Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Mastiff skrev for 6 timer siden:

Problemet med Kina nå er at bestiller man noe derfra nå, tar det 3-4 måneder, minst.


Den erfaringen har ikke jeg. Synes det er normal fart nå for tiden, av og til raskere. Handler mye på aliexpress og der går det veldig fort. Ser titt og ofte bare 14-21 dager. 

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 43 minutter siden:

Da må det ha normalisert seg igjen. Jeg bestilte sist noe fra Kina i slutten av april, og det fikk jeg midt i august. Jeg kunne se spor fra pakken på der den hadde vært stroppet fast på skallet til skilpadda...

 

 😂😂

 

Jeg opplever vel stor variasjon. Noen er kjappe andre ikke, og flere forsvinner nå ift vanlig.

 

Om du kun trenger spenning vil jeg tro at du kan få en rimelig ADC ‘hatt’ til RasPi på Kjell.com, kultogbillig.no eller lignende, evt eBay. Men løsningen vil uansett kreve ørlite grann koding. En billig microcontroller med analog inngang som spytter ut serielldata/evt wifi til RasPi er muligens like enkelt og rimelig.

 

 

Link to post
Share on other sites

@Fantino En billig mikokontroller høres bra ut. :yesnod: Har du forslag til en? Jeg er helt på jordet med sånne greier.

 

@PostIT Jeg vet ikke om noe sånt, da tror jeg man må på Z-Wave, som har noe som klemmes rundt kabelen på båtsiden. Men hvis du bare vil vite om landstrømmen er i gang, kan du jo sette inn en kontakt et sted som bare har strøm ved landstrøm, eventuelt ta ut en ekstrakabel i båtdelen av landstrømmen og koble på et enkelt relé med 220V styrestrøm. Så bruker du det releet til å veksle en Nexa WBT-912. Disse brukes til å gjøre vanlige lysbrytere om til trådløse brytere og fungerer sånn at når kretsen sluttes, sender den et på-signal, og når kretsen åpnes igjen, sendes et av-signal.

 

Dermed kan den sette en variabel i hvilket system du enn bruker som viser om strømmen er på eller ikke, eller du kan sende en E-post eller noe sånt til deg selv når landstrømmen svikter. Så den løsningen er enkel og billig fordi den bare krever to komponenter og litt rask programmering, men det blir litt "Petter Smart"-løsning. Jeg bruker en sånn løsning på 12V-utgangen fra en JVC-prosjektør, så systemet vet det hvis kinoen er slått på med den bryteren som gjør det, men prosjektøren ikke reagerer. Da sender systemet nytt på-signal til prosjektøren.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 10 timer siden:

@Fantino En billig mikokontroller høres bra ut. :yesnod: Har du forslag til en? Jeg er helt på jordet med sånne greier.


Det finnes mange typer. Jeg tenkte i retning av å finne ferdig oppskrift for en esp8266 basert eller lignende, men kommer litt an på hva du har i båten i dag. Siden du nevner RasPi - har du et kjørende system i dag på en RasPi med nettilknytning i båten? Eller var RasPi bare nevnt som et eksempel?

 

Jeg har fiklet mye med Arduino og programmering. Lite med nettbaserte ting så langt, feks Home Assistant.

 

Han her karen laget feks et enkelt voltmeter for bilen basert på en Wemos D1 mini som koster en slikk og ingenting og Home Assistant. Den koplet seg opp mot hans hjemme-wifi men slik jeg oppfatter prinsippet med MQTT så er en hvilken som helst nettilgang tilstrekkelig så lenge en går via en MQTT broker. Men som sagt viktig å vite eksisterende system i båten.

 

https://community.home-assistant.io/t/monitor-your-car-battery-in-home-assistant/201508/14
 

 

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Fantino, Takk! Som jeg skrev over, er det en Pi jeg har i båten, ja. Og så lenge den ligger ved brygga, har den nett fra ruteren på hytta. Når den er ute fra brygga, har jeg på et eget nettverkspunkt i båten for å koble til mobilen for å styre musikk fra J.River Media Center og følge med på dybde og fart når jeg er på fremre styreposisjon. MQTT er det jeg kjører hele systemet i hytta og huset på. Det er den klart beste måten når man bruker egenprogrammerte systemer, for de fleste har en mulighet for å kommunisere over den veldig enkle protokollen. Jeg har en kombinasjon av Home Assistant, Node-RED, EventGhost og Girder, og det aller meste går på Python- og LUA-skripting, jeg bruker veldig lite av de ferdige greiene på Home Assistant, for få av dem passer for mitt bruk.

 

Den varianten du linket til på Hass-forumet virket som om det er noe jeg kanskje kan klare å følge, så lenge det er en god video. Jeg har ikke sett den ennå, men jeg må gå gjennom den. Må innrømme at jeg veldig stor grad foretrekker skrevne instrukser med bilder, og ikke videoer... :giggle: Er dette den riktige enheten å bruke?  Den kom opp da jeg søkte på Wemos D1 Mini. Og siden det er MQTT, kan jeg ta det direkte inn i Node-RED (som jeg foretrekker på alt som ikke trenger Z-Wave, hovedsaken for meg med Hass er at den har bedre støtte for Z-Wave og noen integrasjoner til, som forsterkere og andre ting som har nettilkobling) og behandle det derfra. Så hvis det er den på Kult & Billig, bestiller jeg noen stykker og det jeg ellers trenger av motstander og sånt.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 1 time siden:

Er dette den riktige enheten å bruke? 


Ser den har 340 chip. Mulig det er meg, men jeg har plagdes litt med dette chipsettet. Både med driver men også snodige stopp i data. Selv så velger jeg heller enheter med cp2021, som jeg aldri plages med. CP2021 er vel det som er på originale bord, mens 340 ser man ofte på kopier. Er hovedsakelig usb interfacet som er forskjellige. 

Link to post
Share on other sites

@Mastiff: Det var Wemosen du linket til på kultogbillig jeg tenkte på ja. Ville sjekket at de har på lager før bestilling siden jeg forstår du vil ha dette kjapt. Wemos D1 mini er vel en av de rimeligste esp8266-baserte mener jeg. Har også sett kommentarer på type USB driver som @Kjellg nevner men har brukt mange board med denne driver uten problemer så jeg har ignorert den biten. Denne saken har den andre typen USB driver så vidt jeg kan se.

 

Når jeg ser hva slags system du har og at du er oppegående både på Python og Lua så mener jeg den siden skal være enkel. Såkalte Nodemcu kort (Wemosen er i den kategorien) kan vel kodes direkte i Lua så vil tro det går an å finne direkte instructables på dette også.

 

Av hardware trenger du bare en strømforsyning, selve Wemosen og en passende resistor på analog input for å ‘dele’ ned spenning til Wemosens måleområde (Max 3.2V - egentlig 0-1V men den har en intern spenningsdeler som du bare endrer litt ved å henge på en større resistor på inngangen). Dette står godt beskrevet i denne linken. Forøvrig helt enig i at skreven instructable er å foretrekke vs video.

 

NB: Om du er ute etter en veldig nøyaktig spenningsmåling så er en bedre A/D converter å foretrekke men for dette formålet så oppfatter jeg ikke at andre desimal er viktig? I eksempelet jeg linket til blir måleområdet 0-16V. Siden ADC er 8 bits blir hvert ‘steg’ ca 0.016V som jeg antar er plenty nøyaktig nok.

 

 

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OK, takk! Så da bør jeg egentlig kjøpe den siste? For i så fall bestille jeg den. Det haster egentlig ikke så veldig heller, jeg liker bare å få ting ferdige i det øyeblikket jeg kommer på at jeg skal gjøre dem...men det blir de sjelden uansett. Og spenningen trenger absolutt ikke måles så ekstremt presist. Så da kjøper jeg altså et par av den siste kontrolleren, eller helst tre, siden jeg kan komme til å herpe en med feillodding... Og så strømforsyningene du liker til. Men hva slags resistorer bør jeg sette på dette? Veldig fint hvis du har en lenke på det også, for jeg er som sagt ikke veldig godt bevandret innenfor akkurat sånne greier... 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har bestilt noen av disse dc-dc strømforsyningene:

 

https://no.mouser.com/ProductDetail/DFRobot/DFR0571?qs=w%2Fv1CP2dgqqLDHw1Z3wERQ%3D%3D

 

Samme som den UBEC men som kan loddes rett på kortet. Den forrige jeg benyttet var med et pot-meter men denne er fast. Mindre bevegelig deler er bra. Mouser er en annerkjent butikk som kun selger bra elektronikk. Mindre sjanse for å kjøpe katta i sekken enn på eBay. 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville bare kjøpt et sett med resistorer, feks dette fra Kjell.com.

 

Jeg tror nok begge alternativene på controller vil gjøre jobben. Selve USB chipen brukes jo ikke etter at den er ferdig programmert. Men for å eliminere muligheten så er nok den siste det safeste valget.

 

Mouser er topp. Har selv bestilt en del derfra. Digikey er også bra.

 

Pass på at powersupply gir/kan justeres til rett spenning. Selv har jeg en neve av disse som er utrolig små og kan konfigureres til mange ulike spenninger samt finjusteres. Men det er Kinahandel da. Mulig de finnes på eBay og andre steder også:

 

NOK 3.46  46% Off | Mini DC-DC 12-24V To 5V 3A Step Down Power Supply Module Voltage Buck Converter Adjustable 97.5% 1.8V 2.5V 3.3V 5V 9V 12V
https://a.aliexpress.com/_mNLaMSJ

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om dere er klar over det men med esp8266 så bør man kjøre de på et eget nettverk og ikke presentere dem i deres «vanlige» wifi nett. Årsaken er at 8266 har absolutt ingen sikkerhet, sagt på en annen måte så er den «kollåpen» som vi sier i Nord :) Har ikke prøvd selv men de skal være ganske enkle å hacke seg inn på og da ligger bla nettverks id og passord i klartekst.  Espressif selv har vel sagt at den ikke er anbefalt lenger og at man heller bør gå for den rimeligere varianten av esp32, den som heter esp32S. Litt dårligere spec en den rene 32, mindre antall kjerner etc. men det viktigste er sikkerheten. Her har du også full støtte for kryptering. 

Link to post
Share on other sites

Hei @Kjellg det er et bra tips å lage eget nettverk til disse enhetene men jeg tror egentlig det viktigste er at man holder enhetene oppdatert. ESP8266 og ESP32 ble hacket (se her: https://hackaday.com/2019/09/05/esp8266-and-esp32-wifi-hacked/) men de sikkerhetshullene som her ble utnyttet er allerede fikset av leverandøren og patchet. Det som er problemet er at mange IoT enheter ikke oppdateres etter de er satt i produksjon. Det er for meg argument #1 for å kjøre ESPHome. Denne har innebygget system for å oppdatere firmware på alle enheter for å holde de patchet med siste sikkerhetsfikser. Koder du med Arduino eller lignende må du nok ta ned chippen din, kompilere på nytt og laste inn på chippen. Det er mye arbeid. Det finnes helt sikkert måter å gjøre det på men jeg foretrekker da ESPHome. 

 

Akkurat nå har jeg gått mer eller mindre 100% over på ESP32. De er mindre, raskere og bruker mindre strøm. De siste jeg kjøpte nå fra Mouser er ESP32-DevKitC-32UE (https://no.mouser.com/ProductDetail/Espressif-Systems/ESP32-DevKitC-32UE?qs=GedFDFLaBXFguOYDKoZ3jA==).

 

Ellers har du et kjempepoeng. IoT har ikke et sikkerhetsfokus først. Hørt uttrykket at Sén i IoT står for Security? :D Men jeg tenker, ha gode passord, oppdater firmware ofte og ellers så er segmentering selvsagt en god ting om du får til det på en god måte.

 

Her er noen screenshots fra ESPhome hvordan man oppdaterer OTA (over the air).

 

1506685298_Screenshot2020-09-26at08_30_06.png.9d24198f3bec8258661a0c46cc092d6a.png

 

1131303120_Screenshot2020-09-26at08_30_43.png.f3e492fab128c6e6469ed976a17bd1c6.png

 

Oppdatering er gjort på 2-3 minutter ved å trykke på en knapp. Veldig greit!

Redigert av Sjøbliss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig gode poeng du kommer med her. Det igjen viser også det faktum at det kan være noen ustabiliteter på enkelte bord og det med buffer er faktisk det som bekymrer meg mest - hvordan takler bordene dette? Et par ganger har jeg syntes det har vært noe med et par av bordene, uten at jeg klarte å sette fingeren på hva det var for noe. Den ene gangen hadde jeg labbet en del og kjørte på 921k baud. Plutselig så ville ikke det ene bordet det lenger og jeg måtte med på 115k. Et annet bord jeg hadde kjøpt samtidig har aldri hatt dette hikket. Fikk aldri det første opp på 921 igjen. 
 

Med dette mener jeg at det er veldig viktig å tenke sikkerhet, og tenke godt gjennom hver eneste gang man setter et bord i drift. Følger man noen få grunnregler så går dette bra. Om ikke direkte feil på bordene så kan enkelte bord være i litt «dårlig humør», og da er bufferet og stack kanskje det enkleste å angripe. For de som har jobbet med data så vet man jo godt hvordan DDos angrep kan utvikle seg. :giggle:
Selv så har jeg aldri prøvd å provosere noen bord, men det kunne vært moro å labbe litt på det en mørk høstkveld :crazy:

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På ESP32 er nok dette et mindre problem ja. Mer minne og kraftigere CPU er gode ting. Jeg tror man kommer langt på disse nyere generasjon brettene som både er mindre, kraftigere og bruker mindre strøm. Samtidig koster de jo ingenting. 

 

Jeg skal å snart loddes sammen min Eber kontroller som har fungert hele sommeren uten et hikk. Denne skal nok over fra ESP8266 til ESP32. Men tenkte mest på at den er mindre fysisk størrelse men det er jo flere gode grunner ref denne diskusjonen 👍

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått med meg ESP diskusjonen, så har noen ESP32 på vei fra kinaland nå for å teste.

Skal bl.a. bygge meg ett vanningsanlegg hjemme til sommeren (=mer tid på sjøen).

 

Planen med å montere PI ved rattet i båten var å ha Home Assistant fremme når vi ligger i havn og bruke Opencpn i tillegg til plotter underveis.

Av en grunn så har jeg ikke fått til oesenc plugin som må til for å få oppdaterte kart fra ocharts. Har forsket på rettigheter og alt mulig men ikke snakk om å få det til. Så da var det å kjøre backup av hassio, signalk og begynne på nytt med en ny installasjon. Lå da inn opencpn og oesenc først og alt virket smurt. Så var det inn med signalk og HA, montere PI tilbake i båten og oesenc er like ille.

Så da var det ned igjen i båten for å hente pi og begynne på nytt igjen.. Jeg kjører Hassio via docker på Raspbian. Det viser seg at HA lager ett eller annet krøll mot oesenc som gjør at så lenge docker/HA kjører så virker ikke oesenc. Kjører jeg ned docker så virker oesenc som den skal... Tok noen timer med fikling for å finne synderen, men det er meldt inn til gutta i o-charts som nå driver å forsker på en løsning. De har vært imøtekommende og raske på mail hele tiden, det skal de ha kudos for.

Båten går på land 15.okt, så da har de vinteren på å finne feilen.

- Bare ett tips om noen andre prøver å samkjøre HA med Opencpn.

 

Ellers er planene for vinteren å finne de orignalmonterte dimmedingsene å få byttet ut dette til zigbee.. Må ut med kjøleskapet for å komme til der hvor jeg har blitt forklart at de skal være montert. 

Skal også montere radar ila vinteren, så tenker litt på om jeg i samme moment skulle slengt opp ett kamera på targa som ryggekamera.. Mest for gøy, men også for å slippe det sure blikket til frøken fryd når jeg kommanderer henne til å hoppe i land 2 meter fra brygga når vi går akter inn ;)

Link to post
Share on other sites

Gleder oss til å høre hva du finner på @Dreuf :) Jeg skal også montere kamera. Har ett liggende som jeg kjøpte på ebay men det var veldig vanskelig å få montert på en god måte. Har du gjort noe research på det?

 

Ellers får jeg litt krøll innimellom med de Zigbee dimmerene i båten. Etter et par uke påslått så virker det som jeg mister kontakt og jeg må power-cycle de. Skal sjekke om det finnes noe oppdatert firmware e.l. jeg kan benytte for å få de mer stabile. Vurderer også om jeg skal bytte til deconz i båten da den løsningen har bedre mulighet for OTA oppgraderinger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...