Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Jeg spør om dette her, fordi det er her jeg vet folk har peiling på sånne strømforsyninger:

 

20190702_183215-e1562087570219.jpg

 

Jeg skal legge opp en ladeplate i bilen (Mercedes EQC, så elektronikken er vel forholdsvis avansert), der jeg tar strømmen fra baksiden av sigarettenneren for å føre den skjult til plata. Holderen til ladeplata er 3D-skrevet av en kollega på elbilforumet, mens selve laderen er IKEAs Livboj. Jeg er usikker på hvor mange ampere den trekker, men den tåler iallfall uten problemer å være koblet i en sigarettenner til USB-plugg. Er dette noe som normalt sett kan gå galt, eller burde det være helt greit? Alternativet er å bruke en av Biltemas 12V til USB-plugger, problemet med den er at den tar veldig mye mer plass i høyden enn løsningen med Hobbywing-strømforsyningen.

Link to post
Share on other sites

Bra, takk! Og jo takk, det kjenner jeg til. Det blir nok en luremåte for pluggen, ja. Avisolere ledningen til strømforsyningen (jeg bruker en litt tykkere kabel fram til der strømforsyningen ligger), snurre, brette den noen ganger, stikke den inn i selve pluggen og så teipe den godt for stabilitet.

 

Link to post
Share on other sites

Selve sigarettennerpluggen er forseglet (ledninger går bare inn), det er multikontakten som den er koblet til jeg må plugge meg på. Noe sånt som denne, bare med flere ledninger:

 

Image 1 - 2008 MB Sprinter 06-2012 Cigarette Lighter Socket Charger Wire Plug #31569

 

Ellers må jeg kappe og lodde. Jeg er litt skreptisk til akkurat det, for det ville jo være veldig synlig hvis de som du sier skulle ta den av for noe.

 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke akkurat sånn plugg, den har flere kabler og tynnere hull, den var bare til illustrasjon. Og det er vel tre ampere i fem volt, mener jeg å huske. Den typen har ingen problemer med å drive en Pi 4, iallfall. Og jeg fant ingen angitt effekt på IKEAs sider, i så fall har de gjemt dem j... godt.

 

Link to post
Share on other sites

Aha, takk! Jeg lette ikke godt nok... Og jeg lager av og til mine egne ved å bruke en kraftig avbiter og trimme vanlige spader eller den minste typen kabelsko som skal kobles til spader, som jeg bretter dobbelt med hydraulisk presstang. Med trimmede spader går det også å styre hvor den skal være, så man kan ha to stykker nær hverandre, ved å ha dem til å "peke" bort fra hverandre.

 

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev On 23.1.2019 at 17.01:

Ja jeg er enig. Må ikke være avhengig av en mobil for å få til ting tenker jeg... Det må være i tillegg til helst. Skulle derfor ønsket meg at det fantes en bryter på veggen som kunne styres over zigbee, z-wave, rf eller wifi. Det hadde vært helmaks :)

En stund siden du skrev dette innlegget og du har karnsje funnet en løsning. Men jeg fant nettopp en nedskallert løsning som er veldig grei og løser egen knapp problematiken. Legger ved link til annet innlegg jeg har lagt ut her. Shally e'n kan konfigureres for MQTT og dermed kan dere kommunisere via Pi e også. Flott innlegg du har starter her forresten.

 

Link to post
Share on other sites

Her er det 55 sider med antatt nyttig info for mitt prosjekt, hvor jeg også skal sette opp Home Assistant og zigbee og drive med automasjon, overvåking inkludert batteriovervåking.  Antageligvis finnes det svar på spørsmålet mitt i de foregående 55 sidene.  Antageligvis bør jeg lese de 55 foregående sidene før jeg for alvor starter opp eget prosjekt - men jeg er i bestillingsfasen nå, dersom ting skal bestilles fra Kina og komme frem innen prosjektstart må det bestilles nå, så jeg drister meg til å spørre i denne tråden:

  • Jeg trenger noe zigbee-enheter for overvåking av energi/strøm på 12V-kretser.  Helst noe som kan kobles til "common ground".
  • Jeg trenger også noe som kan skru av/på en 12V-krets.

 

Altså idéelt sett, en zigbee-dingst som både kan skru av/på og måle energi/strøm.

 

Jeg har søkt litt på AliExpress, men jeg finner ikke frem, kanskje jeg ikke er flink nok til å søke.  Søkeresultatene drukner enten i enheter for håndtering av AC (aka landstrøm), eller i enheter som ikke støtter Zigbee ... kan noen peke meg i riktig retning?

 

(mulig det ikke er nødvendig å bestille fra Kina ... mulig det finnes butikker nært meg som selger bokser for styring og energiovervåkning av enfarge LED-strips?  Uansett, jeg ser for meg å bestille ti-tyve enheter for å kunne finmåle hvor strømmen blir av, samt kunne skru av/på lys og lignende - da bør enhetene ikke koste mange hundrelapper hver ...)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

12v strømmåler zigbee kan jeg ikke huske å ha sett.

 

Ina219 er en duppeditt du kan koble til en esp for å måle spenning og strøm. Men den begrenser seg til 3A så spørs jo hva du har tenkt til å koble til. Mener ikke de er særlig kostbare.

 

Zigbee styring av led stripe:

Jeg bruker gledopto glc008 til dette. De fungerer godt, men så nå at de koster 4-500 pr stk. Mener jeg kjøpte dem for under halvparten.

 

Om du ikke trenger dimmemulighet så finnes det også relebrett men mange kanaler som kan kobles til esp eller rpi. Det vil være billigste utvei 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev On 13.1.2022 at 15.50:

Ta en titt på nextion skjermene. De kan kobles f.eks kobles til en esp. Er en HMI skjerm og finnes i mange størrelser.

Har du testet disse? Ser de har noen forskjellige varianter.

Om de kan kobles trådløs til nettet i båten og vise IP adressen til Cerbo har jeg egentlig det jeg trenger til denne applikasjonen. 

 

Link to post
Share on other sites

Har noen forsøkt å endre ladestrømmen på Victron Multiplus automagisk? 
Elbiler reduserer ladestrøm med SOG og temperatur.

Laderen min kan gi opptil 120A, men tviler på det er en ladestrøm batteriene lever godt med opp mot 100%

Jeg ønsker å kunne redusere strømmen basert på SOC og temperatur.

Innspill?

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev for 12 timer siden:

Har noen forsøkt å endre ladestrømmen på Victron Multiplus automagisk? 
Elbiler reduserer ladestrøm med SOG og temperatur.

Laderen min kan gi opptil 120A, men tviler på det er en ladestrøm batteriene lever godt med opp mot 100%

Jeg ønsker å kunne redusere strømmen basert på SOC og temperatur.

Innspill?

Hvis Multiplus er moderne nok snakker den vel VE.Direct eller lignende format. Dette ligger godt dokumentert på Victron sider. En kan endre settinger ved å sende fra vanlig seriellport på en ESP feks. Står på den laaange prosjektlista mi men har gjort det i mange år allerede. Ligger en del dokumentert fra fiklere som har koplet seg opp på nett, også på Victrons eget forum faktisk. Men ferdigkjøpt er gjerne verre. Vet ikke om feks Cerbo gir en slik mulighet til dynamisk begrensning av ladestrøm. Når det er sagt vil nok strømmen avta proporsjonalt med SOC også da det krever mer effekt å dytte inn A på et fullt enn et tomt batteri. Har du studert forløpet med måling?

Link to post
Share on other sites

@tobixen: Hvorfor Zigbee? Har ikke brukt det men har oppfattet det som en lavenergistandard rettet mot batteridrevne dingser? I en båt har du gjerne wifi for lengst og enkelt tilgang til noen mA her og det uten å løpe rundt med små batterier? Lurer også på om du primært er ute etter kun ferdige dingser eller vil drive hjemmemekk? Jeg har surret mest i Arduino/ESP/Wifi lodde + kode enden men det er jo tung ekspertise på HA, RasPi og you name it i denne tråden da 😁

Link to post
Share on other sites

@tobixen Jeg må innrømme at jeg ikke er på nivået til @Fantino og @Dreuf på ESP-er og sånt, der er det som regel jeg som tigger om hjelp... Men jeg har 25 års erfaring med hjemmeautomasjon. Og for meg er Zigbee noe fiklete ræl som bare er en mer primitiv utgave av Z-Wave. Z-WaveJS2MQTT funker veldig greit, så lenge det er riktig satt opp, og selve oppsettet er heller ikke så vrient. Og det fins faktisk Z-Wave-brytere som kan brukes på 12V, men til ren switching, iallfall hvis du skal ha noen stykker, er de jo litt dyre, så brytersiden er best styrt med ESP32 og noen releer (det er det jeg bruker).

 

Men Fibaros RGBW-kontroller for Z-Wave kjøres på 12 (eller 24 V), har fire utganger og så vidt jeg ser av bruksanvisningen, måler den også strøm. Så jeg tror den kanskje kan bruke sånn som du ønsker. Men alt avhenger jo av hvor mange ampere du vil sjekke. Hvis du bare vil vite at det er strøm et sted, går det vel an. Og du kan switche den strømmen du vil ved å la Fibaroen styre et riktig relé (det fins massevis av releer på opptil flere hundre ampere på Aliexpress, jeg har noen stykker av dem selv). Her er bruksanvisningen til RGBW-kontrolleren, du kan jo lese litt selv:

 

https://www.elektroimportoren.no/docs/lib/4512452-Brukerveiledning-5.pdf

 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Fantino said:

Hvorfor Zigbee? 

Endelig kom spørsmålet jeg har lurt på men ikke kommet meg til å spørre om :giggle:

Kjøpte noen Tuya zigbee temp/RH-sensorer i fjor og putta i båten, tilknyttet en liten zigbee gw/hub fra samme leverandør.  Har foreløpig kun koblet opp via skyløsningene til Tuya men er ikke umiddelbart overbevist.
Problemene ligger vel delvis i software (som det vanligvis gjør) men det lagger, må inn og trykke refresh og får ikke alltid oppdatert temperatur da heller, sensorene blir ustabile og faller ut om temperaturen ramler under 0 og så videre.

 

Siden jeg uansett har en RPi ombord tror jeg det blir rollback til de gode gamle 1-wire-sensorene i stedet, de er stort sett dønn stabile og takler alt fra kjøleboksen til motortemp - og jeg får oppdatert status hvert sekund om jeg ønsker..

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt en motorheis, som er på vei til meg fra USA. Den kom uten det som kalles "wiring harness", og jeg mailet produsenten og lurte på om jeg bare kunne styre dem med vanlige releer. Svaret var:

Sitat

You will need our 7014G wiring assembly for the unit to work properly.

 

Det tok omtrent fem minutter før svaret kom, og jeg aner en viss duft av bullshit her... :giggle: For det går en kabel med bare to ledere til aktuatoren. Og når jeg ser på hjemmesiden til produsenten, står det dette under feilsøking:

 

Sitat

If your jack plate only runs one way, but not the other, jump the power cord directly to 12V battery. Follow the black power cord coming out of the unit’s motor to the disconnect point. Disconnect the blue and green wires from the relay harness. Now the green and blue wires can be directly jumped to a 12V battery by touching the green wire to the positive post of the battery and the blue wire to the negative post of the battery at the same time. Reversing this connection will run the unit in the opposite direction.

 

"Black power cord" tror jeg bare sikter til ytre isolasjon rundt de to lederne, og så er det blå og grønn inni. Og når man snur polariteten, går den altså motsatt vei. Da må det vel være sånn at man kan bruke fire 40-amperes biltemareleer (sikringen er 40 ampere)  koblet til en vippebryter eller to trykkbrytere, sånn at den ene veien åpner for + til grønt og - til blått, mens den andre åpner for - til grønt og + til blått? Det kan vel ikke være mer avansert enn som så?

 

Her er en auksjon med dette kabelsystem: https://www.ebay.co.uk/itm/373886183677?hash=item570d5a68fd:g:VMoAAOSwFaxhuZ8r

 

Den eneste dingsen jeg er litt usikker på hva er, er den grå greia her:

 

Image 31 - Wiring Cable Harness Kit for Marine CMC/TH Tilt Trim Unit Jack Plate #7014G

 

Kan det være en bimetallsikring, og kan det være at den faktisk må være der for ikke å herpe motorheisen hvis knappen holdes inne etter at den har nådd toppen/bunnen?

 

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har blitt veldig glad i ESP32 etter hvert. De har innebygd wifi og bluetooth, bruker nesten ikke strøm og støtter Home Assistant via ESPHome. De er lette å programmere og når man har fått dreisen på trådprogrammering med dem så drar de godt unna dersom man trenger litt kraft også.

 

Zigbee bruker jeg egentlig bare når en eller annen produsent(les Philips Hue) har noe jeg er veldig kåt på.

 

Man får kjøpt ESP32 NodeMCU utviklingskort fra elkim.no for 129,- pr. stykk. Jeg liker å handle slikt fra norske bedrifter dersom det er mulig.

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Mastiff ser bare ut til å være en sikring den grå dingsen. Ihvertfall iflg google.

 

@Swingswong nextion skjermen kan bli en skjerm for cerbo men du må nok ha en mqtt broker eller noe i mellom. Du setter oppsett og programvaren inn på skjermen også oppdaterer den bare verdiene. Ta en titt på YouTube så er det lettere å skjønne tegninga.

 

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...