Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

@Arne Henriksen Stemmer. Jeg går automatisk ut fra at det er 0183 når man bare sier NMEA, mens man sier NMEA 2000 eller 2K når det er den. Men jeg har det også, blant annet med motor-grensesnitt til Suzukien. Da bruker jeg Sailor Hat med ESP32, i et lite gruppekjøp tidligere i tråden:

 

https://shop.hatlabs.fi/products/sh-esp32-n2k-usb-gw-kit/

 

Jeg måtte programmere en nyere firmware for at den skulle takle at jeg kuttet strømmen helt til nettverket, men det sendte mannen bak den til meg, og den har siden funket helt utmerket.

 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Mastiff said:

@Arne Henriksen Stemmer. Jeg går automatisk ut fra at det er 0183 når man bare sier NMEA, mens man sier NMEA 2000 eller 2K når det er den.


Jeg regnet egentlig med det. Min oppfatning var at han spesifikt tenkte på data fra NMEA 2000 til diverse utstyr, så greit at vi ikke prater forbi hverandre.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Dagens sære spørsmål: Fins det en bryter med lokk for marint bruk? Altså en bryter som er lett å komme til med å vippe av lokket, men umulig å slå av ved et uhell. Jeg skulle hatt en for å kutte strømmen til Pi-en de få gangene det trengs (for eksempel når den må ligge noen dager på stormplassen, uten vedlikeholdslading), men ikke kunne slå den av ved et uhell, så den må ikke være på et vanlig bryterpanel. Biltema har jo denne, men den vil garantert ruste på en uke og og irre i stykker kontaktene på en måned!

 

43-042_xxl_1.jpg

Link to post
Share on other sites

Det trenger du heller ikke tenke på, jeg har tenkt på det lenge før deg. :giggle: Vanntett boks fra Clas, forseglet med smeltelim rundt alt som går inn av kabler.

 

image.png.f3882eaec8055e86ccb86f0ccf078a2e.png

 

Den står under konsollen i styrehuset, og undersiden av konsollen er i tillegg dekket bak en aluminiumsplate som skjuler alt av kabler og koblinger. Mens alt av brytere og sånt, som jeg vil ha enkelt tilgjengelig, er oppå dashbordet, fullt utsatt for regn, snø og spray når det blåser mye. Derfor trenger jeg en knapp som tåler det. Og som ikke tar for mye plass heller, det blir for mye å plassere en av de vanntette boksen der for den, dashbordet begynner å bli ganske overfylt.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du er ikke på offentlig nett @Swingswong? I tilfelle kunne du brukt nginx proxy manager forran. Dersom du skal bare bruke den lokalt må du prøve å skru av website warning for denne url eller fjerne sjekk for root cert. Det siste er jo litt dumt. Men forklar litt mer om hvordan nettet ditt er satt opp 👍

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Det har jeg. Men jeg har brukt en USB-GPS. Jeg kan ikke ha den under dashbordet, der Pi-en er, da blir det to separate lag med 5 mm aluminium opp til taket. GPS funker dårlig gjennom det. Jeg måtte sette en antenne på plotteren for å få den til å beholde kontakten med satellittene når det var litt tunge skyer, og jeg regner jo med at den innebygde GPS-antenna i en plotter er noen hakk bedre enn den i en hatt eller USB-GPS.

Link to post
Share on other sites

Ja denne hatten har også kobling for ekstern antenne om det behøves. Jeg prøver først uten. Akkurat nå erstatter jeg Deconz og den gamle Zigee hatten med en Sonoff Zigbee stick og Zigbee2MQTT. Denne løsningen har jeg også gått til hjemme og den er mye mer stabil og bedre i drift enn deConz. Når jeg er ferdig med det skal GPS hatten på og så starter jobben med GPSD. 

 

Har du satt opp GPSD @Mastiff? Bruker du den til å dynamisk oppdatere hjem-posisjonen til båten? 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

@Sjøbliss <frustasjonsrant> deConz har jeg aldri brukt. Jeg har Zigbee ett sted, og det er i huset. Det er fordi EasyAccess er den eneste låsen jeg liker som har både kode og fysisk nøkkel (det er ingen ekstra veier inn i leiligheten vi bruker i huset, og da må vi ha fysisk nøkkel), og den fins ikke med Z-Wave. Ellers syns jeg Zigbee generelt sett (jeg kjører Zigbee2MQTT på det og ZWaveJS2MQTT på Z-Wave) er noe primitivt, begrenset og ustabilt piss i forhold til Z-Wave. Jeg må ta ut og sette inn igjen batteriet på låsen og starte om igjen Pi-en med serveren minst et par ganger i uka, så om døra låser seg automatisk opp når jeg kommer til huset og det merker at mobilen min kommer dit, er ren bingo. Problemene gjelder ikke bare låsen, men er også Zigbee-bevegelsessensorene jeg kjøpte samtidig. Der er det nok å starte om igjen Pi-en. Dette skjer selv om jeg har en node i Noed-RED som starter om igjen Pi-en automatisk hver natt klokka 4, likevel risikerer jeg at den mister kontakten med alle enhetene i løpet av en helt tilfeldig dag. Og ja da, jeg har prøvd å installere Pi-en om igjen og bruke forskjellige versjoner. Ingenting hjelper. På hytta har jeg Z-Wave med ID Lock 150, og den har fungert fullstendig upåklagelig siden den oppdateringen til programvaren som vel kom i november 2018 og fikk slutt på at låsen spiste batterier som sukkertøy. </frustasjonsrant>

 

Ja, jeg har satt opp GPSD. Med en sensor i Hass som så viser hvor båten er, og en binærsensor som viser om den er hjemme eller borte. Jeg kommer til å koble det til BT-beaconen på mobiltelefonen min, sånn at jeg får varsel hvis båten drar bort fra hjemme og ikke mobilen min er om bord.

Link to post
Share on other sites

Haha @Mastiff  takk for rant! 

 

Zwave er nok noe bedre enn Zigbee ifm sertifisering og lisens. Men den ekstra sikkerheten koster også penger. Når det er sagt har jeg kjørt Zigbee i årevis hjemme og i båten 100% stabilt, både på deconz og også nå med Zigbee2MQTT. Største grunnen til at jeg skifter er støtten for enheter og ekstra data i Z2M. Hvilke kontroller du har er et viktig poeng, samt at du har en viss størrelse på nettverket. 

 

Anbefaler Sonoff Zigbee 3.0 Dongle Plus. Jeg kjøpte disse, er dønn stabil og nesten gratis :)  

https://a.aliexpress.com/_msnYmiC

 

 

Det å bruke små selskaper som har "Zigbee støtte" er oftest problemet. Det er ingen sertifisering for å sette Zigbee logoen på produktet så det er ganske hit'n'miss om det fungerer bra. Aqara, Hue, Ikea, Samsung og de andre store er sikre vinnere. Men et selskap som leverer dørlås som også har Zigbee støtte kan for være trøbbel. 

 

En siste ting. Velg kanal 25 på Zigbee. De andre er for mye overlapp med WiFi. Jeg har 4 APer i hus og garasje, den kanalen er den eneste som ikke blir krøll og det har jeg lest at flere erfarer. Default er ofte kanal 11. 

 

Har forresten både Zigbee og zwave hjemme. Begge deler er best 🥳 men i båten er det blitt kun Zigbee, victron bus og NMEA. 

 

Jeg har GPS hatten rett på HassIO og jeg har ikke funnet en utvidelse for GPSD enda. Er så smått på tanken å lage selv. Skal jo ikke være noen heksekunst. Derfor jeg lurte på hvordan du fikk satt det opp. 😊 

 

Jeg skal også bruke dynamisk posisjonering samt trigge om posisjon endrer seg og jeg ikke er i båten. Eller i praksis ikke "hjemme". Enkelt og greit. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Dreuf skrev On 3.4.2022 at 8.50:

Glemte å automatisere sjekk av variabler. 

V2.0:

965977338_Skjermbildefra2022-04-0308-46-32.png.6f62f0a00c0664468286940ae625583e.png

 

Kode: https://pastebin.com/mX0vmQm4

 

Alt etter Batt_temp_route noden på SOC21-30 er bare klipp og lim fra den ovenfor.

 

@Dreuf hjalp meg med en code for å automatisk justere ladestrøm basert på SOC og temp.

Etter en eller annen oppdatering av Cerbo eller NodeRed har dette sluttet å fungere.

Jeg får data ut fra debug 4, 5, 6 og 7. Det kommer ingen ting ut fra debug 3.

Noen inspill til hvordan jeg kan få dette til å fungere igjen?

 

Image 16-05-2023 at 12.55.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...