Jump to content

Utvikler Elbåter


-morten-

Recommended Posts

For noen kortslutninger folk klarer å lire av seg.

 

(Globalt)miljøvennlig med El bil i Norge?

Betalt av olje- og gass fra Nordsjøen...

Lokalmiljø? Ta en kikk på næringskjeden der disse tingene kommer fra. Eller var det greit så lenge man flyttet problemet til noen andre og trakk nisseluen/skylappene ordentlig godt for?

 

Start å tenk....realisme er bedre enn hysteri. Bedre å bruke opp det man har og organisk adoptere ny teknologi. Men noen liker jo avlatspraksisen så....

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev 15 minutter siden:

En ting er miljøaspektet. En annen ting er jo hvor deilig det hadde vært bli kvitt den store, tunge, stinkende, ristende, svettende dieselmotoren i forhold til en enkel, stille, elektrisk sak som er mye enklere og mer pålitelig. 

 

Elmotor? Jatakk!

 

Få deg en Yanmar...så ser du annerledes på det...???

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Sun Flyer said:

En annen ting er jo hvor deilig det hadde vært bli kvitt den store, tunge, stinkende, ristende, svettende dieselmotoren i forhold til en enkel, stille, elektrisk sak som er mye enklere og mer pålitelig.

 

 

Kan huske jeg skrev et innlegg her på forumet for en del år siden og beklaget meg over dieselskyene som lå på fjorden da jeg kjørte utaksjærs i maksvær (vindstille, sol og varmt) mellom Lillesand og Kragerø. Og dæven som jeg fikk på pukkelen av dieseldyra her på forumet for hvordan jeg kunne skrive slikt! Jeg mener det samme fortsatt, trolig i enda større grad sågar!

Spennende å følge med på utviklingen av elmotor i sykler, biler, båter, busser, lastebiler, ferger, skip osv og hvordan man kan fremskaffe energien/strømmen på en for oss alle akseptabel måte!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Sun Flyer said:

En ting er miljøaspektet. En annen ting er jo hvor deilig det hadde vært bli kvitt den store, tunge, stinkende, ristende, svettende dieselmotoren i forhold til en enkel, stille, elektrisk sak som er mye enklere og mer pålitelig. 

 

Elmotor? Jatakk!

 

Bytter jeg ut motoren og setter inn likt fot likt kan jeg sette erstatte dieseltank og motor med 1100Kg med batterier. Men jeg kan fint legge inn et tonn ekstra. Men det ble for dyrt når jeg byttet motor. Det ble ca. 450K dyrere med en EL-motor og batterier enn en dieselmotor. Jeg ville mistet enormt med rekkevidde uten at jeg husker helt hvor mye.

 

Etter hvert som prisen på batterier går ned er alternativet mer og mer forlokkende for min del. Og det har rett og slett med komfort å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ventus skrev for 10 timer siden:

For noen kortslutninger folk klarer å lire av seg.

 

(Globalt)miljøvennlig med El bil i Norge?

Betalt av olje- og gass fra Nordsjøen...

Lokalmiljø? Ta en kikk på næringskjeden der disse tingene kommer fra. Eller var det greit så lenge man flyttet problemet til noen andre og trakk nisseluen/skylappene ordentlig godt for?

 

Start å tenk....realisme er bedre enn hysteri. Bedre å bruke opp det man har og organisk adoptere ny teknologi. Men noen liker jo avlatspraksisen så....

 

Folk gjør valg av elektrifisert transport i dag fordi det er tilgjengelig og den beste løsningen for de. Mens dere hardnakket påstår at det handler om avlat og alt slags tull. 

 

Som om titusener som har tatt trikken over tiår, eller har gjort det hele livet gjør det som ett miljøvalg og avlat? 

---

Dere/deterministene/fornekterne ligger hele tiden mange år bak i argumentasjonen. Valgene folk gjør i dag når de tar trikken (ja, den er elektrisk), fyrer med varmepumper i stedet for ved, kjøper el-sykkel, elektrisk gressklipper, bil med elektrisk drivlinje og hva som helst som er elektrisk drevet er ett resultat av "organisk utvikling". At noe av teknologien har fått en gulerot i en periode, greit nok, men det er bare en detalj i det store bildet. Dette kommer helt av seg selv på en naturlig måte uansett og er de beste valgene for folk, derfor kjøper de. 

---

Det som går igjen hos deterministene/fornekterne er ett nedlatende syn på folk som gjør helt naturlige valg ut fra sine behov. Dere ilegger folk motiver de ikke har når de kjøper elektrisk drevet sykkel, tar trikken, fyrer med varmepumpa, kjøper elektrisk drevet bil eller hva som helst. 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 21 minutter siden:

 

Kan huske jeg skrev et innlegg her på forumet for en del år siden og beklaget meg over dieselskyene som lå på fjorden da jeg kjørte utaksjærs i maksvær (vindstille, sol og varmt) mellom Lillesand og Kragerø. Og dæven som jeg fikk på pukkelen av dieseldyra her på forumet for hvordan jeg kunne skrive slikt! Jeg mener det samme fortsatt, trolig i enda større grad sågar!

 

Husker når jeg skrev at dieseleksos i båt luktet dritt og at dieselbiler også lukter vondt.. oh boy! 

 

Det jeg ikke hadde fått med meg, i følge en del her inne, er at dieseleksos var den beste lukta i verden! :yesnod:

---

Må være ett markedet for "Eu de diseleksos" for de som savner denne lukta etterhvert som den forsvinner ;-)

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev 57 minutter siden:

 

Bytter jeg ut motoren og setter inn likt fot likt kan jeg sette erstatte dieseltank og motor med 1100Kg med batterier. Men jeg kan fint legge inn et tonn ekstra. Men det ble for dyrt når jeg byttet motor. Det ble ca. 450K dyrere med en EL-motor og batterier enn en dieselmotor. Jeg ville mistet enormt med rekkevidde uten at jeg husker helt hvor mye.

 

Etter hvert som prisen på batterier går ned er alternativet mer og mer forlokkende for min del. Og det har rett og slett med komfort å gjøre.

Skjønner hva du mener. Men jeg har to motorer i min kat, og kan f.eks begynne med å bytte ut den ene. Da vil jeg kunne bruke den på normale, korte turer og beholde rekkevidden ved hjelp av den andre som også vil fungere som generator ved behov. Dessuten seiler jo min båt bedre enn motorseileren din, og får dermed større potensiale for å generere strøm.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, Sun Flyer said:

Skjønner hva du mener. Men jeg har to motorer i min kat, og kan f.eks begynne med å bytte ut den ene. Da vil jeg kunne bruke den på normale, korte turer og beholde rekkevidden ved hjelp av den andre som også vil fungere som generator ved behov. Dessuten seiler jo min båt bedre enn motorseileren din, og får dermed større potensiale for å generere strøm.

 

Du har jo et perfekt oppsett for å sette inn en EL-motor. Da vil du jo ha et slags diesel-elektrisk oppsett, og det er jo veldig populært i større båter. Sett inn en skikkelig stor dynamo på den motoren som blir igjen så blir det minimalt med gange for å lade når det er behov for det. Få tak i en eller to kasserte batteribanker fra en EL-bil og du har en kjempeinstallasjon.

 

Det er også tre år siden regnestykket på EL kontra diesel ble gjort for min del. Jeg er ganske sikker på at det allerede nå ser ganske annerledes ut.

 

Og angående poenget med at du seiler bedre med din båt enn min, så ja det stemmer vel. Setter du mast og seil på gummijolla vil den vel seile fra oss.  :lol:

 

Det hadde vært bra digg å skli lydløst ut av havna med en kaffekopp i hånda.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 time siden:

Jeg også...men de stinker ikke, og svetter definitivt ikke...varemerket er nettopp         " tørre motorer.."   ?

Joda, lite svetting. Men vasker jeg skinnende rent under motoren i junio er det ikke dermed rent der også i august. Og man har reimer, finfilter, grovfilter, fødepumpe, dyser, ørten slangeklemmer mm som koster tid og penger å vedlikeholde hvert år. Hadde vært deilig med elmotor. Nå er min båt mye mer egnet til dette enn din. Så jeg skjønner at du mener teknologien ikke er i nærheten av moden. For min båt har dette vært mulig lenge.

Midtpinne skrev 1 time siden:

 

Du har jo et perfekt oppsett for å sette inn en EL-motor. Da vil du jo ha et slags diesel-elektrisk oppsett, og det er jo veldig populært i større båter. Sett inn en skikkelig stor dynamo på den motoren som blir igjen så blir det minimalt med gange for å lade når det er behov for det. Få tak i en eller to kasserte batteribanker fra en EL-bil og du har en kjempeinstallasjon.

 

Det er også tre år siden regnestykket på EL kontra diesel ble gjort for min del. Jeg er ganske sikker på at det allerede nå ser ganske annerledes ut.

 

Og angående poenget med at du seiler bedre med din båt enn min, så ja det stemmer vel. Setter du mast og seil på gummijolla vil den vel seile fra oss.  :lol:

 

Det hadde vært bra digg å skli lydløst ut av havna med en kaffekopp i hånda.

Ja, egentlig så burde jeg kjøre på. Men det er noe med at det ikke føles riktig å skrote en (eller to) velfungerende motorer. Derfor veldig interessant å følge tråder der folk faktisk tør å gjøre dette. Her er eksempel på en åpen ærlig diskusjon fra folk som faktisk har gjort det: 

 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev for 2 timer siden:

Skjønner hva du mener. Men jeg har to motorer i min kat, og kan f.eks begynne med å bytte ut den ene. Da vil jeg kunne bruke den på normale, korte turer og beholde rekkevidden ved hjelp av den andre som også vil fungere som generator ved behov. Dessuten seiler jo min båt bedre enn motorseileren din, og får dermed større potensiale for å generere strøm.

Jeg er i samme situasjon, og har vurdert det samme, og er også i venteboksen av mye av de samme grunnene.

Det vil også være litt knotete med to forskjellige motor-spaker og motor-typer ifm finmanøvrering i havn, men vi ligger omtrent alltid på svai, så det er ingen showstopper for oss.

Link to post
Share on other sites

Nå sies det jo at en ren generator er mye mer effektiv enn lading fra en vanlig motor med dynamo, så det er vel ikke en ideell løsning å beholde dieselmotoren, men det blir jo endel billigere, særlig for oss med dobbel framdrift.

En annen fordel med å ha to i stedet for én diesel-motor, er at feilsøking er enklere da det er lett å flytte deler mellom dem.

 

Link to post
Share on other sites

Ja, men det er vel sjelden man trenger å kjøre motoren for å generere strøm. Og i tillegg til ladingen fra motorens dynamo genererer elmotoren strøm selv når man gjør noen knop. Hvis man setter opp en svær targabøyle mellom skrogene bak vil man lett kunne ha en solcellepakke på 1400watt (har 400 nå) og da blir det som at båten fylles opp med flere liter diesel hver dag bare av å ligge for anker. Det er jo magisk!! :)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Pinkvin said:

 

Folk gjør valg av elektrifisert transport i dag fordi det er tilgjengelig og den beste løsningen for de. Mens dere hardnakket påstår at det handler om avlat og alt slags tull. 

 

Som om titusener som har tatt trikken over tiår, eller har gjort det hele livet gjør det som ett miljøvalg og avlat? 

---

Dere/deterministene/fornekterne ligger hele tiden mange år bak i argumentasjonen. Valgene folk gjør i dag når de tar trikken (ja, den er elektrisk), fyrer med varmepumper i stedet for ved, kjøper el-sykkel, elektrisk gressklipper, bil med elektrisk drivlinje og hva som helst som er elektrisk drevet er ett resultat av "organisk utvikling". At noe av teknologien har fått en gulerot i en periode, greit nok, men det er bare en detalj i det store bildet. Dette kommer helt av seg selv på en naturlig måte uansett og er de beste valgene for folk, derfor kjøper de. 

---

Det som går igjen hos deterministene/fornekterne er ett nedlatende syn på folk som gjør helt naturlige valg ut fra sine behov. Dere ilegger folk motiver de ikke har når de kjøper elektrisk drevet sykkel, tar trikken, fyrer med varmepumpa, kjøper elektrisk drevet bil eller hva som helst. 

 

Gulerot?

 

 Økonomisk doping.  Det er nettopp det som ikke er organisk adopsjon.

 

Og den økonomiske dopingen kommer fra nettopp ett sted i Norge - dessverre.

 

Har ingenting med determinisme å gjøre eller fornektelse  - men at folk kan regne og trekke linjer i et logisk diagram.

 

Utskiftingstakten er uheldig og negativ i livsløpsregnskap - og som vanlig renner søppel (økonomi sett) nedover

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev 36 minutter siden:

Ja, men det er vel sjelden man trenger å kjøre motoren for å generere strøm. Og i tillegg til ladingen fra motorens dynamo genererer elmotoren strøm selv når man gjør noen knop. Hvis man setter opp en svær targabøyle mellom skrogene bak vil man lett kunne ha en solcellepakke på 1400watt (har 400 nå) og da blir det som at båten fylles opp med flere liter diesel hver dag bare av å ligge for anker. Det er jo magisk!! :)

 

Er det plagsomt med mye sol i Bergen  ?

??

Link to post
Share on other sites

Noen tror åpenbart at solen må skinne fra skyfri himmel og temperaturen må være over 30 grader for at solcellepaneler skal fungere.

 

Det som overrasket forskerne, var at solcellene viste seg å tåle nedbør veldig godt. Forsøk med lett regn og regn ga positive måleresultater.

–  Solstrålene går igjennom vannet. Dette har ingen betydning for innstrålingsmengden, sier Øvrelid. Det samme viste seg da solcellene ble dekket med et lag is.

 

I tillegg er effekten BEDRE i kaldt vær enn i varmt vær så noen må visst svelge noen myter med mindre de kan overbevise SIntef om at de tar helt feil i sine forsøk.:giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 34 minutter siden:

 

Er det plagsomt med mye sol i Bergen  ?

??

Jeg kan ligge for anker fra 1 april til 1 oktober uten å bekymre meg særlig for strøm. Det er med 400w solpaneler. Med en tredobling ville jeg kunne tilby landstrøm til besøkende :)

 

Motorbåtfolk kan også sjekke ut denne: 

http://heitmannmarin.no/index.php/q-yachts?fbclid=IwAR1e5TG-0IzgFt__LnuSTZykreTlin9FHA97xfCM-vOKewDpD6hmrvyDmy8

 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Vel, monterte panel på båten min i vår... så litt innsikt skulle jeg ha...

Jeg så på instrument panelet hvor enorm Amp tapet, droppet, om det var overskyet, eller vist vinkelen på solcelle panelet ikke stod nær 90 grader på solen.... 

Dette er muligens ukjent for dem som bare googler...

Som kjent hadde vi en  fantastisk sommer i år, og jeg hadde alltid nok strøm i uthavn uansett hvor lenge vi lå..

Men med 200 regndager, og sikkert minst 100 dager skyet, ville jeg ikke annonsert strøm salg i uthavn om jeg var deg Sun Flyer...??

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev for 3 timer siden:

Ja, men det er vel sjelden man trenger å kjøre motoren for å generere strøm. Og i tillegg til ladingen fra motorens dynamo genererer elmotoren strøm selv når man gjør noen knop. Hvis man setter opp en svær targabøyle mellom skrogene bak vil man lett kunne ha en solcellepakke på 1400watt (har 400 nå) og da blir det som at båten fylles opp med flere liter diesel hver dag bare av å ligge for anker. Det er jo magisk!! :)

Jeg har også 380W i dag, og det holder fint til all forbruk uten lading eller motorkjøring hele sommerferien (6 uker i strekk i år)men man skal ha mye solceller for at det skal monne noe særlig ift lading for el-motorkjøring. Det beste for oss som holder brukbar seilfart er jo lading med propellen, men det igjen taler til fordel for to og ikke bare én el-motor. Dagens beste løsning (for meg) hadde vært 2xOceanvolt Servoprop + 20kW lithium, men det kommer vel på minst 600K. Og syns man at man trenger en generator blir det jo enda dyrere...

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 time siden:

Vel, monterte panel på båten min i vår... så litt innsikt skulle jeg ha...

Jeg så på instrument panelet hvor enorm Amp tapet, droppet, om det var overskyet, eller vist vinkelen på solcelle panelet ikke stod nær 90 grader på solen.... 

Dette er muligens ukjent for dem som bare googler...

Som kjent hadde vi en  fantastisk sommer i år, og jeg hadde alltid nok strøm i uthavn uansett hvor lenge vi lå..

Men med 200 regndager, og sikkert minst 100 dager skyet, ville jeg ikke annonsert strøm salg i uthavn om jeg var deg Sun Flyer...??

Hvor mye panel ble det på deg, da? mine 400w lader vel med ca 25ah i timen når det er sol og ca 5-10 når det er skyet og 2-3 når det er regn. Tanken på sikt er å tredoble. Da skal det være ganske jævlig vær før jeg ikke går i pluss i løpet av en dag. En litiumbank sluker jo strømmen mer effektivt enn dagens blybank.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...