Martine29f Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Så flott da. Link to post
Nemo Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Ja, her er det noe rart som skjer. En venstrepropell vil dra akterenden av båten til høyre når du setter gearet i akterover og legger båten til kai. Jeg har høyrepropell og den drar akterenden til venstre når gearet blir satt i revers og legger til kai. Link to post
Morten1989 Svart 22.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Nemo skrev 48 minutter siden: Ja, her er det noe rart som skjer. En venstrepropell vil dra akterenden av båten til høyre når du setter gearet i akterover og legger båten til kai. Jeg har høyrepropell og den drar akterenden til venstre når gearet blir satt i revers og legger til kai. Ok det kan godt være, da har jeg i såfall en venstregående propell nå. men jeg har allikavel ett gir som heter R og ikke L. Og i og med at det nye er L reger jeg med at det blir motsatt vei ute på propellen? Eller er jeg helt på bærtur for tiden? ???? Link to post
Nemo Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Se nærmere på ditt gear. PRM kan brukes som høyregear eller venstregear. Det står i manualen for gearet. Da tipper jeg at ditt gamle PRM 310 gear et innstillt som et venstregear og at du allerede har en venstrepropell. Det er ikke mange gear som kan brukes som høyre- og venstregear, men mener PRM har flere modeller med denne funksjonen. Link to post
Morten1989 Svart 22.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Aha :-) det kan jo godt gi mening! det skal sjekkes opp :-) Takk for hjelpa! Link to post
Morten1989 Svart 22.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Tok ett kjapt søk, og det ser ut som du har rett, giret kan brukes begge veier og ta imot innput fra hvilken rotasjon som helst. dette er jo super gode nyheter :-) da jeg har alt jeg trenger for å montere dette sammen :-) eneste er at demper plata har blitt sveist på en forlenger fordi det skulle passe til ett drev i stedet for girkasse. men kan nok bruke demperplata fra den gamle motoren tenker jeg :-) Link to post
Nemo Svart 22.August.2018 Link til dette innlegget Svart 22.August.2018 Setter inn det jeg fann om det samme. Link to post
finnmarken Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Morten1989 skrev On 21.8.2018 at 21.18: Ok vet du med sikkerhet at dette tåler 212hk? synes jeg leste en plass at det tåler 8hp PR 100rpm, marsj turtall er 2000rpm Jeg hadde Fjord 880 med Ford 2728 T. Den var skrudd opp til ca 225 HK og hadde PRM 401. Det jeg kan si er at jeg ikke hadde problemer med at giret ikke tålte motoren. Båten ble også levert med denne motoren og dette giret da den var ny. Men ja, jeg har også både lest og hørt at dette giret var for svakt, og at man måtte ha PRM 750. Dette er sikkert riktig, men jeg tror du skal kjøre veldig hardt og mye om det skal bli et problem. Regner med at det er en fritidsbåt vi snakker om? Det holdt i alle fall i over 20 år og ca 2400 timer i min båt før det da fikk en overhaling. Giret fungerte helt fint da, men "ekspertene" mente det var lurt med overhaling. Link to post
omhI Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 finnmarken skrev for 10 timer siden: Jeg hadde Fjord 880 med Ford 2728 T. Den var skrudd opp til ca 225 HK og hadde PRM 401. Det jeg kan si er at jeg ikke hadde problemer med at giret ikke tålte motoren. Båten ble også levert med denne motoren og dette giret da den var ny. Men ja, jeg har også både lest og hørt at dette giret var for svakt, og at man måtte ha PRM 750. Dette er sikkert riktig, men jeg tror du skal kjøre veldig hardt og mye om det skal bli et problem. Regner med at det er en fritidsbåt vi snakker om? Det holdt i alle fall i over 20 år og ca 2400 timer i min båt før det da fikk en overhaling. Giret fungerte helt fint da, men "ekspertene" mente det var lurt med overhaling. Jeg hadde en barracuda 30 med originalmontert 2728 tim (220 hk) med prm 401 aldri problemer. Link to post
Morten1989 Svart 30.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2018 Tid for liten oppdatering da jeg så vidt har begynt og skru litt :-) fikk vasket motoren og satt den på plass i garasjen for ei stund siden så nå begynte jeg på demontering av kjølere og varmeveksler. der stoppe det opp da jeg må kjøpe noe nytt verktøy for å få av innsug og eksosmanifold, DER var det trangt!! Noen som har tips til hva som funker? Fant forøvrig ut at det ikke bare var 1 topp bolt som har røket men totalt 4, 2 har røket nede i gjenge partiet og 2 har røket helt i toppen. får se om jeg får fortsette litt i morgen kansje :-) Link to post
Nemo Svart 2.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2018 Jeg har hatt av toppen på motoren. Husker det var trangt, men fikk fatt i fastnøyler som fikk løst skruene. Håper det går bra å få løs de knekte boltene. Link to post
Morten1989 Svart 2.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2018 Fikk løs alle skruene nå på manifolden utenom en som jeg må gi ett lite heft med sveiseapperatet, både for å få varmet bolten men og for at hodet på bolten er litt dårlig. var alvorlig trangt, bøyde til en fastnøkkel som passet akkurat fikk vridd 20grader av gangen eller noe sånn ?? Link to post
Morten1989 Svart 3.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2018 Nå har jeg demontert alt jeg tror jeg kommer til og demontere faktisk. Den siste bolten kom til slutt :-) dysespissene ser ut til og være en del sotet, og man ser på toppen at 2 av sylinderene har fått en rar blanding drivstoff. men sylinderene ser veldig bra ut og det gjør også toppen, den skal sendes til sjekk før jeg Evnt gjør noe mer :-) som sagt tidligere så var det flere toppbolter som var knekt, og fant en til faktisk. Men jeg var heldig 3/5 skruer kunne jeg få løs med bare nevene, de to siste borte jeg opp, den ene gjenget jeg ett M6 hull i og heftet fast bolten, da løsnet den. den andre var knekt lengre nedi, den borte jeg ett 5.5mm hull og slo nedi en skrutrekker, da løsnet den og :-) jeg er veldig i tvil på hva jeg skal gjøre ang turbo, jeg vet ikke om den funker. Og bytte turbo finnes visst ikke lengre. Så hvis jeg skal bytte måtte jeg bore om boltsirkelen til turbo på manifolden, og legge opp ett nytt olje rør. dette er mye lettere og gjøre mens motoren er ute av båten selvfølgelig. Link to post
GunR Svart 4.November.2018 Link til dette innlegget Svart 4.November.2018 Eller bytte til en vannkjølt turbo.. Da blir du også kvitt problemet med varmestråling. Vet ikke om du da må bytte manifoilder. Men kan den ikke overhales? Link to post
Morten1989 Svart 5.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2018 Hvis jeg må bytte manifolden ved og bytte til vannkjølt turbo blir ikke det noe. jeg sendte mail til ett firma på Østlandet som dreiv med turboer, og de sa at de fleste av disse turbiner er så rustet mot manifolden at de ikke pleier og overhale de lengre. Tenkte jeg skulle ta kontakt med dette firmaet igjen for å sende bilder av turboen min så de kan se i forhold til den. turbinen har litt klaring i lageret inn og ut av turbo, sideveis er det litt men ikke veldig mye. Link to post
nordan family 27 Svart 5.November.2018 Link til dette innlegget Svart 5.November.2018 Er turboen annerledes enn den som ble brukt når motoren sto i de små lastebilene? Link to post
Morten1989 Svart 5.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2018 Turboen har blitt byttet en gang for ca 15 år siden mener jeg selger sa til meg :-) Link to post
Nemo Svart 5.November.2018 Link til dette innlegget Svart 5.November.2018 Flott at du har har fått ut boltene som var knekte. Ut fra bilde ser det ut for at du har samme type turbo som er på min motor. Den ser ikke så rusten ut på bildet. Kanskje den kan brukes? Du må sette på et nettingfilter på innsuget til turboen. Link to post
Morten1989 Svart 5.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2018 Nei synes heller ikke turboen ser helt ille ut, jeg er ikke så godt kjent med turboer, har mest skrudd på motorer uten. Jeg prøver og få av turboen for å bytte boltene pga de er rustet i stykker, har fått kappet de vekk men turboen sitter dønn fast enda. Prøvde og slå litt på den med hammer, men da delte den seg!!?? er det normalt eller er den helt gåen? :-D Link to post
Nemo Svart 5.November.2018 Link til dette innlegget Svart 5.November.2018 Det ligger en manual på motoren din i dokomentarkivet under Ford 27xx serien. Last ned den, der finner du turboen din på side 192 og videre noen sider. Der vises det hvordan den deles. Se litt på disse sidene og vurder da hva du finner ut. Det må nok noe rustoppløser til, ser det ut for. Link to post
Morten1989 Svart 6.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2018 Ser ut som den delte seg på riktig plass men at den «klemma» som skal holde det sammen er defekt. har dynket det inn med prolong så får vi se om det løsner litt etter hvert :-) Link to post
Morten1989 Svart 7.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2018 Der løsnet endelig turboen! den er jo litt rustet men synes ikke den ser helt for gal ut?? nå blir det og prøve og få ut resten av boltene i manifolden. i morgen sender jeg avgårde toppen for sjekk, og evnt rep. blir spennende og se hva de sier :-) Link to post
GunR Svart 7.November.2018 Link til dette innlegget Svart 7.November.2018 Spennende å følge med på. Selv om jeg ikke eier en Ford 27xx lenger.. Link to post
Morten1989 Svart 7.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2018 GunR skrev 42 minutter siden: Spennende å følge med på. Selv om jeg ikke eier en Ford 27xx lenger.. Hyggelig og høre at noen følger med :-) Link to post
GunR Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 (redigert) Nå vet jeg ikke om dette hjelper, men jeg fant et bilde av turboen på eksbåten.. Tror jeg tok feil når jeg sa at manifoild må byttes.. Er er kort bend mellom manifoilden og turboen. Er bendet som er i forgrunnen på bildet. EDIT: Feil, bendet er selvsagt UT av turboen.. Redigert 8.November.2018 av GunR Husket feil i første beskrivelsen av bildet.. (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn