Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Smått forvirret...igjen! :giggle: Jeg trengte et så lite relé som mulig og kjøpte et sånt:

 

image.png.f1db0dff5deeb0645a8f609ddf8b2931.png

 

Men når jeg kobler det til den samme ESP-en som jeg testet med et 4x relé, og som funket der på det releet jeg styrte, blir det slått på når jeg kobler til styrekabelen fra ESP-en, uansett om GPIO-pinnen er satt til på eller ikke, det skjer ikke noe når jeg slår av og på bryteren. Jeg dobbeltsjekket med begge de to enkeltreleene jeg kjøpte, og det var sånn på begge to. Trippelsjekken var å koble det til et av de andre releene jeg kjøpte i samme forsendelse fra samme butikk, et dobbeltrelé: 

 

image.png.03f3739d25219c0ff7a5d2d2fa88a62c.png

 

Og det funket som det skulle, det fulgte signalene av og på. Jeg prøvde også å bytte om jord og signal på enkeltreleet, men det funket ikke i det hele tatt. Har noen en anelse om hva f... dette kan være? Det er jo ifølge opplysningene samme strømstyrke som utløser releet (trigger current).

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan det være at det er en liten spenning på den pinnen uansett? Kanskje det gamle releet var mindre sensitivt? Har du en kobling mot jord for å dra den lav (via en motstand)? 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Takk for lynraskt svar! Hm... Jeg bruker pinne 26, kanskje jeg burde prøve med noen andre pinner? Jeg har aldri brukt noe annet enn jord inn på releet direkte fra stømforsyningen, uten noen motstander eller noe. Det er vel verd å prøve noen av de andre pinnene som funker som av/på.

Link to post
Share on other sites

Ja gjør det. Sjekk også spesifikasjoner på din ESP hvilke pinner som anbefales. Ta eventuelt en litt kraftig motstand og koble pinnen til jord. Da forsvinner støy og krypstrøm også. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd med noen forskjellige pinner her nå, 5 og 19 men det går på samme måte. Når jeg kobler releet til før jeg kjører programmeringen, er releet av som det skal være. Nnår jeg setter switchen i ESPHome til å være på den nye pinne, er releet på uansett hva jeg klikker etterpå, og det reagerer ikke lenger på den forrige pinnen.

 

Jeg har nok aldri satt mine bein i en motstand, så da må jeg i så fall ut og handle. Men det er vel ikke noe de har på Clas eller Elkjøp, så da må jeg vel kanskje til Kjell?

 

Jeg bruker disse ESP-ene:

 

ESP32-pinout.png.9d1efc46528795612dd339f71d9c1501.png

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja Kjell har noen motstandspakker. https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/motstander

 

Bruk en som er litt stor. Minimum 1kOhm tenker jeg er smart. Koble den fra pinnen rett til jord. 

 

Bare sånn at jeg jeg skjønner det. Når du kobler fra kabelen til releet så klikker det ut? Og kobler på så kobler det inn? Har du målt spenningen på pinnen? Ved høy vs lav? 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Stemmer, det klikker på og av når jeg tar av og på kabelen, men ikke når jeg slår av og på pinnen i switchen. Og nei, jeg har ikke multimeter der jeg er nå. Så det eneste jeg vet er at det funker med både 4x og 2x, men ikke med dette enkeltreleet.

 

Så jeg skal alså kappe eller avisolere ledningen som går fra ESP-en til releet, lodde på den ene enden av motstanden der og så lodde den andre enden av motstanden til jordkabelen? Bare så jeg ikke gjør noe helt galt... Jeg skal forresten prøve med en annen ESP-her nå førs, for å se om det hjelper. Jeg har noen liggende.

 

 

Link to post
Share on other sites

Som @Sjøblisssier: Sørg for å dra pinnen høy når releet skal være av (aktiver internal pull-up på GPIO) og lav når releet skal være på. Og bruk en GPIO som ikke er aktiv under boot, men det er sikkert ok siden de andre releene fønker fint - på samme pinne antar jeg. Dersom en pinne ikke trekkes aktivt høy eller lav er den ‘ubestemt’/flyter og kan havne hvor som helst. Går ofte greit men må testes og det har du jo gjort 😁

Link to post
Share on other sites

Her er oversikter over pinner og hva de gjør/hvilke du bør ligge unna. 19 og 26 burde være ok. 


https://randomnerdtutorials.com/esp32-pinout-reference-gpios/

 

Pinnene (de fleste, utenom de siste input only på lista) har interne pull-up resistorer som bør aktiveres. Ikke sikker på hvordan dette gjøres i ditt IDE. Bruker du ekstern pull-up/down er vel det vanlige en 10k. Men drar du den til jord vil vel releet stå på hele tida? Mente disse releene var aktiv lav? I så fall ville jeg satt en 10k resistor mellom pinne og pluss, men som satt de interne skal gjøre jobben. 
 

Red: innpust only korrigert til input only siden slikt skjærer i øynene på @Mastiff

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 3 minutter siden:

Vent nå der. Går det an å få det til uten å legge på en motstand, altså? Er ikke input_pullup bare for inndata, som trykknapper? For det fins vel ikke output_pullup?

Hmm. Det er muligens helt korrekt. Men setter du pinne høy helt i starten av koden? Alltid lurt å gjøre for å unngå ‘klapring’ ved oppstart.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 6 minutter siden:

Red: innpust only korrigert til input only siden slikt skjærer i øynene på @Mastiff

 

:lol:

 

Her er koden min. Da jeg la til input_pullup, ble den ikke aktivert verken når releet er av eller på...

 

Sitat

switch:
  - platform: gpio
    name: "pi"
    retain: False
    id: pi
    pin:
      number: 19
      mode: INPUT_PULLUP
      inverted: True
    restore_mode: ALWAYS_OFF

 

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 1 minutt siden:

5V, så klart. Jeg kjøpte 12V første gangen, og den tabben gjør jeg ikke igjen! Jeg måtte koble masse ekstra... :giggle: Og i så fall ville jo ikke problemet vært at den trigget konstant, men heller det motsatte?

 

Ja synes jeg husker det. Hvis spenning på inn-pinne på relé ikke blir høy nok så vil det ligge på hele tida mener jeg - altså at du trekker inngangen til minus/lav for å trigge det? Blir i så fall motsatt og står på hele tida. Men jeg har nå brukt disse releene med 3.3V utganger uten eksterne pull-up motstander så det burde jo gå fint.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 10 minutter siden:

 

:lol:

 

Her er koden min. Da jeg la til input_pullup, ble den ikke aktivert verken når releet er av eller på...

 

 

Den må nok settes til mode OUTOUT. Og så settes høy med en gang. Men hva er restore mode? Kanskje det burde være ‘always on’? (Altså det samme som rele ‘always off’)

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Restore mode er sånn at det ikke kommer et tikk i releet idet det starter opp. Det funker som det skal med de andre releene. Men jeg skal prøve med outout-pullup. Eller mente du output?

 

Edit: Som jeg trodde fins det ikke noe output (eller outout) pullup, "Unknown pin mode OUTPUT_PULLUP."

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 4 minutter siden:

Restore mode er sånn at det ikke kommer et tikk i releet idet det starter opp. Det funker som det skal med de andre releene. Men jeg skal prøve med outout-pullup. Eller mente du output?

Tror egentlig du har rett i at output-pullup ikke finnes, men du kan jo prøve. Må i alle fall være output.

 

Ang restore: Betyr da ‘always off’ at pinnen alltid blir lav på reboot? I så fall burde det vel stå ‘always on’ slik at den alltid holdes høy og ikke trigger relé?

Link to post
Share on other sites

Med restore er det vel sånn at så lenge den står inverted: true, så vil det fungere etter planen. Jeg mener å huske at grunnen til at jeg gjorde det sånn, var at det var 100 % pålitelig, mens always on bare var rundt 90 % pålitelig, men jeg orker ikke å bla tilbake i tråden for å finne ut av det... Det bare funker. :giggle: Jeg prøvde også sånn:

 

Sitat

      mode:
        output: true
        pullup: true

 

Men det funket heller ikke, da kom det "This pin mode is not supported on ESP32 for arduino frameworks." Så jeg tror ikke det går an å bruke pull-resistorer på output, bare input. Altså lukter det en liten motstandsbevegelse på Kjell.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev On 25.7.2022 at 13.32:

@snekkerbod😁😇 Nysgjerrig på dette

Hei - er egen firmware som utvikles av Wyze, men funksjonalitet på denne RTSP firmwaren henger litt etter deres offisielle, uten at det har noen særlig praktisk betydning. Flashes enkelt med microSD kort. Merk at du får "gratis" cloud tjeneste første to ukene - som jeg ikke har skjønt hvordan jeg avbryter. Dette er klønete på et mobilt system, ønsker å ha kun lokalt for å ikke bruke opp datakvoter. Når de to ukene er gått kan man slette denne tjenesten. Kvaliteten på bilde/video er imponerende, spesielt i utfordrende lysforhold.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...