Jump to content

Dagens tulling..., dårlig sjømannskap


Framtia

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
quantumduck skrev for 1 time siden:

@Pinkvin Understreker vel heller behovet for kontroll og opplæring? Det er selvfølgelig utilstrekkelig om man vil ha helt slutt på vannscooterkjøring ... 

 

"Om man vil ha helt slutt på" ... blir total feiltolkning og helt ute av perspektiv. Det er fortsatt lov innenfor de rammene som gjelder, dvs stort sett overalt og når som helst i hele Norge. At det er noen begrensninger i Fredrikstad, ja, men det er nå en liten del av "kaka". 

 

For alle som ikke kjører vannscooter i Fredrikstad, dvs stort sett alle, så er en løsning en løsning. Det virker. "Hurra"! 

--

Så dette var et bra tiltak med god effekt. Lite å krangle om når ting virker så godt ;-) 

 

 

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev 22 minutter siden:

Hekksjøgeneralen kjører som en tullebukk. Går vi i plan passer vi alltid på å ha god avstand til andre eller sette ned farten. Helt enig med @Framtia

 

Jeg er også helt enig i dette. Normal folkeskikk tilsier å ikke tilspisse situasjonen, samt å gi rom for andre 'tullebukker' i bildet kan gjøre sine feil i mangel av kunnskap, ferdigheter eller teknisk svikt.

 

Min tolkning av 'fører lanterner' er at de er montert, i motsetning til 'viser lanterner' hvor lanterner er tent, eller vises vha midlertidige midler (lommelykt eller tilsvarende). 

Regelen bruker 'fører eller viser'. 

 

 

Link to post
Share on other sites

En hekksjø  fra en fritidsbåt er bare en bagatell å regne.  Det oppleves kun som ubehag . Når man ferdes i ei jolle på det store hav må man være beredt , ja alltid være beredt. Er man usikker på om det er trygt , legger man om kursen.  

 

Når  skal  man vise hensyn er et individuelt skjønn hver og en båtfører må ta.  Noen bommer og det har vel alle gjort en eller annen gang? 

 

Tar ikke hensyn

https://forskning.no/2016/10/kiel-fergen-lager-tsunamier-i-oslofjorden

 

 

 

Link to post
Share on other sites

En hekksjø  fra en fritidsbåt er bare en bagatell å regne.  Det oppleves kun som ubehag . Når man ferdes i ei jolle på det store hav må man være beredt , ja alltid være beredt. Er man usikker på om det er trygt , legger man om kursen.  

 

Når  skal  man vise hensyn er et individuelt skjønn hver og en båtfører må ta.  Noen bommer og det har vel alle gjort en eller annen gang? 

 

 

https://forskning.no/2016/10/kiel-fergen-lager-tsunamier-i-oslofjorden

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at om vi alle sammen skulle lagt ut bilder av alle de vi anser som tullinger på sjøen hadde det etterhvert vært bilde av oss alle sammen her :lol:

enten det er hvordan vi navigerer, lager bølger, manøvrerer i havn, holder av plasser, ikke følger med på været eller andre ting alle andre skal eller mener seg berettiget til å ha meninger om 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes egentlig at det er ganske utrolig hvor uenige folk her synes å være mht seiling på dagtid og om man har, eller ikke har, lanterner montert. Nå er det vel slik at enten så er man gravid eller så er man ikke gravid, så hva er svaret? Har Havarita rett eller har han totalt misforstått og kan komme til å rote seg opp i en rekke farlige situasjoner eller med sin overbevisende tolkning påføre mange andre  slike situasjoner da de tror han har rett?

 

Hva med forholdet mellom seilbåter under seil, men uten lanterner montert i møte med motorbåter med lanterner montert i dagslys? Er det da plutselig seilbåten som skal holde av veien?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så lenge båter ferdes i den lyse tiden av døgnet når bruk av lanterner ikke er påbudt kan umulig lanterneføring ha betydning for hvordan fartøy skal navigere seg i mellom. Derimot vil en hvit rundtlysende lanterne i mørket skape tvil om det er fartøy som ligger for anker eller om det er mindre fartøy i bevegelse. Derav plikt til å holde av veien om man bare fører hvit rundtlysende lanterne.

I motsatt fall må det være krav til å føre signalfigurer i mørke og forholde seg til disse. :crazy: 

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dagens WTF-tullekjøring:

Askeladden 23-24 (Beatle?) fot med innboard holder 18-20 knop forbi masse oppankrede båter i Middagsbukten helt inn til midtsundet ved «butikken». 4-5 meter utenfor min badeplattform.

 

De fleste båter her ba han dempe farten og plystret etter han, men ble møtt med finger tilbake og at han sakket av til 12-13 knop og lagde enda verre bølger....

 

Hva skjer med enkelte?!

Lingefan

Link to post
Share on other sites

vanntrivsel skrev for 3 timer siden:

En hekksjø  fra en fritidsbåt er bare en bagatell å regne.  Det oppleves kun som ubehag . Når man ferdes i ei jolle på det store hav må man være beredt , ja alltid være beredt. Er man usikker på om det er trygt , legger man om kursen.  

 

Isolert sett ja,  men jeg har sett eksempler på at hekksjø fra ubetenksmomme båtførere har holdt på å senke en båt som ellers ikke hadde problemer med den sjøen som var. Det kan bli ekstremt rotete sjø når en hekksjøgeneral brøyter seg frem i et område hvor det i utgangspunktet har bygget seg opp en del sjø.

 

 

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 2 timer siden:

De fleste båter her ba han dempe farten og plystret etter han, men ble møtt med finger tilbake (...)

 

Det er bare å uheldigvis "miste" et tau foran den båten det. :giggle:

 

(For de hårsåre: Dette var ironi.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, vanntrivsel said:

 

Dette er ikke hekksjø som skaper problemer for noen som helst fartøyer under fart. Antar da at du mener dette er et eksempel på at man alltid må være beredt. Og det skal man jo. Men for gummibåter og lignende er nok vanlig hekksjø mer plagsomt. 

 

Forøvrig kan hekksjø gjøre stor skade når den appliseres "riktig", feks i eller for nære en havn med fortøyde båter. 

Link to post
Share on other sites

@Jens_P Jeg klarer ikke helt se fornuften i paragraf 43 som den står; fører eller viser. Det er ikke veldig lett å se hva slags lanterner et fartøy fører, når de ikke også vises (er tent). 

 

Forøvrig holder jeg ikke unna noen som helst når jeg ligger for anker med ankerlanterne ;-)

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 47 minutter siden:

Forøvrig holder jeg ikke unna noen som helst når jeg ligger for anker med ankerlanterne ;-)

Det har du vel gjort allerede når du kaster ankeret. Du ankrer vel ikke mitt i skipsleia? ;-)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

17 hours ago, Lingefan said:

Dagens WTF-tullekjøring:

Askeladden 23-24 (Beatle?) fot med innboard holder 18-20 knop forbi masse oppankrede båter i Middagsbukten helt inn til midtsundet ved «butikken». 4-5 meter utenfor min badeplattform.

 

De fleste båter her ba han dempe farten og plystret etter han, men ble møtt med finger tilbake og at han sakket av til 12-13 knop og lagde enda verre bølger....

 

Hva skjer med enkelte?!

 

Er jo ikke pass til den farten der om han var alene. Idiot er eneste passende adjektiv. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Moderator skrev On 22.7.2018 at 13.52:

 

Forhåpentligvis en spøk, men uansett, slike kommentarer er selvsagt uønsket på forumet.
Om ikke temaet kan diskuteres innenfor siviliserte former kan tråden bli stengt.

 

 

Dine synspunkt er notert.

 

Den skvettlapp/same fleipen har gått i NRK radio og NRK fjernsyn i flere 10-år uten å skape "støy".

Det måtte åpenbart en moderator på BP til for å ta anstøt. Greit nok.

Det er en moderators privilegium det, og slik skal det vel være.

 

Som sagt, synspunktet er notert, (det er imidlertid IKKE tatt til etterretning). 

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

On 7/15/2018 at 9:22 AM, Mouche said:

Hvilken fart vil du anslå at denne gummibåten holdt? Spørsmålet er basert på innlegg hvor det sies at den store båten må senke farte til no wake fart og deretter passere gummibåten, kan bli vanskelig akkurat det vel? 

Det er min store drøm å få oppleve at når jeg må gå ut av plan fordi jeg tar igjen en sakte gående båt så senker denne farten litt slik at jeg kan få gå forbi uten å måtte dra noen særlig med sjø.
Det kommer nok neppe til hende men det hadde vært bra sjømannskap det.
Som regel blir jeg liggende bak "proppen" isteden for å bli hjulpet forbi slik at jeg på nytt kan gå opp i plan.
Gå forbi i halvplan er ikke tema da jeg drar for mye sjø i den farten.
Kan ikke fri meg for å tenke på venstrefil ryttere på motorveien som skal besteme andres fart men biter meg stort sett i det.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

22 minutes ago, pipe said:

Det er min store drøm å få oppleve at når jeg må gå ut av plan fordi jeg tar igjen en sakte gående båt så senker denne farten litt slik at jeg kan få gå forbi uten å måtte dra noen særlig med sjø.
 

 

Må nok bare innrømme at den tanken aldri har streifet meg og ser heller ingen grunn til å gjøre som du forventer!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

13 minutes ago, Mouche said:

 

Må nok bare innrømme at den tanken aldri har streifet meg og ser heller ingen grunn til å gjøre som du forventer!

Jeg skrev ikke at jeg forventer det men at jeg skulle ønsket det hadde skjedd en gang.
Syntes fortsatt at det kan være godt sjømannskap å dra av litt på farten slik at innhentende båt som har godt ut av plan for å ta hensyn for lov til å pasere en halv planer i 8-12 knopp.
Men selvfølgelig gjelder det å ta hensyn bare alle andre så jeg forventer ingenting.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...