Gudrun Svart 8.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2019 (redigert) Verftet Fjellstrand som i 2014 leverte fergen "Ampere" har nå levert en større utgave med 3 ganger så stor batteripakke. Jeg har ikke logget meg inn for å lese teksten. Var åpen da jeg klikket på den. De har brukt erfaringen fra den forrige de bygget og videreutviklet konseptet. Den er 87 x 21 meter. Kapasitet på 296 passasjerer, 120 biler og (eller)12 vogntog (litt usikker på det siste alt etter hvor man leser).. Håper andre kan lese teksten og. https://sysla.no/maritim/2014-leverte-de-en-verdenssen-sasjon-na-er-storesosteren-klar/ Fra prøveturen: https://www.youtube.com/watch?time_continue=132&v=yhOmzfkvdcE Redigert 8.Januar.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 8.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2019 -morten- skrev On 29.12.2018 at 9.20: https://www.batliv.se/2018/11/16/svensk-elutombordare-pa-450-hk/ for spessielt interesserte! Får jo en Daycruiser bare for batteripakken og det anslåes 1000kr/hk, men absoludt spennende!! Vis hele sitatet 1000 kr per hk for motor, og like mye for batteri. Er nok noen år til før det er økonomi i dette. Med min bruk trenger jeg 100 hk, med 2000 kr per hk koster det 200 000. 10 års nedbetaling inkludert renter blir 25 000 kr per år. Motposten er at jeg sparer 3000 kr per år i bensin. Fremdeles er dette for spesielt interiserte. Om 5-10 år ser jeg for meg at dette er ett alternativ, men i ett ikke planende skrog. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2019 pacuare skrev On 8.1.2019 at 10.19: 1000 kr per hk for motor, og like mye for batteri. Er nok noen år til før det er økonomi i dette. Med min bruk trenger jeg 100 hk, med 2000 kr per hk koster det 200 000. 10 års nedbetaling inkludert renter blir 25 000 kr per år. Motposten er at jeg sparer 3000 kr per år i bensin. Fremdeles er dette for spesielt interiserte. Om 5-10 år ser jeg for meg at dette er ett alternativ, men i ett ikke planende skrog. Vis hele sitatet + Noen hundre tusen for batterier ladeopplegg vedlikehold og strøm. batteripakken for 450hk koster 500000 Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
X10an Svart 8.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2019 (redigert) Bårdp skrev On 20.11.2018 at 8.55: Lit misvisende når de skriver at de bruker 230V AC til fremdriftsmotorene når de ikke kan få ut mer en 160V AC med den batterispenningen de har Vis hele sitatet 230V sinus kan de fint få, ved å benytte en frekvenskonverter. De kan selvfølgelig også ha en transformator mellom VFD og motor. Alternativt kan de få 224V firkantpulser, AC det også. Redigert 8.Januar.2019 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 8.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2019 Joda de konverterer både frekvens og spenning men en kan ikke få ut mer en DC V / rota av to. Og det blir da 160V AC med den batterispenningen de har. Sitér dette innlegget Link to post
Tobiasitårnet Svart 8.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2019 Hvorfor? Det finnes jo seilbåter. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 8.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2019 @BårdpDa ender vi opp med transformator :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 8.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2019 X10an skrev On 8.1.2019 at 13.00: Da ender vi opp med transformator :-) Vis hele sitatet Vel var det nå bare så enkelt. Husk det er ikke vanlig AC som kommer ut av en frekvensomformer så skal du bruke trafo må du nesten ha et sunusfilter først. Detnest kommer dette med en trafo som skal virke fra 1-50HZ det lar seg gjøre men det blir en kolossal sak som nokk vil koste mer en hele resten av anlegget. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 8.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2019 (redigert) En trafo er vel i stor grad et sinusfilter (LP-filter) allerede. Jeg har en VFD ute i boden for å drive en 3fas kompressor fra mitt enfas nett. Nå har du gitt meg tvangstanker om å dra med meg scopet ut i boden for å kikke på kurveformene. At det ikke er firkantpuls er jeg nesten helt sikker på, men nå har du gjort meg nysgjerrig på hva som faktisk kommer ut :-) Edit: Fant svaret.... Redigert 8.Januar.2019 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 8.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2019 Nei det er ikke firkantpuls det er PWM med en grunnfrekvens på mellom 2-10 KhZ. Noe en vanlig trafo ikke er spesielt glad i å bli matet med. Har men trafo med forsterket isolasjon kan en nokk nøye seg med et bra DU/DT filter foran. Men uansett trafoen vil jo bli vanvittig svær om den skal klare og jobbe ned mot 1 Hz. En vil jo da måtte ha 50 ganger mer kjerneareal i trafoen og det hele blir nokk bare rør. Men nå er det jo ingenting i veien for å drive en elmotor med 160V en får bare ikke kjøre med mer en ca 40HZ går en over det havner en inn i feltsvekkingsområdet og mister moment. Jeg synes bare det blir litt dumt når en skriver ting som ikke kan stemme. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 8.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2019 @Bårdp Jeg er nok i stor grad er enig med deg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2019 Rekord med elbåt. Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 19.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2019 (redigert) Det er utrolig flott og spennende det som skjer på EL-fergefronten nå. Jeg ser at det siste designet er med katamaranskrog - noe som kan øke farten, men da er man begrenset til fjordarmer i ly for vær og vind. Når det kan settes opp en autonom hurtigbåt fra Skudenes til Stavanger - da skal jeg applaudere, PS: Og jeg blir gjerne med på den utviklingsprosessen, på den teknologiske siden, hvis lokale investorer som er villige til å innse at toppfolk ikke kommer gratis ... Redigert 19.Januar.2019 av fjordgrynt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Dagens fritidsbåter har langt større klimagassutslipp enn fiskebåtene. Så derfor litt om elbåte her: https://www.tu.no/artikler/vil-inspirere-hele-verden-med-elektriske-fritidsbater/462282?utm_source=newsletter-tudaily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2019-04-08 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Har "journalisten" igjen blitt brukt til mikrofonstativ? At 40% av Norges fritidsbåtflåte ikke har installert/montert forbrenningsmotor trur jeg ikke noe på. Selv om man inkluderer kajakker, kanoer og reinhekla regattamaskiner kommer man ikke opp i et slikt tall. Tallene for utslipp fra fiskebåter vs. fritidsbåter må være tatt fra uke 29 i Oslofjorden. Ha i bakhodet at mange av fiskebåtene er havgående fartøy som kan brenne opp til 20 kubikk i døgnet. 365 dager i året. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Ja her tror jeg nokk det må regnes på nytt. Bare den norske ringnot flåten brenner vel mye mer bunkers en hele den norske fritidsbåtflåten. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Ja, de tallene var mildt sagt komisk... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Den mest sjarmerende i den artikkelen var vel han moroklumpen fra Norboat som ville sette foldepropell på seilbåter for å lade. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Mulligan skrev On 8.4.2019 at 8.41: At 40% av Norges fritidsbåtflåte ikke har installert/montert forbrenningsmotor trur jeg ikke noe på. Selv om man inkluderer kajakker, kanoer og reinhekla regattamaskiner kommer man ikke opp i et slikt tall. Vis hele sitatet Med seilbåt, skjærgårdsjeep og 5 kajakker drar jeg opp snittet på ikke montert motor. Hele 71% av båtparken min er uten fremdriftsmotor. Eller jeg må ta med gummijolle som for tiden er uten motor, samt SUPen, så er reelt oppe i 78%. Antall kajakker solgt i Norge er veldig høyt, antall i bruk lavt. Finnes det naust der det ikke er noen kajakker eller seilbrett fra 80 tallet? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Ja, slike båtsamlinger har jo de fleste. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Mulligan skrev On 8.4.2019 at 12.54: Ja, slike båtsamlinger har jo de fleste. Vis hele sitatet Ett liv med færre enn 4 kajakker hadde vært ett trist liv. Stolt av å være sær. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Et lite søk (ja IM3 det er snakk om googling) viser at det anslås at 150.000 personer i Norge driver med padling. Antall kajakker solgt siste året finner jeg ikke, men i 2006 ble det importert 10.000 kajakker, anet seelig antall som over noen år blir ganske mange i sum. Selv har vi kun to kajakker samt en seiljolle og en båt med motor. Om andre har andre tall så er det vel bare å komme med tallene heller enn løse påstander? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
nomen Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Det mangler ikke på dustete entsiasme fra disse el fanatikerne, men dette må være "fake news". At hele fiskebåtflåten brenner mindre fuel enn, fritidsbåtene kjøper jeg ikke. Jeg er heller ikke særlig overbevist om at å ha ca 500 000 batteripakker stående uvirksomme 6-8 mnd. (i mange tilfeller opp mot 10-11 mnd.) I året er til noen fordel for miljøet. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Den som vil kan regne seg frem til noen ca tall basert på hovedrapporten i båtlivsundersøkelsen. Står en del ifht "pupulasjoner" og bruk av ulike båttyper der. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.April.2019 Link til dette innlegget Svart 8.April.2019 Mulligan skrev On 8.4.2019 at 8.41: Har "journalisten" igjen blitt brukt til mikrofonstativ? At 40% av Norges fritidsbåtflåte ikke har installert/montert forbrenningsmotor trur jeg ikke noe på. Selv om man inkluderer kajakker, kanoer og reinhekla regattamaskiner kommer man ikke opp i et slikt tall. Tallene for utslipp fra fiskebåter vs. fritidsbåter må være tatt fra uke 29 i Oslofjorden. Ha i bakhodet at mange av fiskebåtene er havgående fartøy som kan brenne opp til 20 kubikk i døgnet. 365 dager i året. Vis hele sitatet Det vises til SSB som kilde for tallene, men når du blander inn den havgående fiskeflåten så tviler jeg på at tall fra disse ligger inne når det gjelder utslipp i Norge. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.