Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Da er vannkjølingen min ferdig og testet. Jeg har et FLIRC-aluminiusmkabinett til Pi 4, som overfører varmen godt fordi det er en varmeledende pute som har kontakt med prosessoren:

 

image.png.ff01412a5ef4bc5a93c04b77a0598007.png

Jeg brukte en av de vanntett boksene til Clas Ohlson, som jeg bruker til så å si alt alt nå. Der kappet jeg hull i bunnen til kabinettet , så det stikker ut og er nøyaktig i flukt med nederste del av bunnen på den vanntette boksen. Jeg skal ha noen varmeledend puter, som er på vei fra eBay, i bunnen av kabinettet for å overføre varmen enda mer effektivt fra aluminiumskabinettet til den store aluminiumskjøleren.

 

image.png.e68d5ff742e644df3af5df907293baa0.png

 

Etterpå monterte jeg alt som skulle der, en harddisk med sikkerhetskopi av musikkbiblioteket (drøyt 140 000 låter) som jeg har på serveren i huset og på hytta, Tellstick Duo for temperatursensor oppunder taket og en i vannet, en overgang for NMEA fra kartplotteren til USB og kabler til strøm, lyd (jeg spiller med J.River Media Center for Linux på Pi-en og kjører det via en hodetelefonforsterker til båtens Pioneer-stereoanlegg) og en USB3-kabel som går til det som er utenfor, altså to nettverkskort og Phidgets 16-ports relékort som er en del av automasjonen. Det meste inni er festet med borrelås, i tillegg er det kabelfester og så er kabelgjennomføringen limt med smeltelim på innsiden og Tech7 på utsiden. Selve kabinettet er festet med overdrevne mengder Tech7.

 

image.png.bc32fd9c7d9bc03c1cc7da2f6d28b892.png

 

Og her er da kjøleren, som nok er den største som er brukt til vannkjøling til nå, på 24 fot, og vannreservoaret, som også er forholdsvis voksent, sett fra hytta (der også overvåkningskameraet sitter, så bare glem å plyndre utstyret mitt, gutter! :lol:):

 

image.png.92d8d354af3054db661c3217ea3cff88.png

 

Jeg monterte opp en aluminiumsvinkel for å holde Pi-boksen stødig, rett under den ene forsterkeren til anlegget:

 

image.png.25be2ba3c7a47881cfde3fb2866d000b.png

 

Så brukte jeg fenderfester til å feste et strikktau som holder kabinettet stramt inn mot kjøleren:

 

image.png.5a6d11c57ddc321e1608d9ac85743ed7.png

 

Utenpå fester jeg så USB-huben til Phidgets og de to USB-nettverkskortene (det ble for dårlig rekkevidde med Pi-ens interne nettverkskort):

 

image.png.aea443d642d05fccdd594af9a06d9187.png

 

Ved å ha alle koblingene inni den kraftige posen fra vakuumpakkeren til sous viden kan jeg enkelt ta med meg de forskjellige komponentene inn hvis noe må ordnes. Jeg mangler et par småting, som USB til CAT6-overganger til nettverkskortene, så derfor har jeg midlertidig hengt opp nettverkskortene sånn inni poser. De skal inn i små Clas Ohlson-bokser. Dette er AC-nettverkskortet som går opp til hytta og kobler systemet til det trådløse nettet der.

 

image.png.0a9b11217d53129d3634c4549a60fdf7.png

 

Og dette er N-nettverkskortet som skaper det trådløse nettet MadMax om bord på båten, til ESP-er og mobilen som viser dybde, fart, klokkeslett og vanntemperatur via SignalK, og i tillegg styrer musikken fra J.River Media Center med J.Remote:

 

image.png.e0e9cc65bca2823916802e0daa1f6f86.png

 

Så da er det bare å sette inn fire bokser med ESP-er (to i baugen, som skal slå av og på strømmen til teinehaler, det kommende søkelyset foran og noe småtteri ved styreplassen), én i styrehuset med 12 releer og 16 Phidget-porter som skal styre resten av lysene, stereoanlegget og fjernstartsystemet, og én i hekken, som skal styre hovedstrøm og strømmen opp til lysene på taket. Jeg har noen timers arbeid foran meg, men jeg tror dette blir bra saker. :giggle:

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantastisk galskap satt i system 😂 Jeg lurte en stund på om Pi-en skulle bli direkte vannkjølt 😜

 

Litt motgang her. Har prøvd å få til å innstallere Bootstrap css osv på esp8266 men får det ikke til å virke 😬 Så da blitt det litt mindre lekkert grensesnitt for dassmåleren

Link to post
Share on other sites

Det dritdårlige grensesnittet er egentlig bare for kalibrering så det er ikke så farlig, men jeg ville ha inn Bootstrap på SPIFFS på ESP for framtidige prosjekter, bla kombinert fjernkontroll for thrustere/vinsj + girsjalter - så det var et forsøk på å bli litt flinkere på et minimum av html/css/js som jeg stinker på 😝 Sykt irriterende

Link to post
Share on other sites

Lurer på om jeg må anses som helt sprø... Jeg har bestilt en Uibquity Nanostation Loco AC for å få mer stabilt og raskere trådløst nett ned til båten... Jeg var ikke fornøyd med stabiliteten på det som var, for jeg tar alltid en sikkerhetskopi før jeg gjør endringer, og jeg tar dem til en egen katalog på serveren (så jeg har hver eneste endring siden den ble satt i gang, og jeg har hatt bruk for det noen ganger også, når jeg har rotet meg bort), og det går bare ikke sånn som det er nå. De fleste ganger må jeg gjøre 3-4 forsøk før det går bra, og det tar jo lett en drøy time. Men med et eget aksesspunkt burde det gå bra.

 

Snart får jeg kanskje til og med tid til å montere de boksene jeg har gjort klar med en dullion releer...bare jeg har gjort ferdig regnskapet for firmaet! Ekte kryptonitt for denne supermannen,  det er en grunn til at jeg driver med språk (fjernsynstekster), og ikke med tall!

Link to post
Share on other sites

Jeg investerte 10k i Ubiquity her hjemme i vinter. Dream Machine Pro og to aksesspunkt,  helt utrolig mye bedre enn før.  Plutselig sluttet alle å klage på Internett 😁

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Ja, det er kraftige greier. Jeg har brukt det tidligere for å lage en bredbåndsforbindelse over 500 meter med fri sikt. Det var en Bullet med rundstrålende 15 dB antenne som ble tatt imot av NanoStation M5. Utrolig stabilt, linken holdt seg oppe i flere måneder av gangen uten problemer.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dagens snåleste: Når jeg slår på kartplotteren mens Pi-en står på, klarer ikke GPS-en å få peiling, så jeg får verken kart eller fart. Hvis jeg slår av Pi-en, slår på plotteren og så slår på Pi-en igjen, går det uten noen problemer.

 

Jeg har sjekket om det er NMEA-ledningen som går fra plotteren til USB-seriell-dongelen, men det hjalp ikke noe å plugge fra den. Jeg har også prøvd å koble fra de to eksterne USB-nettverkskortene (ett til nett i båten for NMEA, automatisering og diverse annet, og ett for kobling opp til hytta), men det hjalp heller ikke. Og det forbauset meg ikke, for det er jo helt andre frekvenser enn GPS.

 

Det eneste som funket, var å koble strømmen fra Pi-en, slå på plotteren, la den få peiling og så koble strøm til Pi-en igjen. Det funket ikke å kutte strømmen til Pi-en etter at plotteren allerede var slått på, jeg lot den stå i et par minutter, men GPS-en fikk ikke kontakt.

 

Hva kan det være for noe som forstyrrer? Kartplotteren står jo under et aluminiumstak, men det har ikke skapt noen problemer for den før.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Noen som har prøvd seg på å få integrert vanntemp måling inn på systemet? Finner veldig lite ferdig zigbee produkter f.eks som har sensor som jeg kan putte i vannet. Men det burde vel la seg gjøre med en helt vanlig temp sensor som kobles til RPI?

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev On 1.5.2021 at 14.57:

Dagens snåleste: Når jeg slår på kartplotteren mens Pi-en står på, klarer ikke GPS-en å få peiling, så jeg får verken kart eller fart. Hvis jeg slår av Pi-en, slår på plotteren og så slår på Pi-en igjen, går det uten noen problemer.

 

Jeg har sjekket om det er NMEA-ledningen som går fra plotteren til USB-seriell-dongelen, men det hjalp ikke noe å plugge fra den. Jeg har også prøvd å koble fra de to eksterne USB-nettverkskortene (ett til nett i båten for NMEA, automatisering og diverse annet, og ett for kobling opp til hytta), men det hjalp heller ikke. Og det forbauset meg ikke, for det er jo helt andre frekvenser enn GPS.

 

Det eneste som funket, var å koble strømmen fra Pi-en, slå på plotteren, la den få peiling og så koble strøm til Pi-en igjen. Det funket ikke å kutte strømmen til Pi-en etter at plotteren allerede var slått på, jeg lot den stå i et par minutter, men GPS-en fikk ikke kontakt.

 

Hva kan det være for noe som forstyrrer? Kartplotteren står jo under et aluminiumstak, men det har ikke skapt noen problemer for den før.

Denne er snodig.. Slik jeg forstår er det innebygget GPS i kartplotter vi snakker om? Og Pi er den vannkjølte som henger på akterspeilet? Den mest nærliggende teorien måtte være wifi signaler som lager støy for mottak av gps men det har du allerede prøvd å eliminere? Har du evt lange nok kabler til å flytte kartplotter ut slik at den får fri sikt og se om noe endrer seg da?

Link to post
Share on other sites

Mr_Stian skrev 15 minutter siden:

Noen som har prøvd seg på å få integrert vanntemp måling inn på systemet? Finner veldig lite ferdig zigbee produkter f.eks som har sensor som jeg kan putte i vannet. Men det burde vel la seg gjøre med en helt vanlig temp sensor som kobles til RPI?

18bs20 fås ferdige i vanntett kapsling på Ali. Det burde være ett av de beste alternativene. Har brukt disse en del (dog mot Arduino/ESP og de er både stabile og nøyaktige).

 

https://www.circuitbasics.com/raspberry-pi-ds18b20-temperature-sensor-tutorial/

Link to post
Share on other sites

@Fantino Pi-en er ikke på akterspeilet, den er inni styrehuset, men lavere ned enn plotteren. Selve plotteren er nedfelt, så det er nok ikke mulig å flytte den. Men jeg gikk inn i menyen og så at EGNOS var slått av, kanskje det kan ha noe å si? Akkurat nå er båten på land (litt aluminiumssveising og impellerbytte, pluss full sørvis på motoren), så jeg får ikke sjekket før mot slutten av uka. Etter at jeg slo på EGNOS, hadde jeg to turer der det funket. Men det kan også være tilfeldig, for det har virket litt til og fra. Noen ganger funker den bare, andre ganger gjør den ikke det. Jeg må gå inn i menyen og se på satellittkontakten neste gang den ikke funker, hvis det skjer igjen.

Link to post
Share on other sites

Mr_Stian skrev 16 minutter siden:

Noen som har prøvd seg på å få integrert vanntemp måling inn på systemet? Finner veldig lite ferdig zigbee produkter f.eks som har sensor som jeg kan putte i vannet. Men det burde vel la seg gjøre med en helt vanlig temp sensor som kobles til RPI?

Du kan enten bruke en DS18B20 som er limt på innsiden av skroget:

https://www.ebay.com/itm/313281801566?hash=item48f10ced5e:g:NWoAAOSwmCxfnqwk

 

Eller så har jeg en sånn som står i bunn av båten:

https://www.ebay.com/itm/184025136462?_trkparms=ispr%3D1&hash=item2ad8c0bd4e:g:W60AAOSwKKZdwthh&amdata=enc%3AAQAFAAACgBaobrjLl8XobRIiIML1V4Imu%2Fn%2BzU5L90Z278x5ickk8Fd9si%2FIbtWQr%2BhnlRwjDVesSi3mdEJx5nXtvoPjZkcPNkFOCkgn84UtDEgMEp8gkptNcHquhupjXhxLNy6TrkFQ1m4HEE9iIceTKZlZOIcK2X%2FYOjZige8HidEy9THAU2R7c%2FltsPJJOE3%2Fyl26FTQRlAMBEd3429pYPa0jJdTyr2YzvvF5HXQf2%2F1G8D2U7f%2FnkN9uzvYLUR2xCs3MxD3TfVvkvMMZM2QZngkWCfTAJ9ixBq%2B%2FNcIqisYp68%2BCXgOPS2gMWFyKh%2Fycv8EgJ5whp3F5Rcg5bRD%2Bf8Vm05w2x%2BKEKafGSBDV2qyvyg%2B%2BXkkbhtCs6v5GDZJJiROu5elITGx5EehgK%2F1MVYTy%2Bszyk%2BBjdOiiwFd%2BcEU0yptSmvPrMGpbp3vgpgp%2F1qySi9b6gUtzEfcv%2F8toSsx8HbpGabLwPT35vD%2FxnTeLjqKc67hNvifuyE065y1f0EclhFq1nAbKlemTZ%2FhU0oBqNkIeteq3R5tok9S2ukIi6M2ddiHS5J%2Fk5Fa7pSkDUCcowfBX97YCNoBaz27t525JvxTMMimzJPYiAq0IybaxwHL5dRCdabElN19aUBsJB2dKzzqRqzxAeLRwR9T4VYUD%2BYFehr5GgsPhkwPK7ye5AwJwfTWVEIgyv3Eb2Gr13iNF%2BCeZqDgk34sGriNr%2BxvBpYJ4pjO0djg3OwPP1XPbP%2FqWtz02Sj08B0oA6vaMEF2Rxuz7W55FXg1Iq6DT4HFfaHxQiKhu8ShtUjqLnLeLyX53XPA1By6SRQQ5HLFlisupVf83TWJEdjHA%2B6GXYqUS3k8%3D|cksum%3A184025136462eb49a7c76e314fae9b836f8f7e47f83b|ampid%3APL_CLK|clp%3A2334524

Den er zigbee og rapporterer om du har vann i kjølen i tillegg til temperatur.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 3 minutter siden:

@Fantino Pi-en er ikke på akterspeilet, den er inni styrehuset, men lavere ned enn plotteren. Selve plotteren er nedfelt, så det er nok ikke mulig å flytte den. Men jeg gikk inn i menyen og så at EGNOS var slått av, kanskje det kan ha noe å si? Akkurat nå er båten på land (litt aluminiumssveising og impellerbytte, pluss full sørvis på motoren), så jeg får ikke sjekket før mot slutten av uka. Etter at jeg slo på EGNOS, hadde jeg to turer der det funket. Men det kan også være tilfeldig, for det har virket litt til og fra. Noen ganger funker den bare, andre ganger gjør den ikke det. Jeg må gå inn i menyen og se på satellittkontakten neste gang den ikke funker, hvis det skjer igjen.

På NMEA usb delen din, bruker du der kplex eller signalk på RPI? 

Isåfall kan du se på NMEA strømmen om du får inn flere eller feil gps referanser på systemet. F.eks fra VHF eller AIS

Link to post
Share on other sites

Jeg har SignalK på Pi-en. Men det er ikke noe annet med GPS i båten, VHF og sånt er nok for større båter enn aluminiumsbadekaret mitt på 24 fot...

 

Edit: Men det er ikke noe system å snakke om for denne GPS-en, den sitter altså i selve kartplotteren, og den viser ikke noe fart på plotterskjermen heller når jeg får dette problemet.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det går fint å hente data fra signalk til node red:

 

Her forer jeg zigbee verdier fra HA til signalk:

skjermbilde1.JPG.aae160369a0ab2b0418d2c27695b7ada.JPG

 

Og her kjører jeg signalk verdier til MQTT som brukes av HA:

skjermbilde2.JPG.476c9559c42ca6f5cf512e0282ab6b45.JPG

 

Trenger ikke å gå veien via MQTT, men jeg gjør det for å kunne evnt hente ut igjen andre data til andre programmer.

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 15 minutter siden:

 

Hei. Jeg har faktisk en slik stående i bunn av kjølen hos meg og, men jeg får ikke opp noe temperatur fra denne. Kun fukt og batteri status. Kan jeg ha fjernet temperatur avlesning på denne? Hvordan får jeg eventuelt dette opp igjen? 

 

Her er info om enhet:

 

image.png.51e7416e5b3149037ca055e8b684e412.png

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker deconz og da legger jeg den inn sånn i config.yaml:

 

  - platform: template
    sensors:
      sjo:
        value_template: "{{ state_attr('binary_sensor.kjol', 'temperature') }}"
        unit_of_measurement: '°C'

 

Dette gir meg da en sensor som heter sensor.sjo

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker ikke Zigbee i båten, så Deconz er ikke noe jeg hadde tenkt å ta i bruk der. Men det er mer enn nok å få det inn i Node-RED, derfra kan jeg spre det dit jeg vil med MQTT. :thumbsup: Før eller senere blir det nok til at jeg monterer et 4G-modem som jeg kan bruke når jeg er ute med båten, og da blir det nok en VPN-tunnel til MQTT-serveren hjemme.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 11 timer siden:

@Fantino Pi-en er ikke på akterspeilet, den er inni styrehuset, men lavere ned enn plotteren. Selve plotteren er nedfelt, så det er nok ikke mulig å flytte den. Men jeg gikk inn i menyen og så at EGNOS var slått av, kanskje det kan ha noe å si? Akkurat nå er båten på land (litt aluminiumssveising og impellerbytte, pluss full sørvis på motoren), så jeg får ikke sjekket før mot slutten av uka. Etter at jeg slo på EGNOS, hadde jeg to turer der det funket. Men det kan også være tilfeldig, for det har virket litt til og fra. Noen ganger funker den bare, andre ganger gjør den ikke det. Jeg må gå inn i menyen og se på satellittkontakten neste gang den ikke funker, hvis det skjer igjen.

Tviler vel på at EGNOS av/på er problemet. Det skulle ikke utgjøre noen forbedring i selve mottaket. Greia er vel at alle ‘datamaskiner’ er støysendere - også Pi. Ville prøvd å skjerme denne og gjerne montere wifi kort lenger fra plotter. Et annet alternativ er vel rett og slett ekstern GPS-antenne som vil være en forbedring uansett. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...