Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Mastiff skrev 11 minutter siden:

@Dreuf Takk! Jeg klarte ikke å finne den noe sted. Så da bør det altså bare være å kjøre noen releer for å få denne til?

 

@Mastiff Den riktige løsningen er vel et reverserende kraftrelé (legg merke til aksenten..), a-la de som står på vinsjer/thrustere el. Noe sånt? (Finnes ørten utgaver med ulike ratinger etc):

 

NOK 92.31  41% Off | Universal 12V Solenoid Relay Contactor Winch Rocker Switch Thumb 250A 95001bs-17000lbs For ATV/UTV 4WD 4x4 Winches 80*7.5*40.5mm
https://a.aliexpress.com/_mPkMxeU

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Fantino said:

@tobixen: Hvorfor Zigbee?

Jeg leste en webside som sterkt anbefalte zigbee, som en standard med lite problemer og lavt energibruk, og lavt energibruk er vel viktig i båt.  Jeg har rullet ut zigbee-enheter hjemme med stort hell, og er særlig fornøyd med enheter for å skru av/på AC-strøm, samt måle strøm/energibruk på disse - enkelte av dem rapporterer både Vrms, Arms, P og akkumulert energibruk.  Jeg synes det er rart at det ikke finnes tilsvarende enheter for DC.

7 hours ago, Fantino said:

Har ikke brukt det men har oppfattet det som en lavenergistandard rettet mot batteridrevne dingser?

Dét og.  Zigbee-dingster som har tilgang på ekstern strøm fungerer som mesh-rutere, slik at rekkevidde på nettverket økes, og (forhåpentligvis) slik at batteribruk på batteridrevne dingster reduseres (ettersom de kan spare på signalstyrke ved å kommunisere med nærmeste mesh-ruter?)

 

Dersom det finnes enheter som gjør det jeg ønsker og er basert på wifi, så bør jeg vel vurdere dét, men jeg har pr tiden ikke noe permanent wifi-nett i båten.  Det later til at det mest praktiske for meg på kort sikt er å benytte mobiltelefoner for oppkobling mot internett.

 

7 hours ago, Fantino said:

I en båt har du gjerne wifi for lengst og enkelt tilgang til noen mA her og det uten å løpe rundt med små batterier?

Jeg tenderer til å tro at kabler er bedre enn lokale batterier og radiosignaler - men en av grunnene til at jeg har "tent" helt på Zigbee og HA er hvor utrolig lettvint det er å bare "klaske" opp sensorer og utstyr hvor man enn måtte ønske det, uten grundig planlegging eller opprigging av infrastruktur (og i tillegg får jeg oversikt over hvilke batterier som evt må byttes på en grei måte).  Det er også bra at det er en etablert standard og mange fabrikanter å velge mellom - selv om enkelte av produktene er merket med "forutsetter bruk av Acme smart-HUB" elns.

 

Akkurat for formålet "måle og kontrollere strømflyt", så har man selvfølgelig tilgang på strøm, da trenger man ikke forholde seg til batterier - men hvis jeg kan greie meg med "bare" zigbee som kommunikasjonsstandard for denne typen utstyr i båten, så gjerne det.

7 hours ago, Fantino said:

Lurer også på om du primært er ute etter kun ferdige dingser eller vil drive hjemmemekk? Jeg har surret mest i Arduino/ESP/Wifi lodde + kode enden men det er jo tung ekspertise på HA, RasPi og you name it i denne tråden da 😁

Både og.  Jeg er av den typen som helst vil ha, om ikke annet så i allefall teoretisk full kontroll - unngå propretiære greier, unngå ting som avhenger av "skytjenester", men jeg er også typen som tenderer til å bestille masse utstyr og aldri "få ut fingeren" til å faktisk sette meg inn i ting og få tatt i bruk utstyret, så ting bør være "enklest mulig".  Jeg er blitt helt frelst på Home Assistant og Zigbee, det er enkelt i bruk men gir meg allikevel full kontroll.

 

Jeg har aldri drevet med Arduino, men kjøpte nettopp et "starter kit" - som jeg håper ikke blir liggende å støve ned, men risikoen er vel høy for dét.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Fantino Det stemmer at relé i ubestemt form éntall har akutt aksent. Men som alle andre ord med é-aksent for å markere trykksterk e (bortsett fra noen egennavn), anser Norsk språkråd normalen for å være å droppe det i bestemt form og i flertallsformene, altså når ordet bøyes hvis det får to e-er etter hverandre. Jeg jobber som oversetter, så jeg vet litt mer om språk enn om båt... :giggle:

 

Men kan du tenke deg et sånt relé som jeg kan få tak i her på berget til en rimelig pris? Ellers kan jeg jo bestille den fra Ali og så bruke Biltema-releer midlertidig, mens jeg venter.

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Mastiff said:

for meg er Zigbee noe fiklete ræl som bare er en mer primitiv utgave av Z-Wave. Z-WaveJS2MQTT funker veldig greit, så lenge det er riktig satt opp, og selve oppsettet er heller ikke så vrient.

 

Jeg må inntrømme at jeg har hatt litt trøbbel med enkelte av zigbee-enhetene jeg har installert hjemme - men ref https://www.elektroimportoren.no/zigbee-eller-z-wave/zigbee-eller-z-wave/Document.html ...

 

Quote

ZigBee er en åpen standard (...) Z-wave er ett av de originale selskapene for smarthus-produkter (...) Z-wave er ikke en åpen standard

 

Produktinnlåsning er noe jeg for enhver pris vil unngå.

 

6 hours ago, Mastiff said:

Og det fins faktisk Z-Wave-brytere som kan brukes på 12V, men til ren switching, iallfall hvis du skal ha noen stykker, er de jo litt dyre, så brytersiden er best styrt med ESP32 og noen releer (det er det jeg bruker).

 

Jeg har allerede installert ganske mange enfarge (warm white) LED-strips i båten - så nå har jeg bestilt disse for å kontrollere dem: https://www.aliexpress.com/item/1005001629650377.html ("single color"-varianten).

 

Dette er dimmere - så kanskje ikke optimale for å kontrollere annet enn LED-lys, og de kommer dessverre uten noe måling av strøm/spenning/forbruk.

 

I tillegg har jeg bestilt disse lysstripene (RGB+CW+WW), med kontroller: https://www.aliexpress.com/item/1005001629851565.html - har prøvd de hjemme og er fornøyd med de (men jeg burde antageligvis ha brukt litt tid på å få bestilt uten strømforsyninger - nå får jeg vel en liten haug med 230V->12V-konvertere som jeg strengt tatt ikke har bruk for).

 

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@tobixen Mye av markedet er vel i utgangspunktet ‘home automation’ og ikke beregnet for båtbruk i stor grad? Kanskje derfor utvalget er dårligere på DC.

 

Men skal du ha måleresultatene på telefonen så havner de vel slutt via wifi antar jeg?.. Eller tenker du Lo-Ra eller lignende?

 

Liker også å ha kontrollen selv men har måttet gå over til Blynk pga manglende ork til å lære meg html. Ang starter kit: Hadde også et liggende en del år før jeg plutselig så lyset. Ikke sett meg tilbake siden. Men vil påstå at du burde bestille noen ESPer og komme deg over på de kjapt. Kan også programmeres i Arduino IDE (en an mange muligheter). Det kule med ESP er vel at de begynte som wifi link for Arduinoene som da ikke hadde slikt. Helt til noen smartinger oppdaget at ESPene var racerbiler med alt utstyr vs Arduinoene 😁 Har laget mye gøy med lillebror ESP8266. Men forutsetter en viss kjennskap til koding i C/C++ for at læretiden ikke skal bli for lang så HA og mer ‘høynivå’ er gjerne raskeste veien.

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Arne Henriksen said:

Kjøpte noen Tuya zigbee temp/RH-sensorer i fjor og putta i båten, tilknyttet en liten zigbee gw/hub fra samme leverandør. 

 

Jeg har så langt 11 zigbee-temperaturmålere av fem ulike typer hjemme i huset og kanskje fire forskjellige fabrikater, og er fornøyd med dem.  For de billigste kina-sensorene står det riktignok i bruksanvisningen at de sender oppdatering bare hver halvtime dersom temperaturen ikke endrer seg vesentlig - men for formåle "sjekke om det er fare for frost i båten" så holder det.

 

Jeg tror at alle målerene er eksplisitt merket med "innendørs bruk", og noen har også angitt at de kun kan benyttes fra 0C og oppover.  Jeg har plassert én sensor utendørs ("lumi.weather by LUMI" står det i HomeAssistent-grensesnittet), den har fungert ypperlig bortsett fra at rapportert batterinivå falt til 34% et par dager etter at jeg puttet den ut, den har ligget relativt stødig på 34% siden (litt pluss/minus avhengig av temperatur).

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 21 minutter siden:

@Fantino Det stemmer at relé i ubestemt form éntall har akutt aksent. Men som alle andre ord med é-aksent for å markere trykksterk e (bortsett fra noen egennavn), anser Norsk språkråd normalen for å være å droppe det i bestemt form og i flertallsformene, altså når ordet bøyes hvis det får to e-er etter hverandre. Jeg jobber som oversetter, så jeg vet litt mer om språk enn om båt... :giggle:

 

Men kan du tenke deg et sånt relé som jeg kan få tak i her på berget til en rimelig pris? Ellers kan jeg jo bestille den fra Ali og så bruke Biltema-releer midlertidig, mens jeg venter.

Jepp, jeg visste at jeg trykket på en knapp der 😂


Slike releer har jeg ikke sett til ‘kristelig’ pris her hjemme dessverre. Har ikke kommet over noe på Biltema/Jula el heller. Går fort mellom en og to høvdinger. En mulig opsjon er å gå for noen som sender fra Europa, evt noen som tilbyr frakt med UPS/Fedex el mot tillegg. Det pleier å gå kjapt da. Fikk forsterker fra Hong Kong med UPS på 5 dager for et par år siden.

 

Dette sendes fra Spania feks: NOK 75.92  25% Off | 12V 5/16"-24 Reversing Polarity Contactor Relay Winch Motor Reversing Solenoid Switch Relay Threaded Studs 6 Terminals
https://a.aliexpress.com/_mLJDN9i

 

Men noen Biltema-releer gjør også jobben da!

 

Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, Fantino said:

@tobixen Mye av markedet er vel i utgangspunktet ‘home automation’ og ikke beregnet for båtbruk i stor grad? Kanskje derfor utvalget er dårligere på DC.

Ja, helt klart.  Det er jo noen som har solceller og batteribanker hjemme, men de fleste har kanskje allikevel mest 230V på forbrukssiden.

12 minutes ago, Fantino said:

Men skal du ha måleresultatene på telefonen så havner de vel slutt via wifi antar jeg?.. Eller tenker du Lo-Ra eller lignende?

Ja, jo, det er et poeng.  Jeg har ikke tenkt så langt enda.  Jeg trenger vel noe slags form for internt IP-nett i båten - samtidig med at ruting ut av båten skal kunne skje vha "hotspot" fra vilkårlige mobiltelefoner.

 

Hjemme får boksen jeg bruker for Home Assistant dynamisk public IP-adresse (IPv4+IPv6) fra Telenor ("det er bare bedrifter som trenger fast IP-adresse" sa representanten fra Telenor da jeg klaget på at IPv6-adressen endret seg - litt av meningen med IPv6 faller jo bort dersom man har dynamiske IP-adresser ... but I digress), og et script som sørger for at DNS holdes oppdatert - så bruker jeg bare den DNS-adressen enten jeg er hjemme, ute, på mobil eller på laptop.

12 minutes ago, Fantino said:

Liker også å ha kontrollen selv men har måttet gå over til Blynk pga manglende ork til å lære meg html.

Basic HTML (slik vi brukte HTML på nittitallet) er svært enkelt :-)

12 minutes ago, Fantino said:

Ang starter kit: Hadde også et liggende en del år før jeg plutselig så lyset. Ikke sett meg tilbake siden. Men vil påstå at du burde bestille noen ESPer og komme deg over på de kjapt.

Ja, da får jeg vurdere dét.  Kjapt, om det skal bestilles fra Kina ...

12 minutes ago, Fantino said:

Men forutsetter en viss kjennskap til koding i C/C++

Det er ikke noe problem for min del - selv om det er mange år siden sist jeg lagde noe i C.

 

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, tobixen said:

Jeg har så langt 11 zigbee-temperaturmålere

 

Før noen rekker å spørre "hvorfor så mange" ...

 

... mange zigbee-devicer kommer med ekstra funksjonalitet.  Eksempelvis, bevegelsessensor fra Philips Hue kommer med både lysstyrkesensor, RF og temperatur.  Røykvarslerene har også innebygd temperaturmåler.  I tillegg kjøpte jeg et par "luftkvalitetsmålere" av ulike fabrikater, disse har også temperaturmåling.  (Disse er hypersensitive på etanol - men nå divergerer jeg igjen ...)

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Mastiff said:

Men jeg har 25 års erfaring med hjemmeautomasjon. Og for meg er Zigbee noe fiklete ræl som bare er en mer primitiv utgave av Z-Wave.

Ref samme link som i sted, står det også at Zigbee-protokollen har vært problematisk men at svært mange av problemene er blitt løst i Zigbee 3.0.

 

Jeg kan ikke påberope meg å ha 25 års erfaring med hjemmeautomasjon (selv om huset vi kjøpte i Oslo kom med et X10-opplegg), men hvis tidligere versjoner av Zigbee har vært noe "fiklete ræl", så aner jeg en viss risiko for at 25 års erfaring med hjemmeautomasjon kan ha gitt varige fordommer mot protokollen :-)

 

Vel, jeg skal ikke si at ting alltid har virket helt perfekt her.   Jeg antar bl.a. at "pakketap" forekommer, det har bl.a. skjedd at "skru av/på alle lys" har medført at ett lys fortsatt har blitt stående på/av, det er jo noe irriterende.

Link to post
Share on other sites

@tobixen Putt en RPi/Odroid/whatever i båten, og kjør linux på dem. Sett opp VPN hjem, WireGuard eller OpenVPN er greie å sette opp. Rart med det hvor fort man blir avhengig av å kunne koble seg til båten når man først har tilgang.

 

En annen ting med ESP-er er at du kan styre releer ganske lett, og dermed kunne skru på varme eller andre ting. Gamle mobiltelefoner er ikke å forakte i båten, de har til og med kamera i begge retninger.

Link to post
Share on other sites

@Fantino Du da, ertekroken! :giggle: Spania ville selvsagt hjulpet, men hvor ser du Spania her? Det står jo "shipping from China to Norway".

 

bilde.png.fead6d03d565158380f95416fa6a888d.png

 

@tobixenMitt nyeste forsøk med Zigbee er fra november, med en Easyaccess-lås. Det gikk helt greit å koble den til, og den er stabil når den først er tilkoblet, men informasjonen er mildest talt primitiv i forhold til det man pleier å få på Z-Wave. Jeg har ikke prøvd meg med mer avanserte ting, som termostater. Det gikk spektakulært galt forrige gang, med store temperatursvingninger som resultat.

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Aha, fant det! Jeg måtte klikke på "More options", så fikk jeg muilgheten. Da tar jeg den derfra, det går noen uker fortere. Regner med at hvis jeg bruker et 40 amp relé på greia, så vil det vel ikke være mulig å skade den. Det er vel ikke sånn at jeg risikerer at aktuatoren river i stykker rammen fordi den ikke stopper fort nok fordi jeg ikke har det originale ledningsnettet?

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 28 minutter siden:

Aha, fant det! Jeg måtte klikke på "More options", så fikk jeg muilgheten. Da tar jeg den derfra, det går noen uker fortere. Regner med at hvis jeg bruker et 40 amp relé på greia, så vil det vel ikke være mulig å skade den. Det er vel ikke sånn at jeg risikerer at aktuatoren river i stykker rammen fordi den ikke stopper fort nok fordi jeg ikke har det originale ledningsnettet?

 

Det måtte være om originalen også har endestoppere da. Men selve endestopperene burde vel stå på heisen i så fall? Om de ikke finnes er den neppe i stand til å selvdestruere. En passende sikring som kan resettes er sikkert uansett ikke feil, og så kople releene med forrigling slik at de ikke kan kortslutte hverandre.

Link to post
Share on other sites

Det høres absolutt logisk ut. Men er det ikke en forrigling i seg selv i å bruke et polaritetsrelé? Det skal vel ikke være mulig at den går begge veier samtidig uansett, så lenge det bare går to ledere til aktuatoren. I så fall ville det vel bare blitt en ren kortslutning, og det tar jo sikringen seg av. Jeg har bestilt det. Eller tenker du på hvis jeg skal bruke Biltema-releer midlertidig? For det blir vel knapt nødvendig, jeg fikk en antatt dato på 18. februar, og det er jo bare tre uker. Da er det bare snakk om en uke eller halvannen fra jeg får båten på vannet til jeg får releet. Jeg har jo klart meg uten å heve og senke motoren fram til nå, så jeg kan bare sette den i midtstilling ved å koble direkte.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 6 minutter siden:

Det høres absolutt logisk ut. Men er det ikke en forrigling i seg selv i å bruke et polaritetsrelé? Det skal vel ikke være mulig at den går begge veier samtidig uansett, så lenge det bare går to ledere til aktuatoren. I så fall ville det vel bare blitt en ren kortslutning, og det tar jo sikringen seg av. Jeg har bestilt det. Eller tenker du på hvis jeg skal bruke Biltema-releer midlertidig? For det blir vel knapt nødvendig, jeg fikk en antatt dato på 18. februar, og det er jo bare tre uker. Da er det bare snakk om en uke eller halvannen fra jeg får båten på vannet til jeg får releet. Jeg har jo klart meg uten å heve og senke motoren fram til nå, så jeg kan bare sette den i midtstilling ved å koble direkte.

Jo absolutt - mente om du gikk for venteløsning med 4 rele i en H-bro!

 

Det reverserende releet kan bare være i en av to posisjoner så det skal være safe på den måten. (Red: en av tre da egentlig, inkludert ‘inaktiv’)

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev for 8 timer siden:

@tobixen Putt en RPi/Odroid/whatever i båten, og kjør linux på dem. Sett opp VPN hjem, WireGuard eller OpenVPN er greie å sette opp. Rart med det hvor fort man blir avhengig av å kunne koble seg til båten når man først har tilgang.

 

En annen ting med ESP-er er at du kan styre releer ganske lett, og dermed kunne skru på varme eller andre ting. Gamle mobiltelefoner er ikke å forakte i båten, de har til og med kamera i begge retninger.

Det finnes også ferdige moduler med esp32 og 4 x rele. De er ganske kjekke for en slipper å lodde sammen/kabling, har regulert power supply osv.

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Mastiff said:

@tobixenMitt nyeste forsøk med Zigbee er fra november, med en Easyaccess-lås (...) informasjonen er mildest talt primitiv i forhold til det man pleier å få på Z-Wave

 

Kan du utdype?

 

Jeg har også vært skuffet over hvor lite informasjon jeg får fra enkelte av sensorene mine - men også imponert over informasjonen fra andre enheter - så jeg tror det avhenger mer av enhetene enn av protokollen i seg selv.

 

4 hours ago, Mastiff said:

Jeg har ikke prøvd meg med mer avanserte ting, som termostater. Det gikk spektakulært galt forrige gang, med store temperatursvingninger som resultat.

 

Termostater er vel ikke særlig avansert? :-)

 

Jeg kan si at jeg har lykkes sånn relativt bra i å styre panelovner hjemme, med termostat som flapper mellom "komforttemperatur" (20C) og "sparemodus" (12C).  På kjøkkenet bestiller jeg komforttemperatur gjennom en kalender, på kontoret justeres termostaten til "komforttemperatur" basert på bevegelsessensor.

 

Jeg skulle ville tro at plassering av temperatursensor(er) og justering av "hysterese" har mer å si enn kommunikasjonsprotokollen ... men, som nevnt tidligere - på enkelte av temperatursensorene jeg fikk fra Kina står det i manualen at de normalt bare sender oppdatering hver halvtime, dét er åpenbart for dårlig til å kunne finjustere en kraftig panelovn.

Link to post
Share on other sites

Jeg får bare beskjed om at døra er åpnet når man gjør det med selve låsen, og ikke når man åpner innenfra. Alt jeg har vært borti av Z-Wave får man beskjed både om døra åpnes fra begge kanter, og man får beskjed om stillinge til døra og mye annet. Og så kan man legge inn koder direkte fra styringen, på Easyaccessen må man programmere det inn på låstastaturet, og man har så vidt jeg vet ikke muilgheten til å legge inn midlertidige "håndverkerkoder" fra systemet. Jeg har forstått det sånn at det skyldes begrensnnger i Zigbee, men jeg kan jo ta feil.

 

Termostatene til gulvet koblet seg fra til stadighet og måtte inkluderes på nytt, og ofte reagerte de heller ikke på kommandoer. Og den temperaturen de sendte inn til systemet var helt på jordet.

 

Tempsensorene mine er 433 mHz, Oregon eller Viking. De sender hvert minutt, og jeg justerer panelovner og sånt hver gang de kommer inn (jeg kjører et monsterskript i EventGhost på en virtuell maskin på serveren min, Home Assistant og Node-RED bruker jeg bare som ei bro mellom maskinvaren og hovedsystemet). Varmepumpene justerer jeg hvert kvarter. Skulle gjerne gjort det også hvert minutt (det kan bli opptil halvannen graders variasjon, jeg liker å holde meg innenfor en halv grad), men det kommer et kvitteringspip fra Toshiba-varmepumpene hver gang Sensibo Sky sender en kommando til den. Vurderer å skru opp pumpene og enten koble ut piezohøyttaleren eller fylle den med smeltelim, så den iallfall blir mye svakere.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke vet jeg, fra mitt brukerståsted virker det som at zigbee-devicer har mulighet til å sende så mange verdier ut som de måtte ønske, så ut fra et protokollperspektiv burde det ikke være noe problem å sende ulike variabler på om den er låst opp innefra eller utenfra.  Setting av midlertidige adgangskoder er jo svært kjekt, dersom z-wave-kontrolleren tillater dette mens zigbee-kontrolleren ikke tillater dette, så er det helt klart vesentlig funksjonalitet som mangler - uten at jeg aner noe om dette faktisk skyldes svakhet i protokollen eller ikke.  Jeg tror det skal være mulig å sende skreddersydd json til enheten over zigbee, men ... zigbee-kompetansen min er foreløbig stort sett på "bestille utstyr og klaske det opp hjemme"-nivå.

 

Det er ikke usannsynlig at det er mer "ræl" på zigbee-markedet enn z-wave (eksempelvis termometere som innrapporterer data bare hver halvtime og som ikke fungerer i minusgrader), ettersom sertifiseringsprossessen for zwave er både strengere og dyrere (og kanskje z-wave i tillegg er mer aggressiv på å bekjempe misbruk av merkevaren).  Det kan jo slå ut begge veier - når jeg ønsker å måle temperatur på mange forskjellige punkter i båten, ikke har behov for høyere frekvens enn halvtimesoppdateringer, og satser på å holde disse stedene frostfrie, så lever jeg godt med å kunne kjøpe inn en haug med billige termometre fra AliExpress i stedet for å kjøpe ett dyrt men svært godt termometer :-)

 

Og bl.a. ESP32-H2 støtter visst ZigBee, XBee er kanskje også noe å se på, selv om det ikke finnes ferdige produkter for DC-strømmålere basert på ZigBee på f.eks. AliExpress finnes det vel muligheter for å få fikset noe :-)

 

Link to post
Share on other sites

Ser det har blitt diskutert litt releer her inne i det siste. Ser ikke at Shelly 1 har blitt nevnt her. Dette er ett wifi relee som kan kobles både på 230v ac og 12-60v DC. Koster 149,- på netonnet. 

 

Har bestilt ett par slike for å teste til å skru på diverse ting i båten. Blant annet varmer og noe lys. Disse er direkte kompatible med HA og ser ut til å skulle funke veldig bra. 

Link to post
Share on other sites

@tobixen Alt fungerer til sitt bruk. Jeg brukte jo bare 433 mHz-utstyr i ti år, nå bruker jeg det så lite som mulig. Særlig veggbryterne, for de har en treffprosent på rundt 70, og det er jo latterlig. Nå er det bare noen få strømplugger igjen, pluss alle temperatursensorene. De funker veldig greit.

 

Jeg har ellers funnet ut at jeg skal automatisere hevingen og senkingen. Jeg skal bruke en EPS-32 med releer til å kjøre opp og ned motorheisen, ett trykk for 10 % opp, to trykk for 10 % ned, tre for helt opp og fire for helt ned. Men har noen sett en høydeindikator som kan brukes til noe sånt? Jeg ser at originalen koster 155 dollar, og den er vel i praksis et potensiometer som varierer motstanden etter hvor mye armen er bøyd:

 

Image 1 - CMC Position Indicator Gauge Sending Unit 6214 for 6077 Jack Plate Gauge Kit

 

Det må vel finnes noe lignende på Ali, @Fantino? Noe som kan kobles til en ESP-32, altså. :giggle: Det enkleste er jo å måle tiden opp og ned, alltid ta utgangspunkt i øverste stilling ved brygga (som jeg uansett skal gjøre for å få motoren helt opp av vannet) og så bruke Node-RED til å sette en variabel på hvor langt oppe og nede den er på den turen jeg er ute på nå. Men det er ikke like kult som å kunne se i Home Assistant hvor mange prosent av vandringen motoren er...

 

@Mr_Stian Det hadde jeg faktisk aldri hørt om. Interessant... Det må jo være greit å bruke på steder der man bare trenger ett relé. Der det trengs flere er det ikke så interessant, for en ESP-32 med et relékort med 4 eller 8 releer koster jo ikke så mange kronene. Jeg ser også at de har Shelly 1 på Kjell.com for 199.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...