Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Dette ser jo veldig bra ut! :) Jeg har vært knedypt i prosjekter hjemme og med ungene for tiden så det har vært lite aktivitet med båten etter jeg fikk inn de siste NMEA2k duppedittene og den nye septikmåleren. Disse virker jo bra men jeg har lyst å få inn SignalK på en bedre måte enn jeg hadde før. @Mastiff hvordan er det du kjører SignalK sammen med HA? Tar du den manuelt inn docker / portainer? 

 

Jeg så forresten på dette prosjektet. Vet ikke helt om det kanskje er en bedre vei til mål, men det betyr jo full ombygg.... 

 

https://bareboat-necessities.github.io/my-bareboat/bareboat-os.html#_getting_started

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

@Sjøbliss Jeg skyr alt av ferdigløsninger som pesten! Alt er installert hver for seg, Node-RED, Hass, SignalK og så videre. Jeg fant ut at den måten som funket best for meg, var å kjøre SignalK-pluginen signalk-mqtt-gw, som sender alt SignalK er satt opp til å ta inn videre på MQTT-brokeren. Så kan jeg hente det inn både i Node-RED og i Hass, alt ettersom hva jeg trenger det til. Eller via Node-RED til Hass. Jeg har foreløpig kjørt posisjon, vanntemperatur og fart på den måten, der Node-RED gjør dem om til et format som Hass forstår. De er så blitt MQTT-sensorer i Hass. Det har jeg blant annet brukt til et kart, så her er sånn jeg har kjørt de siste ukene, altså i hummerfisket. Jeg holder meg rundt Skjernøya... :lol:

 

 

image.png.349a1fe69244cd9cb0bd642404076899.png

 

Jeg vil lage en Lovelace-skjerm for mobilen som funker som infoskjerm foran i båten, da kan jeg også få forbruk per nautiske mil i øyeblikket. Det beregnes i plotteren og er derfor ikke direkte tilgjengelig på webappen til SignalK, men det er jo bare å dele forbruket i liter i timen på antall knop (som jo er antall sjømil i timen) for å få det fram. Det gjør Node-RED enkelt med en combine-node fulgt av en funksjonsnode, og så kan det gå videre til Hass.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg trenger hjelp med en beregning, for matte er et av de språkene jeg aldri noen gang kan klare å oversette noe fra... Jeg målte tankmåleren i tanken min, før og etter at jeg helte på 180 liter. Jeg kjørte båten til motoren stoppet og var umulig å starte igjen fra hovedtanken (jeg har en reservetank med kuleventiler i et skott bak), så den var funksjonelt tom, om ikke helt tom, for 180 liter er kanskje 10-20 liter mindre enn det antall liter jeg fikk fram ved en kalkulator på nett. Jeg koblet minus til vanlig minus.

 

Ved tom tank: Den ene pinnen er tydeligvis strøm inn, for den hadde samme spenning som en kabel jeg vet går direkte til batteriet. Den viste 14,75 (motoren gikk), og det samme gjorde den i midten. Den tredje pinnen viste 14,69 volt.

 

Ved full tank: 13,36 V fra strøm inn (nå gikk ikke motoren), 0 på den i midten, og 6,09 på den nærmest rattet.
 

Jeg vet jo at tankmåleren 12 0-190, og det er vel 0 ohm motstand på tom tank og 190 ohm på full tank. Men er den motstanden nok til å gi meg 0 volt? Eller er det 6,09 V som er tallet jeg skal gå ut fra? Og hvordan beregner jeg forholdet mellom dem, sånn at det gir andelen av full tank? Deling på 0 går jo ikke, så det vil jo gi feil. Planen er å gjøre beregningen i Node-RED og så MQTT-sende resultatet til en variabel i Home Assistant.

Link to post
Share on other sites

Måleren e resitiv og er koplet slik at den blir en del av kretsen på en av to spoler i instrumentet. Motstanden i den gir et forholdstall mellom motstanden i sensorspolen i klokka og motstanden i referansespolen. Dermed blir den ganske uavhengig av spenningen siden begge spoler får samme spenning (12-14V). Det blir derfor fort store feil hvis du kun baserer deg på spenningsmålingen. Men jeg antar at du vil beholde den gamle klokka også? I så fall ville jeg laget meg en tabell over målt spenning mellom + på klokka og - og mellom ‘sensor ut’ og minus for full/tom tank og evt flere verdier i mellom også dersom tanken er ‘irregulær’ i formen (dvs at volum som funksjon av høyde ikke er noenlunde konstant). Måler du disse to spenningene og deler de på hverandre vil forholdstallet tilsvare % full. Om det ble i nærheten av forståelig aner jeg ikke 😂

Link to post
Share on other sites

Det er litt klønete å forklare i tekstform (eller så er jeg bare jækla dårlig på det..). Det vil ligge en spenning over motstanden i sensor. Den vil variere med forsyningsspenningen også. Derfor har det lite for seg å bare måle den ene spenningen for du vil få store feil. Der du målte hhv 13V og noe og 6V og noe er antakelig der du bør måle. Spenningen du får her delt på forsyningsspenningen i det øyeblikket du måler vil være et uttrykk for hvor full tanken er. Når du målte på tom tank blir det forholdet et eller annet mellom 0 og 1 og når du målte på full tank blir det et annet tall mellom 0 og 1 vil jeg tro (litt uklart for meg hvilke pinner du målte på, vil tro selve klokka har +, - og sensorinngang - og at sensor har to pinner der en går til minus og den andre går til klokka sin minusinngang? Uansett, om du plotter disse tallene mellom 0 og 1 men tilhørende tannverdier 0% og 100% og trekker en linje mellom så kan du lese ut fra linja hva forholdet skal være når tanken er feks 60% full. En slik tabell kan du ofte enkelt legge inn i programmeringsspråk feks Arduino så gjør selve funksjonen en slik interpolering, dvs konverterer fra det tallet mellom 0 og 1 til xx % full. Aner ikke om dette var oppklarende

Link to post
Share on other sites

Det var litt mer forståelig. Men bare litt... Det er en grunn til at jeg ikke jobber som elektronikkingeniør, men som oversetter! :giggle: Men jeg skal sette opp måling av begge pinnene og ta prøver over tid, og notere hvor mye bensin jeg har brukt siden forrige måling, så vil jeg jo se hvilken retning de to pinnene går i. Men jeg tror faktisk ikke det går minus til sensoren, for alt dette var målt med den svarte pinnen på multimeteret på jord, og så målte jeg med den røde på alle punktene. Det ser ikke ut til å være noe jord på klokka, men jeg kan selvsagt ta feil. Det har hendt iblant... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hmm, det var litt snodig. Prøvde å se etter skjemaet du la ut i trimsensor-tråden men bilde var dessverre ikke tilgjengelig lenger. Antar sensoren har to pinner? (Hvis ikke har den antakelig jording via gods i tanken).

 

Ville trodd at skjema var noenlunde slik:

 

6C63A7E2-2492-45DD-BCD3-E1F275455B39.jpeg.bb68ea6ae4ef1aa6b23237814363a8cd.jpeg

 

Om du måler med sort pinne på minus/jord og spenning på sensor samt tilførsel 12V til klokka så får du da de verdiene jeg nevnte.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Angående tanken så følger jeg med på hvor mye jeg bruker, men jeg heller mer og mer mot å satse på en NMEA2000-måler og bare fjerne tankmåleren. Eller er det enkelt å bruke den måleren jeg har når jeg bare kan koble den direkte til en INA219?

 

Jeg kunne egentlig tenkt meg å fjerne både tankmåleren og et bryterpanel og så sette inn en skjerm istedenfor, koblet til Pi-en med en tilpasset Home Assistant-skjerm. Det aller meste lar seg etter hvert styre med releer, så jeg kan bare ha et reservepanel med brytere på et litt mer bortgjemt sted i tilfelle hovedsystemet svikter. Men fins det en slags skjerm som kan brukes innenfor et par tusen kroner? Gjerne berøringsfølsom, men hvis det fins noe med en "museløsning" som funker i en halvåpen båt, er jo det enda bedre hvis det kan brukes med hansker på.

 

Kanskje nedfelling av et "rugged" nettbrett hadde vært en mulighet? Det er jo ikke mye prosessorkraft som skal til for å koble seg til det trådløse nettet og bruke en Home Assistant-nettside... Vanlig nettbrett og vanntett pose blir vel litt for mye dill, eller kanskje ikke?

 

Eller har noen en bedre idé?

 

Edit: Versjonen med et vanlig nettbrett i vanntett pose virker mer interessant når jeg ser på de posene som fins, de gir full touch. Og jeg har liggende et par Lenovo 10", så hvis jeg får festet det på en fornuftig måte, er det kanskje enklest og billigst... Med et stativ som holder den på plass et par centimeter over underlaget kan jeg jo også bare beholde bryterpanelet der det er og la det være skjult av nettbrettet. DryCase virker grei. Den har ui tillegg minijack, og den kan jeg jo hacke og bruke til ladingen istedenfor:

 

drycase-tablet-vanntett-bag-for-nettbrett-passer-alle-netbrett-og-e-lesere-vikingbad-tilbehor-boblebad-vb-107945-33111746543815_1800x1800.jpg?v=1651572570

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fant en løsning, tror jeg. Nettbrettene jeg har liggende, er sånn:

 

image.png.226cf3e59e4a2a0c8058a80ecd3c0ce0.png

 

Det fine er at det har svarte kanter, det går ikke helt ut, som nye nettbrett. Jeg bestilte en sånn DryCase, den var til og med testet med dykking på 30 m, så hvis den da lekker, har jeg helt andre problemer enn nettbrettet... :lol: Så skal jeg lage en ramme av aluminium som stikker et stykke lenger ut enn posen, jeg bretter kanskje toppen av posen under så den ikke blir så bred. Åpningen lager jeg sånn at det er en centimeters margin rundt skjermen hele veien. Jeg legger så posen flatt inn mot rammen, bruker noen skruer med gummislange på (isolasjon fra en type kabler jeg bruker passer veldig greit utenpå 5 mm skruer) som holder den på plass til alle kanter og et gummibelte over baksiden som hindrer at den faller ned.

 

Denne rammen kan da festes på dashbordet med fire skruer, én i hvert hjørne, med vingmuttere og sprengskiver. Da tar det omtrent ett minutt å fjerne hele greia når det er nødvendig. Skruene som går nedover, feller jeg selvsagt ned så det ser pent ut, og rammen blir nok av 5 eller 6 mm aluminium, så den er stiv og fin og ikke reagerer på hopping i tungsjø.

 

Programvaren blir mye enklere, jeg bruker Home Assistant med Google Chrome. I tillegg legger jeg inn snarveier til SignalK. Jeg kan bruke Wallpanel til å slå av og på skjermen med MQTT (å slå av greia helt blir bare dumt, den bruker minimalt med strøm når den ikke har skjermen på). Og så kan Wallpanel også kan starte apper, så jeg kan bruke en av appene jeg bruker til å styre musikken i båten med J.River Media Center. Etter hvert skal den kunne styre selve anlegget også, men først må jeg få fikset til en IR-sender for Pi og ESP32, som jeg har hatt liggende IR-diodene til i et par år nå. Eventuelt fikse noe USB-greier. Det er kanskje enklere.

 

Det blir et morsomt prosjekt å fikle med på kjøkkenbenken mens fruen klager på at jeg roter og bruker stadig mer av benken! Jeg må vel snart spyle ren den sammenleggbare arbeidsbenken fra Keter og ta den inn, er jeg redd... :giggle:

 

Edit: Jeg fester nok en ESP32 på baksiden også, så jeg kan ha noen piezoelektriske knapper for å veksle raskt til bryterpanel og andre funksjoner. Jeg har masse sånne liggende etter tidligere planlagte prosjekter det ikke ble noe av...

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@MastiffDu er godt i gang med å tenke ut selvlagde julegaver til deg selv ser jeg 😁

 

Om du bruker INA for å måle spenning slik diskutert tidligere så mener jeg det bør gå bra fordi motstanden i INA er for liten til å forstyrre tankmåleren. Du trenger dog trolig 2 målinger/INA for å få en pålitelig avlesning vil jeg tro, siden tilførselsspenning vil variere. Du kan nok også bare kjøpe en ferdig sensor til n2k converter?

 

NOK 82.84  23% Off | Single Engine Channel NMEA2000 Converter 0-190 ohm to 13 Sensors can be Collected CX5106 Multifunction NMEA2000 Signal Converter
https://a.aliexpress.com/_m050ube

Link to post
Share on other sites

Julegave og julegave, jeg finner vel bare mer å bruke tiden jeg ikke har på... :crazy:

 

Men jeg tenkte helst å droppe tankmåleren, bruke INA-en som det eneste som er tilkoblet, og så få det til. Men selvsagt er det vel enklere å bruke en konverteringsenhet. Det falt meg ikke inn at sånt fantes til en pris som ikke får fru Mastiff til å kreve ny sofa igjen! Men selvsagt fins det... Jeg fant til og med en billigere en for bare én sensor, for jeg skal ikke ha flere. Spørsmålet er om den er det aller minste nøyaktig. Samtidig har jeg funnet og kjøpt et display på eBay fra Frankrike (av alle steder)  istedenfor den ødelagte trimsensoreren, den kostet meg rett over 1500 og var helt ubrukt. Jeg lurer på om det kan være mulig å koble en tankgiver til den. Så det får jeg se når jeg får den om en uke eller to. Ellers er denne en mulighet:

 

https://www.aliexpress.com/item/1005002622749031.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.3803577bswLxWv&algo_pvid=fd2a29b3-218b-4e48-b033-923026e23815&algo_exp_id=fd2a29b3-218b-4e48-b033-923026e23815-2&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"12000021441407577"}&pdp_npi=2%40dis!NOK!205.06!174.3!!!!!%402100bddb16691383958775610e032b!12000021441407577!sea&curPageLogUid=RhOm1XpSnhot

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har egen løsning på alt i motoren, med Suzukis motorinterface, så jeg vet egentlig ikke hva annet jeg skulle trenge der. Alt annet av sensorer er jo enten 433 mHz (temperatur) eller ESP32 (voltmeter og sånt). Hva annet skulle jeg egentlig trenge? Det er lite gråvann og kloakk og ferskvann på båten min...

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 8 timer siden:

Jeg har egen løsning på alt i motoren, med Suzukis motorinterface, så jeg vet egentlig ikke hva annet jeg skulle trenge der. Alt annet av sensorer er jo enten 433 mHz (temperatur) eller ESP32 (voltmeter og sånt). Hva annet skulle jeg egentlig trenge? Det er lite gråvann og kloakk og ferskvann på båten min...

 

Da må den single være optimal om du ikke vil fikle med 2 INA osv. Men jeg tror ikke (understreker _tror_) at den fønker sammen med den eksisterende tankmåleren, altså at den leser sensor men at indikatoren må koples fra.

Link to post
Share on other sites

Får bare se, planen er egentlig å koble helt bort den "dumme" tankmåleren og flytte det over på nettbrettet. Eller nettbrettene... Jeg fant to like som lå og slang, så kanskje jeg monterer dem over hverandre i det ene hjørnet av konsollen i portrettmodus og kjører ett til SignalK og ett til Home Assistant. Da kan jeg også rydde litt på plotteren, det er så mange ekstra overleggstall der nå at jeg går meg vill iblant.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også trua. Men selvsagt vil det ta tid. Som alt... Jeg har brukt to år på å få montert ordentlig lys på skuta. :giggle: Men nå har jeg fire tusenmetere fra Biltema med Xenon-sett fra Aliexpress, pluss et motorisert søkelys fra Biltema (de hadde utsalg på dem). Strømmen til dem styres fra releer, så jeg kan slå dem på og se at båten ligger greit uten å måtte gå ned til brygga.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...