. Dette vil da ikke funke med duckdns? 

 

Hvordan får jeg lokal tilgang til HA? Når jeg nå har duckdns som ikke får tilgang? 

DuckDNS gir deg bare et navneoppslag mot din eksterne IP , hjelper ikke om ISP har gjort noe leamikk som ikke gir deg den tilgangen utenfra som du trenger. 

 

Ikke studert dette noe nærmere, men såvidt jeg tolker det nedenfor så kan nabucasa cloud fungere som en gateway som din lokale HA kobler seg opp mot..? 

 

Dreuf skrev for 1 time siden:

Bruker du nabucasa sin eksterne tilgang eller har du mekket selv?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Båten har jeg ikke moden i, for den ligger stort sett alltid utenfor hytta når den ikke er i bruk, og da styrer jeg den fra båtens trådløse nett. Jeg har planlagt min egen variant av Hass cloud i bilen. Jeg skal kjøre en SoftEther tunnel fra Pi-en til den ene av serverne mine (det blir sannsynligvis den på hytta). Dermed gir jeg den sin egen, faste IP-adresse på det nettverket, og jeg kan alltid nå den der med NAT utenfra på mobilen. Jeg bruker forskjellige, ubrukte porter med høye nummer til hver av Hass-installasjonene i huset og i hytta, som blir NATet til serveren fra nettet via pfSense-boksen og så videre derfra og til enheten med RRAS (Routing and Remote Access Server). Jeg satser på at det ikke vil gå med mye data til å holde oppe tunnelen, og jeg kan da også koble den til MQTT-serveren på det interne nettet mitt for å overføre blant annet GPS-posisjonen fra en USB-GPS på GPSD-integrasjonen til Node-RED, siden Mercedes' egen integrasjon/app bare viser bevegelser hvert tredje minutt. Hvordan i helsike skal jeg se om fruen har vært på Biltema eller Jula først da?! :headbang:

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er studiemodus for tida og siden det er så utrolig mye kompetanse her inne drister meg jeg til å sjekke om noen har gode tips:

 

Etter å ha brukt mye krefter på å flytte selvmekket ESP8266 basert batterimonitor over fra Blynk legacy til Blynk 2.0 og endt opp med å måtte konvertere til betalt abonnement ser jeg etter en no/low code løsning for å lage en brukbar app/mobilvennlig nettside for monitorering (tidsserieplott av spenninger mm) og diverse knapper og inputbokser for numeriske verdier.

 

Jeg har kontroll på dingsen i båten, lokal kontroll via Wifi og ESP-DASH, MQTT for sending av data/kontrollsignaler til/fra privat MQTT broker/server og til InfluxDB database (sånn i teorien i alle fall).

 

Men hvilken open source applikasjon kan egne seg til å kode en mobilvennlig webside som jeg kan hoste på denne serveren (og appifisere på telefonen)? Trenger et brukbart plott fra InfluxDB dataene og linkede knapper og data input/outputbokser som snakker via MQTT server. Er dette løsbart uten dypdykk i html/css/java og gudvethva?

 

Er altså på jakt etter fullstendig kontroll - og skilsmisse fra  alle betal/abonnementstjenester/eventuelle kortlivede gratis skytjenester, bortsett fra at jeg vil leie meg en privat mini-server på digitalocean til 4-5 USD/mnd.

Link to post
Share on other sites

for plott av influx dataene så tenker jeg det bør gå å lage et eget grafana dashbord.  Men hvordan enkelt få knapper og bokser for input av data, der er jeg blank

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 4 minutter siden:

for plott av influx dataene så tenker jeg det bør gå å lage et eget grafana dashbord.  Men hvordan enkelt få knapper og bokser for input av data, der er jeg blank

Har snust litt på Grafana bla men sitter igjen med inntrykk av at det egner seg dårlig til mobile websider?

 

Og ja, det er kombinasjonen av plott og kontrollsignaler som er tricky å finne latmannsløsning på 😁 Hadde jeg hatt peil på webkoding kunne jeg sikkert bare laget et embedded plot fra plotly og lagt til input knapper/bokser lenket til MQTT. Men kjenner at den terskelen er høy…

Link to post
Share on other sites

måtte google litt, ser ut som at noe kan gjøres i feks node-red: 

https://discourse.nodered.org/t/node-red-dashboard-interfaces-mobile-vs-tablet/30349/6

 

webutvikling er ikke min sterkeste side, men jeg tenker at istedet for at man skal ha 1 system som løser alt, så er vel tidens løsen mer å kombinere data fra flere kilder i samme skjermbilde

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 15 timer siden:

måtte google litt, ser ut som at noe kan gjøres i feks node-red: 

https://discourse.nodered.org/t/node-red-dashboard-interfaces-mobile-vs-tablet/30349/6

 

webutvikling er ikke min sterkeste side, men jeg tenker at istedet for at man skal ha 1 system som løser alt, så er vel tidens løsen mer å kombinere data fra flere kilder i samme skjermbilde


Takker for tips! Mer lesestoff 😂

Link to post
Share on other sites

Kjører ikke du Home Assistant hjemme? (husker ikke helt hvem av oss som gjør det)

 

Det jeg gjorde for å ha tilgang til data fra båten var å sende alt fra båten inn på MQTT, så hentet HA hjemme informasjonen fra MQTT serveren og presenterte det på en egen fane i min hjemme HA. 

Siden jeg har HA app'en på huset, så hadde jeg alltid tilgang til informasjonen via den.

 

Jeg brukte cloudMQTT for å gjøre det enkelt, men du ser ut til å ha kontroll på MQTT biten.

Link to post
Share on other sites

@Dreuf Jeg tenkte på det samme med en gang spørsmålet kom, men regnet med at det var noe jeg, som en teddybjørn med svært lite forstand, ikke forsto siden @Fantino kan så mye mer enn meg og sikkert hadde tenkt på det. Men jeg har gjort mye på denne måten:

 

1a. SignalK får inn verdiene fra plotter og Suzukis motorinterface og sender det videre som MQTT.

1b. Diverste ESP-er sender forskjellige verdier som MQTT og tar inn styring releer som MQTT.

2. Node-RED tar inn verdiene fra 1a og 1b, formaterer dem sånn som jeg vil ha dem og sender dem ut på en ny topic.

3. Home Assistant tar dem inn som MQTT sensorer, som disse:

 

Sitat

mqtt:
  sensor:
    - state_topic: "madmax/vanntemperatur"
      name: "Vanntemperatur"
      device_class: "temperature"
      unit_of_measurement: "°C"

    - state_topic: "madmax/dybde"
      name: "Dybde"
      unit_of_measurement: "m"

    - state_topic: "madmax/fart"
      name: "Fart"
      unit_of_measurement: "knop"

    - state_topic: "madmax/forbruk"
      name: "Forbruk"
      unit_of_measurement: "liter i timen"

 

4. Jeg kan avlese verdiene og styre releene og så videre fra mobil eller pc hvor som helst i verden ved å kjøre det via nettverket på hytta, der pfSense får inn noe på en port (jeg bruker altså stort sett ubrukte porter med høyt tall) og sender det videre til båten som port 8123.

 

Sånn ser det ut på mobilen i øyeblikket. MQTT-sensorene blir stående på den verdien de hadde sist når det slutter å komme inn data, så dette er dataene klokka ett i går, da jeg kom inn etter å ha flyttet noen havteiner. Liter per nautisk mil er NaN fordi båten lå stille da jeg slo av motoren, dermed var farten 0. Jeg må huske å filtrere det i Node-RED.

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Link to post
Share on other sites

Har ikke kastet meg inn i HA/Node Red verdenen ennå nei.. Jeg har levd forholdsvis lykkelig med Blynk som gir utrolig fleksibilitet. Ønsker meg vel egentlig en ‘WYSIWYG’ editor for web skjermbilde som spyr ut nødvendig html/css/js og whatever kode som kan legges på server 😄 Har slengt meg på et kurs i grunnleggende webkoding nå så får jeg hvor lur jeg blir når jeg kommer ut i andre enden..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...