Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Ja, og så har Maritim fått enda mer av pengene mine. Så det ble bonus for alle sammen! :giggle: Nå må jeg bare få begynt med å montere alle disse greiene med ESP-er som jeg har gjort klar i vinter, men ting tar tid. Iallfall når man jobber mye... Heldigvis førtidspensjonerer jeg meg om sju år (62, jeg gidder ikke jobbe lenger for som selvstendig næringsdrivende får det så liten virkning på pensjonen), så da får jeg masse tid til sånt! :saint:

 

Link to post
Share on other sites

Septiksensor versjon 2, tok en litt kjapp avgjørelse på å teste denne. Den har et skrufeste som gjør rengjøring enkelt, ved behov. Bare å skru ut og spyle. 

 

Ohm måling av sensor ved full og tom:

 

20210620_154713.jpg.59c2f9193670f989007f5fbbcf8e42dc.jpg

 

20210620_154730.jpg.144e851e6744d09c75ce5f24d5eecf6d.jpg

 

Men tenker jeg skal bruke noen skruterminaler eller hurtigkobling av en type for å gjøre det enkelt å koble fra sensoren når den eventuelt skal ut. 

 

Selvsagt burde jeg nok koblet den opp på NMEA2K men det blir en vurdering når vi har testa denne litt. 

 

Denne sensoren kjøpte jeg. Ganske billig 👍

https://www.maritim.no/septikgiver-s3h

 

Pluss et par hundre i tett gjennomføring.  

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 1 time siden:

@Sjøbliss Det var da en uvanlig billig løsning til deg å være, når det ikke er snakk om Aliexpress-ting... :giggle:

 

 

 

Usikker på om det er positivt? 🤔 🥂🍾🙋‍♂️

 

Fantino skrev for 4 timer siden:

Kan du ikke sette inn en spyledyse med kran og Gardena-kopling på sida av sensoren? 😁😇 Den funker sannsynligvis helt greit så lenge den får en årlig vask tenker jeg

 

Mhmmm... det var noe å tenke på det. Men jeg tror jeg prøver den som laget fra fabrikk nå i første omgang. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

På tide å planlegge og tenke litt igjen på elektronikken? :giggle: Jeg lagde ferdig masse i fjor vinter, men har ennå ikke fått montert noe av det... Men det hindrer meg ikke i å tenke videre, så jeg kan få montert alt som det skal være til våren igjen. I øyeblikket er det én ting jeg tenker på (som jeg også vil bruke i elbilen til akkurat det samme): En måte å merke at den faste strømmen blir kuttet, som så sender et signal til Pi-en om at det har skjedd, sånn at musikken pauses.

 

Pausingen kan skje med at Node-RED får inn signalet og så fyrer et par ledetekstkommandoer til J.River Media Center. Når strømmen kuttes, blir det én kommando for å hoppe ti sekunder tilbake, og én for å pause. Når strømmen kommer tilbake blir det én kommando for å vente lenge nok til at anlegget har fått lyd og så starte avspillingen etterpå.

 

Jeg vil jo tro at det kan ordnes med et relé som skaper kontakt mellom to GPIO-pinner, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det.

Link to post
Share on other sites

Er det 230V AC du skal detektere bortfall av? Jeg brukte en ørliten 230VAC-3.3V isolert omformer og kjørte den via en optokopler til en GPIO (optokopler som ekstra sikkerhet, kan sikkert utelates). For umiddelbar deteksjon så må du bruke interrupt i koden - ikke sikker på om det er tilgjengelig i Node Red. Men kan sikkert bare sjekke pinnen med jevne mellomrom?

 

Disse: NOK 14.20 | Manufacturer of PM01 / PM03 / PM09 / PM12 / PM24 Hi Link 3.3V 5V 9V 12V 24V ac dc power supply
https://a.aliexpress.com/_mOaI1QQ

 

 

Link to post
Share on other sites

Nei, det er bare 12V, så jeg vil tro jeg kan bruke et vanlig Biltema-relé. Og det er jo endringen som skal merkes, så det skal ikke gjøres noe så lenge det ikke er forandringer siden forrige gang. Men det er jo bare å ha en variabel i Node-RED som endringen setter. "Hvis forrige var på og denne er av, sett pause" og "hvis forrige var av og denne er på, vent i ti sekunder og sett play", sånn omtrent. Jeg har aldri brukt GPIO-pinner på Pi-en, men det er kanskje så enkelt som å finne en riktig pinne og ha en ledning til den og en ledning til jord, og så la releet åpne og lukke tilkoblingen mellom dem? Hvilke pinner bør jeg i så fall bruke? Jeg ser på pinout at det er fire jord som er tilgjengelige, men vet ikke hvilke av de andre pinnene jeg kan bruke.

 

Link to post
Share on other sites

For en gangs skyld noe som var enklere enn jeg hadde trodd! Bare å installere noden npm i node-red-node-pi-gpio og koble et relé mellom jord lengst fra innstrømsiden og GPIO 19 (jeg prøvde først GPIO 21, men den hadde totalt hikke og vekslet vilt mellom 0 og 1 når det var koblet en kabel til uten at den var i kontakt med noe. Python-GPIO-biblioteket er allerede på Pi-en i utgangspunktet, så det var ikke mer som måtte gjøres.

 

Link to post
Share on other sites

Ok, må sikkert gjøres i selve Python-koden da (om jeg forstår dette riktig). De fleste GPIO pleier å være utstyrt med mulighet for å aktivere intern pull up og/eller down, dvs at chip allerede har disse innebygget i substratet. Hvis ikke disse kan aktiveres/ikke er tilstede kan en fysisk motstand puttes på for å ‘tvinge’ pinnen til rett nivå i ‘hvilestilling’ (altså når jord/pluss signal ikke er til stede). Typisk en 10k motstand. Men nå fant du jo en pinne som fønket uten å stresse med det?
 

Typisk så må en sjekke beskrivelsen mhp GPIO ift hva en skal bruke de til da de kan oppføre seg ulikt under oppstart og av og til har ulik tilknytning internt på chip. Feks har esp8266 en som tvinger reset dersom den er lagt til jord under boot, noen som går høy og/eller lave under boot osv.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Lite action her for tiden, skulle tro folk hadde andre ting å gjøre enn å bruke ESP-er til noe i båten... :rolleyes: Jeg har et lite problem som jeg skulle løst. Det handler om å tilte med releer. Jeg skal la en ESP32 kjøre tiltingen med et dobbeltrelé av den vanlige, blå typen. Men jeg MÅ unngå at begge sider åpnes samtidig, jeg har lest at det kan brenne motoren (en som hadde fått kortslutning på kabelen, så den prøvde å kjøre opp og ned samtidig). Men selv mener jeg programmeringsmessig, ikke faren for å få kortslutning i kabler og sånt. Er det sikkert nok bare å kjøre en logikk som gjør sånn når jeg skal tilte ned:

 

1. Slå av pinnen for tilting opp.

2. Vente et halvt sekund for å være sikker på at releet har reagert.

3. Slå på pinnen for tilting ned i antall sekunder som det tar fra topp til bunn (om det står litt for lenge, er det ikke noe problem, har jeg fått bekreftet på forumet tidligere).

4. Slå av pinnen for tilting ned.

 

Og omvendt når jeg skal tilte opp igjen? Eller er det kanskje noen pinner på en ESP32 som er gjensidig utelukkende, så strøm til den ene hindrer at det går strøm til den andre? Jeg prøvde å søke på "mutually exclusive", men fant ikke noe på det.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men ‘vanlige blå dobbeltreleer’ mener du da disse?


65D2A556-AE4F-447D-BDF5-D4BEFA95183A.jpeg.a119bf60cd55c93c9955cb08e36e8f88.jpeg


Antar det da er 2 kabler som skal forsynes med +12V - men for all del ikke samtidig?

 

Antar du skal bruke 2 releer. Du kan lage ‘forrigling’/interlock i ESP ved å bruke inngangspinner til å måle om kablene er spenningssatte og bruke den målingen til å stoppe sjalting før pinnen går lav feks. Men om du bruker to releer så ville jeg satt 12V+ supply inn på common på rele 1. Så lar du utgang NO på rele 1 styre tilt ene veien. Utgang NC fra rele går til common på rele 2. Så lar du tilt andre vei styres fra utgang NO på rele 2. Da er releene forriglet, da 12V+ supply til rele 2 brytes hvis rele 1 er aktivert. Gjør du det slik trenger du ikke tenke veldig mye på timing i ESP.

Link to post
Share on other sites

Med dobbeltreleer mener jeg nesten det, ja. Jeg mener dette:

 

proxy-image?piurl=https%3A%2F%2Fi2.wp.com%2Fwww.elkim.no%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F05%2F2xrelay-m.jpg&sp=1641193638Tcdd4a13ff4af6d078abe9646c6b56173bd4d31bc7cd6a21a67632d8b03eca9b3

 

Altså to relémoduler på ett kort. Men det aktiveres med høy og av på pinnene på ESP32-en, ja. Og jeg må innrømme at noe av det du skrev nå, var litt på grensen til gresk for meg...men jeg tror jeg forsto det:

 

Signalet (jeg vet ikke om det er 12V, men antar det) går altså til innskruen på det første releet, som da kan sende den videre til tilten på den skruen som bare er TILkoblet når releet er aktivert. Så går signalet videre fra den skruen på det første releet som vanligvis er TILkoblet, men blir FRAkoblet når det første releet er aktivert, og inn på innskruen på det andre releet. Jeg tror det var det du mente, og det er jo helt logisk at det da bare vil være mulig å kjøre det ene releet av gangen! Snedig, takk!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter å ha byttet septik må jeg ta vekk et panel for vising av mengde og tømmeknapper. Det blir noen huller etter det som jeg ønsker å dekke. Leter derfor etter et lite display som han vise noe info fra en Raspberry Pi.

Feks nivå i tanker.

 

Fant denne artikkelen

https://www.seeedstudio.com/blog/2019/01/29/12-popular-raspberry-pi-displays-and-touch-screens/

 

Jeg vil helst ikke ha noe som må kobles opp mot HDMI porten.

Forslag?

7DA11B69-25D7-4587-9D15-50566686CFED.jpeg

Redigert av Swingswong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...