Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Swingswong skrev On 26.6.2023 at 1.41:

Hvorfor trenger jeg usb-ve kabel?

Det er et par komponenter koblet til ve på Cerboen, men den er også koblet til nmea bussen. Hvordan lytter jeg etter og finner feks turtall?

 

Du kjører Node Red på Cerbo? Og du har den tilkoblet NMEA bussen som inneholder motordata? 

 

Vil vel tro det er en serieoport eller noe slikt du kan bruke. Eller at det er et API mot Cerbo/NMEA for å lese ut direkte fra bussen. 

 

Fantino skrev On 17.6.2023 at 20.06:

Jeez. Det er lov å bruke loddebolt uten å være black metal head? Eller? 

 

Ja jeg tror det 🙏 men det er ingen ulempe. 

 

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev On 26.6.2023 at 21.02:

Til slutt fikk jeg ideen: En iBeacon-enhet på brygga, og ESPresence i båten, som jeg kjører på en av ESP32-ene. Problemet er bare å finne noen iBeacon som kan plasseres på brygga og går på strøm. 

 

Du bruker ikke HA i båten? HA har jo en precense sensor basert på iBeacon. Har aldri testet selv men dette må jo være en enkel løsning. 

 

Du har ikke GPS data noe sted? Fra NMEA eller noe annet? Du kan vel også sense om landstrøm er tilkoblet kanskje? Om du har den på ved brygga da...

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

@Sjøbliss Jeg har satt opp med noen av de eksisterende ESP-ene foreløpig, får se om det funker. HA er i Pi-en, som er under dashbordet, med fire lag 4-5 mm aluminium mellom det og hytta. Rekkevidden er ikke helt god, kan man si. :giggle: GPS venter jeg på en mer nøyaktig fra Ali, den blir også en sensor. Plotteren står ikke på når hovedbryteren er slått av.

Link to post
Share on other sites

@Mastiff Er ikke da enkleste løsning å geolokalisere med GPS når du får en enhet til det?

 

HA kan jo også bruke ESPhome som Bluetooth proxy:

 

https://esphome.io/components/bluetooth_proxy.html

 

Noe å kikke på?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Nei, verken geolokalisering eller HA vil fungere til det jeg vil. For hvis noe skjer med hoved-Pi-en, er jo også HA nede, og GPSD. Så jeg må ha en løsning som ESP-ene kan styre selv (i tillegg til en løsning for HA og Node-RED, selvsagt, det ordnes av et Python-skript som kan starte om igjen programmene og ta omstart av Pi-en). Det blir en blanding av "self-healing" med et rele som kutter strømmen til Pi-en og et par USB-huber med egen strøm. For hvis USB-nettverkskortet får hikke, må det bli helt strømløst for å komme på igjen. Det har skjedd to ganger i løpet av våren, og det er to ganger for mye. Så slår den strømmen på igjen etter noen sekunder, og da vil det alltid komme opp igjen. I tillegg vil en ESP koblet til hyttas nettverk sende MQTT til automasjonsserveren på hytta om at dette har skjedd, så jeg får E-post om det. Jeg er litt paranoid på driftssikkerhet... :giggle:

 

Bluetooth proxy funker vel bare hvis man har api-en? Den har jeg noen dårlige erfaringer med, jeg har funnet ut at MQTT er mer stabilt. Litt kjipt å måtte kjøre ut til hytta i drittvær (riktignok bare ti minutter) for å sjekke båten og se om vinden påvirker den mye, når jeg egentlig bare kunne slått på lysrekka og sett det på overvåkningskameraet, men så har akkurat den ESP-en som har de releene mistet kontakten med API og kan ikke slå på lyset. Det har aldri skjedd med MQTT, jeg har hatt 2-3 lignende tilfeller i fjor høst, før jeg droppet det og kjører ren MQTT. Siden har det aldri skjedd, så lege nettverket i Pi-en funker.

Link to post
Share on other sites

Kjører du det samtidig med MQTT? Det må jeg gjøre, på grunn av diverse ting som går fram og tilbake til Node-RED i båten og til EventGhost i hytta. Jeg la inn en melding på Hass-forumet, og det var vel det som var konsensusen, at MQTT og API samtidig kunne skape vansker iblant. De gangene det skjedde, fikk jeg ikke kontakt med ESP-en på MQTT eller den innebygde webserveren der heller.

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev On 29.6.2023 at 23.17:
Swingswong skrev On 26.6.2023 at 1.41:

Hvorfor trenger jeg usb-ve kabel?

Det er et par komponenter koblet til ve på Cerboen, men den er også koblet til nmea bussen. Hvordan lytter jeg etter og finner feks turtall?

 

Du kjører Node Red på Cerbo? Og du har den tilkoblet NMEA bussen som inneholder motordata? 

 

Vil vel tro det er en serieoport eller noe slikt du kan bruke. Eller at det er et API mot Cerbo/NMEA for å lese ut direkte fra bussen. 

Etter litt forskning har jeg funnet ut at de ikke får NMEA data direkte i Node Red, men det finnes en løsning. 
Om man deaktiverer Node Red i Venus Large og aktiverer Signal-K i stedet. 
Så kan man kjøre Node Red inne i Signal-K. Skal visstnok være en god løsning. Har ikke hatt tid å teste alt enda, men har i alle fall fått Node Red til å kjøre i Signal-K. 
Jeg har en DCDC mellom start og forbruk. Dette reduserer ladestrømmen, men beskytter dynamoen. 
Tanken er å sammenkoble forbruk og start når turtallet er over et gitt område der dynamo kjøles bedre 

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes Node-RED i Signal-K var en dårlig løsning, men husker ikke helt hvorfor. Lurer på om det var noen begrensninger som ikke fins på  en frittstående versjon. Men det er bare meg... :giggle: Jeg løste det med en plug-in som kjører en MQTT-broker i SignalK, der jeg valgte en annen port enn standardbrokeren på Pi-en (1884 isteden 1883), så valgte jeg ut de tingene som jeg ville ha inn i Node-RED og dermed hadde jeg tilgang til det nødvendige. Du finner plug-inen for SignalK her:

https://github.com/tkurki/signalk-mqtt-gw

Link to post
Share on other sites

Jeg husker det samme @Mastiff. Jeg droppet også dette i sin tid, men jeg har også droppet hele SignalK. Hadde lenge tenkt å kjøre egen Pi til SignalK men synes det er unødvendig. Har så vidt startet å leke litt med tanken om å lage min #2 addon! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Bluetooth proxy? Kan sånt dra bluetooth-signaler fra f.eks en RPi hjemme i kjelleren til en RPI i båten over nettet?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har handla nye batterier i båten, som har bluetooth-støtte så jeg kan se ståa fra mobilapp.
Hjelper lite når jeg sitter hjemme og lurer på hva de holder på med :-)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

I teorien kan du gjøre det. Da må du sette opp en type VPN til båten (wireguard) og så trenger du wifi i båten som esp32 en er tilkoblet. Nevnte ESP må kunne ta direkte kontakt tilbake til HA instansen din hjemme. Du kontrollerer esp32 med esphome på HA. 

 

Gir det mening?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

52 minutes ago, Sjøbliss said:

Gir det mening?

Kind of, men jeg kjører ikke HA ombord, har en gammel RPi med OpenPlotter (OpenCPN/SignalK++) så jeg lurte på om man kunne kjøre en proxy der, og en lokal løsning hjemme så man i praksis forlenger bluetooth til båten hjemmefra..

Men det er kanskje bare for HA dette?

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Det kreves i alle fall esphome, og den kjøres enklest på HA. Du kan gjerne kjøre den hjemme om du klarer å få opp VPN mellom båten og hjemme. Er ikke sikker på om OpenPlotter plattformen har mulighet for VPN server eller klient?

 

Og du må ha wifi + internett tilkobling i båten selvfølgelig 🤘

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

jada, båten er på nett hele tiden, har en TP-link 4G-ruter.

Jeg har et litt elsk/hat-forhold til HA, og som jeg forstår den opprinnelige tanken så dreier det seg om at en sentral HA-installasjon skal kunne nå bluetooth-komponenter over større avstander ved å benytte proxies, men det er vel for å kunne bruke disse i HA, ikke for å tilgjengeliggjøre dem videre lokalt hjemme...

Jaja, var uansett bare et innfall - får heller lete etter om noen har hacka protokollen for å lese batteriene direkte i båten, enten fra RPi eller Venus GX'en. SMART-BMS app'en virker å benyttes av mange batterileverandører så kan være det er håp der.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Lettere for meg som har bare et elsk forhold til HA. 🙏 vet ikke om ESPhome kan kjøres frittstående lenger men den er jo en Docker container så det burde være mulig. Men ja... Da må du hacke mye selv. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Arne Henriksen said:

 - får heller lete etter om noen har hacka protokollen for å lese batteriene direkte i båten, enten fra RPi eller Venus GX'en. SMART-BMS app'en virker å benyttes av mange batterileverandører så kan være det er håp der.


Den som leter finner, ser det ut som:
https://github.com/dreadnought/python-daly-bms

Skal ha båten på slipp i helga og få spylt av og smurt litt bunnsmurning for kommende år, men etterpå må jeg ta en titt på dette :-)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 6 timer siden:

jada, båten er på nett hele tiden, har en TP-link 4G-ruter.

Jeg har et litt elsk/hat-forhold til HA, og som jeg forstår den opprinnelige tanken så dreier det seg om at en sentral HA-installasjon skal kunne nå bluetooth-komponenter over større avstander ved å benytte proxies, men det er vel for å kunne bruke disse i HA, ikke for å tilgjengeliggjøre dem videre lokalt hjemme...

Jaja, var uansett bare et innfall - får heller lete etter om noen har hacka protokollen for å lese batteriene direkte i båten, enten fra RPi eller Venus GX'en. SMART-BMS app'en virker å benyttes av mange batterileverandører så kan være det er håp der.


Har du prøvd et søk på Daly + BMS på GitHub? Ligger mye rart der: https://github.com/dreadnought/python-daly-bms

 

Eller har du en annen BMS?

 

 

Link to post
Share on other sites

muligens litt på siden av det som diskuteres for øyeblikket, og kanskje gammelt nytt for noen her inne , men denne saken ser ganske lovende ut - firmware for ESP32 + radiomodul slik at den kan hente inn signaler på 433 / Lora / BLE / IR og sende videre til MQTT broker.  

Brodern har en slik satt opp for 433 for å hente inn værdata, ser ut til å funke bra sålangt
https://docs.openmqttgateway.com/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

@ivar Den hadde vært veldig interessant hvis den kunne ta Nexa, men det ser ikke ut til at det funker. Iallfall ikke ut fra det jeg kunne se på den. Men har broren din vindmåler, og hvilken? Jeg har en som sender i Nexa, men den har gått i stykker den andre på 3-4 år. De liker ikke nordost storm på Nordfjorden ved Skjernøya... :giggle:

Link to post
Share on other sites

vi har en Oregon værstasjon her, tilhørende vindmålere holder ikke så lenge som du sier så den er ute av drift.  Får inn en Cotech som jeg mistenker er naboen sin 

outputen jeg får i MQTT Explorer ser slik ut :
 

 
{
"model": "Cotech-367959",
"id": 92,
"battery_ok": 1,
"temperature_C": 11.5,
"temperature_C": 11.55556,
"humidity": 91,
"rain_mm": 130.5,
"wind_dir_deg": 0,
"wind_avg_m_s": 1.1,
"wind_max_m_s": 1.7,
"wind_dir_deg": 26,
"wind_avg_m_s": 1,
"wind_max_m_s": 1.3,
"light_lux": 69627,
"uv": 251,
"mic": "CRC",
"protocol": "Cotech 36-7959, SwitchDocLabs FT020T wireless weather station with USB",
"rssi": -81,
"duration": 252996
"rssi": -89,
"duration": 382996
}

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...