Jump to content

Dagens tulling..., dårlig sjømannskap


Framtia

Recommended Posts

Nei vi hadde ei 18 fots sjekte som vi var på ferie med opp til Lyngør. Så kom det en slik situasjon med ikke bare 1, men 2 båter på ca 50 fot i følge som viste et tilsvarende sjømannskap som denne flybridgebåten.  

Vi ble filleristet, alt som kunne dette ned gjorde det og vi var våte til skinnet men berget både båt og liv. 

 

30 fots seilbåt ligger uendelig bedre i sjøen enn ei 18 fots sjekte

 

 

Link to post
Share on other sites

Kommodo: den første tegningen din er prinsipielt korrekt, men terrenget stemmer ikke helt. Se kartet under, jeg var mellom der det står +13 og +15 og tok bilde mot nordøst. Båtene kan ha vært ca der det er på det trangeste, men som flere har kommentert er det relativt bredt der. Jeg tror gummibåten kom ut fra Tvedestrand. Der han store nådde igjen gummibåten er det mange som velger ytre lei, øst av V. Sandøy, men de fleste går på innsiden. En gummibåt skal sjelden langt, og har gjerne kurs mot land om ikke så lenge. Jeg vet ikke hvor de andre båtene skulle, men dette er altså et typisk sted der båtene justerer sin kurs basert på annen trafikk. Om gummibåten skulle på innsiden av V Sandøy lå han på et ganske naturlig sted i leia. Jeg reagerte ihvertfall overhode ikke på at gummibåten lå der han gjorde før eller når vi møttes. Om det hadde vært en Fairline 50 i 15 knop hadde kjørt likt ville nok alle sagt han lå riktig. Trolig ville også den passerende båten vist mer hensyn. Så min tolkning er at han store som kom bakfra mente at jolla kjørte på feil sted og at han ville markere dette slik at gummibåten skulle skjønne alvoret. 

 

 

 

 

 

Screenshot_20180718-085950_Gule Sider P Sjen.jpg

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hvis man kjører på en med som snorkler uten merke og svarte klær som ble brukt som eksempel her, på det stedet vi snakker om nå, så har snorkleren opptrådt så uansvarlig at man aldri i verden vil bli straffet.

 

Men her inne ville sikkert alle seilere sagt at cabin cruiseren skulle kjørt sakte, lagde for meget bølger og selvsagt skulle tatt hensyn til at det kunne være snorklere i sjøen. For hva om det var badende barn det var snakk om?

 

Mens noen ville hevdet at snorkleren har like stor rett til å være der.


Andre ville skyldt på vannscootere

 

Mens noen andre igjen ville hatt fokus på om snorkleren hadde på seg svømmeføtter, for har han det så har han ingenting å gjøre med å være borti skroget deres, da skal man nemlig være barfødt.

 

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 1 time siden:

Kommodo: den første tegningen din er prinsipielt korrekt, men terrenget stemmer ikke helt. Se kartet under, jeg var mellom der det står +13 og +15 og tok bilde mot nordøst. Båtene kan ha vært ca der det er på det trangeste, men som flere har kommentert er det relativt bredt der. Jeg tror gummibåten kom ut fra Tvedestrand. Der han store nådde igjen gummibåten er det mange som velger ytre lei, øst av V. Sandøy, men de fleste går på innsiden. En gummibåt skal sjelden langt, og har gjerne kurs mot land om ikke så lenge. Jeg vet ikke hvor de andre båtene skulle, men dette er altså et typisk sted der båtene justerer sin kurs basert på annen trafikk. Om gummibåten skulle på innsiden av V Sandøy lå han på et ganske naturlig sted i leia. Jeg reagerte ihvertfall overhode ikke på at gummibåten lå der han gjorde før eller når vi møttes. Om det hadde vært en Fairline 50 i 15 knop hadde kjørt likt ville nok alle sagt han lå riktig. Trolig ville også den passerende båten vist mer hensyn. Så min tolkning er at han store som kom bakfra mente at jolla kjørte på feil sted og at han ville markere dette slik at gummibåten skulle skjønne alvoret. 

 

På det smaleste der er det 265 meter. At denne situasjonen i det hele tatt oppstår er i seg selv et bevis på at det er trangt. Alt er relativt, men når det blir mange båter på et sted kan det bli trangt selv om det ikke føles slik om man er der alene. 

833859007_Utgrdsstranda.PNG.575b4a2ce05ffcac6df2d9c437b6f244.PNG

 

Når jeg zomer ut i kartet ser jeg at det er aller mest sannsynlig at gummien skulle babord mot Hagefjorden etter å ha passert sundet. Hvis ikke kommer han jo utaskjærs, og det er en mindre sannsynlig kurs. Han har derfor begynt å sikte seg inn mot venstre selv om han ikke var gjennom sundet. Uavhengig av om han skulle kjøre forbi de tre båtene foran eller ikke. 

 

Og det er jo litt typisk med små gummibåter ute i skjæra. De kjører korteste vei dit de skal. Hvis føreren av gummibåten hadde vært litt mer bevisst på egen plassering kunne han lagt seg helt opp i fjæresteinene på babord side av sundet, så langt opp mot land at det ikke er naturlig å regne det som farbar led for større båter. Da hadde han fått en kortere kjørevei, og han hadde ikke blitt passert på en ubehagelig måte. Men så lenge han velger å legge seg i hovedleia mener jeg bestemt at han skulle holdt godt styrbord gjennom sundet på lik linje med alle andre. Men det gjelder jo selvsagt de tre båtene lenger fram også! Når de er godt forbi Kålholmen blir det bredt, og man kan ta ut en tydelig kurs som viser hvor man skal, innaskjærs eller utaskjærs. 

 

Når det er sagt prøver jeg ikke på noen måte å forsvare han i fjordplogen som gjorde livet surt for han i gummibåten. Men ingen av dem var på sjøen alene, noe man ikke kan forvente på sørlandet midt i fellesferien, og da må man tenke litt på hvordan man plasserer seg i leia. It takes two to tango. Dette med at han har like mye rett til å være der som alle andre blir feil. Det er ingen som har rett til å  ligge midt i leia og sperre. Hold styrbord så er saken løst. Kjør forbi, og legg deg styrbord igjen. Blir det for langt å kjøre, ja så får man finne en annen vei. Dette blir litt som de som ligger i venstre kjørefelt i firefeltsveier og holder samme hastighet som de i høyre felt. Hvis du ikke skal forbi, så legg deg inn. 

Link to post
Share on other sites

17 hours ago, Taremakken said:

Hvordan kan gummibåten befunnet seg på feil sted? Fordi han er mindre eller holdt lavere fart enn plogen, som tydelivis hadde samme plassering?

Han har samme rett som alle andre til å befinne seg der.

 

Hold til styrbord i trange led : En båt som seiler i en trang led eller et trangt løp skal holde til styrbord, så nær ledens eller løpets yttergrense som mulig, når det lar seg gjøre uten fare. Båter mindre enn 20 meter og seilbåter skal ikke sjenere gjennomfarten for en stor båt som bare kan gå sikkert i en trang led eller et trangt løp. En fiskebåt skal ikke sjenere gjennomfarten for en hvilken som helst annen båt som går i trang led eller et trangt løp.

 

https://www.redningsselskapet.no/sikker-til-sjos/2556/

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, adeneo said:

 

Det har vel blitt diskutert før, dette med trang lei og Sjøveisreglene?

 

 

Ja, det har det, og nettopp derfor skrev jeg det utrykkelig i tidligere innlegg og spurte igjen om dette er nok en diskusjon om trang led, eller ikke!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Arne Henriksen said:

Gummibåten er liten, men samtidig er nok ikke fjordplogen stor nok til å falle innenfor det som i loven omtales som "større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk"... selv om den er større enn jolla.
 

 

Hvordan vet man om den er på et vharter med passasjerer, eller ikke? Hvordan ser du på avstand hvilken båt som er en taxibår ute i næringsoppdrag da disse stort sett er standardbåter uten særlig merking av noe slag?

 

Ser ellers at det av andre har vært påpekt at gummibåten var der han var fordi han skulle passere andre båter og da på babord side, men det er det vel ingen som hevder at man skal?

 

Innhentende båt viker for båt som blir innhentet: En båt som tar igjen en annen båt, skal vike for den som blir tatt igjen. Dette gjelder også for en seilbåt som tar igjen en motorbåt. Hvis du må forbi, velg den siden som er lengst bort fra annen trafikk eller land. Er du i tvil om du er innhentende eller ikke, skal du gå ut ifra at du er det.

 

https://www.redningsselskapet.no/sikker-til-sjos/2556/

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

På tide å gjenta seg selv (se foran). Det er også mulig for en liten og ubetydelig klasse C - båt å være på vei ut til skjærene. Nær land ut fjorden, men nødvendigvis midt i trafikken før man er trygg igjen. Slik sett er hensynsreglene viktigere her enn forskrifter om trange sund.

p.

Link to post
Share on other sites

Lanber skrev for 5 timer siden:

 Så kom det en slik situasjon med ikke bare 1, men 2 båter på ca 50 fot i følge som viste et tilsvarende sjømannskap som denne flybridgebåten.  

Vi ble filleristet, alt som kunne dette ned gjorde det og vi var våte til skinnet 

 

 

Var dette i en tegnefilm ? det du beskriver er kun mulig i en sådan. Tydelig du har egen båt iallefall for dette var  en skikkelig skipperskrøne. 

Link to post
Share on other sites

Selv om Norge er skrinnt befolket så er det ganske så vitterlig betydelig mengder mennesker her langs kysten og spesielt nå om sommeren. Trekkfugler? Noen har sågar båter på 50 fot, og ikke sjelden opptrer disse i flokk. 

 

Barten har visst problemer med skille mellom snørr og bart for det skjedde vitterligen og det var et av argumentene for å gå fra sjekte til seilbåt som tåler slikt mye bedre

 

Link to post
Share on other sites

adeneo skrev On 18.7.2018 at 2.04:

Det er til og med en egen regel for små fartøy, som kun fører hvit lanterne, som sier at slike fartøy skal gå med redusert fart, eventuelt stoppe, å holde godt av veien for andre fartøy. Hvorvidt gummibåten er et slikt fartøy vet ikke jeg, men reglene legger faktisk i stor grad opp til "størst først" selv om begge båtene er lystfartøy.

 

Regel 43 du henviser til.

Den er interessant ift i gummibåtens sjømannskap, som ved å ikke føre lanterner har pålagt seg selv å 'holde godt av veien for andre fartøy'.

Regel 43 begrenser seg ikke til trange farvann, eller perioder hvor lanterner skulle vært tent.

 

Det er altså å forvente at gummibåten skulle holde av veien for andre fartøyene i situasjonen. (Jeg antar at de alle fører lanterner). Det er videre å forvente at gummibåten navigerer trygt for å ivareta sin egen sikkerhet.

'Fjordplogen' skal da etter reglene kunne opprettholde kurs og fart i ei relativt åpen og oversiktlig lei, hvilket han faktisk også gjorde.

 

Det fremkommer ikke av tråden, om 'Fjordplogen' faktisk gjorde en unnamanøver for å unngå sammenstøt, og om det på noe tidspunkt faktisk var fare for sammenstøt. Tilsynelatende ser det ut for å være plass for ytterligere kursendring til styrbord, om situasjonen hadde tilspisset seg ytterligere.

 

'Fjordplogen' har ikke plikt til å avverge et ubehag gummibåten selv har satt seg i.

 

Han kunne dog gjort båt-opplevelsen bedre for gummibåten dersom han la seg lengre mot styrbord. Om det hadde medført andre farer har vi ikke oversikt over. 

 

Link to post
Share on other sites

Hvordan skal man kunne avgjøre hvilke lanterner hvilke båter fører på dagtid i solskinn om sommeren og forholde seg til disse etter hva man kan se av slikt? Er vel åpenbart ikke relevant i den aktuelle situasjon vil jeg tro.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 1 time siden:

'Fjordplogen' har ikke plikt til å avverge et ubehag gummibåten selv har satt seg i.

 

 

Vi snakker ikke om ubehag, men om fare for liv/fartøy. Så selvsagt har han det, det fremgår av paragrafen om sikker fart. 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Når jeg putler 3-4 knop og bare koser meg pleier jeg legge meg slik til i leden  at jeg ikke er til sjenanse for de som vil kjøre fortere, da er de automatisk ikke til sjenanse for meg heller. 

 

Værste jeg har opplevd hittil i år er at to champagneglass veltet, men ikke noe litt rask skylling, og refill ikke ordnet. 

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, andersb said:

Når jeg putler 3-4 knop og bare koser meg

Men når du kjører i 15 knop og skal fra A til B, gjør du det samme da?
Samtidig som du kontinuerlig titter deg over skulderen i tilfelle en tulling skulle finne på å snitte deg i stedet for å faktisk holde unna som innhentende båt?
Dette er en tullediskusjon - alle skjønner at det var en fjott som kom bakfra og ikke holdt avstand når han skulle - lange utgreiinger om hvilken av sjøveisreglene som gjelder mest her er bare fjas.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 2 minutter siden:


Dette er en tullediskusjon - alle skjønner at det var en fjott som kom bakfra og ikke holdt avstand når han skulle - lange utgreiinger om hvilken av sjøveisreglene som gjelder mest her er bare fjas.

 

Helt enig.......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Lanber skrev for 6 timer siden:

Innhentende båt plikter å holde avstand til båten han skal passere. Så enkelt er det. 

Ja,  han skulle holdt god avstand. Men det er allikevel ikke så enkelt.  Det er også andre fartøy i leia som plikter å plassere seg fornuftig. Tullingen i fjordplogen er bare den som velter lasset. 

 

Arne Henriksen skrev for 1 time siden:


Samtidig som du kontinuerlig titter deg over skulderen i tilfelle en tulling skulle finne på å snitte deg i stedet for å faktisk holde unna som innhentende båt?

Du har fått med deg at du plikter å holde kontinuerlig utkikk 360 grader eller? 

 

Arne Henriksen skrev for 1 time siden:


Dette er en tullediskusjon - alle skjønner at det var en fjott som kom bakfra og ikke holdt avstand når han skulle - lange utgreiinger om hvilken av sjøveisreglene som gjelder mest her er bare fjas.

Ja, hvis du ikke bidrar med noe mer konstruktivt enn dette så blir det jo bare en tullediskusjon med masse fjas. Hva mener du er feil med å følge sjøveisreglene?  Denne situasjonen har jo vist at opptil flere regler er relevante. Er det ikke positivt å belyse dem og diskutere hvordan man skal forholde seg? 

 

Det er vel ingen tvil om at fjordplogen ikke tok tilstrekkelig hensyn i den situasjonen @Framtia foreviget. Men det er jo bare en del av sannheten. Ut fra bildene ser det ut til at ingen holdt godt styrbord i leia. Hadde alle som befant seg i området holdt godt styrbord hadde ikke situasjonen oppstått. 

 

Det blir stilt spørsmål til hvorvidt leia er trang og at man dermed plikter å holde styrbord. Jeg tror det var @Bitteliten som en gang skrev: Er du i tvil, så er du ikke i tvil.  Kan det være tvil om leia er trang, ja da er leia trang. Er det noen god grunn til å ikke legge seg styrbord i leia selv om den ikke er særlig trang? Og hva med de tre T-er? Tidlig, tydelig, og tilstrekkelig. Har egentlig overhode noen av båtene i området forholdt seg til det? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...