Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Alt til sitt bruk, selvsagt. :thumbsup: Jeg bruker ESP-er og relékort, smeltelimer dem fast i Clas Ohlsons vanntette bokser og kobler med ledninger med multiplugger, som jeg til slutt slenger en klatt smeltelim for å holde plass. Det blir en kompakt og holdbar, liten enhet. Men så er det jo ikke mange steder jeg bare trenger én eller noen få kanaler.

 

Jeg ser også at de selger firepakker av Shelly på Dustin til rundt 450, men det er jo pluss porto.

 

Link to post
Share on other sites

Lurer på om jeg kunne brukt en bensinmåler av denne typen for å måle høyden på motoren, og bare skru av selve den hvite følerenheten? Den har jo en arm... Men jeg er litt usikker på om den tåler å stå utsatt for saltvann, for bensin tærer vel ikke som det. Samtidig, hvis jeg først har laget et feste til den og fått det til å funke, vil det jo være veldig enkelt å bytte den ut, og prisen er jo ikke avskrekkende. Det er jo et potensiometer fra 0 til 180 ohm. Men den må jo jordes, så vidt jeg kan se. Det er vel ikke noe strøm som går der som kan skape galvanisk tæring, det er vel bare måling til jord?

 

32-283_xxl_1.jpg.ef0b5a92458320347ee4579735afd665.jpg

 

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/malere/drivstoffgiver-2000037781

 

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Mastiff said:

@tobixen Alt fungerer til sitt bruk. Jeg brukte jo bare 433 mHz-utstyr i ti år, nå bruker jeg det så lite som mulig. Særlig veggbryterne, for de har en treffprosent på rundt 70, og det er jo latterlig. Nå er det bare noen få strømplugger igjen, pluss alle temperatursensorene. De funker veldig greit.

 

Ja, da skjønner jeg at wifi er å foretrekke, for ting man forventer at alltid skal fungere på første forsøk.  Tilnærmet null pakketap, og retransmisjon av tapte pakker dersom man bruker TCP eller tilsvarende protokoller.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 7 timer siden:

@tobixen Alt fungerer til sitt bruk. Jeg brukte jo bare 433 mHz-utstyr i ti år, nå bruker jeg det så lite som mulig. Særlig veggbryterne, for de har en treffprosent på rundt 70, og det er jo latterlig. Nå er det bare noen få strømplugger igjen, pluss alle temperatursensorene. De funker veldig greit.

 

Jeg har ellers funnet ut at jeg skal automatisere hevingen og senkingen. Jeg skal bruke en EPS-32 med releer til å kjøre opp og ned motorheisen, ett trykk for 10 % opp, to trykk for 10 % ned, tre for helt opp og fire for helt ned. Men har noen sett en høydeindikator som kan brukes til noe sånt? Jeg ser at originalen koster 155 dollar, og den er vel i praksis et potensiometer som varierer motstanden etter hvor mye armen er bøyd:

 

Image 1 - CMC Position Indicator Gauge Sending Unit 6214 for 6077 Jack Plate Gauge Kit

 

Det må vel finnes noe lignende på Ali, @Fantino? Noe som kan kobles til en ESP-32, altså. :giggle: Det enkleste er jo å måle tiden opp og ned, alltid ta utgangspunkt i øverste stilling ved brygga (som jeg uansett skal gjøre for å få motoren helt opp av vannet) og så bruke Node-RED til å sette en variabel på hvor langt oppe og nede den er på den turen jeg er ute på nå. Men det er ikke like kult som å kunne se i Home Assistant hvor mange prosent av vandringen motoren er...

 

@Mr_Stian Det hadde jeg faktisk aldri hørt om. Interessant... Det må jo være greit å bruke på steder der man bare trenger ett relé. Der det trengs flere er det ikke så interessant, for en ESP-32 med et relékort med 4 eller 8 releer koster jo ikke så mange kronene. Jeg ser også at de har Shelly 1 på Kjell.com for 199.

Et lineært potmeter egnet for utebruk er sikkert det beste. Evt pulsteller på selve motoren eller et eller annet tannhjul/aksling som er tilgjengelig? Med to pulstellere kan du detektere retning, evt bare en og få retning fra polaritet inn på motoren. Eller kanskje bare bruke en hallgiver som posisjonssensor ved å feste flere magneter den kan detektere på heisramma. Så lager du bare en rutine som husker hvor den var siste og går til det punktet du har bedt om.

 

NOK 188.21  34% Off | Automatic Reset KTR Type 25-100mm Linear Displacement Sensor Electronic Ruler Miniature Spring Displacement Transducer Scale
https://a.aliexpress.com/_msmCyW4

 

NOK 14.70  12% Off | TZT NJK-5002C Hall Effect Sensor Proximity Switch NPN 3-Wires Normally Open + Magne for arduino
https://a.aliexpress.com/_mOQ6pIg

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mye bedre plan enn min, ja! Det er vel det som gjør at jeg lufter sånt her... Med den første greia må jeg vel bare vente til jeg får heisen for å kunne måle hvor lang vandringen er? Regner med at den vil gi motstand fra 0 til et eller annet avhengig av hvor langt ute den er, men jeg klarte ikke å se noe sted på Ali hvor mange ohm det er snakk om.

 

Den andre er jo også kjekk å ha, da kan jeg se når motoren er helt oppe og stoppe der, både på tilting og heising. Så den må jeg ha et par stykker av.

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Mastiff: Det står motstand under ‘item description’. Avhenger av lengden. 1-5 kOhm.  Regner med at den har tilkoplinger på endepunktene pluss sleperen som et vanlig potmeter. Det finnes mange, bare søk på linear position sensor.

 

Ville sett etter en plassering som gjør at måledingsen ikke drukner. Kan nok være at de hallgiverene og en pose magneter er mer robust. Tror de er rustfrie og tette.

Link to post
Share on other sites

Aha, der så jeg det stå, ja. Da er det ikke innenfor en rekke som vil funke på en vanlig drivstoffmåler. Eller kan man jukse det til med noen ekstra motstander eller noe? Jeg tenkte å sette den øverst på motorheisen, hvis båten går så dypt bak, har jeg andre problemer enn heisindikatoren... :giggle:

 

Den hallgiveren er det vel ikke muilg å koble til noen fornuftig form for måler? For jeg skulle gjerne gjort det, så jeg ikke trenger å åpne mobilen hver gang jeg vil se stillingen. Eller går det kanskje an å bruke en form for dioderekke som blir slått gradvis på av ESP-en i takt med at magnetene kommer forbi?  For du mener vel å lime en rekke magneter med et visst mellomrom langs siden av heisen?

 

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 3 timer siden:

Aha, der så jeg det stå, ja. Da er det ikke innenfor en rekke som vil funke på en vanlig drivstoffmåler. Eller kan man jukse det til med noen ekstra motstander eller noe? Jeg tenkte å sette den øverst på motorheisen, hvis båten går så dypt bak, har jeg andre problemer enn heisindikatoren... :giggle:

 

Den hallgiveren er det vel ikke muilg å koble til noen fornuftig form for måler? For jeg skulle gjerne gjort det, så jeg ikke trenger å åpne mobilen hver gang jeg vil se stillingen. Eller går det kanskje an å bruke en form for dioderekke som blir slått gradvis på av ESP-en i takt med at magnetene kommer forbi?  For du mener vel å lime en rekke magneter med et visst mellomrom langs siden av heisen?

 

Fikk ikke med meg at du hadde tenkt å kople den til vanlig tankmåler nei - så ut som om du var i ESP-land. Dill med telefon ja. Bedre med et lite display, evt en ESP med display fix ferdig? Dioderekke vil jo også kunne fønke. Lagde noe slikt inni gammel tankmålerklokke for et av mine utallige septikmålerprosjekter 😁 Hallsensor gir bare ut et strømsignal når magneten passerer forbi den (egentlig gir den ‘jord’ i gul ledning i NpN-utgaven). Kan sånn sett koples direkte mot LED eller brukes til å trigge stopp i heisen for den del - via ESP. Tenkte kanskje du ville ha topp/bunn pluss noen strategiske posisjoner i mellom?


Red: Sett på disse? Skulle tro de kunne gjøres noenlunde tette med litt tiltak: 

 

NOK 355.57 | M5Stack Official ESP32 Basic Core IoT Development Kit V2.6
https://a.aliexpress.com/_mqusaK4

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville egentlig forertrukket ganske trinnløs visning, på en måler og i prosent. Hvis jeg bruker et av de lineære potmeterne, går det an å sende et ohmsignal til en måler på noen måte? Jeg har en tankmåler fra Ali liggende som jeg ikke har fått brukt, fordi den er i amerikansk system (det var vel noen her som lenket til den og så kjøpte jeg uten å sjekke om den var riktig system...). Jeg tror den kunne funket bra som høydemåler også. Så et eller annet som en omvendt av de greiene som brukes til å måle spenning (i2 eller noe sånt jeg har noen stykker av dem), men omvendt. Sånn at ESP-en kan styre motstanden i den. Fins det?

 

bilde.png.cd69786a3e08346062ccb544a469af92.png

 

Link to post
Share on other sites

Hmmm. Ja husker faktisk den 😁 Tricky å lage ‘variabel’ motstand kjørt av ESP med 240-33 Ohm for blir forbaska mye strøm av det. Men den dingsen er jo elektronisk og ingen ‘klokke’ med spole. Om du klarer å åpne den burde det være håp 😁 Må være en spenningsdeler inni der du kan hacke deg forbi. Alternativt kan du nok bruke PWM og sette opp en spenning på inngangen men via transistor pga strømtrekk

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev On 26.1.2022 at 8.43:

@Mastiff

 

Snodig, men jeg fikk til å velge Spania som avsenderland og legge den i korga. På mobilappen.

 

 

EC081BC6-910B-4C69-B69D-0D3B11A263B4.png

4AAE9AB4-4FA1-4910-AA78-F727728EB571.jpeg

 

Og der kom den, etter bare halvannen uke. Det er ikke verst! Men selvsagt i feil postkasse. Det er to like, hvite postkasser på huset, vår øverst (i brysthøyde på meg som er nesten 180 cm) og den andre rett under. På lokkene, som skråner framover, sånn at en seksåring klarer å lese iallfall den nederste, er det brukt Brother merkemasin med 12 mm teip og stor skrift. Det står fire jentenavn på den som leieboerne har, og så står det mitt og fruens navn på den som er vår. Og åndspygmeeene i "Helt hjem" sendte meg tekstmelding om at pakken var lagt i postkassa mi, noe den ikke var. Så jeg sjekket den til leieboerne...og der lå den. :headbang:  Ikke første gang de folkene der roter, jeg prøver å bruke idiotene minst muilg.

 

Men det positive var at den faktisk kom før motorheisen (og undervannshuset), som kommer med Jet Carrier i neste uke. Så har jeg bedstilt to Superswitch-brytere (til fremre og bakre styreplass) (on)-off-(on), siden tilten til motoren også har en sånn bryter. De hadde ikke for motorheiser, men jeg tok en for trimplan, der pilene opp og ned var på baugen.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:giggle: Kanskje han sjefen der som drev det har tjent nok penger til å flytte til Sveits med Bjørn Dæhlie? Ellers må jeg si at jeg ikke har hatt så mye trøbbel med Post Nord de siste par årene, men det er nok bare fordi jeg kun bestiller ting som skal til hentested, etter bitre erfaringer tidligere. Kommer det et Post Nord-bud nær postkassa mi, skal de få se hvor jeg gjemmer balltreet...

Link to post
Share on other sites

On 2/5/2022 at 9:37 PM, Mastiff said:

... at jeg ikke har hatt så mye trøbbel med Post Nord de siste par årene ...

 

Jeg bestilte et SUP-brett fra maritim (svær pakke!) og ba om å få det levert til Lysaker.  Det forsvant ett eller annet sted på veien (og kom tilbake til Maritim et halvt år senere elns).  Maritim rotet også, de greide å både sende meg nytt brett, samt refundere beløpet til kredittkortet (og deretter kreve innbetaling til bankkonto).  Hadde også en pakke med sporing sendt med Posten, "over natta ekspress"-tjeneste til en svimlende høy pris - den ble levert inn litt for sent til postkontoret og det tok 36 timer før sporingen hintet om at pakken var på vei i rett retning (heldigvis ble pakken levert inn en onsdag - hadde det vært torsdag måtte jeg ha ventet til mandagen).  Men akk ... pakken forsvant på veien og kom aldri frem.

 

Så en anekdote fra forrige arbeidsplass ... vi hadde en fysisk server stående på Isle of Man, denne serveren trengte mer minne innen en fastsatt dato.  Minnebrikker ble bestilt i god tid (en uke i forveien, hvis jeg husker riktig).  Pga dårlige erfaringer med transportbyråer bestilte vi dobbelt opp og fikk  det sendt avgårde med to uavhengige selskaper, begge med "next day delivery"-garanti.  Dagen før vi absolutt trengte å ha minnebrikken på plass var ingen av brikkene levert, sporingen fortalte oss at begge var på Isle of Man og lastet ombord i budbil tidlig på morgenen, men fortsatt ikke noe mer informasjon mot arbeidsdagens slutt.  Vi lo litt over at de to budbilene sikkert hadde kjørt hver sin vei rundt øya og krasjet front-mot-front på veien.  Husker ikke utfallet, men tror det gikk mot en løsning i siste liten.

 

Av og til kan man bli imponert - det var en reservedel jeg trengte til toalettet, Jabsco.  Bestilt på dagtid (kanskje kl 14) den første mai, sendt avgårde fra the UK på kvelden 1. mai, ankommet hjemme hos meg 2. mai.  Delen havnet i ryggsekken min, jeg tok lokaltoget til Oslo S, ryggsekken min fortsatte til Spikkestad - og til tross for en iherdig innsats fra min side for å få tak i ryggsekken igjen fikk jeg den først utlevert fra hittegods en uke senere.

Link to post
Share on other sites

Glemte av sommerferien 2020 ... eldstesønnen vår (som er eneste av oss som faktisk har båtførerprøven, enn så lenge) hadde glemt kortmappa si med bl.a. bankkort og båtførerprøve hjemme, så jeg fikk noen til å sende den til Poste Restante i Polen (sammen med et nytt norsk båtflagg, da det vi hadde begynte å bli slitt).  Prisen var vel omtrent det samme som for "over natta ekspress"-greia over, et halvt tusen kroner, ikke akkurat småtterier (hadde jeg visst det skulle koste så mye hadde jeg latt den ligge hjemme).  Jeg tror oppgitt frembringingstid på websidene til Posten var på en uke.

 

Det tok fem uker før pakken kom frem og kunne hentes - da hadde vi passert postkontoret både på østgående og vestgående seilas, og var allerede i Kiel.

 

Historien ender ikke der.  Pakken ble selvfølgelig liggende i en måned før de besluttet å sende den i retur.  Enda en måned tok det før pakken var i Norge.  Og så var det å vente noen uker til på at pakken skulle bli kjørt ut ... til feil postkontor!  Makan.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev On 14.2.2022 at 14.38:

@SwingswongJeg har bare gode erfaringer med Hobbywings 3A, både i båt, bil og tilkoblet 12V batterieliminatorer. Den driver Pi-er, ESP32-er og diverse annet hos meg. De fleste mine er kjøpt på AliExpress.

 

 

bilde.png.71644191dc5399265988198a92b2a18d.png

Jeg bruke den samme. Disse er veldig gode. Søk med Google på "ubec 5v" så finner du de fort. Ofte kan de settes opp med 5V eller 6V ut-spenning. Og de leverer godt med strøm. Har brukt noen av disse konstant på siden 2015/2016 uten problem. 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Swingswong skrev 47 minutter siden:

Har veldig lyst på en Sidepower PPC520 Power Control Unit, men koster for mye for min lommebok. 
noen som har laget noe slik selv?

 

https://www.sleipnergroup.com/thruster-systems/thruster-upgrade/speed-control/PPC520-power-control-unit

 

 

B2D47950-6E00-46FB-9209-6AB2C4D6A310.jpeg

Kan jo være et gøy prosjekt 😁 Tror det blir for dyrt å bygge fra bunn med en dullion FET transistorer men det finnes jo sånne SSR på opp til 1000A som kan kjøres med PWM på Ali da. Og en feit kjøleribbe. Pluss at du vel trenger en proporsjonal joystick. Og en PWM signalgenerator med inngang for joystick. Feks en ESP32. Men kan nok kjøpes ferdig også. Og jeg _tror_ en bør ha en feit flyback-diode, muligens i serie med en effektmotstand for å ta seg at pulsene kan komme tilbake fra motorene.

 

Solid State Relay 1000A: NOK 1,760.75  5% Off | High current Crydom type dc to dc 1000 a solid state relay 1000a contactor ssr 1000a 3 - 32 VDC relay
https://a.aliexpress.com/_m0iDfxE

 

Det siste jeg trengte nå egentlig; enda en ide til et prosjekt jeg aldri får gjennomført 😂

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...