Jump to content

Utvikler Elbåter


-morten-

Recommended Posts

Sun Flyer skrev for 4 timer siden:

Hvor mye panel ble det på deg, da? mine 400w lader vel med ca 25ah i timen når det er sol og ca 5-10 når det er skyet og 2-3 når det er regn. Tanken på sikt er å tredoble. Da skal det være ganske jævlig vær før jeg ikke går i pluss i løpet av en dag. En litiumbank sluker jo strømmen mer effektivt enn dagens blybank.

Ja, som du sier ..fra 25 amp med sol til 2 amp i regn...sier mye om hvor avhengig en er av skikkelig sol for å få utbytte av det..det er det åpenbart ikke alle som forstår..

Sommeren var god i år, og mitt panel på usle 130 watt, holdt i massevis i ferien...

Jeg tenker som så at vi bare ligger ute i holmene (uthavn) når det er god vær, og dermed holder det med det panelet jeg har.

Men skal en være avhengig av slik strømtilførsel på Vestlandet året rundt, kreves det voldsomt med paneler.

Har du plass til det Sun Flyer ? 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke snakk om å leve på solcellestrøm året rundt. Ligger jeg i havn om vinteren er det alltid landstrøm å få tak i. I løpet av en seriøs sommertur på 5 uker bruker jeg vanligvis mellom 100 og 200 liter diesel til fremdrift. Det er helt realistisk å generere denne energimengden ved solcellepaneler og generator på propell. Spesielt hvis man kjøper landstrøm når man ligger i havn. Hvis jeg har ti ganger så masse solpaneler som deg (1300w) vil jo disse lade mye bedre enn selv den beste landstrømsbaserte laderen når det er sol og også veldig bra når det er overskyet.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev for 7 timer siden:

 Hvis jeg har ti ganger så masse solpaneler som deg (1300w) vil jo disse lade mye bedre enn selv den beste landstrømsbaserte laderen når det er sol og også veldig bra når det er overskyet.

 

Sant nok...men det ryker jævlig med dekks kvadrat ombord... du skal jo kunne bevege deg ombord..?

Og de må jo som kjent plasseres slik at de er gunstig i forhold til sol, vinkel, mast som skygger etc...

Link to post
Share on other sites

Vaagen skrev On 29.9.2018 at 13.18:

Uten å være tekniker, har jeg spekulert på hvorfor Hydrogen har såvidt lavt fokus, sett i forhold til ren elektrisk drift. Såvidt jeg forstår, er Hydrogen mer fleksibelt, har høyere energitetthet og kan lagres lettere. I Norge er vel det med lagring ikke et stort tema, siden vi har svære, flytende batterier inne i fjellheimen, men med nye vindmølleparker til havs, og Island som lurer på hvordan de skal få eksportert energien sin, og resten av verden som skifter fra kull til fornybar, er jo alt dette relevant. Til båtbruk, er jo hydrogen uansett relevant, spesielt på mindre, hurtiggående fartøyer, som har mindre bæreevne til svære batterier.

 

Utfordringen med hydrogen er produksjonen.

Halvparten av verdens hydrogen blir produsert fra hydrokarboner (naturgass/Metan), og "avfallsstoffet" i denne produksjonen er CO2, som vi ikke vil ha, og som må lagres om dette skal være bærekraftig.

Hydrogen framstilles også ved elektrolyse av vann, men her går det med mere energi i form av elektrisitet, enn den energien vi får ut av den produserte hydrogengassen.

Det jobbes også med produksjon fra biogass osv. så en løsning kommer nok til slutt.

Link to post
Share on other sites

Hydrogen er ei blindgate.

Den produseres ved hjelp av elektrisitet, så skal den komprimeres ved hjelp av mye elektrisitet.

Når den er kommet i båten skal den lage elektrisitet ved hjelp av brenselcelle før vi kan bruke den til framdrift.

Og da sitter vi igjen med en energibærer som ha dårligere effektivitet enn bensin og Diesel.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 18 timer siden:

 

Sant nok...men det ryker jævlig med dekks kvadrat ombord... du skal jo kunne bevege deg ombord..?

Og de må jo som kjent plasseres slik at de er gunstig i forhold til sol, vinkel, mast som skygger etc...

Plassproblemet løses lett (men dyrt?) hos meg ved å lage en targabøyle bak fra den ene til det andre skroget. Si at den blir 5 meter bred. Hvis jeg skrur fast paneler i lengderetningen vil jeg få plass til 5 av sparelys' 300watt paneler ved siden av hverandre. Eller hvis den blir smalere kan jeg legge 4x360 watt i stedet. Bøylen vil kanskje ikke bli en estetisk nytelse, men vil heller ikke være i veien for noe. Man vil heller ikke få skygge med mindre solen er rett forfra. Og aldri skygge på alle panelene samtidig.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev for 8 timer siden:

Plassproblemet løses lett (men dyrt?) hos meg ved å lage en targabøyle bak fra den ene til det andre skroget. Si at den blir 5 meter bred. Hvis jeg skrur fast paneler i lengderetningen vil jeg få plass til 5 av sparelys' 300watt paneler ved siden av hverandre. Eller hvis den blir smalere kan jeg legge 4x360 watt i stedet. Bøylen vil kanskje ikke bli en estetisk nytelse, men vil heller ikke være i veien for noe. Man vil heller ikke få skygge med mindre solen er rett forfra. Og aldri skygge på alle panelene samtidig.

 

Ja, blir spennende...det blir en solid Bimini topp ...

Vil ikke en sånnt massivt "tak" innfluere på seile egenskapene..?

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 13 timer siden:

 

Ja, blir spennende...det blir en solid Bimini topp ...

Vil ikke en sånnt massivt "tak" innfluere på seile egenskapene..?

Ikke noe særlig. Det vil stå i flukt med det fast monterte kalesjetaket. Men vekten blir jo 100 kg. Så det blir omtrent som å ha en feit bilist stående på hekken ;)  Uansett er det ikke så dumt med vekt bak på en katamaran.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
nomen skrev 9 minutter siden:

Jeg tar en jeg også, bare noen betaler den.

 

Tror nok de fleste må vente til prisene nærmer seg fornuft, 2,2 millioner er nok i overkant for de store massene.

 

Enig, men om "alle" som har 2,2 som lommerusk kjøper så fortsetter utviklingsarbeidet og det vil komme en "folkemodell", enten fra samme leverandør eller noen andre som tar stafettpinnen videre. 

 

At dette skulle bli en realitet så fort hadde jeg ikke trodd. 

---

Ut fra bildene må de ha grådig lang badestige på den båten (spøk ;-))

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev On 3.11.2018 at 20.43:

Hydrogen er ei blindgate.

Den produseres ved hjelp av elektrisitet, så skal den komprimeres ved hjelp av mye elektrisitet.

Når den er kommet i båten skal den lage elektrisitet ved hjelp av brenselcelle før vi kan bruke den til framdrift.

Og da sitter vi igjen med en energibærer som ha dårligere effektivitet enn bensin og Diesel.

 

Bensin og diesel er vel den "lettvinte" energien man har brukt så langt. Hvis det må fases ut (og det må det vel, om vi ser litt frem), så må en vel bruke enten batterier eller noe annet. Vil Hydrogen fortsatt være sub-optimalt, om man slipper å sammenligne med oljeprodukter? Da legger jeg til grunn at Hydrogenet er utvunnet på en miljøvennlig måte, og ikke ved å bruke naturgass.

 

Ser man for seg at batterier i fremtiden vil være en bedre energibærer enn Hydrogen, både med tanke på energitetthet (vekt) og lade/fylletid? 

 

Jeg innbiller meg, at diskusjonen må legge fossilt brensel til side (inkl. naturgass), og så se hvilke av de gjenværende alternativene som er mest bærekraftig på lang sikt.

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Vaagen said:

 

Bensin og diesel er vel den "lettvinte" energien man har brukt så langt. Hvis det må fases ut (og det må det vel, om vi ser litt frem), så må en vel bruke enten batterier eller noe annet. Vil Hydrogen fortsatt være sub-optimalt, om man slipper å sammenligne med oljeprodukter? Da legger jeg til grunn at Hydrogenet er utvunnet på en miljøvennlig måte, og ikke ved å bruke naturgass.

 

Ser man for seg at batterier i fremtiden vil være en bedre energibærer enn Hydrogen, både med tanke på energitetthet (vekt) og lade/fylletid? 

 

Jeg innbiller meg, at diskusjonen må legge fossilt brensel til side (inkl. naturgass), og så se hvilke av de gjenværende alternativene som er mest bærekraftig på lang sikt.

Hydrogen hadde vært mye enklere å bruke i båt, fordi det er en energibærer som er mer hensiktsmessig. Det ville vært svært usansynlig at offentlige brygger private brygger bevertninggssteder og andre kaianlegg ville lage ladestasjoner all mass.. her i Midtnorge/nordnorge har vi knapt bensin/dieselfylling.   Man kan produsere Hydrogen i små mengder på en miljøvenlig måte, så akkurat det punktet er en myte. Honda har allerede produsert solcelledrevet hydrogenstasjoner som fremstiller hydrogen miljøvennelig!  Det er også et prosjekt her i midtnorge som går på membranspalting som er meget spennende.  Med batteri direkte får du en mer effektiv leveranse av energi, men tenk all logistikk som må til for lading! For meg virker det usansynlig at vi får en sånn logistikk der hvor jeg ferdes med båt ihvertfall! kansje om 20-30 år

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

23 minutes ago, Mulligan said:

Det hadde vært langt mer effektivt å bruke den solcellekraften til å lade batterier.

Det var bare en oppklaring om myten om at det ikke går an å lage Hydrogen på en miljøvennelig måte!!   Den dagen det er ladestasjon på hver bås, så klart vil det være bare batteribåter rundt om!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 1 time siden:

Det hadde vært langt mer effektivt å bruke den solcellekraften til å lade batterier.

Det stemmer nok, fordelen er at med hydrogen kan dette lagres, og kjapt leveres til kunden. Han slipper å ligge i timesvis å vente på lading.

 

Dette er uansett så langt fra i tid at det er lite å bry seg med. Fossilt, er og vil (forhåpetligvis)  være å foretrekke langt inn mot 2100.

Skjærgårdsjeeper til 2,2 mil forblir en kuriositet, som ike egentlig sparer miljøet

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 1 time siden:

Det stemmer nok, fordelen er at med hydrogen kan dette lagres, og kjapt leveres til kunden. Han slipper å ligge i timesvis å vente på lading.

 

Dette er uansett så langt fra i tid at det er lite å bry seg med. Fossilt, er og vil (forhåpetligvis)  være å foretrekke langt inn mot 2100.

Skjærgårdsjeeper til 2,2 mil forblir en kuriositet, som ike egentlig sparer miljøet

 

Hehe, som et gufs fra fortiden. Noe tilsvarende ble sagt når bilen tok over for hest og kjerre ?.

Link to post
Share on other sites

Horst skrev 3 minutter siden:

 

Hehe, som et gufs fra fortiden. Noe tilsvarende ble sagt når bilen tok over for hest og kjerre ?.

Verden går videre. Utfordringen er å vite hva som er blindspor og hva som er fremtiden. Forbrenningsmotoren var ett vanvittig stort kvantesprang når den kom. Denne båten er morsom, men ikke ett kvantesprang fremover. Dette er ett leketøy som ikke er brukbart i praktisk bruk. Selvfølgelig kult hvis en har 2,2 MNOK å bruke på noe som er verdt 10%. 

 

Gleder meg til hva fremtiden bringer. Kvantespranget er ikke batteribassert sier jeg i dag, Har tatt feil før, Og oppfinnelsene skjer stadig raskere. 

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 4 minutter siden:

Verden går videre. Utfordringen er å vite hva som er blindspor og hva som er fremtiden. Forbrenningsmotoren var ett vanvittig stort kvantesprang når den kom. Denne båten er morsom, men ikke ett kvantesprang fremover. Dette er ett leketøy som ikke er brukbart i praktisk bruk. Selvfølgelig kult hvis en har 2,2 MNOK å bruke på noe som er verdt 10%. 

 

Gleder meg til hva fremtiden bringer. Kvantespranget er ikke batteribassert sier jeg i dag, Har tatt feil før, Og oppfinnelsene skjer stadig raskere. 

 

For oss som har prøvd ELdrift så er nok det også et kvantesprang sammenliknet med fossil...

 

Det var vel også sånn på begynnelsen av 1900 tallet at en hest var rimeligere enn en bli så jeg tror sammenlikningen min er veldig relevant.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...