Jump to content

Båtautomasjon med batteriovervåking og Zigbee


Sjøbliss

Recommended Posts

Arne Henriksen skrev for 3 timer siden:

Spør du om standarden kan lese/skrive over samme fysiske tilkobling så sender jo f.eks plotteren posisjonsdata, men kan også mota dette og andre data fra en annen enhet i nettet... 

Tenker mest på å hente PGN som inneholder motordata fra motorens CAN bus og gjøre de tilgjengelige for visning på kartplotter via n2k (mange av kartplottere har jo slik mulighet). Dette kan jo løses med ferdigkjøpt gateway men denne dingsen inneholder jo en esp32 som antakelig kan løse en del andre oppgaver samtidig, og legge de ut som PGN som også kan vises på kartplotter, feks SOC, temperatur, vannalarm, spenning osv osv. Så den kunne potensielt være hardware for en løsning som støtter mange behov. 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 2 timer siden:

Det ville være kult ja.
Du får teste, du har en potensiell kjøper når du har klar en slik ferdigpakke for gamle Yanmar-motorer fra 90-tallet :giggle:

Hihi 😁 Tror dessverre du har ny motor innen jeg er kommet så langt i nørde-prosjektkøen min.. Er mer på ‘spennende tanke’-stadiet ifm en esp basert batterimonitor med en del fjernstyringsfunksjoner jeg har laget. Den skremte meg inn i IoT-verdenen og det er gøy, men enn så lenge sliter jeg med å forstå den reelle forskjellen på n2k og can-bus for motorer. Det virker utrolig likt utenom fysiske plugger og det at en motor naturlig nok sender andre PGN enn en kartplotter.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev On 26.8.2022 at 18.54:

men enn så lenge sliter jeg med å forstå den reelle forskjellen på n2k og can-bus for motorer. Det virker utrolig likt utenom fysiske plugger og det at en motor naturlig nok sender andre PGN enn en kartplotter.

 

Enjoy :)

https://copperhilltech.com/blog/what-is-the-difference-between-sae-j1939-and-nmea-2000/

 

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev for 2 timer siden:

Jepp, har allerede lest den 😁 Det finnes åpenbart noen obskure små detaljer som er ulike og det blir for ambisiøst for min del å prøve meg på koding av disse. Men, det er en smart finne som har lagt ut bibliotek for n2k på GitHub for en del år siden (ikke helt komplett da, men en del PGN fungerer slik jeg forstår det) og can bus biblioteker finnes det jo plenty av, så jeg ser ikke helt bort fra at disse kunne fungere samtidig på en esp32 men om de kan dele fysisk port aner jeg ikke. Mener det er en innebygd can bus port på esp32 men om det er den som brukes vet jeg heller ikke. Mao helt på ‘grunnforskningsstadiet’ 😂

Link to post
Share on other sites

On 8/28/2022 at 12:26 AM, Fantino said:

Mener det er en innebygd can bus port på esp32 men om det er den som brukes vet jeg heller ikke. Mao helt på ‘grunnforskningsstadiet’ 😂

http://docs.hatlabs.fi/sh-esp32/pages/tutorials/nmea2000-gateway/

In this tutorial, I’ll show how to build an Actisense™1 NGT-1 compatible NMEA 2000 USB gateway with an SH-ESP32 and a couple of connectors. Thanks to the SH-ESP32’s integrated CAN interface, no external hardware is required.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 9 timer siden:

http://docs.hatlabs.fi/sh-esp32/pages/tutorials/nmea2000-gateway/

In this tutorial, I’ll show how to build an Actisense™1 NGT-1 compatible NMEA 2000 USB gateway with an SH-ESP32 and a couple of connectors. Thanks to the SH-ESP32’s integrated CAN interface, no external hardware is required.

Ja har sett på den også. Men det stemmer nok ikke at esp32 koples direkte helt uten ekstra hardware da - tror det er en isolator/level shifter mellom. Uansett fristende å investere i et par sånne hatter da 😁

Link to post
Share on other sites

@Clint72 ga meg en idé her... Jeg har et problem med at den ellers knallgode Whale-pumpa har fått hikke i sensoren. Det er vanskelig å plassere en ekstern nivåbryter av vanlig type fordi bunnen er så veldig spiss. Hvis jeg kunne automatisert det med en vannsensor fra et eller annet morsomt sted (hint: Ali eller eBay), ville jeg sluppet å kjøpe en ekstern Whale-nivåsensor til 800 kroner. Er dette noe som kunne funke? Den har innebygd relé, så det kan virke som om jeg ikke er avhengig av å ha Pi-en fungerende, samtidig som den vel kan kobles til en ESP32? Jeg må vel sette kontrollerkortet inni en noenlunde tett boks, antar jeg.

 

https://www.ebay.co.uk/itm/252468807057

 

Image 1 - 1PCS NEW 5V Liquid level controller Water Detection Sensor Module for Arduino

 

 

 

Edit: Eller vil dette skape problemer fordi det skvalper vann når jeg kjører, så pumpa vil starte og stoppe konstant? I så fall går det kanskje an å kjøre et skript som bare er aktivt når hovedstrømmen står på, og som gjør at det må være utslag i så og så mange sekunder for at pumpa skal startes?

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nivåbrytere bør ha hysterese typisk ved at de starter pumpa på et gitt nivå og slår den av når et lavere nivå passeres. Installerte nettopp elektronisk bryter i gråvannstanken etter at den 3/4 år gamle Whale HD flottørbryteren gav opp ånden. Denne gang gikk jeg for en elektronisk sak som har 2 ‘følepunkter’ (øvre, nedre). Ser ut til å fungere strålende. Et alternativ ved skvalping kan nok være et minutt forsinkelse eller lignende ja! Disse kunne nok fungere men må vel kapsles inn på et vis da de bare er IP65 så går vel heden om de blir neddykket.

 

NOK 36.06  38% Off | XKC-Y23-V 5v Intelligent Water Supply Capacitor Liquid Level Sensor Switch Induction Non-contact Liquid Level Detection Module
https://a.aliexpress.com/_mrLdeSk

 

Det var denne jeg gikk for i gråvannstanken.  Skulle tro den kunne passe veldig godt i kjølsvin også da den er ‘slank’. Men selvsagt ikke i nærheten av så gøy som å lage den selv. 
 

https://www.maritim.no/whale-nivavakt-digital-12-24v

 

 

Link to post
Share on other sites

@Fantino Ja, det var den Whale-greia jeg tenkte på. Men selvsagt mye morsommere selv å få til noe som funker. :giggle: Den du linket til på Ali, er slank nok. Men det er jo et problem at den ikke tåler å være i vann, for den bør ikke bli særlig mye tykkere for å funke nedi båten min. Kanskje jeg kunne satse på å pakke den inn i et par vakuumposer av den typen jeg bruker til mat på vakuummaskinen? Så kan jeg feste posene ved å bruke et par strips i stripsfester, limt fast med Tec7:

 

active image

Jeg ser at den får 5V inn pluss og minus, og så sender den vel 5 V ut som signal når den merker væske opp til midten. Er det minussignal, så den bare kobles til en av pinnene på ESP32-en? For den sanser vel bare minus?

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 23 minutter siden:

@Fantino Ja, det var den Whale-greia jeg tenkte på. Men selvsagt mye morsommere selv å få til noe som funker. :giggle: Den du linket til på Ali, er slank nok. Men det er jo et problem at den ikke tåler å være i vann, for den bør ikke bli særlig mye tykkere for å funke nedi båten min. Kanskje jeg kunne satse på å pakke den inn i et par vakuumposer av den typen jeg bruker til mat på vakuummaskinen? Så kan jeg feste posene ved å bruke et par strips i stripsfester, limt fast med Tec7:

 

active image

Jeg ser at den får 5V inn pluss og minus, og så sender den vel 5 V ut som signal når den merker væske opp til midten. Er det minussignal, så den bare kobles til en av pinnene på ESP32-en? For den sanser vel bare minus?

Tenkte også på vakuumposer. Eller bare sette to på sida av hverandre i litt ulik høyde og støpe de inn i en ‘skive’ med epoksy som kan henges nedi?

 

Ut fra beskrivelsen så er det vel bare å å forsyne de med 5V så får en ‘jord’ på OUT pinnen når den senser vann slik at OUT kan koples til en GPIO med pull-up som trigges av low-signal. På den måten unngår du vel å fore 5V inn på GPIO også (mener esp32 ikke tåler det, i motsetning til de fleste esp8266 dingsene som jeg har lekt mest med).

 

Red: Ser nå at det er en ‘R’ på innsida av sensor. Det vil nok si at OUT dras til 5V når vann ikke er detektert. Da trenger du en spenningsdeler for å ikke gå over 3.3V på GPIO. 

 

 

6CB75E69-1BBD-4CB5-A578-B3B66734D3C0.jpeg

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 3 minutter siden:

@Fantino Spenningsdeler? Da begynner det å bli for avansert for meg... Hvis ikke det er en enkel boks som kan kobles til, da. Men innstøping i noe, eller en veldig smal boks, er jo absolutt et alternativ.

Er ikke verre en feks en 10k + 20k (2 x 10k i serie) og så ta ut 3.3V mellom de (2/3 av 5V). Men nå leste jeg at 5V på esp32 digitale inputpinner går helt fint så da kan du sikkert bare glemme den komplikasjonen: 

 

https://www.qworqs.com/2021/05/19/are-the-esp32-and-esp8266-5v-tolerant-yes-they-officially-are/

Link to post
Share on other sites

Tror det skal regne ganske mye som renner ned gjennom et par sprekker her og der for å skapet et problem for en 24 fots alubåt. Den sto uten lensepumpe i drift under det voldsomme styrtregnet, og pumpa hadde bare et halvt minutts pumping i seg da jeg kjørte den etterpå. Så det er ikke noe stort problem. En annen ting er om det kanskje går an å fikse den Whale-pumpa, jeg tok den opp, men fant ikke noe sted det gikk an å rense en flottør eller noe sånt. 

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev for 14 timer siden:

Ikke for å være negativ her nå, men om en hjemmelaget løsning basert på en esp feiler og pumpen ikke starter…

 

De svikter de hersens bortelagde løsningene også 😄 Er på min tredje flottørbryter i gråvannstanken nå og blir like pottesur hver gang den svikter fordi jeg som regel oppdager det når jeg dusjer og da renner vannet ut fra toalettrom og jeg har plutselig en m2 eller to med tepper som må tørkes.. 😝 Jeg _tror_ den siste knelte fordi jeg hadde glemt å åpne utløp fra gråvannstanken etter opplag slik at pumpa gikk en god stund mot stengt ventil…

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Arne Henriksen skrev On 22.8.2022 at 10.22:


Uten at jeg vet det ville jeg tippet at du kun får ut interne data fra plotteren der, ikke data den mottar over NMEA 2000?

 

Og det stemte. Ikke noe nytt i SignalK etter at jeg koblet motoren til Suzuki Engine Interface. Så da blir det å bestille en ESP32-NMEA2000-interface fra Finland.

Link to post
Share on other sites

Jeg har altså kjøpt en Suzuki Engine Interface, og nå skal jeg bestille Sailor Hat fra Finland. Jeg vil ha inn blant annet tiltvikel. Men de er det et problem, for man må plugge ut den analoge tiltmåleren for å plugge den på interface-kabelen. I utgangspunktet skal ikke begge funke sammen. Men jeg lurer på om noen egentlig har prøvd, for tilt/trimgiveren er en helt vanlig variabel motstand, som en tankmåler. 88 ohm når den er helt nede, og 2-10 ohm når den er på topp.

 

Da må det vel gå an å koble til to systemer samtidig? Har noen en kvalifisert gjetning om det? Og bør jeg i så fall bare koble til  den som tar imot strøm tilbake fra motstanden, for ikke å kjøre det parallelt? Jeg trenger dette til en automatisering som kjører motoren ned i vannet og starter den med ett trykk på en knapp. Da vil den starte når den er nede, ikke før.

 

Edit: Alternativet må jo være å bruke et relé, så den enten er koblet til den analoge måleren eller til NMEA2000-systemet.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror du at tiltgiveren kan hindre at motoren starter, altså? Det er egne ledere som fører fra giveren, gjennom kablingen og til måleren.

 

Og herfra:

 

https://hatlabs.fi/product/sh-esp32-n2k-usb-gw-kit/?v=c2f3f489a005

 

Men jeg kjøpte  uten boksen og USB-forlengeren, for jeg skal ha den i den samme vanntette boksen som jeg har Pi-ens USB-hub i.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...