Jump to content

Dagens tulling..., dårlig sjømannskap


Framtia

Recommended Posts

quantumduck skrev for 12 timer siden:

Kult, det var nytt for meg. Hvor små må gummibåten eller kajakken være før jeg kan senke den?

 

Dersom du leser Sjøveisreglene, så finner du det ut?
Jeg gjetter grovt på at du ikke kan senke andre båter uansett hvor små de er, og at du er både en tulling og et troll, som ikke helt oppfatter det som skrives, og derfor forsøker å vri deg unna med tåpelige kommentarer som denne.

Link to post
Share on other sites

Snemann skrev for 1 time siden:

 

Hva er skrubbing ?

 

Skrubb(ing)?  se engelsk; SHRUB

 

shrub, noun

   a large plant that is smaller than a tree and that

   has several stems of wood coming from the ground

   evergreen shrubs - shrub roses

 

eller for eksempel fjelldvergbjørk og vidde rabarbra

 

i praksis;

etter at Hurtigruta har gått alle slusene opp til Hardangervidda og fyker bortover mot Ustaoset og Geilo

så går det så dvergbjørk og vidderabarbra spruter

 

en god del av passasjerene på Hurtigruta, i særdelshet nordlendiger og samer finner dette ganske skremmende,

enkelte finner det så skremmende at de skvetter litt i undertøyet

derav også uttrykket skvettlapp

 

 

 

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

janet skrev for 7 timer siden:

jeg bruker å holde til styrbord, og er i all hovedsak komfortabel med det

 

men jeg kan godt se losenes poeng,

når 2 båter av litt størrelse møter hverandre med 15+ knop (hver) i en trang led så skjer ting jævla raskt

om ikke begge holder til styrbord kan det bli passeringer som er helt ubehagelig nære

evt man kommer helt ubehagelig nærme fjæra

 

det er også det at ved hele tiden å holde styrbord så gjør du din trygge seilas avhengig av

at evt møtende fartøy følger boka - fluktmulighetene er ikke der lenger

Jeg skjønner hva du mener nå, men du drar jo sammenligningen helt ut på viddene. Losen snakker jo ikke om to Scand Baltic som møtes i et sund. Har du sett mange fritidsbåter med losplikt?  For to store fartøyer som møtes i en lei er jo saken en helt annen. Lystfartøyer må bare holde av veien da store tank og lastebåter har begrenset mulighet til å manøvrere. 

 

Hvis du som privatperson derimot følger det rådet kan du fort få samme problem som han i gummibåten eller værre. Da risikerer du nemlig at noen luringer kjører forbi deg på styrbord side og presser deg mot babord , samtidig som det kan komme møtende trafikk som også legger seg ut for å passere. Han som passerer deg på styrbord side har da spist opp det slingringsmonnet du trodde du hadde, og satt deg i en vanskelig situasjon. Den vanskelige situasjonen skulle han selv vært i når han passerer deg, men istedet har han satt deg i ei klemme. Men du har bidratt til det ved å ikke legge deg nok til styrbord. 

Link to post
Share on other sites

13 hours ago, adeneo said:

 

Dersom du leser Sjøveisreglene, så finner du det ut?
Jeg gjetter grovt på at du ikke kan senke andre båter uansett hvor små de er, og at du er både en tulling og et troll, som ikke helt oppfatter det som skrives, og derfor forsøker å vri deg unna med tåpelige kommentarer som denne.

 

Vri meg unna hva da? Ingen har stilt meg et eneste spørsmål som jeg kan vri meg unna, tøysetrollet.

 

Var faktisk ikke klar over (etter å ha lest dem) at det var så "mange" tilfeller i Sjøveisreglene hvor størrelse kommer til anvendelse for å avgjøre hvem som har vikeplikt. Kanskje du kunne opplyse oss om alle sammen, istedenfor å vri deg unna ved å kalle meg det ene og andre?

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har alltid tolket begrepet "større fartøy" i sjøveisreglene til å bety fartøy som er så store at det kreves en eller annen form for profesjonell sertifisering for å føre de. I praksis over 15 meter for yrkesfartøy, noe mer for lystfartøy.

 

Tror ikke det kan tolkes til "større fartøy enn det jeg fører", hvilket vil være et relativt håpløst kriterium for å avgjøre vikeplikt.

 

Link to post
Share on other sites

alf-inge skrev for 2 timer siden:

Har alltid tolket begrepet "større fartøy" i sjøveisreglene til å bety fartøy som er så store at det kreves en eller annen form for profesjonell sertifisering for å føre de. I praksis over 15 meter for yrkesfartøy, noe mer for lystfartøy.

 

Tror ikke det kan tolkes til "større fartøy enn det jeg fører", hvilket vil være et relativt håpløst kriterium for å avgjøre vikeplikt.

 

 

er det noe særlig snakk om "større fartoy" i reglene i det hele tatt,

kikket nettopp MEGET kjapt igjennom og fant ikke det uttrykket

 

----

at større fartøy skulle bety "må ha lappen" fartøy kan jeg vanskelig tenke meg

 

 

vil heller tro at det skulle bety "kan ikke sno seg som en luftmadrass"

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, janet said:

er det noe særlig snakk om "større fartoy" i reglene i det hele tatt,

kikket nettopp MEGET kjapt igjennom og fant ikke det uttrykket

 

Regel 44: "Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde."

Link to post
Share on other sites

alf-inge skrev 20 minutter siden:

 

Regel 44: "Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde."

 

javel, fint,

i den konteksten vil jeg tro at større helt enkelt begyr fysisk større en deg

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

56 minutes ago, janet said:

 

javel, fint,

i den konteksten vil jeg tro at større helt enkelt begyr fysisk større en deg

 

Så en motorbåt på 39 fot skal vike hvis den møter en på 40 fot? Hvordan vet man størrelsen på båten?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Guest Moderator
janet skrev On ‎21‎.‎07‎.‎2018 at 13.24:

derav også uttrykket skvettlapp

 

Forhåpentligvis en spøk, men uansett, slike kommentarer er selvsagt uønsket på forumet.
Om ikke temaet kan diskuteres innenfor siviliserte former kan tråden bli stengt.

 

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 10 minutter siden:

 

Så en motorbåt på 39 fot skal vike hvis den møter en på 40 fot? Hvordan vet man størrelsen på båten?

 

En må lese seg opp på alle typer båter i markeder, pugge dem så de ligger i ryggmargen refleksen.... regel 44 er nok en av de mest logiske og klare regler kongeriket Norge har... not... ??

Link to post
Share on other sites

janet skrev for 3 timer siden:

 den konteksten vil jeg tro at større helt enkelt begyr fysisk større en deg

Der tror jeg du tar feil. Ordrett kan man jo tolke det slik, men om man leser hele setningen ser man av konteksten at det menes lastebåter osv. som er så store at de ikke manøvrerer like lett som vanlige lastebåter. 

 

I juridisk sammenheng er det vel også slik at paragrafens intensjon spiller en rolle. Da er det kanskje naturlig å tenke seg noen år tilbake i tid til da denne setningen ble formulert, og hvordan bildet så ut da. Lystfartøyer var vel da stort sett joller, snekker og seilbåter, mens alt over Colin Archer var nyttetrafikk. Det kunne vært interessant med en juridisk faglig vurdering av dette. Kanskje @Skipper Worse har konkret erfaring?  Jeg vet ikke om loven engang har kommet til anvendelse. 

 

Dersom en mindre lystbåt skal vike for en større lystbåt blir det jo bare kaos. Det forstår man jo lett av eksempelet til Popeye: 

Popeye70 skrev for 2 timer siden:

Så en motorbåt på 39 fot skal vike hvis den møter en på 40 fot? Hvordan vet man størrelsen på båten?

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ok, skal vi prøve å "ta an" i sammen? Dvs regel 44:

--

Regel 44: "Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde."

--

Setning 1, ledd 1: "Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin"

- Dette er da definisjonen av en gruppe båter, "lystfartøy". Ut fra situasjonen som drøftes så er både fjordplogen og gummien lystfartøy. 

 

Setning 1, ledd 2: "skal mest mulig holde av veien for større fartøy"Som en da skjønner så viser ikke dette til en størrelserangering mellom ulike frititdsfartøy. Dvs dette sier ikke at små fritidsfartøy skal vike for store, dette sier at fritidsfartøy skal vike for større fartøy. 

 

Men vent! 

 

En må ha meg seg noe mer, for det er ikke generelt at fritidsfartøy skal vike for større fartøy, noen vilkår må gjelde og da er vi på... setning 1, ledd 4 og 5, som vi tar til slutt for pedagogikken sin skyld  

 

Setning 1, ledd 3: "rutegående ferger og annen nyttetrafikk": For ferjer kan jo være små, samme med "nyttetrafikk", mange fritidsbåter som er større en båttaxier, ribb som går med passasjerer osv. 

 

Men vent! 

 

En må ha meg seg noe mer, for det er ikke generelt at fritidsfartøy skal vike for rutegående ferger og annen nyttetrafikk, noen vilkår må gjelde og da er vi på... setning 1, ledd 4 og 5.

 

Setning 1, ledd 4 og 5: "når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde". 

 

Alt overstående, altså "Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for".... større fartøy, ferjer, nyttetrafikk gjelder kun dersom vilkårene i ledd 4 og 5 er oppfylt, nemlig "når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde".

---

Dette er vel egentlig enkelt. Havneområder er vel definert i både kart og reguleringer. Litt mer over på kjønn når det gjelder sterkt beferdet lei og trangt farvann, men her vil jo også fartøyenes størrelse spille inn. Trangt farvann for huriggruta trenger ikke å være trangt for en ribb med et utdrikningslag eller en båttaxi. 

 

Så ledd i ledd 2 som inneholder "større fartøy" må en også tenke "stort i forhold til hva?", jo da altså "trang farvann" og "sterkt beferdet lei". Mao så vil det ikke være naturlig for gummijolla å "holde mest mulig av veien" for en båttaxi i en vanlig lei som ikke er trang for ordinære småbåter/fritidsbåter fordi den moderate størrelsen på båttaxien ikke gjør at den har spesielle problemer med å manøvrerer fordi det er trangt eller sterkt beferdet. 

---

Personlig gir jeg vei for nyttetrafikk uavhengig av det ene og det andre. De utøver som regel "kollektive" oppgaver som kommer alle til gode, jeg er ute i et fritidsfartøy og har god tid og kan jeg gjøre hverdagen enklere så er det greit. På samme måte så slipper jeg drosjer, busser osv frem i køen i Oslo. 

 

Ifht saken om gummijolla og fjordplogen ser jeg ingen relevans ifht regel 44 overhodet. Begge er fritidsbåter. 

 

 

Dette var da min tolkning. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 17 minutter siden:

 

Ifht saken om gummijolla og fjordplogen ser jeg ingen relevans ifht regel 44 overhodet. Begge er fritidsbåter. 

Enig. Regel 9a derimot, som jeg limte inn for ganske mange innlegg siden, holder jeg fremdeles på. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...