Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Da har jeg og fått begynt på ett lite prosjekt med RPi til båten. Skal i all hovedsak brukes til å overvåke strøm, temp og fuktighet, samt vann nivå i kjøl. Har følgende utstyr:

- Victron BMV-700

- Raspberry Pi 3 B+

- Diverse Aqara følere

- TP-Link Archer MR600 Router

 

Har fått satt opp HomeAssistant og fått lagt inn noen temperatur sensorer bare for å se at det virker. Har og fått satt opp remote access via DuckDns. Alt dette har gått sånn passe greit for en som ikke har veldig erfaring med programmering og slikt, men kan litt. Tok litt tid å få remote access til å virke, men det viste seg at jeg hadde misset dette punktet med public IP. Fikk satt APN i ruter til internet.public, så funket det nokså fort! :)

 

Skal ned i båten å få satt opp dette i kveld hvis alt går etter planen. Når jeg er der får jeg koblet også koblet til Victron BMV-700en til RPIen. Dette har jeg ikke testet enda, og blir nok mitt tyngste prosjekt. Har lest det sånn at Node Red er veien å gå her. Har fått installert dette i HA, men aner ikke helt hvordan jeg skal gå videre her. Startet Node Red, men skjønte ikke så veldig mye ut av det. Kan en av dere som har gjort dette før gi en kjapp intro til hvordan sette dette opp?

Link to post
Share on other sites

Node-RED har ikke noe med Hass å gjøre. Det er et helt eget program som oprerer med flows (handlinger). Du installerer det og starter det (node-red-start), og så logger du deg på det med http://dinip.no:1880 Så må du installere den nødvendige plug-in. Er Victron seriell? Du kan så legge inn flows herfra: https://github.com/victronenergy/node-red-contrib-victron/wiki/Example-Flows Det burde være mulig å finne noe der som du bruker. Disse importerer du ved å klikke på menyen oppe til høyre (tre streker oppå hverandre), Import og kopiere inn det som står under hvert av de grafiske eksemplene og begynner med {{

 

Du bør også se til at du har nyeste versjon av Node-RED og alt av tillegg, med dette skriptet du limer inn i et kommandovindu:

 

bash <(curl -sL https://raw.githubusercontent.com/node-red/linux-installers/master/deb/update-nodejs-and-nodered)

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort dette via signalk.

BMV sender da info til signalk som sender til node red også videre til HA.

 

Ser ut som du kan gjøre dette direkte også:

https://github.com/jkeller1ca/node-red-contrib-vedirect

 

Om jeg forstår den linken til Mastiff riktig så er du avhengig av å ha en VenusOS dings, enten via en RPI, Cerbo eller CCGX.

Link to post
Share on other sites

Dette har du mye bedre peiling på enn meg, @Dreuf. Jeg har noen års erfaring med Node-RED, men ikke akkurat til dette bruket. Men av nysgjerrighet: For å sende til Node-RED og videre til Hass, bruker du da MQTT? Mosquitto er jo veldig greit til mye, bare å kjøre en lokal broker på Pi-en. Hele automasjonen både i huset og på hytta mi går på det.

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner. Jeg bruker ikke Cloud, jeg har båten så nær hytta at den kobler seg på det trådløse nettet der med en Asus USB3 trådløst nettverkskort med brukbare antenner. Og mellom huset og hytta bruker jeg det heller ikke, der går det på Softether (et VPN som konstant er oppe). Men hva mener du med kjølsensor? Er det for å sjekke om balja synker? :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

Ja, har en sånn liggende i kjølen i tilfelle det skulle komme inn vann:

https://www.banggood.com/Original-Aqara-Smart-Water-Detector-Alarm-Sensor-Flooding-Sensor-Remote-Alarm-with-APP-From-Eco-System-p-1174770.html?gmcCountry=NO&currency=NOK&createTmp=1&utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_bgs&utm_content=xibei&utm_campaign=xibei-pla-no-en-rm-all-pc-1015&gclid=Cj0KCQjwit_8BRCoARIsAIx3Rj5_ylLxKZayoqx8Ngrdf7hSixzqekusYOQ55MrViu6pSdolXJO6nksaAuDtEALw_wcB&cur_warehouse=CN

 

Har heldigvis aldri utløst ;)

 

Båten ligger normalt så nærme hjemmet at jeg også er koblet på lokal wifi, brukter Ubiquiti Loco M2.

Grunnen til at jeg bruker cloud er at da har jeg f.eks logging til grafana og slikt selv om jeg er på tur. (Unytting, men gøy da..).

Samt at jeg har info om strøm og slikt om båten blir liggende værfast ett sted og vi heller kommer oss hjem på annet vis. (Litt mer nyttig).

Link to post
Share on other sites

Et par sånne har jeg også, til andre ting (oppvaskmaskin på hytta og sånt). Og nettskyen er nok viktigere for deg enn meg. Hvis jeg ligger værfast, så er det ved brygga... :lol: Men uansett ville jeg nok, hvis jeg skulle ha Internett i selve båten, kjørt det med VPN til hovedserveren min istedenfor å bruke nettsky. Jeg bruker ikke en eneste nettskytjeneste, og jeg logger meg alltid av alt mulig. Jeg liker ikke å bli sporet. Til og med Facebooken min er helt blottet for personlige ting, med ti venner som alle har med musikk å gjøre. Så for det Facebook vet, driver jeg bare med hummerfiske (Hummerfiske på Sørlandet), motorsykkelkjøring (en Honda Blackbird-gruppe), krepsefiske (Krepsefiske-gruppen) og musikk (Rock Junkies). De sliter litt med å rette reklame, ser jeg de veldig få gangene jeg er inne på noe som ikke har reklamesperre.

Link to post
Share on other sites

Det er en god tanke at man skal tenke igjennom hvilke tjenester og hvilken informasjon man eksponerer mot nett.

Wifi-babycall er ikke noe jeg noengang vurderte pga dette. Man har hørt skrekkhistorier.

Men om en kineser bryr seg om min batterispenning eller temperatur i cockpit så skal han få lov til å se det.

Dog er det en VPN jeg har mest lyst på, men har ikke fått det til (enda).

Link to post
Share on other sites

Her var det litt mye gresk for meg desverre. Tror jeg må få meg noe hjelp av noen som kan dette. 

 

Jeg trodde jeg kunne bruke Node Red delen i HA til å få inn data direkte. Jeg har som sagt ikke så veldig peiling på dette. Så må ha det litt inn med teskje men frem til nå så har det vert litt for mye fremmedord for meg her! 😅

 

Eventuelt hvis noen har en guide eller hr lyst å vise meg hvordan jeg får dette inn. Rpi er nå koblet til Victron i båten å er oppe å går. Jeg får tilgang til HA via appen eller via nettleser. 

Link to post
Share on other sites

@hawthorne Å, du bruker Hassio! Jeg har aldri villet røre de greiene, jeg foretrekker å gjøre alt fra grunnen av, det er blant annet problemer med to nettverkstilkoblinger i det.

 

@Kjellg Hvis det betyr noe, så kjører jeg SignalK, Node-RED med Tellstick og J.RIver Media Center med en harddisk med rundt 175 000 låter på fra den samme Pi 4-en, som også fungerer som Wifi-ruter (inn fra hovednettverket med ekstert USB wifi-kort og så Pi-ens innebygde wifi som de som er i båten kan koble seg til). Det eneste med SignalK er at det bruker Apples rakleverk Bonjour, som kan krasje med visse protokoller. Jeg måtte endre noen porter på andre for å få alt til å funke.

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 18 minutter siden:

@hawthorne Å, du bruker Hassio! Jeg har aldri villet røre de greiene, jeg foretrekker å gjøre alt fra grunnen av, det er blant annet problemer med to nettverkstilkoblinger i det.

 

@Kjellg Hvis det betyr noe, så kjører jeg SignalK, Node-RED med Tellstick og J.RIver Media Center med en harddisk med rundt 175 000 låter på fra den samme Pi 4-en, som også fungerer som Wifi-ruter (inn fra hovednettverket med ekstert USB wifi-kort og så Pi-ens innebygde wifi som de som er i båten kan koble seg til). Det eneste med SignalK er at det bruker Apples rakleverk Bonjour, som kan krasje med visse protokoller. Jeg måtte endre noen porter på andre for å få alt til å funke.

 

Hmmm, kanskje det blir oppgradering fra 3B til 4 :) 

Så den takler det... Har du den med mest RAM og har du fått til å boote fra harddisk? 

@Mr_Stian, finnes mange fine sider og videoer. Litt vanskelig å anbefale hvor du skal begynne, men kanskje denne kan være en start..

Men uansett så vil jeg anbefale deg å først lære deg Hass så du vet hvordan den fungerer. Ikke bare automatikken men også manuell konfigurasjon. Da er det så mye lettere å forstå hvor problemet ligger når det kommer. For det kommer, det er sikkert :) Vet selv ikke hvor mange ganger jeg har konfigurert meg helt bort og vært nødt til å begynne å scratch. Etterhvert som du lærer så lager du deg backupper slik at du ikke trenger å gå helt tilbake til start. Roter du deg bort så bare restorer du backup. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg ikke bruke dette til så veldig avanserte greier, så jeg er nesten i mål. Må bare få opp data fra Victron så får jeg til resten.

 

Men kopierte inn ett flow export som ligger tidligere i denne tråden. Etter litt frem og tilbake så får jeg ut data på debug fanen i Node Red. Det ser og ut som jeg er koblet opp mot Mosquitto MQTT Brokeren som jeg installerte.

 

Men hvordan får jeg data over på oversiktssiden til home assistant? 

 

image.png.578340363262a866b27e5b3a91dc438d.png

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg brukte oppsettet fra dette innlegget i denne tråden (side 2) fra @Sjøbliss

De nederste boksen setter opp riktig konfig i HA, kan gjøres manuellt.

innlegget før der er selve linken til Node-Red konfig.

Den har også med Volt på Startbatteri (hvis du har det på din BMV-7xx), jeg har BMV-712

 

-Tor Inge

 

Redigert av TIL (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Mr_Stian du kan nå bruke Node-Red med integrert Home Assistant plugin. Det er lettere og mer intuitivt enn MQTT. Da kan du på to sekunder lage en ny sensor i HA med dataene du ønsker å vise. 

 

Les mer her: https://zachowj.github.io/node-red-contrib-home-assistant-websocket/guide/#prerequisites

 

Jeg skal ta å legge ut min oppdarte flow med denne plugin.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

@Sjøbliss Jeg får det fremdeles ikke til å virke her. Prøvde med flowen din fra side 2 her hvor du må trigge disse 4 json boksene. Men får fremdeles ikke opp noe info noen plass. Skjønner ikke helt hvor jeg skal finne disse heller etterpå. 

 

Men hvis du har en enklere måte å få dette til på så setter jeg pris på det.

 

Veldig vanskelig å søke etter info rundt dette, da mye av infoen som jeg finner virker å være relatert til folk som har god peiling på dette. Samt at det virker som om veldig mye av infoen er utdatert... 

Link to post
Share on other sites

@Kjellg Jeg bruker en 4 med 4 GB minne, ja. Det trengs ikke for det andre, men et så stort musikkbibliotek liker å ha masse minne å kopiere seg til, ellers går alt veldig tregt. Uansett er jo prisforkskjellen minimal. Et tips er jo å bruke en USB3-minnepinne til operativsystemet, da kan man lett flytte det mellom Pi-en i båten og en pc eller en Pi i huset for å kjøre oppdateringer hvis ikke båten ligger et sted med wifi (oppdateringer over 4G kan dra ganske mye data). Det ble jo mulig å starte fra USB uten så mange triks og omveier i sommer. Før måtte man ha Boot på et MicroSD og redigere fstab for å henvise til partisjonen sda1 eller sda2 (altså USB-enheten).

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 20 minutter siden:

@Kjellg Jeg bruker en 4 med 4 GB minne, ja. Det trengs ikke for det andre, men et så stort musikkbibliotek liker å ha masse minne å kopiere seg til, ellers går alt veldig tregt. Uansett er jo prisforkskjellen minimal. Et tips er jo å bruke en USB3-minnepinne til operativsystemet, da kan man lett flytte det mellom Pi-en i båten og en pc eller en Pi i huset for å kjøre oppdateringer hvis ikke båten ligger et sted med wifi (oppdateringer over 4G kan dra ganske mye data). Det ble jo mulig å starte fra USB uten så mange triks og omveier i sommer. Før måtte man ha Boot på et MicroSD og redigere fstab for å henvise til partisjonen sda1 eller sda2 (altså USB-enheten).


Takker, var ikke klar over at det går an å boote fra minnepenn nå. Må vel bestille meg et par 4’re :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det har alltid vært mulig å boote fra USB fra Pi 2 maskinvareversjon 1.2 og opp, men det første året var det ikke mulig med 4 fordi de ikke prioriterte det i bootloaderen, derfor kom det først i sommer. Jeg har faktisk alle mine Pi-er i automasjonssystemet kjørende på M2-SSD-er i USB-kabinett. Det er mer stabilt enn MicroUSB, minnekort blir lettere ødelagt.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 28 minutter siden:

Det har alltid vært mulig å boote fra USB fra Pi 2 maskinvareversjon 1.2 og opp, men det første året var det ikke mulig med 4 fordi de ikke prioriterte det i bootloaderen, derfor kom det først i sommer. Jeg har faktisk alle mine Pi-er i automasjonssystemet kjørende på M2-SSD-er i USB-kabinett. Det er mer stabilt enn MicroUSB, minnekort blir lettere ødelagt.


Har ikke trykket så veldig mye på RPI så jeg var ikke klar over at det går an å boote fra usb. Har en M2 i et usb3 kabinett liggende som jeg ikke bruker så det må jeg se på i ettermiddag. Går det greit å restore backup på USB fra en backup tatt fra et minnekort, eller er det total reinstall som gjelder? Når det er sagt så har min Hass stått og gått i alle fall i 3 år nå uten et eneste hikk. Men det er kanskje uansett på tide nå å skifte media. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...