Jump to content

Utvikler Elbåter


-morten-

Recommended Posts

Ida Marie III skrev for 4 timer siden:

40 % fall i salget på 1 mnd....

Vær obs på at Tesla får biler i puljer til landet med voldsomme variasjoner i antallet registrerte biler fra måned til måned.

Finnes statistikk på bl.a. nyregistreringer her: https://ofv.no/registreringsstatistikk

Ulempen er at statistikken ikke skiller på modeller, bare merker. Under er utdrag av nyregistreringer for Tesla og VW siste 7 mnd.

 

mnd Tesla VW
apr.19 811 1927
mai.19 1010 1692
jun.19 3760 1825
jul.19 492 1334
aug.19 830 2284
sep.19 2762 1019
okt.19 168 1543

 

Redigert av Jens_P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
R.O skrev On 8.4.2019 at 20.15:

 Paradokset her er vel også at dersom man skulle "skremme" folk vekk fra båtferie så flyr de heller til syden..  Litt of topic her kanskje, men under dagens middag så spurte kona om ikke vi risikerte at den nye båten ble null verdt nå som Diesel var på vei ut. Så da passet det å lufte dette her...:)

 

Tja. Jeg har null tro på at politikk har noen virkning overhodet der "vi er nå". Det er folks egne holdninger som er drivkraften. Tvert i mot så ligger politikken etter som en brems, noe forrige valg viste hvor miljøpartier, som egentlig er helt marginale, plutselig får en boost langt utover det noen kunne forutse. Folk vil ha endringer, og det så mye at de går hen og stemmer på marginale partier. 

 

Ikke minst viser folket det ved å faktisk gjøre endringer selv. Også endringer som det har vært null politikk rundt. I Norge faller forbruket av kjøtt for andre år på rad, flytrafikken i Sverige faller markant osv. Der nordmenn før kanskje mente mye men gjorde lite har det nå snudd. Folk gjør endringer på egenhånd og de vil at politikerne skal ta tak. 

 

MDG utgjør null trussel mot de som har brukt mye penger på ny dieselmotor i fritidsbåten sin. De som fastsetter verdien på den båten er potensielle kjøpere når båten skal selges. Når det går fra kult til pinlig å starte en svær motor i gjestehavna, når "konemor" eller en av ungene lurer på om "sånne båter" er "farlige for miljjøet" og "pinlige"  så betyr det at veldig mange potensielle kjøpere tenker det samme og så blir det som det blir. Det er våre egne holdninger som avgjør, ikke politikerne. En kan mene akkurat hva en vil om hva andre mener om noe, det endrer ingenting. 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

På tide å løfte denne igjen. Mye har skjedd med Evoy siden 2018 - og nå lanseres utenbordsmotoren med leveringsstart til neste vår. Jeg syns dette ser veldig spennede ut. Motorpakker med batteri som dekker de fleste skjærgårdscruisere godt (rekkevidde i plan opp mot 30 NM for en 150hk motor), innenbordsmotorer med batterivekt på rundt 400 kg (mens motoren på 500hk kun veier 200 kg) og som kan brukes både på drev, vannjet og strak aksel. 

Link to post
Share on other sites

Synes dette er veldig spennende. Elbåter er uten tvil fremtiden. 
Mer usikker på om det er i dagens form, altså batteribåter, eller om de skal få energien sin fra andre kilder. 
Både fordi det er mye kjipt knyttet til utvinning av råvarene som kreves til batterier, fordi batteriene antagelig er bedre utnyttet andre steder og fordi jeg rett og slett ikke er overbevist om at batterier er fremtiden. Man har forsøkt batterier i biler i over 100 år, og det krever store subsidier for å få det til fortsatt.
 

Synes det er mer spennende at det jobbes både med hydrogen og superkapasitorer og hybrider med superkapasitorer og lithium.
Hvis man kan kombinere det med en elmotor kan man få fordelene fra både diesel og elmotor :)

Link to post
Share on other sites

15 hours ago, Havelle said:

Synes dette er veldig spennende. Elbåter er uten tvil fremtiden. 
Mer usikker på om det er i dagens form, altså batteribåter, eller om de skal få energien sin fra andre kilder. 
Både fordi det er mye kjipt knyttet til utvinning av råvarene som kreves til batterier, fordi batteriene antagelig er bedre utnyttet andre steder og fordi jeg rett og slett ikke er overbevist om at batterier er fremtiden. Man har forsøkt batterier i biler i over 100 år, og det krever store subsidier for å få det til fortsatt.
 

Synes det er mer spennende at det jobbes både med hydrogen og superkapasitorer og hybrider med superkapasitorer og lithium.
Hvis man kan kombinere det med en elmotor kan man få fordelene fra både diesel og elmotor :)

 

Jeg er forsåvidt enig! Jeg tenker det samme om baterier, produksjon og livsløp. Det er i dag allerede problemer med å skaffe nok batterier, og det m vel sies at det omtrent bare eliten i verden som kjører elbiler. Om hele verden skulle kjørt batteribil hadde vi ikke hatt nokk råvarer batterier og logistikk rundt dette, for ikke å snakke om alt for lite kapasitet på elnett..  I båt er jo dette for spessielt interesserte! Leste en artikkel på nett der det stod at folk er veldig interesserte i elbåter, helt til de får høre om prisen. Foreløpig er det jo omtrent det dobbelte for tilsvarende med fosil motor. Jeg har bestandig vært interessert i Hydrogen, fordi man da har en energibærer og eliminerer en god del problemer. F.eks Honda har småanlegg som gjør om solenergi til Hydrogen. og det foregår forsøk på membranspalting osv osv. Hydrogen trenger ikke være dyrt og komplisert å fremstille, noe som de fleste mener er ankepunktet mot hydrogen.  I bilbrangsjen har man kommet et godt stykke på veg med hydrogen, men det er ingen som vil satse på dette per nu.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at dette kommer raskere enn man aner. Jeg sjekket Evoy før innkjøp av ny motor i år - og for meg ble prisen for høy og rekkevidden for kort (Nimbusen går mye og langt). Men dersom jeg hadde kjøpt ny båt, som primært skulle brukes i lokal skjærgård, tror jeg faktisk jeg hadde valgt elektrisk. På tross av noe høyere innstegspris. 

 

Så er det vel sånn at "eliten" i verden, det er de facto stort sett alle nordmenn. Vi (som i de fleste av oss - ikke alle) har råd til det vi trenger/har lyst på. Og alle endringer skjer først hos de som har råd og lyst, deretter kommer masseproduksjonen og gjør produktene tilgjengelige for massene. Batteriutfordringen vi har idag, tror jeg er kun en midlertidig utfordring. Det produseres over 100% mer batterikapasitet idag, enn i 2017. Samtidig forskes det mer enn noensinne på nye typer batterier og innhold i batteriene for å redusere avhengigheten av spesielle stoffer.

 

https://www.mckinsey.com/industries/oil-and-gas/our-insights/recharging-economies-the-ev-battery-manufacturing-outlook-for-europe#

Link to post
Share on other sites

Hvorfor enten elektriske eller diesel. Hvorfor ikke heller en hybrid?

 

De fleste moderne dieselmotorer har vel en gearkasse. Hvorfor ikke like godt en elektrisk gearkasse? (Generator som trekker en elektromotor.)

 

Denne typen "gearkasser" kan i dag lages med en ganske høy virkningsgrad. Går man veien via DC-Likespenning, noe som de fleste frekvensomformere i dag gjør, så kan man jo føye til en batteribank, slik at man kan kjøre på enten batteri eller diesel.

 

Ved at man bruker "en elektrisk trinnløs gearkasse" så kan man optimalisere" turtallet på dieselmotoren og tilpasse til propellens virkningsgrad slik at den totale virkningsgraden blir optimal.

Med en slik løsning på en seilbåt, så kunne man for eksempel bruke batteridrift inn og ut av havn og diesel hvis man skal kjøre lange strekninger.

 

Tror faktisk Oceanvolt har det meste av det som jeg beskriver, bortsett fra en dieselmotor. Hadde man lagt til en dieselmotor i konsptet og redusert størelsen på batteriene, så hadde man kanskje kunne ha "batteri i de fleste tilfeller" men "rangen til dieseldrift" når det er behov for det.

Et slikt dieselaggregat kunne jo plasseres hvor som helst ombord, som det måtte passe i forhold til service/vedlikehold/tyngdepunkt. 

https://oceanvolt.com/solutions/private/monohull/  

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Mouche skrev 10 minutter siden:

Det var noe av det svakeste og mest selvmotsigende innlegget jeg har lest. Det var heller ikke relevant for båter.

 

Agrumentet om at "det er allerede mange batteribiler" kunne like så godt vært brukt mot batteribiler for noen år siden.
Argumentet om energieffektivitet ser, som han selv sier, helt bort fra den naturlige kilden til hydrogen, naturgass. Det ser også bort fra både overskuddselektrisitet fra fornybar og bedre måter å generere elkraft på, som kjernekraft

I tillegg hopper han helt bukk over batteriets største problem; Det finnes ikke nok sjeldne mineraler til å gjøre en "norsk løsning" aktuell for hele verden, så hvis andre verdensdeler skal opp på norsk nivå må vi ha andre teknologier.

 

Han skriver også selv at dette gjelder landgjorden, og at for shipping så kan hydrogen være eneste alternativ. Skulle tro større lystbåter med deres energibehov havner i shippingkategorien.

 

Til slutt, jeg er selv batteribileier og kjenner mange som har har det. Grunnen til at de aller fleste kjøper en slik bil er at man får mer for pengene fordi vi ikke betaler avgifter - og mulighet til å kjøre i kollektivfeltet. Ikke fordi bilen på noen måte er en fullgod erstatning for en ordentlig bil.
Hydrogen kan være den fullgode erstatningen, men det krever samme drahjelp for å bygge ut infrastruktur som batteribilene fikk. Bonuset er at den infrastrukturen også vil kunne benyttes av tungtransport, som jo slipper ut mye partikler som forurenser i byene.

 

Og helt til slutt: Hvis man ønsker nullutslippsløsninger for lystbåter finnes det allerede en veldig god løsning. Man setter en pinne i midten. 

 

 

Link to post
Share on other sites

10 minutes ago, Havelle said:

 

 

Og helt til slutt: Hvis man ønsker nullutslippsløsninger for lystbåter finnes det allerede en veldig god løsning. Man setter en pinne i midten. 

 

 

Jeg har hytte i Trondheimsleia og vil si at ca 8 av 10 pinnebåter  går med motor selv når det er ganske bra vind. Veldig skjelden stille. men de som krysser bruker jo 3-4 ganger så lang tid!

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 2 timer siden:

 

 

Og helt til slutt: Hvis man ønsker nullutslippsløsninger for lystbåter finnes det allerede en veldig god løsning. Man setter en pinne i midten. 

 

 

Nå har jeg forsøkt med pinne midt på båten i helgen, men den brukte akkurat det samme som før...... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Batteridrift med elmotor er mindre komplisert og krever mindre vedlikehold enn en forbrenningsmotor.

 

MEN:

 - Batteriene er foreløpig altfor kostbare til at det kan ta av uten sterk subsidiering (dvs. at det er stort sett tapsprosjekter totalt sett).

 - Rekkevidden er for kort til at det kan ta over helt. I en båt trenger man som regel (men ikkke alltid) større rekkeviddekapasitet enn i en bil.

 

Personlig er jeg ganske sikker på at batteridrift kommer for fullt, men ikke på kort sikt. Det er et langt steg igjen til batteridrift kan konkurere på pris og rekkevidde, men jeg tror og håper det kommer.

 

For dem som har en liten båt for å ta seg over til landstedet i smult farvann, nære land og ikke altforlangt, er nok batteriløsningen mest nærliggende. Men når jeg ser bort fra småbåter, har jeg mest tro på en hybridløsning med dieselgenerator for fritidsbåter. Tanken på flatt batteri på sjøen er ikke hyggelig.

 

Hydrogendrift er ren energisløsing som jeg tror er en ren flopp. Jeg ser faktisk ikke EN rasjonell grunn til å satse på hydrogen som energibærer. Derimot er det ikke vanskelig å liste mange motforestillinger.

Link to post
Share on other sites

Batterier har også en betydelig høyere CO2 utslipp før båten kan taes i bruk. Du må rett og slett ha en del driftstimer før du kan bokføre noen 'klimagevinst' over livsløpet i hele tatt ift bensin eller diesel.

 

Batterier har også noen ekte miljøutfordringer både i produksjon, destruksjon og når de utilsiktet ender opp i fiskens (matfatets) nærområde. 

Det er sider ved batteriproduksjon som kommer dårligere ut på flere av bærekraftsmålene, enn alternativene. (1, 3, 6, 8, 10, 12, 13?, 14)

 

Men , de lokale forholdene ved bruk er flotte.

 

Hydrogen er som det sies kun en energibærer. Det koster mye mer energi å fremstille hydrogen enn det du kan høste under bruk. Den bærer dog mye energi per vektenhet, i motsetning til batterier.

Man har også ett sikkerhetsaspekt med hydrogen. Zeppeliner fikk en rask død, og det gjorde NEL sin fyllestasjon i Kjørbo også.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror fortsatt mest på batteri i båt. Miljøregnskapsmessig, med dagens batterier er det nok et stykke frem til vi går i null.

Men med nye faststoffbatterier, mulighet for solpanellading og lading i de fleste havner så kommer man fort dit at man har en båt som "aldri" går tom. Jeg har batteribil som bil 1 idag, og en gammel Volvo XC90 bil 2 idag. Noe av det beste med elbilen er at man kommer til full "tank" hver dag - og elbilen kommer stort sett langt nok på fullt batteri til det jeg trenger i hverdagen (jeg kjører 40 000 i året med elbil i jobb). Tenk å gjøre det på båten også - 2 dager i uthavn, med normalt forbruk og full tank ved avreise.  De gangene man virkelig trenger lang rekkevidde, så kjører man båten under skrogfart - da økes rekkevidden enormt. I tillegg kommer fordelene med stillhet, enkelt vedlikehold, mindre opptatt plass mm. 

 

Bare synd batteriene ikke er helt i mål ennå, men bare den lille utviklingen Tesla har varslet på model y, kan utgjøre forskjellen her. 

Link to post
Share on other sites

Dersom jeg skulle fått bygget meg ny båt i dag hadde jeg sterkt vurdert hybrid med dieselaggregat og solpaneler. Det kommer garantert mange innovative drevløsninger for eldrift av litt større båter etter hvert. Og tunge batterier er ikke noen spesiell ulempe i båt som skal gå i skrogfart. Jeg er 7-knops tilhenger uansett . . . Men pris/kapasitet er ikke helt der enda . . .

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg har forsøkt å finne oppdaterte gode opplysninger om ombygging til eldrift da jeg kunne tenkte meg å gå over til dette om et par år. Det vil selvfølgelig gi meg kortere rekkevidde men det tror jeg at jeg kan leve med forutsatt at rekkevidden ikke er veldig kort. Er det noen utvikling på dette området? Skulle tro det er et  marked for dette. Måtte vært deilig å slippe dieseldyret i kjellern

Link to post
Share on other sites

Jeg har 450 l diesel ombord og med et energi innhold på ca 11 kwh pr l gir det meg et energilager på nesten 5000 kwh.

En elbil har idag batterier mellom 50 og 100 kwh.

Selv om vi kan trekke fra mellom 60 og 70 % av energilageret fra diesel siden den brenner mest opp i varme som må kjøles bort er det fortsatt for stort batteribehov med dagens løsning til vår planende båt.

Men siden faststoffteknologien nå nærmer seg med mye høyere energitetthet og billigere batterier og råstoffer tror jeg det vil bli løsningen på sikt. 

Først til saktegående båter til dagsturbruk og med rekkeviddeforlenger for de som trenger det.

Så etterhvert som faststoffteknologien utvikles der man snakker om elektrolytter med potensiale til opp mot 10 ganger dagens kapasitet så blir det nok vanlig med batterier i båt også. Men er nok litt frem i tid fortsatt.

Link to post
Share on other sites

Som det er nå er det jo prisen på batterier som setter en effektiv stopper for elektrifisering av fritidsbåter. Men klart om lystbåtflåten kunne få tilsvarende støtte fra Enova som det fiskeflåten får vil det jo la seg gjøre. En typisk kystbåt får jo gjerne 15-20mil i tilskudd for å sette inn et lite batteri og kalle seg grønn. På toppen av det hele må batteriet lades med en dieselgenerator da det ikke er landstrømsanlegg omentrent noen steder som er kraftige nokk til å lade det.

Nå er det jo vedtatt at kystflåten skal elektrifiseres og om noen år må du ha en såkalt nullutslipps båt for å kunne delta i lofotfiske det har lofotrådet vedtatt. I den forbindelse har jeg og noen andre regnet litt på hva som skal til for å realisere dette.

For en typisk kystsjark på 50 fot må en ha følgende for å kunne drive tradisjonelt garnfiske i Lofoten:

Batteripakke minimum 1000 Kwt.

Landstrømstilkobling 400V 3f 80 Kw (125A).

Dette vil dekke behovet for dagsturer for å fiske med ladding vær natt.

Hjelpemotor for å kunne gå lengre strekninger på ca 200 Kw da batteripakken kun vil holde til 7-8 timer med marsjfart.

 

Så får en se hvordan det går. Om en tenker på en plass som Røst hvor de er flere hundrede sjarker som fisker om vinteren vil jo kraftnettet der gå i kne om bare en brøkdel av de forsøker å lade med 80 kw.

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev for 11 timer siden:

Jeg har forsøkt å finne oppdaterte gode opplysninger om ombygging til eldrift da jeg kunne tenkte meg å gå over til dette om et par år. Det vil selvfølgelig gi meg kortere rekkevidde men det tror jeg at jeg kan leve med forutsatt at rekkevidden ikke er veldig kort. Er det noen utvikling på dette området? Skulle tro det er et  marked for dette. Måtte vært deilig å slippe dieseldyret i kjellern

 

Har du vært i kontakt med noen av de som gjør denne type ombygging? Av nysgjerrighet; hva slags rekkevidde søker du?

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvem som er ledende på dette men har kontaktet elbåtforeningen for å få tips om hvor man finner ekspertisen. Kommer ikke til å bygge om før tidligst om et par år hvis det blir aktuelt.

 

Tror det er vanskelig å definere rekkevidde da det antagelig i stor grad vil være avhengig av vær og strømforhold så tror det er enklere å forholde seg til antall timer drift på vanlig marsfart som ligger rundt 6 knop.

 

Tenker minimum 10 timer drift men helst noe høyere (13 - 14 timer) og kan gjerne gå litt ned på marsfart hvis det gir lenger rekkevidde.

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev 53 minutter siden:

Jeg vet ikke hvem som er ledende på dette men har kontaktet elbåtforeningen for å få tips om hvor man finner ekspertisen. Kommer ikke til å bygge om før tidligst om et par år hvis det blir aktuelt.

 

Tror det er vanskelig å definere rekkevidde da det antagelig i stor grad vil være avhengig av vær og strømforhold så tror det er enklere å forholde seg til antall timer drift på vanlig marsfart som ligger rundt 6 knop.

 

Tenker minimum 10 timer drift men helst noe høyere (13 - 14 timer) og kan gjerne gå litt ned på marsfart hvis det gir lenger rekkevidde.

 

Jeg vil tro at krav om 6 knop i mer enn ti timer vil bety en dyr løsning med svært store batterier. Reduserer man fartskravet til 5 knop vil det bety en vesentlig forbedring av økonomien. Et eksempel som viser/indikerer dette fra en elbår som produseres og selges i dag:

 

Rekkevidde i 4 knop:
7 timer, 28nm = 50 km
 
Rekkevidde i 5 knop:
5 timer, 25nm = 45 km
 
Rekkevidde i 7 knop (maks hastighet):
1,25 timer, 9nm = 16,5 km

Link to post
Share on other sites

Canal Boats Telemark AS er det første norske firmaet som leier ut 100% elektriske båter i cabincruiser klassen. 
Ferie med 100 % elektrisk båt
Med disse båtene introduserer Canal Boats Telemark en helt ny måte å feriere med båt på. Den støyende og illeluktende dieselmotoren er byttet ut med en stillegående elektrisk motor.  

Standard, luksus og velvære
Med Canal Boats Telemark får du det beste fra to verdener. Unn deg selv høy standard, luksus og velvære samtidig som du tar vare på naturen og havet som omgir deg. 

Båtførerbevis 
Alle leietaker og eventuelt andre førere av båten må ha båtførerbevis og tilstrekkelig med kunnskap og erfaring for å navigere båten.
I tillegg til det norske båtførerbeviset godkjennes også ICC (the International Certificates

Redigert av Allan E (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

 

Jeg vil tro at krav om 6 knop i mer enn ti timer vil bety en dyr løsning med svært store batterier. Reduserer man fartskravet til 5 knop vil det bety en vesentlig forbedring av økonomien. Et eksempel som viser/indikerer dette fra en elbår som produseres og selges i dag:

 

Rekkevidde i 4 knop:
7 timer, 28nm = 50 km
 
Rekkevidde i 5 knop:
5 timer, 25nm = 45 km
 
Rekkevidde i 7 knop (maks hastighet):
1,25 timer, 9nm = 16,5 km

Fart øker definitivt energibehovet, men her ser det ut som om 7 knop overstiger vi båtens skroghastighet?

 

Havarita skrev On 13.10.2020 at 14.16:

Batterier har også en betydelig høyere CO2 utslipp før båten kan taes i bruk. Du må rett og slett ha en del driftstimer før du kan bokføre noen 'klimagevinst' over livsløpet i hele tatt ift bensin eller diesel.

 

Batterier har også noen ekte miljøutfordringer både i produksjon, destruksjon og når de utilsiktet ender opp i fiskens (matfatets) nærområde. 

Det er sider ved batteriproduksjon som kommer dårligere ut på flere av bærekraftsmålene, enn alternativene. (1, 3, 6, 8, 10, 12, 13?, 14)

 

Men , de lokale forholdene ved bruk er flotte.

 

Hydrogen er som det sies kun en energibærer. Det koster mye mer energi å fremstille hydrogen enn det du kan høste under bruk. Den bærer dog mye energi per vektenhet, i motsetning til batterier.

Man har også ett sikkerhetsaspekt med hydrogen. Zeppeliner fikk en rask død, og det gjorde NEL sin fyllestasjon i Kjørbo også.

Gode poeng, men det kommer an på hvordan hydrogenet fremstilles. 

Elektrolyse er som du sier helt bortkastet, med mindre man får overskudd av elektrisitet. Naturgass kan være en god kilde, forutsatt at de får til CCS. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...