Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Dreuf skrev for 1 time siden:

Eller la AI kode for deg ;)

https://chat.openai.com/auth/login

 

Haha, jeg har prøvd den i andre sammenhenger og der var den helt uovertruffen, så kanskje det?

 

Red, da prøvde jeg for gøy - trodde den bare produserte prosa men jaggu 🤣🤣

 

1101715A-3F43-4006-B452-E6FA05ACBD64.jpeg.c4b4cdfc73b75a7ab308ae1bab1bf534.jpeg1101715A-3F43-4006-B452-E6FA05ACBD64.jpeg.c4b4cdfc73b75a7ab308ae1bab1bf534.jpeg131C0744-DCAE-47A5-8A98-935EF87E1E70.png.5967f541ed6327ec0839c16abedcdd8d.png

072BEDC9-C00F-4522-A4C8-82D85F8BBE85.jpeg

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jøsses, denne tråden må jo snart være den lengste på Båtplassen! :-)

Jeg har en Windows PC i båten med OpenCPN. Den tar inn NMEA2k via en Actisense USB converter. Men jeg har også en Homey smarthus sentral som er lettere å nå hjemmefra, sette opp regler, osv. Så jeg ønsker meg alle NMEA2k data over til Homey. Feks via MQTT. Fins det en app jeg kan kjøre på Windows for å få til det? Jeg ser dere skriver en del om SignalK, men jeg finner ikke helt at den kjører på Windows. Jeg er heller ikke noen utvikler og kan ikke skrive kildekode, men jeg er IT-Konsulent og har bra datakompetanse generelt...:-) Noen som har tips?

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, AndersH said:

...Jeg ser dere skriver en del om SignalK, men jeg finner ikke helt at den kjører på Windows. ..

Tja, Gugel sier:   https://github.com/SignalK/signalk-server-windows

Ellers er det ikke rocket science å fyre opp en Raspberry Pi med OpenPlotter på, da får du det meste ferdigpakka more or less.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

AndersH skrev for 7 timer siden:

Jøsses, denne tråden må jo snart være den lengste på Båtplassen! :-)

Jeg har en Windows PC i båten med OpenCPN. Den tar inn NMEA2k via en Actisense USB converter. Men jeg har også en Homey smarthus sentral som er lettere å nå hjemmefra, sette opp regler, osv. Så jeg ønsker meg alle NMEA2k data over til Homey. Feks via MQTT. Fins det en app jeg kan kjøre på Windows for å få til det? Jeg ser dere skriver en del om SignalK, men jeg finner ikke helt at den kjører på Windows. Jeg er heller ikke noen utvikler og kan ikke skrive kildekode, men jeg er IT-Konsulent og har bra datakompetanse generelt...:-) Noen som har tips?

 

Jeg har har lekt meg NMEA-data og MQTT i Node Red med godt hell. I Node Red kan man dekode, sortere og manipulere dataen før man sender den videre. Jeg har brukt det med Raspberry Pi/Linux, men skal vist fungere med Windows også.. 

Link to post
Share on other sites

@AndersH Hvis ikke det er en anorektisk pc du har, og du vil unngå flere bokser, går det jo også an å kjøre VMWare Player med en virtuell Pi som kjører SignalK og Node-RED. Jeg har flere sånne, pluss 3-4 virtuelle Windows-maskiner både i huset og på hytta, men det er jo på Xeon-servere med 64 gig RAM. Men en enkelt virtuell Debian/Pi krever ikke veldig mye og kan kjøre helt usynlig i bakgrunnen.

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har i dag en Cerbo i båten som også kjører NodeRed. Carboen er veldig fin da den snakker med shunt, MP, NMEA etc. for å få flere ting som feks lysstyring inn vurderer jeg å sette inn en Raspberry og sette opp modbus kommunikasjon mellom disse.  Da kan jeg feks kjøre HA på PI med tilgang til Cerbo. 
Jeg har bestilt en Shelly RGBW2 for å styre lys. Denne kan kjøres på 12v og passer derfor bra til formålet. I HA kan den settes opp til å dimme 4 soner. 
For å ha mulighet til å overstyre manuelt om noe skulle skje vurderer jeg derfor å ha denne parallelt med de mekaniske bryterne. Har noen erfaring med dette?

Hva skjer om Shellyen får spenning inn på utgangen når den er av eller på?

Andre innspill er også velkomment.  

Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, Swingswong said:

...Jeg har bestilt en Shelly RGBW2 for å styre lys. Denne kan kjøres på 12v og passer derfor bra til formålet...

Jeg har et par Shelly devicer, en wifi temp/RH-sensor og en 220v av/på.. men den 12v-varianten, vet du om den må ha regulert 12v eller takler den 11-14,5v som man fort kan få i et bil/båtmiljø?

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

et tips her , godt mulig det har vært nevnt før:   trenger man en 4G ruter med litt mer avanserte muligheter, sjekk ut disse Teltonika boksene.  Satte opp en slik Rut950 i helga og det ser ut til at de kan gjøre det meste man trenger , og litt til.

MQTT, OpenVPN, Modbus, GPS, RS232/485 osv på noen modeller.

 

https://www.kjell.com/no/varemerker/teltonika/nettverk/rutere/4g-ruter/teltonika-rut955-4g-ruter-med-modem-p62739

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Som vanlig er svaret en Pi for meg, i det tilfellet en Pi med OpenWRT. Veldig fleksibelt, og styrken i nettverket avhenger bare av hvilken nettverksplugg som sitter i den. Hvis man ikke har en veldig stor båt med mye metall i, holder det mer enn nok med det innebygde. Trengs det mer, og siden det ikke trengs 5 gHz på 4G, kan man bruke forholdsvis rimelige dongler med mulighet til å sette på en større antenne. Det funker ypperlig for min del.

 

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 47 minutter siden:

Som vanlig er svaret en Pi for meg, i det tilfellet en Pi med OpenWRT. Veldig fleksibelt, og styrken i nettverket avhenger bare av hvilken nettverksplugg som sitter i den. Hvis man ikke har en veldig stor båt med mye metall i, holder det mer enn nok med det innebygde. Trengs det mer, og siden det ikke trengs 5 gHz på 4G, kan man bruke forholdsvis rimelige dongler med mulighet til å sette på en større antenne. Det funker ypperlig for min del.

 

Den har jeg ikke tenkt på. Kan PI'en brukes til andre ting samtidig, eller må den da kun kjøre OpenWRT?

Med en RPI Zero W så bør man ha en dings som er ganske snill med strømforbruket.

 

Har selv vært gjennom RUT240 (den anbefaler jeg ikke, dårlig lodding på festene til antennene), 950 og 955. Som en IOT dings er den genial, den er svært snill på strømforbruket.

Men om man ikke trenger GPS sporing, remote tilgang, utganger som kan styres etc, så finnes det raskere enheter.

Link to post
Share on other sites

@Dreuf Hvis du vil kjøre andre ting samtidig, kan du jo bare bruke en 4G-dongel i en Pi og så sette Raspbian opp som ruter. Det er blitt veldig mye enklere nå som man kan gjøre det uten å installere masse forskjellige programmer, men bare dele direkte i nettverksstyringen:

https://www.tomshardware.com/how-to/raspberry-pi-access-point

 

Men å kjøre automatisering samtidig som internettdeling vil vel bli mer enn en Zero klarer. Jeg har aldri brukt dem, jeg bruker 3B+ på OpenWRT i bilen og Pi 4 på alt som har med automatisering å gjøre, både i bil og båt og hus og hytte. Båten er alltid tilkoblet en CTek vedlikeholdslader, så litt ekstra strømforbruk der har ikke så mye å si. Jeg slår bare av Pi-en når jeg må legge båten i stormhavna der jeg ikke har strøm. Og for EQC-ens del så holder hovedbatteriet 12V-batteriet oppladet, så der har heller ikke det ekstra strømforbruket noe å si.

 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 12 timer siden:

Det er ikke min erfaring. Masse funksjonalitet ja, men crappy 4G-ytelse og drita treg management.

 

haha, jeg måtte bytte boks.    Den første jeg fikk led av dårligere 4G signal , samt CPU bruk som lå jevnt på 60-75% når jeg var inne i WebUI. Ikke helt super responsivt.   

Ny boks gav bedre thruput, bedre signalstyrke, samt CPU bruk på jevnt 7-12%, og helt ok UI respons.   

Litt sånn blandede erfaringer kan jo tyde på at kvaliteten ikke er så jevn så den burde ha vært...? 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

@Arne Henriksen Jeg bruktimporterte en fordi det var umulig å få Burmester-anlegget i Norge, og standard- og "advance"-anleggene låter helt ræva, iallfall på min type musikk (prog, black, death og power metal). Så var det feil i utstyrslista, så den har faktisk ikke keyless entry, bare keyless go. Men det var ingen stor mangel, for jeg syns uansett at vanlig keyless entry er så kjedelig, der har Tesla en av de få tingene jeg liker, med automatisk mobilopplåsing.

 

Så jeg har brukt Pi-en med ESPresence, Hass og MercedesMe-integrasjonen til å gjøre så den alltid åpner seg automatisk når en av nøklene våre (som har en iBeacon-brikke) kommer innenfor ti meter fra bilen, og den gjør det samme for mobiltelefonene våre (Android, men med en iBeacon app) så lenge den ikke er parkert hjemme (der vi stadig kommer nærmere, på innsiden av veggen fordi stua og soverommet er mot parkeringsplassen vår). Den kan enten låse seg når både nøkler og mobiler er mer enn ti meter fra bilen, eller så kan vi trykke på Fibaros The Button før vi går ut, da låser den seg med en gang døra lukkes.

 

The Button bruker jeg i tillegg til å styre musikken fra Pi-en, for bluetooth gir også for dårlig lyd. Pi-en har en 2 tb SSD med musikk rippet til høykvalitets MP3-filer (LAME Extreme-innstillingen). Så jeg har et eksternt USB-lydkort på Pi-en som gir ut optisk digitallyd. Den går inn til en god hodetelefonforsterker/DA-konverter, som så sender den via en jack til USB-plugg inn til anlegget på Mercedesen. Ett trykk på The Button er pause/play, to trykk er spor fram, tre trykk er spor tilbake osv. Dette gjelder når tenningen står på. Når tenningen er slått av, betyr ett trykk at den låser bilen fem sekunder etter at førerdøra er blitt åpnet og lukket igjen.

 

Det eneste som mangler, er skikkelig bass, jeg har bare brukt litt tid på å tenke meg fram til den beste løsningen, en spesialbygd kasse under gulvet bak med to 12" suber med kort slaglengde, antakeligvis JL Audio, men akkurat merkert er jeg ikke helt sikker på ennå. Mulig jeg tar Ground Zero eller Kicker istedenfor, jeg må bare få prøvelyttet på dem når jeg får bygd kassa.

 

Link to post
Share on other sites

@Arne HenriksenVel, jeg er 57 år (i neste uke), og forrige gang jeg kjøpte en bil jeg ikke modifiserte noe på, var...aldri. :giggle: En av dem skrev jeg til og med om for Tek.no (jeg skrev også noen artikler om HDPC-bygging der). Det var i en Chevy Suburban, og sett fra baksetet så det sånn ut:

 

0faf3d1c-dcca-4104-8c16-c8ca71cd6631?fit=crop&format=auto&h=480&w=795&s=031b7ba516dbf1b592ca6199618d4e0952d15072

 

Filmskjermer til ungene med styring av musikk og film med de blå styreputene, berøringsfølsom styreskjerm i taket, TomTom i en virtuell Windows Mobile i skjermen nede på konsollen, styrt av den blå touchpaden rett foran den, med volum og sånt styrt på talltastaturet fra Logitech. Man kan si at jeg var godt vant til skjermer i bil før det ble en aktuell sak for vanlige biler! Jeg hadde til og med en skjerm montert i den ene bakruta, så jeg kunne gi fingeren til de som kjørte for nær meg! Eller et litt mer vennlig bilde:

 

9ce56a43-159d-4b27-b7b6-c295151519c4?fit=crop&format=auto&h=470&w=750&s=fad782bd1b429b9555f7028c26775833e6152fd8

 

Men nok bilprat, tilbake til båtene! I dag har jeg endelig fått gjort klar aluminiumsrørene opp til styrehustaket, så jeg kan kjøre opp en god strømkabel dit, til alle lyktene og det andre som er der. Det tok noen timer med Dremel, Fein og fingerslipemaskin fra Black & Decker (også kalt superfil). I morgen kan jeg trekke kabler! Det har vært midlertidig strøm på utsiden av rørene, og jeg er med årene blitt helt Rain Man når det gjelder synlige kabler i hus, hytte, bil, båt og motorsykkel! :blush: (Honda CBR1100 Blackbird med egenkonstruert system for DAB over Sena bluetooth-interkommene.)

 

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann ærede teknolog-kolleger! :-)

 

Jeg jobber med IT til daglig og er sånn passe oppegående på nettverk, smarthus, osv osv, men jeg har aldri tatt i en Raspberry PI før.

 

Tanken nå var å gjøre et ærlig forsøk på å få opp en Raspberry PI med OpenPlotter i båten, og målet er følgende:

 

* Teste den som plotter med OpenCPN.

* Få ut data fra NMEA2000 og få det over til Homey smarthus løsningen jeg har i båten, via SignalK og MQTT.

* Koble til CAN på 2 Webasto dieselvarmere og få de også over i Homey.

* Forsøke å få den til å kommunisere med Simarine løsningen jeg har i båten for å få ut data derfra og også få det over til Homey. SICOM Protokollen er propritær, men det fins en sak her som skal hjelpe: https://github.com/htool/Pico2SignalK.

 

Eventuelle andre praktiske bivirkninger.

 

Spørsmålet er om dette er rett sted å få litt hjelp om jeg står fast underveis? Enten å bruke denne tråden, eller kanskje lage en ny "Rasp PI newbie tråd"?

 

Hva tenker dere? Er jeg allerede alt for langt ut på dypt vann? :-)

 

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

NMEA --> SignalK --> Homey er iallfall greit nok, det er bare å installere plug-in Signal K - MQTT Gateway i SignalK, under Appstore (du må være innlogget i SignalK for å komme til den). Den legger inn sin egen MQTT broker/server, så den må få en annen port (jeg bruker 1884 istedenfor 1883) enn den vanlige på Pi-en. I tillegg må det i den vanlige brokeren legges inn en bridge til SignalKs broker, eventuelt (som jeg har gjort) kan du kjøre det via Node RED og da samtidig formatere i en funksjonsnode så tallene som kommer inn i Homey har et brukbart format. Det som sendes ut fra SignalK er iblant litt snåle formater, som M/S istedenfor knop. Jeg bruker en stand-alone Node RED, som det heter på ny-norsk, ikke den innebygde i SignalK. De to kan ikke sameksistere på Pi-en.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev On 1.3.2023 at 9.37:

NMEA --> SignalK --> Homey er iallfall greit nok

 

Hva bruker du for NMEA -> SignalK da?

Som Broker kan jeg egentlig kjøre Mosquitto MQTT som jeg har i NAS boksen, eller la den kjøre på Homey. Der fins også en Broker. Om det gjør det enklere. Jeg har null peiling på Node RED og er ingen utvikler...:diving:

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...