Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Aha, takk! Skjønte ikke den først, jeg trodde de hadde klart å manipulere med frekvensen på den vanlige. Jeg bestiller en, så får vi se hva som skjer. Skjønner ikke helt poenget med å slenge på en fordyrende OLED-skjerm, men det var en som ikke hadde det. Dette blir vel riktig?

 

https://www.aliexpress.com/item/4000396836096.html

 

Edit: Nei, den hadde den skjermen, men prisen er iallfall greiere.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Fantino skrev On 27.1.2022 at 15.43:

Et lineært potmeter egnet for utebruk er sikkert det beste. Evt pulsteller på selve motoren eller et eller annet tannhjul/aksling som er tilgjengelig? Med to pulstellere kan du detektere retning, evt bare en og få retning fra polaritet inn på motoren. Eller kanskje bare bruke en hallgiver som posisjonssensor ved å feste flere magneter den kan detektere på heisramma. Så lager du bare en rutine som husker hvor den var siste og går til det punktet du har bedt om.

 

NOK 188.21  34% Off | Automatic Reset KTR Type 25-100mm Linear Displacement Sensor Electronic Ruler Miniature Spring Displacement Transducer Scale
https://a.aliexpress.com/_msmCyW4

 

@Fantino Beklager at jeg trekker opp en zombi-melding, men jeg ble aldri venner med den magnetmåten å gjøre det på, jeg fikk det ikke til å fungere pålitelig. Så jeg vurderte sterkt å bestille en sånn som du har linket til over, men den er faktisk altfor kort. Motorheisens vandring er på 20 cm.  Jeg lurer litt på denne, men den tror jeg ikke vil tåle saltvann i det hele tatt:

 

https://www.aliexpress.com/item/1005005637551474.html

 

Din Alisøke-fu er bedre enn min, jeg får alltid bare masse fullstendig irrelevante resultater. Og for tiden er ikke kontantstrømmen helt på topp, så jeg ville helst unngått noe som var altfor dyrt. Har du et godt forslag? Eller tror du eventuelt at den over faktisk kan tåle det? Jeg må plassere den sånn at armen går nedi vannet når motorheisen kjøres ned, og hele enheten vil jo bli utsatt for regnvær og skvalping. Det står ikke noe om at den er IP noe som helst.

 

Dette er den originale giveren til motorheisen, den er jo av samme type som den jeg opprinnelig tenkte på og kjøpte, men aldri monterte, altså en giver fra en Biltema-tankmåler. Den sjekket jeg nå, men det var for mye på den som ikke er syrefast, så det vil ruste ganske fort.

 

https://www.ebay.co.uk/itm/173394171133

 

Edit: Men kanskje en sånn vil funke? Jeg kan nok få montert den sånn at heisen vil dytte opp føleren, og jeg antar at den faller ned av seg selv. Eventuelt kan jeg lime den til heisen eller bruke borrelås, så den ikke hopper opp og ned for hver bølge. 

 

https://www.watski.no/kus-drivstoff-vannsensor-200mm-0-190ohm-11Lbn

 

KUS - Kus Drivstoff/Vannsensor 200mm, 0-190ohm

 

Men ville det gå an å bruke denne til to analoge visere? Styreplass framme og bak, altså. Parallellkobling høres litt fishy ut, jeg tror ikke det vil gi riktig resultat. Det beste ville kanskje være å ta den inn på et ohmmeter på en ESP32, det ville jo også være veldig presist. Men går det an å få en annen ESP32 til å sende det til måleren? Altså å sette på en eller annen slags enhet som øker eller minsker motstanden, styrt av ESP32-en? Eventuelt bruke en spenningsregulator som ESP32-en styrer og så ha analoge voltmetere som viser posisjonen? Men fins det enkle og rimelige spenningsregulatorer til ESP32?

 

Edit: Problemet er visst først og fremst å få en ohmmåler på ESP-en. Jeg trodde faktisk at INA219 fikset det, men den har ikke ohmmeter. Går det an å sende inn 12 volt pluss eller minust på den tankmåleren og så koble til en INA219 for å måle spenningen som kommer ut på den andre siden?

Link to post
Share on other sites

@Mastiff

 

Mange alternativ her. Jeg er som deg skeptisk til den lineære sensoren i det miljøet. Ville ikke hatt forhåpninger til lang levetid. Den kan dog bestilles med opp til 300 mm ‘stroke’ om du ser etter. 

 

Jeg ser jo at selve originalsensoren du la ut bilde av kan kjøpes for hundrelapp fra Ali - kan det være et godt alternativ ift montering? Da har du en variabel motstand 0-190 Ohm. Er bare å sette en fast motstand i serie med sensoren og sette på en fast spenning over begge, så kan du måle spenningen over sensoren med INA219 og regne om til posisjon/sende videre til annen ESP. En fast spenning får du fra en liten strømforsyning til ESP som du setter til feks 5 eller 3.3V.

 

Sensor: Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! US $10.92  43% Off | HD NEW Stainless Steel Rudder Angle Sensor fit Marine Boat Rudder Angle Indicator Gauge Meter DC 12V/24V white free shipping
https://a.aliexpress.com/_mtazcWi

 

Strømforsyning til ESP + sensor: Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! US $2.20  44% Off | 3A Mini DC To DC Step Down Converter Power Supply Module Voltage Regulator for Vehicle Monitoring Camera Power Supply DIY 340KHz
https://a.aliexpress.com/_msY32ew

 

Det finnes utallige typer sensorer, bla ‘snortrekk’ dekodere som er rustfrie/IP68 men disse er ganske kostbare. Så hvis ‘original’ passer er det gjerne beste alternativ?

 

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! US $61.21  4% Off | IP68 Waterproof Displacement Sensor Position Sensor Draw Wire Rope Linear Transducers Pull Wire Encoder Linear encoder absolute
https://a.aliexpress.com/_m0MLupu

 

Redigert: Du kan selvsagt bare kutte ut ESP og kople sensoren til en hvilken som helst 12V ‘klokke’ som er beregnet for 0-190 Ohm. Å sende til 2 er verre. Men om du setter opp en sensor + klokke kan du bare måle spenningen over sensoren med INA219 og bruke den for å sende verdi til måler nr 2. Intern motstand i INA brukt som voltmeter er så stor ift sensorens motstand at det bare gir en ubetydelig endring (som også vil være fast og dermed ikke bety noe særlig for denne bruken). Og om du ikke vil mekke noe særlig elektronikk så mener jeg at jeg har sett ferdige målere som kan koples til for å doble opp med ei ekstra ‘klokke’ også. 

Link to post
Share on other sites

Takk! Ja, jeg så på de snorsensorene, men som du sier, koster de en del. Men den rorsensoren kostet jammen ikke mye! Jeg er bare litt mer tvilende til om den vil tåle saltet så godt som originalen. Det er irriterende å måtte bytte ut ting raskt.  Tror du den er samme kvalitet som den originale? Ellers har jeg en på hånden på Finn, en original VDO med metallhylster til et par hundrelapper. Det kan også være et godt alternativ.

 

Vil en Hobbywing-strømforsyning være stabil nok til å bruke til dette? For det har jeg jo allerede som driver ESP-en jeg skal ha det inn på. Eller kan jeg ikke ha den strømmen som skal sammenlignes på samme strømforsyning som det som driver ESP-en?

 

Edit: Og hva slags motstand bør jeg velge til å legge parallelt? Jeg må vel kjøpe noe på Kjell, antar jeg. Jeg har aldri satt mine bein i en motstand før...

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 11 minutter siden:

Takk! Ja, jeg så på de snorsensorene, men som du sier, koster de en del. Men den rorsensoren kostet jammen ikke mye! Jeg er bare litt mer tvilende til om den vil tåle saltet så godt som originalen. Det er irriterende å måtte bytte ut ting raskt.  Tror du den er samme kvalitet som den originale? Ellers har jeg en på hånden på Finn, en original VDO med metallhylster til et par hundrelapper. Det kan også være et godt alternativ.

 

Vil en Hobbywing-strømforsyning være stabil nok til å bruke til dette? For det har jeg jo allerede som driver ESP-en jeg skal ha det inn på. Eller kan jeg ikke ha den strømmen som skal sammenlignes på samme strømforsyning som det som driver ESP-en?

 

Edit: Og hva slags motstand bør jeg velge til å legge parallelt? Jeg må vel kjøpe noe på Kjell, antar jeg. Jeg har aldri satt mine bein i en motstand før...


Blir ikke overrasket om den rorsensoren er samme fabrikat som original.. De kjøper de nok et sted de også. Men ser ikke helt for meg hvor den er lokalisert når den er montert som originalt? Ville jo ikke latt den ‘bade’ hele tida da.
 

Hobbywing fønker sikkert, men hvilken spenning gir de ut? Bør jo være 3.3 eller 5V som sagt. Og så kopler du de rett på 5V eller 3.3V pinne på ESP og bypasser den innebygde regulatoren.

 

Med en vanlig 1/4W motstand bør den ikke være mindre enn 200 Ohm for at de ikke skal gå for mye strøm når sensoren er 0 Ohm, og ikke så veldig mye større heller da dette vil gi dårligere nøyaktighet. Dersom du bare skal bruke INA til å måle spenning kan du egentlig bare kutte den ut og bruke analog pinne på ESP heller. Da bør spenning fra Hobbywing være 3.3V (om mulig). Tror ikke du bør bruke ESP sin regulator for å ‘lage’ 3.3V da denne ikke tåler særlig mye strømtrekk.

Link to post
Share on other sites

Originalen monteres rett på innsiden av heisen, i øvre del. Den er ikke direkte i vann, men det spruter jo bra der:

image.png.3e20f4f17d447c28ca7f3d55ca4fa902.png

 

Det følger med noen plastgreier til montering på aktuatoren, men jeg regner med at jeg kan jukse det til ganske greit ved å montere den på hekken av båten litt høyere oppe og så la et stag gå til heisen. For det bør nok være noe lengre slaglengde hvis den skal klare 20 cm opp og ned uten det monteringssettet. 

 

Hobbywing gir ut 5V (kan også settes til 6, men det gjør jeg aldri). Så det bør gå bra. Men bypasser den innebygde regulatoren? Der er jeg ikke helt med... Hva om jeg bare tar 5V pluss fra en Hobbywing og kjører den gjennom sensoren og til INA219? Så lenge det er riktig spenning på den (og den skal være ganske riktig opp til 36 volt), er vel det som går gjennom den en målbar størrelse, uten å måtte sammenligne med noe? Eller er det noe jeg ikke forstår her? Eventuelt kan jeg jo bruke to INA219, der den ene måler at det er nøyaktig 5 V som kommer inn? Jeg har noen stykker liggende.

 

Edit: Denne Hobbywingen mener jeg:

https://www.aliexpress.com/item/1005003141547458.html

 

Og det druknet nok litt i alt pratet mitt, men fins det en måte å sende det fra en ESP til en eller annen slags analog viser, altså voltmeter eller noe som går på motstand?

Link to post
Share on other sites

Du kan supplere strøm til ESP på ulike måter, alt over 3.3V vil gå gjennom den interne regulatoren. Se her: https://techexplorations.com/guides/esp32/begin/power/

 

Med 5V som eneste opsjon kan den få dette via usb eller på VIN pinnen. Du vil da kunne hente ut 3.3V regulert fra 3V3 pinnen. Denne er begrenset i strømstyrke. Men om du bruker feks en 220 Ohm motstand i serie med sensor så går det fint. 
 

Det vil da ligge totalt 3.3V over total motstand på 200 + (0-190) Ohm og spenningen fordeler seg over motstand og sensor ift posisjon på sensorens arm. Siden max spenning er 3.3V kan du bruke analoge pinner på ESP for å måle den. Vil du gjøre det ekstra nøyaktig bruker du to pinner og måler også over 200 Ohm motstand. Da blir målingen uavhengig av variasjoner i spenningen. Du kan selvsagt også bruke INA, er bare enklere og mindre komponenter ved å bruke den interne og jeg vil tro den gir god nok nøyaktighet. Den er 12 bits som jeg mener er det samme som INA (som jeg ikke har brukt selv så litt usikker på hvordan du måler spenning med de modulene du har - med et stort spenn på måleområde blir målingene grovere når spenningene du måler har et lite spenn, om det gir mening. Færre bits å dele endringen ut på). For hver måling får du ut et tall mellom 0 og 4096 som tilsvarer 0-3.3V. Del tallet fra sensorspenningen på det andre så får du et tall som korresponderer med posisjonen sensor står i.

 

Hvordan ser du for deg selve viseren(e)? Må de være 52 mm ‘klokker’ eller bare noe som er godt lesbart og vanntett? Slike 52 mm har lav motstand og er beregnet for 12V og krever oftest mer strøm og spenning enn du kan drive fra en ESP så blir litt dilldall å få det til vil jeg tro. Jeg tok bare et lite 4 siffers LED display og dyttet inn i en gammel 52 mm ‘klokke’ da det var det enkleste. Ikke så mye av det som selges til Arduino/ESP verdenen som er vanntett..

Link to post
Share on other sites

Ble så nysgjerrig på dette med en sensor og to visere at jeg snublet over denne som selges både til Wema og KUS:

 

https://www.asap-supplies.com/products/kus-dual-station-convertor-1-sender-2-gauges-1-gauge-2-senders-jmc00003

 

Og da måtte jeg selvsagt se om den fantes på Ali også.. Ingenting på AliExpress men på Alibaba fant jeg noe lignende:

 

https://x.alibaba.com/AumdUc

 

Og nå ble jeg dessverre bare enda mer nysgjerrig på hvordan innmaten på disse ser ut 😄

 

Uansett, med en 0-190 Ohm sensor så burde du greit kunne kople til 2 passende 0-190 Ohm ‘visere’ med en slik, helt uavhengig av ESP. Mener dog du nevnte noe rundt automatisering av heisen - det kan da gjøres ved å måle spenningene direkte over sensoren eller direkte på klokkene. Er som sagt usikker på hvordan INA219 måler spenning. Jeg ville brukt Analoge innganger på ESP siden du allerede har de for hånden. Trenger dog noen motstander for å lage spenningsdeler til passende spenningsområde for ESP. Enkleste er å kjøpe en bunt 10k motstander så kan en lage passende spenningsdeler av disse. Spenning inn på 30 k + 10 k til minus og måle mellom 30 og 10 gir 12V/4 = 3V som skulle være passe. Hvordan du styrer heisen vet jeg ikke men et rele eller en kraftig FET transistor kan sikkert gjøre den jobben via en GPIO og litt logikk.

 

Fant en på AliExpress også gitt 😀

 

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! US $31.11  24% Off | Fuel Gauge Interface Module Ohm Range Converter for Any Fuel Gauges to Match Specific Ohm Range Fuel Sensor Signal Convertor
https://a.aliexpress.com/_mLYIaf8

 

 

Link to post
Share on other sites

Her var det litt av hvert å svare på! Men den splitteren så stilig ut! Når det gjelder å lage noe med motstander, må jeg nok leies som en treåring over gangfeltet, er jeg redd... Jeg kommer tilbake med mer utfyllende svar i kveld. Akkurat nå jobber jeg, og så skal vi faktisk bruke båten for å trekke noen teiner og fiske litt. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Det slo meg at om du har INA219 liggende så kan du antakelig bare bruke en slik til å måle strøm gjennom sensor (da den har svært liten motstand) uten å påvirke videre kopling til viserene. Helt uten bruk av motstander. Om den også gir deg spenning som ligger over sensor kan du kalkulere motstand direkte/korrigere for varierende spenning. 
 

Ut fra dette prinsippet kunne en sikkert også lagd en slik splitter selv men blir nok mye pusling med å få skalert riktig osv så kanskje litt for mye ørkenvandring. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Den måtte jeg bare svare på, selv om jeg fremdeles jobber...  :giggle: Da er vel en ina219 nok til en sensor med sammenligning, for den kan vel brukes med bus_voltage og shunt_voltage samtidig? Jeg må innrømme at jeg ikke har prøvd det, men det ser sånn ut for meg på https://esphome.io/components/sensor/ina219.html

 

Sitat
# Example configuration entry
sensor:
  - platform: ina219
    address: 0x40
    shunt_resistance: 0.1 ohm
    current:
      name: "INA219 Current"
    power:
      name: "INA219 Power"
    bus_voltage:
      name: "INA219 Bus Voltage"
    shunt_voltage:
      name: "INA219 Shunt Voltage"
    max_voltage: 32.0V
    max_current: 3.2A
    update_interval: 60s

 

Edit: Eller så kan jeg ta volten som allerede er på hovedkursen (den bør ikke variere mye fram til måleren, det er to meter med 12 mm2 kabel og en meter 4 mm2) og bruke en sånn INA219 til to forskjellige målere. Dermed kan jeg også få digitalisert tankmåleren, noe jeg har tenkt lenge på, på en mye billigere måte enn å kjøpe en av disse NMEA2000-overgangene.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok brukt bus_voltage. Det blir spenningen som ligger over selve sensoren fra pluss-side på INA til minus/0V. bus_voltage/current bør bli motstand og fortelle deg aktuell posisjon på sensor.

 

Da kan du vel regne ut tanknivå ganske direkte og få det på N2K nettet via den der SailorHat’en?

 

Dette mener jeg du bør kunne kople på hvilken som helst av standard type resistiv sensor med så liten påvirkning på selve målingen at du ikke ser forskjell på viser/‘klokka’ som er tilkoplet. Bare husk at skalaen går motsatt vei om du har noen slike amerikanske 240-33 Ohm.

Link to post
Share on other sites

Men vil ikke shuntspenningen fungere på nøyaktig samme måte, så lenge bare motstanden på shunten er kjent, i INA-ens tilfelle 0,1 ohm? Jeg spør bare fordi jeg gjerne vil bruke disse til flere ting samtidig, ikke fordi jeg har noen som helst j... peiling. Er det verdt å koble opp en og prøve og se hvis jeg måler på et 9-voltsbatteri på den ene og på 12V på den andre, eller er det bare bortkastet tid?

Link to post
Share on other sites

Shuntspenningen vil også variere pga varierende strøm gjennom shunten ja, det er jo slik strømmen måles. Men om du bruker strømmen gjennom shunt og spenningen gjennom shunt får du jo bare motstanden av shunten og den skal jo ikke endre seg.. 

 

Om du skal kople opp noe på labben for å teste så måtte det feks være et potmeter og en fast motstand med INA mellom. Da burde du kunne tracke posisjonen av potmeteret via INA. Jeg gjør det på en intervallvisker-sak jeg laget til en kameratbåt via analoge pinner på esp8266. Fønker greit.

Link to post
Share on other sites

Takk, da har jeg noe å leke med mot slutten av uka, når regnet kommer her. De første dagene blir det å jobbe nede i båten og få orden på ting som jeg burde gjort i vår, men som delvis regnet bort og delvis forsvant i jobb. Jeg har blant annet flere bokser med releer og sånt som skal kobles opp. Og så skal jeg montere en del av automatiseringen til den motorheisen.

 

Heisen må stå i de øverste fem centimeterne for at ikke styresylinderen på motoren skal treffe plata bakerst i motorbrønnen, og derfor skal jeg bruke en av disse "kattehalebryterne" sånn at den utløses når heisen er hevet nok. Først da skal det være mulig for releet jeg kobler parallelt med tiltbryteren å tilte opp motoren. Så det blir en automasjon i Node-RED med flere ledd og betingelser. Først sjekkes det at motoren er stoppet, da kan motorheisen kjøres opp med releet jeg kobler parallelt med bryteren. Når så den "kattehalebryteren" utløses, setter det i gang en automasjon som kjører i det antall sekunder som trengs for å tilte motoren fra kjøremodus og til helt oppe. I min båt har jeg fått justert inn høyden på motoren og stoppen på tilten, sånn at tilt helt ned og motorheisen helt ned er det som gir best resultat å kjøre med. Det gjør selvsagt det hele enklere.

 

Men to spørsmål, @Fantino:

1. Hvor er det greiest å kjøpe motstander for privatpersoner i Norge, uten å betale en formue i frakt og måtte kjøpe masse forskjellige i et sett som jeg ikke trenger? Bør jeg bare smøre meg med den tålmodigheten jeg ikke har og bestille fra Ali og håpe det kommer før det blir for kaldt og vått til å drive på i båten?

 

2. Hva slags display var det du monterte inn i ei instrumentklokke? Og hvordan styrer du det, er det med display-komponenten i ESPHome? Jeg ser at det er veldig mange HD44780-kompatible displayer, men alle sammen ser for store ut og har altfor mange tegn, så de blir knøttsmå og vanskelige å lese.

 

3. (Lagt til etterpå). I "labforsøket", mener du at det skal være fast motstand på den ene inngangen og potmeter på den andre? Det går ikke an bare å måle spenningen som går inn til potmeteret på den ene inngangen på INA-en og så måle det som går ut fra potmeteret på den andre? Jeg kan som sagt ikke mye om sånt...

Link to post
Share on other sites

Kjell.com ser ut til å ha fått inn sortimenter med motstander igjen, om du har en slik når deg: https://www.kjell.com/no/sok?q=Motstand

 

Jeg puttet bare inn en rund transparent akrylplate og limte den fast med smeltelim på baksida i den gamle 52 mm klokka, og så limte jeg et 4 siffers/7-segment LED display på baksida av akrylen med slikt transparent UV lim. Og så litt sort lakk på baksida. Ikke veldig lekkert men poenget var å bruke det hullet som allerede var der! Bruker du INA som diskutert vil jeg jo tro du kan bruke vanlige ‘klokker’. Og det kommer jo an på hva du vil vise?

 

Det finnes jo mye rart som lett kan dyttes inn i 52 mm klokker men jeg har ikke prøvd med så mye på det da jeg har endt opp med å lage grensesnitt på mobilen i stedet siden et som regel går mye kjappere. Jeg ville i alle fall plukket ett som du vet det finnes gode biblioteker for på GitHub. Mulig noe fønker direkte med NodeRed også?

 

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! US $2.82  6% Off | TFT Display 1.28 Inch TFT LCD Display Module Round RGB 240*240 GC9A01 Driver 4 Wire SPI Interface 240x240 PCB  For Arduino
https://a.aliexpress.com/_m0Bktca

 

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! US $15.97  56% Off | RP2040 MCU Board With 1.28 Inch Round LCD 65K RGB Base on Raspberry Pi RP2040 USB C Port Accelerometer Gyroscope Sensor
https://a.aliexpress.com/_mrpDR4i

 

 


 

 

Link to post
Share on other sites

Stilige miniskjermer! Men jeg har jo også den planen min om å montere et nettbrett i vanntett pose i styrehuset. Dessuten har jeg en mobil montert på RAM Mount X-Grip som står på når jeg er ute og viser dybden (for teinesetting), farten, turtallet (på tomgang er motoren så stille at jeg ikke hører det hvis den stopper når teinehaleren går) og et par andre ting. Det ville kanskje vært like greit å ha det rent sånn. Jeg må tenke nøye gjennom dette og prøve meg fram.

 

Når det gjelder motstandene er det akkurat sånne sett jeg tenker på. Det er da 20 av hver type, istedenfor mange av den typen jeg trenger og bare den typen. Men hvis det er det beste alternativet, får jeg se om jeg kan få skremt noen bort til Kjell på Sørlandssenteret. Er det sånn at hvis jeg for eksempel trenger 200 ohm motstander, kan jeg bruke fire 50 ohm eller to 100 ohm istedenfor? Jeg tror kanskje det blir denne løsningen din jeg siterer under til slutt, den virker som den kan være enklere, med 5 V inn på VIN-pinnen på ESP-en (det er det jeg har på alt om bord, jeg bruker ikke USB-inngangen), og så ta ut 3,3 og bruke det rent digitalt ved bare å hente det inn over MQTT og inn i Home Assistant (som blir brukergrensesnittet på det nettbrettet) eller SignalK (som jeg bruker som grensesnitt på mobilen, ved også å sende inn noen verdier til SignalK fra Node-RED). Men jeg må helt klart sammenligne spenningen med en pinne bare med motstand, for jeg ser at to forskjellige ESP-32 på samme strømforsyning gir 3,28 og 3,36 volt, og det kan vel føre til en merkbar forskjell i hvor den viser at motorheisen står.

Fantino skrev On 25.8.2023 at 22.45:

Med 5V som eneste opsjon kan den få dette via usb eller på VIN pinnen. Du vil da kunne hente ut 3.3V regulert fra 3V3 pinnen. Denne er begrenset i strømstyrke. Men om du bruker feks en 220 Ohm motstand i serie med sensor så går det fint. 
 

Det vil da ligge totalt 3.3V over total motstand på 200 + (0-190) Ohm og spenningen fordeler seg over motstand og sensor ift posisjon på sensorens arm. Siden max spenning er 3.3V kan du bruke analoge pinner på ESP for å måle den. Vil du gjøre det ekstra nøyaktig bruker du to pinner og måler også over 200 Ohm motstand. Da blir målingen uavhengig av variasjoner i spenningen. Du kan selvsagt også bruke INA, er bare enklere og mindre komponenter ved å bruke den interne og jeg vil tro den gir god nok nøyaktighet. Den er 12 bits som jeg mener er det samme som INA (som jeg ikke har brukt selv så litt usikker på hvordan du måler spenning med de modulene du har - med et stort spenn på måleområde blir målingene grovere når spenningene du måler har et lite spenn, om det gir mening. Færre bits å dele endringen ut på). For hver måling får du ut et tall mellom 0 og 4096 som tilsvarer 0-3.3V. Del tallet fra sensorspenningen på det andre så får du et tall som korresponderer med posisjonen sensor står i.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 32 minutter siden:

Stilige miniskjermer! Men jeg har jo også den planen min om å montere et nettbrett i vanntett pose i styrehuset. Dessuten har jeg en mobil montert på RAM Mount X-Grip som står på når jeg er ute og viser dybden (for teinesetting), farten, turtallet (på tomgang er motoren så stille at jeg ikke hører det hvis den stopper når teinehaleren går) og et par andre ting. Det ville kanskje vært like greit å ha det rent sånn. Jeg må tenke nøye gjennom dette og prøve meg fram.

 

Når det gjelder motstandene er det akkurat sånne sett jeg tenker på. Det er da 20 av hver type, istedenfor mange av den typen jeg trenger og bare den typen. Men hvis det er det beste alternativet, får jeg se om jeg kan få skremt noen bort til Kjell på Sørlandssenteret. Er det sånn at hvis jeg for eksempel trenger 200 ohm motstander, kan jeg bruke fire 50 ohm eller to 100 ohm istedenfor? Jeg tror kanskje det blir denne løsningen din jeg siterer under til slutt, den virker som den kan være enklere, med 5 V inn på VIN-pinnen på ESP-en (det er det jeg har på alt om bord, jeg bruker ikke USB-inngangen), og så ta ut 3,3 og bruke det rent digitalt ved bare å hente det inn over MQTT og inn i Home Assistant (som blir brukergrensesnittet på det nettbrettet) eller SignalK (som jeg bruker som grensesnitt på mobilen, ved også å sende inn noen verdier til SignalK fra Node-RED). Men jeg må helt klart sammenligne spenningen med en pinne bare med motstand, for jeg ser at to forskjellige ESP-32 på samme strømforsyning gir 3,28 og 3,36 volt, og det kan vel føre til en merkbar forskjell i hvor den viser at motorheisen står.

 

 

 


Da tror jeg at jeg hadde gått for display på mobil/nettbrett heller. Kommer som regel mye raskere i mål på den måten! Mye pusling med for å få slike display på plass, inkl å sette de opp om en går for et slikt lekkert TFT display.

 

Du kan ‘bygge’ deg en 200 Ohm motstand med 4 x 50 eller 2 x 100 ja, men de kommer i standard verdier og en av de er nok 220 som er nær nok.

 

Men om du bruker INA sammen med en ‘klokke’ beregnet på 0-190 Ohm og sensor så har nok klokka nok indre motstand til at du ikke trenger ekstern motstand i det hele tatt. Dersom du vil bruke sensor direkte mot INA uten ‘klokke’ i kretsen bør du sette en 220 Ohm i serie slik at det ikke går uendelig med strøm når sensoren svinger til 0 Ohm. Så lar du bare INA måle spenning og strøm over sensor og kalkulerer lett motstanden.

 

Red: For å få stabile målinger pleier jeg å ta mange og regne ut et gjennomsnitt.
 

Et lite triks er å ta feks 64 målinger og summere de i en variabel. 64 tilsvarer 2^6. Da er enkleste (og raskeste) måte å dele på 64 å bit-skifte variabelen 6 posisjoner mot høyre. Blir det samme i 10-talls systemet. Ta bort siste siffer = /10^1, ta bort 2 siste = /10^2 osv. Om dette er gresk så er det ikke viktig.

Link to post
Share on other sites

Takk for all hjelpen så langt! Da har jeg altså 40 motstander på 200 og 220 i en sånn pakke, og så mange sensorer tror jeg ikke selv jeg klarer å finne på... :giggle: Jeg ser at ESP32 kan måle spenning på pinnene 32-39, så får jeg bare eksperimentere med det. Og så kan jeg bruke den ene inngangen på en INA til å måle utspenningen på klokka til tankmåleren samtidig som jeg sammenligner ved å måle innspenningen fra klokka kjørt gjennom en 200 ohms motstand. Da burde det bli riktig resultat på tankmåleren også i systemet.

 

Så da blir det bare å se om jeg kan finne noen som skal fra Mandal til Kristiansand en av dagene, jeg er for miljøvennlig (eller gjerrig...) og for travel til å kjøre en tur dit bare for å hente en pakke motstander. :lol:

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 1 time siden:Jeg ser at ESP32 kan måle spenning på pinnene 32-39, så får jeg bare eksperimentere med det. Og så kan jeg bruke den ene inngangen på en INA til å måle utspenningen på klokka til tankmåleren samtidig som jeg sammenligner ved å måle innspenningen fra klokka kjørt gjennom en 200 ohms motstand. Da burde det bli riktig resultat på tankmåleren også i systemet.


Her hang jeg ikke helt med. Bare så jeg ikke lurer deg opp i stry: Skal du måle på en krets med klokke i bør du ikke endre totalmotstanden i kretsen, da avlesningen i så fall vil endre seg. Derfor ville jeg brukt INA til dette, da shunten har så liten motstand at den er ubetydelig. 200 Ohm var et raskt overslag for en krets med max 5V der du setter 200 Ohm motstand i serie med sensor (max strøm blir da 50% av det motstanden tåler) - _uten_ en ‘klokke’ i kretsen.

Dersom du skal måle spenning i en krets _med_ klokke må du tenke motsatt: bruke større motstander i parallell som gir ubetydelig endring i kretsen med sensor/klokke. For å måle opp til 15V kan du dele med spenning med 40kOhm + 10kOhm og så kople ESP pinne mellom 40 og 10. Spenningen deles da på 5 og gir passe område for ESP sin ADC. Merk at bare den ene ADC på esp32 kan brukes dersom WiFi er aktiv. 
 

Ble en lang avhandling igjen 😂
 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for avhandlingen! Jeg var til stede under min brors disputas da han tok doktorgraden i historie (på uthavner på Sørlandet), og den du hadde der, var absolutt ikke lang! :lol: Jeg henger knapt med på noe av dette selv, men jeg lærer etter hvert! :giggle:

 

Det jeg mener, er at jeg vil ha et sammenligningsgrunnlag for klokka fordi spenningen varierer etter turtall, belastning på systemet og så videre. Så jeg tar én måling (på bus på INA-en) som tar spenningen på sensor inn til klokka. Jeg tar den andre målingen (på shunt på INA-en) fra pluss inn på klokka. Dermed vil forholdet mellom dem være den samme uansett om spenningen inn på klokka er 14,7V (motor i gang over tomgang) eller 12,7V (hvilespenning med tenningen på).

 

Eksempel: Ved halv tank og motoren på lav tomgang er spenningen inn på klokka 14V, og spenningen fra sensoren 7V. Ved stoppet motor og tenningen på er spenningen inn på klokka 12,6V og spenningen fra sensoren 6,3 volt. Eller noe sånt, jeg må jo måle meg fram til det forholdstallet.

 

Var det litt klarere? Eller har jeg forvirret meg selv?

 

Når det gjelder ADC-pinnene, tror jeg du tenker på ESP8266. Jeg forstår ESPHome-dokumentasjonen sånn at man kan bruke pinnene 32-39 selv om wifi er aktivert, men man kan ikke bruke de andre pinnene som går under ADC2:

 

image.png.2202af2a19f53cdb77d48f6ce31860c5.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...