Jump to content

Dagens tulling..., dårlig sjømannskap


Framtia

Recommended Posts

2 hours ago, Komodo said:

Hadde alle som befant seg i området holdt godt styrbord hadde ikke situasjonen oppstått. 

Hvordan  kan du vite at fjordplogen ikke ville passert på 5 meters avstand uansett ?

Slik situasjonen var, kunne han enkelt passert på styrbord side med god avstand til jolla, men valgte av en eller annen uforståelig grunn å passere tett opptil.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev for 3 timer siden:

... Slik situasjonen var, kunne han enkelt passert på styrbord side med god avstand til jolla, men valgte av en eller annen uforståelig grunn å passere tett opptil.

 

Det er vel ingen i diskusjonen som sier at ‘fjordplogen’ IKKE passerte jolla på en fullstendig tullete måte. Om bildene gir riktig forståelse av passeringen, er denne tullete uansett.

 

Men poengene som flere tar opp er at situasjonen antagelig ikke hadde oppstått om alle hadde holdt godt til styrbord i leia.

Link to post
Share on other sites

Tror alle vi som legger all skyld på innhentende båt kjenner denne regelen. Det jeg reagerer på er at det gjøres en kobling som sier at gummibåten fikk som fortjent. Gummibåten holdt stor fart, skulle passere båter (større båter som lå like langt midt midten, men hadde lavere fart), og i tillegg var det svært sannsynlig at han skulle svinge mot nord/venstre som ville gjøre et kursvalg lengre mot høyre lite hensiktsmessig. 

 

Den innhentende båten hadde alle muligheter til å håndtere situasjonen på en bedre måte, alt fra å slakke ned til å passere med god avstand. Han var ikke på noe vis hindret av leias bredde, og det var ikke akkurat noe cruiceskip han førte. 

 

Virker som om mange mener at gummibåter ikke har samme rettigheter som større båter, hadde dette vært en stor motorbåt ført i 15 knop ville alle si at han lå rett sted i leia. I hvertfall jeg ?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Vestkystseiler said:

Hvordan  kan du vite at fjordplogen ikke ville passert på 5 meters avstand uansett ?

Slik situasjonen var, kunne han enkelt passert på styrbord side med god avstand til jolla, men valgte av en eller annen uforståelig grunn å passere tett opptil.

 

Det er vel ingen gitt å viite svaret på det så hvorfor spør du?

 

Det er vel heller ingen som har tatt fjordplogen i forsvar hva angår å holde alt for liten avstand, men det endrer ikke det "faktum" at gummibåten (såvel som andre her) kunne, burde eller sågar skulle ha holdt langt ut til styrbord.

 

At noen har sagt, eller ment, at gummibåten har fått som fortjente har jeg forøvrig heller ikke fått med meg Framtia.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 8 timer siden:

Virker som om mange mener at gummibåter ikke har samme rettigheter som større båter, hadde dette vært en stor motorbåt ført i 15 knop ville alle si at han lå rett sted i leia. I hvertfall jeg ?

 

Vel, akkurat det kan du ha rett i. Som tidligere nevnt, det er flere regler som kan slå inn her, ut i fra hvorvidt leia er trang, lanterneføring osv. 

Det er jo nettopp slik at i mange tilfeller har små båter plikt til å holde av veien for større båter, det burde faktisk til en viss grad være like innlysende som at motorbåter har plikt til å holde unna for båter under seil eller at man generelt skal holde unna for nyttetrafikken.

 

Reglene er heldigvis ikke like for alle båter.


Jeg er i grunn veldig enig med Komodo, fjordplogen har gjort feil, uansett regler, han burde tatt mer hensyn.
Samtidig er det stor sannsynlighet for at det er flere på det bildet, inkludert gummibåten, som også har gjort feil.

 

At situasjonen kunne vært unngått er det liten tvil om, men å hevde at det er fjordplogen som er den eneste som har ansvar for å handle slik at gummibåten ikke opplever ubehag, blir for enkelt, når det like gjerne kunne vært gummibåten som burde gjort ting annerledes helt fra starten av, for å påse at dette ikke hadde skjedd i det hele tatt.

På den andre siden, så vet vi jo ikke alt om disse båtenes beskaffenhet, om de er i nyttetrafikk eller lignende, så det er nærmest umulig å konkludere med at noen har mer skyld enn andre.
 

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev for 13 timer siden:

 

Slik situasjonen var, kunne han enkelt passert på styrbord side med god avstand til jolla, men valgte av en eller annen uforståelig grunn å passere tett opptil.

Ser du ikke at han kan sette gummibåten i en farlig situasjon om han passerer den på styrbord side?  Har du sett på skissene jeg la inn tidligere? 

 

Framtia skrev for 8 timer siden:

Tror alle vi som legger all skyld på innhentende båt kjenner denne regelen.

Nei, den regelen der tror jeg er for lite kjent. Ligger mellom Hamburgsund og Sonen Kanalen nå, og på vei hit har vi (litt overlagt)  passert mange smale sund. Og det er helt sprøtt hvor bevisstløse mange er når de passerer seg eller kjører forbi. 

 

Framtia skrev for 8 timer siden:

Virker som om mange mener at gummibåter ikke har samme rettigheter som større båter, hadde dette vært en stor motorbåt ført i 15 knop ville alle si at han lå rett sted i leia. I hvertfall jeg 

I utgangspunket var min holdning at gummibåten har samme rettigheter som en større motorbåt. Hvorvidt regelen @adeneo gjengir kommer til sin rett i denne sammenhengen vet jeg ikke, det blir jo et tolkningsspørsmål. Min mening om feil plassering gjelder derfor uansett størrelse, unntatt fartøy med begrenset manøvreringsevne på grunn av sitt dypgående. 

 

Men som du også nevnte så var det mulig at gummilefsa hadde planer om å passere de tre fartøyene lenger fram. I så tilfelle er det jo de som forårsaker hele situasjonen med sin plassering. 

 

Ellers så skjønner jeg ikke motivasjonen bak å framsnakke retten til å legge seg midt i leia. Det er jo stikk i strid med TTT som har blitt løftet fram i flere tråder her inne tidligere. 

Link to post
Share on other sites

https://giphy.com/gifs/eat-popcorn-eatting-6f7Grn9SZr4Ry

 

mener å erindre a vi har denne diskusjonen hvert år i ulikeversjoner i minst 10år ?

 

I dag passerte en Princess 65 ca 20 m foran baugen vår, kom inn fra babord, i en meget bred led. Ca 20 knop hadde de. . De hadde minst 1 nm foran oss og minst 10nm bak oss å gå på. 

Regner med at de ikke så oss ?.

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 7 minutter siden:

https://giphy.com/gifs/eat-popcorn-eatting-6f7Grn9SZr4Ry

 

mener å erindre a vi har denne diskusjonen hvert år i ulikeversjoner i minst 10år ?

 

I dag passerte en Princess 65 ca 15 m foran baugen vår, kom inn fra babord, i en meget bred led. Ca 20 knop hadde de. . De hadde minst 1 nm foran oss og minst 10nm bak oss å gå på. 

Regner med at de ikke så oss ?.

 

 

slikt er farlig

 

får bare håpe at han ikke så deg, at et eller annet i båten hindfret ham i å følge med

hvis han ser deg og gjør det der med vilje så )(/()/)(/%%¤¤###

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

 

ad scenario med ploger og gummibåter

 

slikt skjer - det folk må gjøre er jo å slippe opp gasspedalen - og lurke forbi hverandre

 

har litt ambivalent forhold til det der med høyre i leia,

regelen er grei nok og funker bra om møtende farkoster holder til høyre i leia

 

men det er svært mange som ikke kjører på høyre side av gata,

i meget trangt farvann - jeg kjører på høyre side - så kommer det en i mot som seiler midt i gata,

da har man et problem om det er trangt

 

har snakket med et antall loser om dette, flere sier; drit i å seile på høyre side- seil midt i gata - følg den gule stripa

kommer det fartøy i mot ser de deg midt i trynet- begge må gjøre noe - begge må gå til høyre - da er det plass nok

 

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Flere nevner rettigheter. Du har ingen rettigheter på sjøen, kun plikter. Du plikter å ha utkikk, og ikke bare fremover. Du plikter å unngå sammenstøt med andre fartøy. Imsevimse gummibåt feil plassert fordi han ikke holder strengt styrbord fritar verken flybridgebåten eller andre fra å opptre aktsomt. Det vil alltid være folk på sjøen som «vimser» med sin vurdering. Og mange av disse har stor båt. Dersom vi andre presumtivt erfarne og kompetente tar det med ro så er det plass til «vimsene». Og «vimsene» lærer jo etterhvert. Om ikke fra andre, så antagelig fra en kone, eller lignende, som synes båtopplevelsen er ubehagelig.

Link to post
Share on other sites

janet skrev 35 minutter siden:

regelen er grei nok og funker bra om møtende farkoster holder til høyre i leia

 

men det er svært mange som ikke kjører på høyre side av gata,

i meget trangt farvann - jeg kjører på høyre side - så kommer det en i mot som seiler midt i gata,

da har man et problem om det er trangt

Hvem har et problem da, du eller han som kommer mot i midten? Problem oppstår jo hvis noen forsøker å kjøre forbi en av dere. 

 

janet skrev 35 minutter siden:

har snakket med et antall loser om dette, flere sier; drit i å seile på høyre side- seil midt i gata - følg den gule stripa

kommer det fartøy i mot ser de deg midt i trynet- begge må gjøre noe - begge må gå til høyre - da er det plass nok

Merkelig råd. Hvis alle forholder seg til det har man jo en god oppskrift på det koset Framtia startet tråden med. 

 

Det du sier er jo at regelen fungerer dersom den blir fulgt, men det er jo så mange som ikke følger den allikevel, så det er best å drite i den selv også. Anarkiet lenge leve! 

Link to post
Share on other sites

nei,

overhodet ikke

 

vitsen med å kjøre midt i gata er at begge blir tvunget til å gjøre noe - gå til høyre

 

om 1 kjører i midten og 1 på høyre side  kan det bli trangt for vedkommende på høyre side - trangere enn det som er forsvarlig

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

janet skrev 1 time siden:

 

slikt er farlig

 

får bare håpe at han ikke så deg, at et eller annet i båten hindfret ham i å følge med

hvis han ser deg og gjør det der med vilje så )(/()/)(/%%¤¤###

 

Jeg kom innover Marstrandfjorden, utenifra. Han krysset den mot Marstrand

min kurs rød strek. Princessen sin (norsk V65) blå strek

 

det var ingen andre båter til hinder. 

 

Han så meg nok ikke...

 

hadde en opplevelse til i dag der jeg måtte vike for en norsk seilbåt som kom inn på min babord side. Jeg tutet 5 korte, og han reagerte ikke. Heller ikke da jeg plutseilig lå ved siden av han 15 meter fra skutesids hans da jeg vrei oss unna. 

 

Poenget mitt er at slikt skjer hele tiden på sjøen. Særlig i ferietid. Og det er ikke noe nytt. Disse diskusjonen blir diskusjoner for diskusjonens skyld. Jeg gjør helt sikkert også feil. 

 

 

 

 

 

581A25DF-D9E2-43E9-B695-0B9CC49D7B5E.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

janet skrev 17 minutter siden:

nei,

overhodet ikke

 

vitsen med å kjøre midt i gata er at begge blir tvunget til å gjøre noe - gå til høyre

 

om 1 kjører i midten og 1 på høyre side  kan det bli trangt for vedkommende på høyre side - trangere enn det som er forsvarlig

 

 

Ja,  og det går helt fint så lenge det bare er to båter. Problemet oppstår når dere blir innhentet av flere andre fartøy som skal passere. 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 1 minutt siden:

Han så meg nok ikke...

Han så deg nok, men han ga faen. Har sett det flere ganger før. Har til og med sett dem inn i øya og ventet på at de skal bøye av. Når de helt tydelig ikke har hatt ambisjon om det har jeg dratt av. Han har nok fulgt oppfordringen ti janet om egen tolkning av reglene og anarki. 

Link to post
Share on other sites

dette er tullprat varan rent tullprat

 

jeg har ikke advokert å gjøre dette med å kjøre i midten

 

jeg gjengir det et antall norske loser har sagt til meg og hvorfor de har sagt det

det sa jeg klart oppi gata her; loser har fortalt meg : ,,,,,,,,

 

 

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

jeg bruker å holde til styrbord, og er i all hovedsak komfortabel med det

 

men jeg kan godt se losenes poeng,

når 2 båter av litt størrelse møter hverandre med 15+ knop (hver) i en trang led så skjer ting jævla raskt

om ikke begge holder til styrbord kan det bli passeringer som er helt ubehagelig nære

evt man kommer helt ubehagelig nærme fjæra

 

det er også det at ved hele tiden å holde styrbord så gjør du din trygge seilas avhengig av

at evt møtende fartøy følger boka - fluktmulighetene er ikke der lenger

 

 

 

Redigert av janet (see edit history)

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, janet said:

jeg bruker å holde til styrbord, og er i all hovedsak komfortabel med det

 

men jeg kan godt se losenes poeng,

når 2 båter av litt størrelse møter hverandre med 15+ knop (hver) i en trang led så skjer ting jævla raskt

om ikke begge holder til styrbord kan det bli passeringer som er helt ubehagelig nære

evt man kommer helt ubehagelig nærme fjæra

 

For meg beskriver du en situasjon hvor det mest naturlige burde være at begge senket farten?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 6 minutter siden:

 

For meg beskriver du en situasjon hvor det mest naturlige burde være at begge senket farten?

 

yes man, you couldn't be more right

 

men verden ække sånn, både folk og motorsykler og båter og biler peiser på

 

situasjonen over med plogbåt og gummibåt og ditten og datten er ikke noe problem om man bare skrubber,

men folk skrubber ikke

 

(litt off topic, men men (nei ikke litt - mye)):

har tilbrakt et meget høyt antall timer i styrhuset på Hurtigruter.

Hurtigruter går i mange kjipe og trange leder, - men full peis. Hurtigruta skrubber IKKE.

Tåke/snedrev/drittvær - ingen skrubb.

 

Hurtigruta har som hovedregel at det alltid skal være 2 navigatører i styrhuset, båten seiles trygt mens en pisser/bæsjer.

Både skipper og overstrymann går vakt.

På strekket Trondheim - Tromsø er det en del ganske grisete områder, uryddig terreng med mye stein og dårlig merking og mye dårlig vær.

Her har navigatørene på Hurtigruta imponert meg, de følger med på radar som smeder,

de har seilt gjennom denne dritten flere hundre ganger men det slappes ikke av 1 sekund

2 mann med hue i hver sin radar - de ser ikke opp 1 sekund --- betryggende (og imponerende)

 

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Kan huske jeg stod på broen på "Polarlys" en del ganger i 2000, før 9/11 og det var tilnærmet fri adgang på broa, og den gang kjørte de trange leder ved hjelp av automatikken og denne fikk de tilsendt fra hovedkontoret som en CD. Jeg var veldig imponert kan jeg huske. Kapteinen uttalte at automatikken var en mye bedre navigatør enn de kunne selv være, men de fulgte jo med da!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

janet skrev for 2 timer siden:

 

situasjonen over med plogbåt og gummibåt og ditten og datten er ikke noe problem om man bare skrubber,

men folk skrubber ikke

 

(litt off topic, men men (nei ikke litt - mye)):

har tilbrakt et meget høyt antall timer i styrhuset på Hurtigruter.

Hurtigruter går i mange kjipe og trange leder, - men full peis. Hurtigruta skrubber IKKE.

Tåke/snedrev/drittvær - ingen skrubb.

 

Hva er skrubbing ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...